Μια συνέντευξη με τον βιολονίστα, Βασίλη Σούκα

 

Με αφορμή της αναβίωσης του θεσμού της ’Απογευματινής Μουσικής’(ABENDMUSIK) για δεύτερο συνεχόμενο χρόνο στον φιλόξενο χώρο της Ευαγγελικής Εκκλησίας Γερμανογλώσσων εν Ελλάδι, έχουμε την χαρά και την τιμή να συναντούμε έναν από τους σολίστ στην εναρκτήρια συναυλία του κύκλου, τον Βιολονίστα, Βασίλη Σούκα.

Σούκα

Μπορείτε να μας πείτε δύο λόγια για το βιολί και την παρουσία του στην Ελλάδα?

Το βιολί είναι ένα έργο τέχνης από μόνο του και αποτελεί σπουδαιότατο επίτευγμα τού ανθρώπινου πολιτισμού. Από το 16ο αιώνα περίπου, όπου πήρε τη μορφή την οποία βλέπουμε και αναγνωρίζουμε έως σήμερα (με την τέχνη τής κατασκευής του να ακμάζει στην Ιταλία μέχρι τα τέλη τού 18ου αιώνα όσο πουθενά αλλού), το όργανο αυτό έχει χρησιμοποιηθεί από πολλούς λαούς ανά την υφήλιο ως μέσον έκφρασης τής εκάστοτε κουλτούρας και των πολιτισμικών παραδόσεων. Στην ελληνική παραδοσιακή μουσική, το βιολί πρωταγωνιστεί στο νησιωτικό χώρο και την Ήπειρο, αλλά αξιοποιείται και στις υπόλοιπες περιοχές τής χώρας, αλλού περισσότερο, αλλού λιγότερο. Όσον αφορά τον τομέα τής δυτικής μουσικής, στην Ελλάδα τα τελευταία 100 περίπου χρόνια έχουν επιτελέσει έργο πολλοί σπουδαίοι βιολονίστες. Όλο και περισσότεροι νέοι και ταλαντούχοι άνθρωποι εμβαθύνουν στο αντικείμενο και με χαρά βλέπουμε ότι το γενικό επίπεδο ανεβαίνει. Πολλά από αυτά τα παιδιά βέβαια, πάνε στο εξωτερικό αναζητώντας τη βέλτιστη προσωπική βελτίωση και εξέλιξη, αλλά τελευταία παρατηρώ – ίσως να είναι απλά μια εντύπωση – μία τάση προς επιστροφή στη χώρα, με αποτέλεσμα τη στελέχωση τής εγχώριας μουσικής σκηνής με ικανότατους, πολύ υψηλού επιπέδου μουσικούς, κάτι που φυσικά είναι εξαιρετικά ευχάριστο και ελπιδοφόρο.


 

Ποια η θέση του Μουσικού στην κοινωνία του σήμερα ,και τι θα θέλατε να της πείτε με την Μουσική σας?

Η εποχή μας, κατά τη γνώμη μου, χαρακτηρίζεται από έναν τρόπο ζωής που απομακρύνει, όλο και περισσότερο, τον άνθρωπο από τη Φύση και τις φυσικές διεργασίες που διέπουν το σύμπαν. Βομβαρδιζόμαστε καθημερινά και αδιαλείπτως από θόρυβο, πληροφορίες, διαφημίσεις, οπτικά και ηχητικά ερεθίσματα που δεν αφήνουν πολλά περιθώρια σε κάποιον να αφουγκραστεί και να εξερευνήσει τον εσωτερικό του κόσμο και την κοινωνία στην οποία ζει. Το άγχος, η μαζοποίηση, η έλλειψη τής ανθρώπινης επαφής λόγω τής τεχνολογίας, οι κορεσμένες από κατοίκους πόλεις στις οποίες ζούμε, η διαρκής αίσθηση τής ανάγκης για την απόκτηση περισσότερων υλικών αγαθών με σκοπό την επιβίωση σε μια καπιταλιστική κοινωνία που συνεχώς απαιτεί… Αυτά είναι μόνο λίγα από τα στοιχεία που διαβρώνουν τις κοινωνίες και τους ανθρώπους τού σήμερα υποσυνείδητα, αργά μα σταθερά. Εδώ λοιπόν, έρχεται ο ρόλος τής μουσικής και τού μουσικού, ο οποίος είναι θεραπευτικός. Στους απόηχους των ορφικών παραδόσεων, ο Πυθαγόρας, που πρώτος από όλους συστηματοποίησε τη μουσική, μιλούσε για τις θεραπευτικές ιδιότητες τής μουσικής, εφόσον αυτή χρησιμοποιηθεί σωστά και μάλιστα ο ίδιος θεράπευε δια τής μουσικής. Επίσης, μιλούσε για την κοσμική αρμονία, τη μουσική των σφαιρών, καθώς όντας εξαιρετικά οξυδερκής, είχε αντιληφθεί ότι το σύμπαν διέπεται από μαθηματικές αναλογίες, μέσω των οποίων λειτουργεί αρμονικά σε όλα τα επίπεδα. Είναι συγκλονιστική η πεποίθησή του ότι όταν η ψυχή ταξιδεύει μετά θάνατον και πριν ακόμα εκδηλωθεί στα εγκόσμια με νέα μορφή (διότι ο Πυθαγόρας πίστευε βαθιά στη μετενσωμάτωση), “ακούει” την κοσμική αρμονία, και όταν ένας άνθρωπος ακούει μουσική η οποία διέπεται από αυτές τις ίδιες αρμονικές σχέσεις, η ψυχή “θυμάται” και προσπαθεί να προσεγγίσει, όσο μπορεί, τα θεία. Σε μια κοινωνία λοιπόν, όπως αυτή που περιέγραψα νωρίτερα, είναι μεγάλη υπόθεση να μπορούν οι άνθρωποι να μυηθούν στο Μυστήριο τής μουσικής και να δονηθούν με τα κύματα τής μουσικής των σφαιρών, για να αφουγκραστούν τον παλμό τής κοινωνίας και τής ύπαρξής τους, αλλά και να καλλιεργήσουν την ψυχή και το πνεύμα, ώστε να φτάσουν σε υψηλότερα επίπεδα συνειδητότητας. Την αποστολή αυτή, αναλαμβάνουν οι μουσικοί, μέσω τής τέχνης τού ήχου, τη Μουσική.

 

Σχετικά με την συναυλία και το έργο που θα ερμηνεύσετε ?

Το έργο που θα ερμηνεύσουμε με τους εξαιρετικούς φίλους και συναδέλφους, Λαέρτη Κοκολάνη και Αλέξανδρο Γαβριηλίδη-Πέτριν, και με το πολλά υποσχόμενο, γεμάτο ζέση για τη μουσική, σύνολο De Profundis, είναι το κοντσέρτο για 3 βιολιά, έγχορδα και μπάσο κοντίνουο τού Γ. Σ. Μπαχ. Πρόκειται για ένα σπουδαίο έργο, το οποίο γνωρίζουμε κυρίως μέσα από την ύστερη μεταγραφή τού ίδιου τού Μπαχ για 3 τσέμπαλα, καθώς το χειρόγραφο έχει χαθεί. Χάρη στους μουσικολόγους όμως, το έργο έχει αναδομηθεί και μπορούμε πλέον να το ακούσουμε όπως το είχε εμπνευστεί ο μεγάλος μουσουργός. Σας προσκαλούμε να έρθετε και να μετέχετε μαζί μας, δια τής παρουσίας και τής ακοής σας, στη μυσταγωγία που τελείται κατά τη διάρκεια μιας συναυλίας

 

Σας ευχαριστούμε θερμά για τα λόγια που μας προσφέρατε, ανυπομονούμε και για την Μουσική σας προσφορά στην προσεχή Συναυλία!

 


 

30 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2022
ώρα 18.00

 

ABENDMUSIK

 

J.S.Bach(1685-1750) 2η Ορχηστρική Σουίτα σε Σι Ελάσσων BWV 1067, Εισαγωγή

J.S.Bach(1685-1750)Κονσέρτο για 3 Βιολιά σε Ρε Μείζονα  BWV 1064R

Σόλο Βιολί Ι    Βασίλης Σούκας
Σόλο Βιολί ΙΙ   Αλέξανδρος Πετρίν
Σόλο Βιολί ΙΙΙ  Λαέρτης Κοκολάνης

Ορχήστρα εγχόρδων
De Profundis

 Ευαγγελική Εκκλησία Γερμανόγλωσσων Εν Ελλάδι, Σίνα 66, Αθήνα 106 72

Η συναυλία θα προβληθεί και στους παρακάτω συνδέσμους.

https://www.facebook.com/Evangelische.Kirche.Deutscher.Sprache.in.Athen/

https://www.youtube.com/channel/UCQriuuoIGIi6BWOURl6YsCA/discussion

https://www.facebook.com/DeProfundisEnsemble

Σχόλια