Γνωρίστε το Edu|shorts και τους δημιουργούς του, που με αφορμή την αγάπη τους για τον κινηματογράφο, έφεραν την τέχνη και την εκπαίδευση επιτέλους κοντά!

Πώς μια ταινία μικρού μήκους μπορεί να μας οδηγήσει στην αυτογνωσία;

Ο Αθανάσιος Τσάπελης και ο Πάνος Καπίρης έδωσαν σάρκα και οστά σε μια ιδέα που έλειπε από την ελληνική εκπαίδευση και φέρνει επιτέλους κοντά την τέχνη και την εκπαιδευτική διαδικασία. Τα εργαστήριά τους, αφορμώμενα από ταινίες μικρού μήκους αποκτούν ψυχολογικές προεκτάσεις και μέσα από τις μεθόδους που μας εξηγούν οι ίδιοι παρακάτω συνδράμουν στην δημιουργική σύνδεση καλλιέργειας εκπαιδευτικών και ψυχικών δεξιοτήτων αλλά και επαφής με την τέχνη.

Αύριο θα έχουμε την χαρά να γνωρίσουμε από κοντά το Edushorts και την δουλειά τους στο «Unlock Yourself», pre-event του TEDxPanteionUniversity 2018, στον πολυχώρο Tzaferi 16!

Προς το παρόν, όμως, αξίζει να διαβάσετε όσα μας είπαν για την ειλικρινά εκπληκτική τους ιδέα να δημιουργήσουν το Edu|shorts!

Αρχικά, πείτε μας λίγα λόγια για τους ανθρώπους πίσω από το Edushorts και το επαγγελματικό σας background.

Π.Κ.: Είμαι δάσκαλος σε Δημοτικά σχολεία τα τελευταία 10 χρόνια, αν και η αφετηρία μου, τουλάχιστον ακαδημαϊκά, είχε σχέση με τον τομέα της τεχνολογίας. Τα χρόνια των σπουδών μου στην Αγγλία, ως Μηχανικός Τηλεπικοινωνιών, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη μεθοδικότητα που προσέγγιζα και εφάρμοζα τη γνώση αλλά και τα γούστα μου, στοιχείο που με βοήθησε στη μετέπειτα σταδιοδρομία μου ως εκπαιδευτικός. Αγαπούσα πάντα τον κινηματογράφο, τη μουσική και την καινοτομία μέσω της τεχνολογίας, και νιώθω τυχερός που καταφέρνω να τα εντάσσω στον επαγγελματικό ή τον προσωπικό μου χρόνο. Επίσης, ασχολούμαι συστηματικά με το animation και το website design.

Θ.Τ.: Είμαι εκπαιδευτικός, εδώ και δώδεκα χρόνια εργάζομαι σε Γυμνάσια και Λύκεια και διδάσκω Αγγλικά. Είμαι μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Κινηματογραφικής Λέσχης Κω από το 2008 και τα τελευταία χρόνια έχω την τιμή να είμαι πρόεδρος. Σπούδασα σε μεταπτυχιακό επίπεδο Παιδαγωγικά και Διδακτική και από τα πρώτα χρόνια μου στα σχολεία δοκίμασα να εντάξω τον κινηματογράφο στα μαθήματά μου. Έτσι ξεκίνησαν όλα! Γρήγορα ανακάλυψα την αξία των ταινιών μικρού μήκους και από τότε τις αξιοποιώ στα μαθήματα μου. Παράλληλα, ξεκίνησα να κάνω επιμορφωτικά εργαστήρια ταινιών μικρού μήκους για παιδιά και ενήλικες και οι προτάσεις όλο και πύκνωναν!

Πώς προήλθε η ιδέα και πώς έγινε η επιλογή του ονόματος Edu|shorts;

Π.Κ.: Ήταν ένα απόγευμα με καφέ και δημιουργικό brainstorming 🙂 Με το Θάνο αναζητούσαμε ένα όνομα που θα συνδύαζε τον κινηματογράφο και συγκεκριμένα την ταινία μικρού μήκους και την εκπαίδευση. Η ιδέα να μπει το edu σαν πρώτο συνθετικό είχε να κάνει με το ότι η ταινία κατά κάποιο τρόπο υπηρετεί τις δραστηριότητες που εμείς σχεδιάζουμε. Το shorts σκεφτήκαμε επίσης ότι περιγράφει πολύ εύστοχα τόσο το σύντομο και συμπυκνωμένο χαρακτήρα των ταινιών όσο και των δραστηριοτήτων.

Θ.Τ.: Το Edushorts έγινε πραγματικότητα χάρη στην μεθοδικότητα και τις εξαιρετικές γνώσεις web design του Πάνου. Για πρώτη φορά οι ιδέες που είχα για ταινίες και τρόπους αξιοποίησης μπήκαν σε μια σειρά, ταξινομήθηκαν υποδειγματικά και η σελίδα έγινε ένα εργαλείο τόσο για εκπαιδευτικούς αλλά και για όποιον θέλει να λειτουργήσει ως εμψυχωτής μιας ομάδας.

Υπάρχει κάποια σχέση με την δραματοθεραπεία; Κι αν όχι, ποιες οι διαφορές και ποιος ο δικός σας στόχος;

Π.Κ.: Οι τεχνικές θεάτρου είναι από τα βασικά εργαλεία που χρησιμοποιούμε στα εργαστήριά μας, το παιχνίδι ρόλων, η μουσική, ο χορός, η ζωγραφική. Βασικοί στόχοι μεταξύ άλλων είναι η αυτοβελτίωση, η προσωπική ανάπτυξη, αλλά και η σύνδεση με την ομάδα. Προσωπικά για μένα ήταν ένα εναλλακτικό, δημιουργικό μέσο διδασκαλίας στην τάξη και ταυτόχρονα ένας τρόπος διαφυγής από το συχνά μονότονο και βαρετό αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου.

Θ.Τ.: Αξιοποιούμε τεχνικές από το θέατρο, όπως παιχνίδια ενεργοποίησης και χτισίματος ομάδας αλλά και ζωγραφική, παιχνίδια ελεύθερου συνειρμού και ό,τι άλλο θεωρούμε ότι θα ενισχύσει τα μηνύματα της ταινίας μικρού μήκους την οποία κάθε φορά δουλεύουμε με τους συμμετέχοντες. Η ταινία καθορίζει την μέθοδο και τους στόχους μας, η ταινία είναι η έμπνευσή μας. Αν όλα πάνε καλά στο τέλος του εργαστηρίου υπάρχει συγκίνηση και άλλα έντονα συναισθήματα, γιατί όλοι μαζί έχουμε ζήσει μια δυνατή εμπειρία.

Ενδεικτικά παραδείγματα ταινιών που χρησιμοποιείτε; Ποιες είναι οι προσωπικές αγαπημένες σας ταινίες;

Π.Κ.: Προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε ταινίες που καλύπτουν διάφορες θεματικές, ηλικιακές ομάδες και αισθητικές κινηματογράφησης. Αυτό μας εμπνέει να σχεδιάζουμε δραστηριότητες με ποικιλομορφία. Αγαπημένες ταινίες πολλές. Αν διάλεγα κάποιες που υπάρχουν και στο edushorts.com θα ήταν το 3Χ3 (Nuno Rocha), το Leaving Home (Joost Lieuwma), το Car Park (Birdbox Studio), το Bale (Alastair Mackay) και το Crazy Hands (Charlie Graley).

Θ.Τ.: Αγαπημένη μου ταινία, την οποία έχουμε αξιοποιήσει πολλές φορές για να μιλήσουμε για τα έμφυλα στερεότυπα στην οικογένεια είναι το Muscles (Edward Housden) αλλά και το συγκινητικό More (Mark Osborne) μια ταινία με χαρακτήρες από πλαστελίνη που μιλάει για το πόσα μπορείς να χάσεις όταν επιτύχεις όλα όσα θα ήθελες

Προτιμάτε ελληνικές ή ξένες παραγωγές; Με ποια κριτήρια δηλαδή διαλέγετε τις ταινίες που θα χρησιμοποιήσετε στην διαδικασία;

Π.Κ.: Χαριτολογώντας αποκαλώ τον Θάνο «The Shortfather» λόγω της χρόνιας και εντατικής ενασχόλησής του με τις ταινίες μικρού μήκους. Ένας μεγάλος αριθμός ταινιών από τις οποίες αρχικά εμπνευστήκαμε δραστηριότητες για το edushorts ήταν αποθηκευμένες στη δική του μνήμη. Από κει και έπειτα αναπτύχθηκε μία χημεία μεταξύ μας που έκανε την επιλογή αρκετά εύκολη. Είτε ξεκινώντας από μια θεματολογία, είτε από κάποιον αγαπημένο σκηνοθέτη, καταλήγουμε κυρίως σε ταινίες που μας συγκινούν ή μας δίνουν τροφή για σκέψη.

Οι περισσότερες επιλογές είναι ξένες παραγωγές, αν και τα τελευταία χρόνια υπάρχουν πολλοί Έλληνες δημιουργοί που φτιάχνουν εξαιρετικές ταινίες.

Θ.Τ.: Τον τελευταίο καιρό αρκεί να δούμε μαζί με τον Πάνο μια ταινία και μπορούμε να καταλήξουμε εύκολα αν είναι κατάλληλο υλικό για το edushorts. Μας ενδιαφέρουν κυρίως οι ταινίες που διερευνούν τις ανθρώπινες σχέσεις, εντός και εκτός οικογένειας, αλλά και ιστορίες ανθρώπων που βρήκαν τρόπο να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους και να αλλάξουν την ροή της προσωπικής τους ιστορίας.

Ποια είναι τα βασικά θέματα για τα οποία απευθύνονται σε εσάς και οι μέθοδοι που χρησιμοποιείτε;

Θ.Τ.: Ζητήματα όπως ο σχολικός εκφοβισμός, τα έμφυλα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις γύρω από αυτά, αλλά και ιστορίες που θα λειτουργήσουν ως έμπνευση για να δούμε την ζωή και τα προβλήματά μας με άλλο μάτι, πιο αισιόδοξα!

Βιωματικές ασκήσεις, παιχνίδια, ζωγραφική, πολύς και ουσιαστικός διάλογος τον οποίο προωθούμε με διάφορες τεχνικές – αυτές είναι οι μέθοδοι και όλες αξιοποιούνται για να μας κάνουν να μοιραστούμε σκέψεις και συναισθήματα κάτω από την “ομπρέλα” της ταινίας…

 

Πόση ώρα διαρκεί περίπου ένα εργαστήριό σας και από πόσα άτομα αποτελείται; Έχετε δικό σας χώρο που μπορεί να σας βρει κάποιος ή κατόπιν επικοινωνίας αποκλειστικά;

Θ.Τ.: Τα εργαστήρια διαρκούν 2,5 με 3 ώρες, για 20-30 άτομα και γίνονται σε χώρους των ενδιαφερομένων όπως σχολεία, χώροι πολιτισμού, βιβλιοθήκες, κινηματογράφοι, χώροι που διαχειρίζονται συλλογικότητες κ.α. Το edu|shorts δεν έχει δικό του χώρο για την διοργάνωση εργαστηρίων, αλλά η έδρα του βρίσκεται στο νησί της Κω.

Π.Κ.: Τα 3 χρόνια που συνεργαζόμαστε στα πλαίσια του edu|shorts έχουμε συντονίσει εργαστήρια σε διάφορα νησιά κοντά στην έδρα μας (Ρόδο, Κάλυμνο, Λέρο, Σύρο, Κω), αλλά και στην ηπειρωτική Ελλάδα (Αθήνα, Καλαμάτα, Βέροια, Κοζάνη, Γρεβενά), είτε σε εκπαιδευτικές δομές Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, είτε προσκεκλημένοι σωματείων εκπαιδευτικών ή κινηματογραφικών Λεσχών, επίσης στα πλαίσια εκπαιδευτικών συνεδρίων, όπως πέρυσι στη Σύρο, ή ακόμα και στα πλαίσια πολιτιστικών φεστιβάλ όπως αυτό της Βωβούσας.

Τα προγράμματα με ενήλικες πώς λειτουργούν; Απευθύνεστε δηλαδή και σε group φοιτητών ή ατομικά;

Θ.Τ.: Τα εργαστήρια δεν είναι ατομικά, αλλά ομαδικά. Οι δραστηριότητες είναι σχεδιασμένες για δουλειά σε ομάδες, χωρίς να σημαίνει ότι κάθε εργαστήριο δεν αξιοποιεί και δραστηριότητες που οι συμμετέχοντες πρέπει να κάνουν μόνοι τους και μετά να μοιραστούν τα αποτελέσματα στην ομάδα.

Tα σχέδιά σας για το μέλλον του Edu|shorts!

Π.Κ.: Να συνεχίσουμε να απολαμβάνουμε την παρέα, τη δημιουργική διαδικασία και την κοινή επιθυμία να μοιραζόμαστε το έργο και τα ενδιαφέροντά μας. Η απόλαυση και η προσωπική ανάπτυξη αποτελεί κατά τη γνώμη μου τον απώτερο στόχο. Επιπλέον, όλο και πιο συχνά μας προσεγγίζουν άνθρωποι με ιδέες και μεράκι που αποτελούν πηγή έμπνευσης και μας δίνουν το κίνητρο να συνεχίσουμε να εμπλουτίζουμε τις δραστηριότητες μας και να τροφοδοτούμε τον ιστότοπό μας.

Θ.Τ.: Είναι σημαντικό για το μέλλον να διατηρήσουμε το κέφι και το ενδιαφέρον μας για το κοινό μας project, να εμπλουτίζουμε την σελίδα μας με νέες δραστηριότητες και να κάνουμε πολλά ταξίδια για να μοιραζόμαστε την αγάπη μας για τις ταινίες και την δύναμή τους να προκαλούν την εσωτερική αλλαγή.

Σχόλια