Η έννοια του εμπορικού σήματος (brand) και πως η χρωματική ψυχολογία επηρεάζει τις ατομικές επιλογές.

Είναι πολύ γνωστό, χάρη στο δημοσιογραφικό επάγγελμα, πως η πληροφορία είναι δύναμη.

Ως πληροφορία μπορεί να θεωρηθεί μια αλληλουχία στοιχείων. Στοιχείων που αποτελούν μέρος μιας συλλογής που με συγκεκριμένη οργάνωση μπορεί να αποκτήσουν νόημα και σημασία.

Η συλλογή αυτών των στοιχείων (μηνυμάτων) σχηματίζει ένα δυναμικό σύστημα. Το σύστημα αυτό είτε είναι στοχαστικού (πολλαπλές ερμηνείες) είτε ντετερμινιστικού (μοναδιαίες ερμηνείες) τύπου.

Κάθε ένα τέτοιο σύστημα συγκροτείται σύμφωνα με τις δικές μας εμπειρίες, τις καταστάσεις που βιώνουμε σε καθημερινή βάση, και τα φαινόμενα που παρατηρούμε γύρω μας.

Οι άνθρωποι, ανάλογα το περιβάλλον στο οποίο εκτίθενται, απολαμβάνουν ερεθίσματα. Τα αντικείμενα και οι μεταβολές τους επενεργούν στο νευρικό μας ιστό που μεταφέρει το σήμα στον εγκέφαλο. Έτσι παράγονται οι αισθήσεις, η πηγή όλης της γνώσης που κατέχουμε για την υλική εξωτερική πραγματικότητα.

Η όραση, μία εκ των πέντε βασικών αισθήσεων, θεωρείται η πιο σημαντική. Το ανθρώπινο μάτι μπορεί και αντιλαμβάνεται μονάχα τρία χρώματα, το κόκκινο, το πράσινο, το μπλε και την ένταση του φωτός στο ορατό φάσμα της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας – ή, με άλλα λόγια, όλα τα υπόλοιπα δευτερεύοντα χρώματα.

Οι αποχρώσεις τους, όμως, δεν μένουν μόνο στο μάτι μας. Προχωρούν παραπέρα, και φθάνουν μέχρι τον εγκέφαλό μας. Πρώτος ήταν ο ελβετός ψυχίατρος Καρλ Γιούνγκ που πίστευε πως οι άνθρωποι μπορούσαν να εκφράσουν τα συναισθήματα τους μέσα από τα χρώματα.

Περίπου έναν αιώνα μετά, ένας τομέας που αξιοποιεί την χρωματική ψυχολογία σε μεγάλο βαθμό είναι η επιστήμη του μάρκετινγκ. Αυτή βασίζεται στις πνευματικές και συναισθηματικές επιπτώσεις που έχει το χρώμα στην ανθρώπινη αντίληψη και την καθημερινότητα. Φυσικά, η οπτική επικοινωνία διέπεται, ταυτόχρονα, από υποκειμενικούς περιορισμούς αλλά και σαφείς, κοινώς αποδεκτές αρχές.

Ακόμη, ένα οποιοδήποτε χρώμα δεν είναι απαραίτητο ότι συμβολίζει ή αντιπροσωπεύει απαραίτητα ένα μονάχα συναίσθημα ή μια μοναδική κατάσταση. Η αντίληψη των χρωμάτων διαμορφώνεται ανάλογα με το πρίσμα που διαθέτει κάθε πολιτισμός και κάθε κουλτούρα.

Μέσω της έκφρασης, της πρωτοβουλίας και της αλληλεπίδρασης, διάφορα μέσα, με το δικό τους τρόπο, επικοινωνούν το εκάστοτε όραμα τους μέσα από χρώματα.

Ας λάβουμε για παράδειγμα το δικό μας Youth Cultural Community, τo Frapress.gr.

Μπλε – εξυπνάδα: Ένα ήρεμο χρώμα που μπορεί να δημιουργήσει εικόνες αφοσίωσης και επιτυχίας. Συνδέεται με την γαλήνη, το νερό, την αξιοπιστία και διεγείρει την παραγωγικότητα.

Κίτρινο – αισιοδοξία: Ζωηρό, ισχυρό και ζεστό χρώμα. Αποτελεί το πιο χαρούμενο χρώμα και προκαλεί συνήθως ενθουσιασμό. Προσδίδει ενέργεια, φωτεινότητα και ζωντάνια.

Πράσινο – φύση: Διεγείρει την αρμονία στον εγκέφαλο και οδηγεί σε αποφασιστικότητα. Διακρίνεται για τις χαλαρωτικές του ιδιότητες, βελτιώνει την ταχύτητα του διαβάσματος και της αντίληψης και σχετίζεται με το περιβάλλον και τη φύση.

Πορτοκαλί – ενέργεια: Χαρακτηρίζεται ως “ενεργητικό” χρώμα και είναι ιδανικό για να «μαγνητίζει» την προσοχή μας. Προκαλεί ενθουσιασμό, υπερδιέγερση και ζεστασιά.

Μωβ – σοφία: Συνήθως συνδέεται με την πνευματικότητα και τον σεβασμό. Καλλιεργεί την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, καθώς και τη δημιουργικότητα.

Κόκκινο – διορατικότητα: Χρώμα της δύναμης και του πάθους. Σχετίζεται με τον ενθουσιασμό, την κινητικότητα και την όρεξη για διαφορετικές και νέες εμπειρίες.

Τι εστί branding και ποια είναι η σπουδαιότητα του

Το branding είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του μάρκετινγκ και ολωσδιόλου συνδεδεμένος με την επιχειρηματική στρατηγική.

Ένα όνομα, ένας όρος, ένα σχέδιο, ένα σύμβολο ή οποιοδήποτε άλλο χαρακτηριστικό το οποίο ταυτίζεται με το προϊόν ή την υπηρεσία ενός οργανισμού ή ενός ανθρώπου και το διαφοροποιεί από τα άλλα τις αγοράς.

What is a brand?, Αμερικάνικος Σύνδεσμος Μάρκετινγκ, ama.org

Στην εποχή μας, μια εταιρεία, ένα πανεπιστήμιο, ένα μουσείο, ένα νοσοκομείο, ακόμη και ο καθένας μας στην καριέρα του μπορεί να θεωρηθεί ως ένα brand. Ως εκ τούτου, ένα brand είναι ένας συνδυασμός ξεχωριστών χαρακτηριστικών και ιδιοτήτων.

Κάθε brand επικοινωνεί με ένα όνομα, ή ένα σύμβολο, και επηρεάζει τη διαδικασία σκέψης στο μυαλό ενός ακροατηρίου – κοινού, και δημιουργεί αξία. Η αξία αυτή έγκειται στην υπόθεση ότι το προϊόν ή η υπηρεσία θα παραδώσει την υπόσχεσή του.

Μάρκετινγκ και η αισθαντικότητα του χρώματος

Το μάρκετινγκ έχει να κάνει με τη βαθιά ψυχολογική κατανόηση των ανθρώπινων αναγκών.

Το χρώμα αποτελεί ένα οπτικό ερέθισμα. Αυτό με τη σειρά του υποκινεί τη διέγερση της αισθαντικότητας στη φύση του ανθρώπου. Έτσι, επιδρά στον τρόπο που φερόμαστε και σκεφτόμαστε. Πρόκειται για έναν ισχυρό ψυχολογικό αντίκτυπο στη συμπεριφορά και τις αποφάσεις μας. Για το λόγο αυτό μπορούν σε κάποιο βαθμό να “μιλήσουν” εκ μέρους μας.

Η ψυχολογία των χρωμάτων αφορά, εξάλλου, τη μελέτη που σχετίζεται με τη ικανότητα της ενσυναίσθησης και είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες – και αμφιλεγόμενες – πτυχές του μάρκετινγκ.

Συνδυασμός χρωματικής ψυχολογίας και branding

Κάθε σημαντική καινοτομία στη παγκόσμια ιστορία συνδυάστηκε από μια ασυνήθιστη κατανόηση των ανθρώπινων αναγκών και από ένα όραμα υλοποίησης βασισμένο στην ποιότητα και την αξία.

Πολλές φορές το μάρκετινγκ, όμως, από μόνο του δεν είναι αρκετό. Ενίοτε χρησιμοποιείται μόνο ως μια “προωθητική” τακτική. Το μάρκετινγκ αφορά σε πρώτη φάση την εξωτερική δομή και το παρουσιαστικό. Αφορά τις τακτικές που ακολουθούνται για την προώθησή ενός προϊόντος.

Το branding είναι κάτι που συμβαίνει από μέσα προς τα έξω. Είναι η επικοινωνία των αξιών, των χαρακτηριστικών και των γνωρισμάτων που ξεχωρίζουν.

Τα επιτυχημένα brands έχουν τα θεμέλιά τους σε μία εξαιρετική αποστολή η οποία συνδέεται με αξίες και οφέλη. Η αποστολή αυτή εκφράζεται μέσα από μία ιστορία την οποία ο κόσμος πιστεύει και γίνεται ένα μ’ αυτήν. Γι’αυτό και το branding πρέπει να προηγείται και να είναι η βάση για κάθε ενέργεια του μάρκετινγκ.

Ωστόσο, οι τακτικές είναι αυτές που προωθούν τις ιδέες. Προκειμένου, λοιπόν, να υπάρξει βέβαιη επιτυχία της επιχειρηματικής στρατηγικής, κρίνεται αναγκαίος ο συνδυασμός μεταξύ των δύο, του branding και του μάρκετινγκ.

Σημειώσεις:

Ουφ, τελείωσε η διάλεξη, να’σαι καλά μας έπρηξες, δικαίως αποκρίνεσαι, φίλε αναγνώστη. Κοίτα, καταλαβαίνω τους ενδοιασμούς σου για την “σοβαρότητα” του παραπάνω θέματος. Μια παρενέργεια του άρθρου είναι να δώσει προοπτική.

Επιθυμώ να σου επιστήσω την προσοχή στην μεταφορική εκδοχή των εννοιών που περιγράφονται.

Τα ανωτέρω μπορεί να συνοψιστούν ως εξής: δεν έχει νόημα μονάχα το “πακέτο”, οφείλεις να έχεις και το απαραίτητο “περιεχόμενο”.

Σχόλια