Ο Βασίλης Τζιώκας σκηνοθετεί Βασίλη Ζιώγα!

Με μία διασκευή του έργου του Βασίλη Ζιώγα, “Το προξενιό της Αντιγόνης”, ο Βασίλης Τζιώκας θα συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Νεοελληνικού Έργου του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

Κρατώντας αναλλοίωτο το πάντα επίκαιρο περιεχόμενο του έργου του Θεσσαλονικιού θεατρικού συγγραφέα, ο νεαρός σκηνοθέτης επιχειρεί να δώσει μία ακόμα πιο κωμική χροιά σε μία πτυχή της παλαιικής ελληνικής οικογένειας.

-Βασίλη καλησπέρα, μίλησε μας λίγο για το έργο.

-Αφορά στο προξενιό της Αντιγόνης, μιας νεκρής κοπέλας που προσπαθούν να την παντρέψουν με έναν αφελή δάσκαλο, με εμφανείς αναφορές στον πόλεμο αλλά και σαφώς επηρεασμένο υφολογικά από το πνεύμα του σουρεαλισμού και του παραλόγου. Ο Βασίλης Ζιώγας αποτελεί έναν από τους πρώτους και σημαντικότερους εκφραστές ενός ιδιαίτερου είδους θεατρικής γραφής για τα ελληνικά δεδομένα, με επιρροές από το θέατρο του παραλόγου και τον υπερρεαλισμό. Με το έργο του “Το προξενιό της Αντιγόνης” (1958) διατηρεί μία ευαισθησία που επισημαίνει με μελαγχολία τα αδιέξοδα και των εγκλεισμό των χαρακτήρων. Με άξονα το πρωτοπόρο αυτό έργο και το καλλιτεχνικό βάρος που φέρει ως είδος, θα παρουσιαστεί “Το προξενιό της Αντιγόνης”.

Τέσσερις γυναίκες θα ερμηνεύσουν όλους τους ρόλους, διαταράσσοντας την δυναμική των χαρακτήρων, και με διάθεση να προβληθούν διαφορετικές πτυχές του έργου, δίνοντας πάντα έμφαση στην αμφισημία και την ειρωνεία του κειμένου, σε μια διασκευή για το Φεστιβάλ Νεοελληνικού Έργου του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

-Γιατί μόνο γυναίκες;

-Είχα εξαρχής κάποιες γυναίκες στο μυαλό μου, αλλά γενικά και χωρίς να θέλω να συγκρίνω φύλλα, συνεργάζομαι καλύτερα με γυναίκες και τις θεωρώ πιο εργατικές.

Ας μας πουν όμως και οι ίδιες 2 λόγια για τους ρόλους τους.

– Ανδρονίκη..

-Εγώ κάνω τον δάσκαλο. Είναι η πρώτη φορά που παίζω άντρα και οφείλω να πω ότι μου αρέσει.

Ο δάσκαλος είναι ένας αρκετά φιλοσοφημένος άνθρωπος που ο ίδιος στηρίζει ότι είναι ηλίθιος, ενώ αποδεικνύει το αντίθετο.

Έχει περάσει Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ουσιαστικά τον “κουβαλάει” μαζί του.

Έχασε την οικογένεια του στον πόλεμο και έκτοτε είναι διαρκώς απογοητευμένος και δυστυχισμένος, σχεδόν ζωντανός νεκρός.

-Ιωάννα εσύ;

-Εγώ είμαι ένα ιδιαίτερο στοιχείο της παράστασης. Ο Βασίλης έχει ενώσει 3 ρόλους σε έναν, έναν πατέρα, έναν στρατηγό και μία θεία.

Η θεία εκπροσωπεί την Ελληνική οικογένεια, στην κωμική και υπερβολική μορφή της, με την αγωνία να παντρέψει κακήν κακώς την ανιψιά της.

Ο στρατηγός δίνει έντονα το στοιχείο του πολέμου, ενώ ο πατέρας είναι ο πατέρας…

-Πως επιτυγχάνονται οι αλλαγές στην παράσταση;

-Με μάσκες και κουστούμια… (Τα οποία έχει επιμεληθεί ο δάσκαλος, Ανδρονίκη)

Και συ Μαρία-Νεφέλη;

-Εγώ είμαι η προξενήτρα ή ακόμα καλύτερα ο προξενητής. Ο προξενητής είναι άντρας και στο έργο του Ζιώγα και το κρατήσαμε και εδώ, αλλά τον παίζω εγώ… που είμαι γυναίκα. Ο προξενητής είναι ένας άνθρωπος που χει μυαλό μόνο για χρήμα και πως θα βγει κερδισμένος. Στο έργο αναφέρετε με κόκκινα μάτια, για να δείξει το πόσο αιμοδιψής και φιλάργυρος είναι, και εμείς το κρατήσαμε βάφοντας το γύρω από τα μάτια του κόκκινο.

-Άρα εσύ Ελένη είσαι το κύριο πρόσωπο της παράστασης, η Αντιγόνη.

-Ναι εγώ παίζω την Αντιγόνη η οποία στο έργο του Ζιώγα δεν υπάρχει σαν πρόσωπο, εμείς όμως την εντάξαμε. Κανονικά γεμίζει τον χώρο χωρίς λόγια. Στην δική μας παράσταση όμως της έχουμε προσθέσει αρκετά στοιχεία.

Πρόκειται για ένα άτομο όπου όλοι την θεωρούν νεκρή, η ίδια όμως δεν αισθάνεται έτσι. Θέλει μάλιστα να παντρευτεί για να φύγει από το σπίτι, αλλά ο δάσκαλος είναι  ιδιαίτερη περίπτωση.. (γέλια)

-Πρόκειται δηλαδή για κωμική παράσταση.

-Ναι, ναι. Βγάζει κυρίως γέλιο προς τα έξω, και εμείς το διασκεδάζουμε πάρα πολύ, αλλά θίγει και κάποια σοβαρά θέματα, πάντα με διασκεδαστικό τρόπο.

Αυτά λοιπόν από τον Βασίλη Τζιώκα, που σκηνοθετεί Βασίλη Ζιώκα, αποκλειστικά με γυναίκες και βγάζει επί σκηνής γέλιο θίγοντας κοινωνικά και οικογενειακά θέματα που απασχολούν όλους. Εμείς πήραμε μια γεύση στην πρόβα τους και το ευχαριστηθήκαμε με την καρδιά μας. Η συνέχεια στις 22 Μαΐου στο Φεστιβάλ Νεοελληνικού Έργου του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

Ευχαριστούμε την Ηλέκτρα Κατσίκη για τις φωτογραφίες συνέντευξης και την Νελλυ Παλασάντζα για τα πορτρέτα των κοριτσιών!     

 

Σχόλια