Όλες οι πληροφορίες για την παράσταση «Άννα Καρένινα»

Ακολουθώντας την κρατούσα τάση δραματοποίησης μυθιστορημάτων-ποταμών που παρατηρείται στο θεατρικό σανίδι τα τελευταία χρόνια, το Εθνικό Θέατρο ανεβάζει στο Θέατρο Rex-Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» από τις 3 Μαρτίου την Άννα Καρένινα του Λέοντος Τολστόι σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια με την Μαρία Ναυπλιώτου στον ομώνυμο ρόλο.

«Όλες οι ευτυχισμένες οικογένειες μοιάζουν μεταξύ τους. Κάθε δυστυχισμένη οικογένεια, όμως, είναι δυστυχισμένη με το δικό της τρόπο».

Βασισμένη στην πιστή απόδοση του ογκώδους μυθιστορήματος ενός εκ των σπουδαιότερων Ρώσων συγγραφέων,  ενδεδυμένη με εξαιρετικές ερμηνείες, υποστηριζόμενη από σκηνοθετικά και σκηνογραφικά ευρήματα, η παράσταση προσεγγίζει με κλασσικό τρόπο τα κεντρικά ερωτήματα που θέτει εμπρός στον αναγνώστη/θεατή το καταγγελτικό μυθιστόρημα του Τολστόι.

«Δεν μπορείς να ρωτάς γιατί στην αγάπη»

Άννα Καρένινα

Τοποθετώντας στο προσκήνιο τον άνομο έρωτα μιας παντρεμένης γυναίκας, της Άννας, και του νεαρότερου ευγενούς Αλεξέι Βρόνσκυ, ο Τολστόι δεν αποδίδει με λογοτεχνική αριστοτεχνία μια ακόμη μεγάλη αγάπη της κλασσικής λογοτεχνίας, κάθε άλλο, στηλιτεύει με φόντο αυτήν ακριβώς την αγάπη, την υποκρισία και τον καθωσπρεπισμό, την ταξική ανισότητα, τα ολοκληρωτικά ηθικολογικά κελεύσματα πλήρους κενότητος μιας παρακμάζουσας κοινωνικής τάξης.

Θίγοντας με τη διάπλαση δευτερευόντων κυρίως χαρακτήρων τις οικονομικές, πολιτικές και φιλοσοφικές ζυμώσεις της σύγχρονής του Ρωσίας, ο Τολστόι χτίζει μια ευκρινή τοιχογραφία της εποχής του, επιφυλάσσοντας για άλλη μια φορά για τον εαυτό του το ρόλο του προάγγελου των εξεγέρσεων που ευαγγελιζόταν η –στα σπάργανα ακόμη- πρώιμη διάχυση σοσιαλιστικών ιδεωδών στην εργατική και σκεπτόμενη τάξη της Μόσχας και της Αγίας Πετρούπολης.

Η εναγώνια, οντολογικής φύσεως, αναζήτηση του Κόστια Λέβιν- alter ego του ίδιου του συγγραφέα για πολλούς-  για το σκοπό νοηματοδότησης της ύπαρξης, η συναισθηματική και ηθική ωρίμανση  της Κίττυ, η καταβαράθρωση του σοσιαλιστή Νικολάι Λέβιν, τα δεσμά ευπρέπειας του Αλεξέι Καρένιν συνθέτουν σε πρώτο βαθμό, ως προσωπικοί αγώνες σε παράλληλη και διαλεκτική τροχιά με τη σχέση των δύο πρωταγωνιστών, μαρτυρίες της ασφυκτικής κοινωνικής πραγματικότητας, στοιχεία συναρμολογούντα τη σύγχρονη του Τολστόι ρώσικη ιδιοσυγκρασία.

Σε μια δεύτερη ανάγνωση ωστόσο, ο πόνος και η αναίρεση όλων των προσώπων του έργου ανεξαιρέτως προσφέρουν μια διαχρονική εποπτεία πάνω στον άνθρωπο, τις αδυναμίες και τα πάθη του.

«Δε μπορεί να υπάρξει ηρεμία για μας, μόνο δυστυχία, δυστυχία, ή απόλυτη ευτυχία»

Η Άννα διαπράττει για χάρη ενός αφοπλιστικού έρωτα μια ασυγχώρητη ύβρη, εγκαταλείπει το γραφειοκράτη σύζυγο της και τον ανήλικο γιο της, παραδίδοντας την κοινωνική αποδοχή, την φαινομενική εύρυθμη οικογενειακή ζωή της – και εντέλει την ίδια την ύπαρξη της- στο βωμό του.

Δεν είναι ωστόσο η μοιχεία που σκανδαλίζει την συντηρητική, θρησκόληπτη κοινωνία της Αγίας Πετρούπολης, είναι το φανερό αυτής, η ανεπίτρεπτη ελευθεριότητα που συνοδεύει την απόφαση της Άννας να διατρανώσει δημόσια τον απόλυτο έρωτά της για τον Αλεξέι Βρόνσκι, περιφρονώντας τα θεμέλια της κοινωνίας που την γέννησε και την ανέδειξε.

Συγκρουόμενη με το περιβάλλον της, απόκληρη για χάρη της μοναδικής αλήθειας του έρωτά της, η Άννα αναμετράται πλέον με τον εαυτό της, τις ανομολόγητες επιθυμίες και τους ενδόμυχους φόβους της και αναζητά λύτρωση στην αυτοκτονία πέφτοντας στις γραμμές του τραίνου.

Άννα καρενινα

Συνολικά, μια κλασσική παράσταση που αναδεικνύει με εντυπωσιακά μέσα και πλήρη πιστότητα το σπουδαίο κείμενο που έχει σφραγίσει την μετέπειτα ρώσικη αλλά και ευρωπαϊκή λογοτεχνική παραγωγή, επαναπροσδιορίζοντας την έννοια του μυθιστορήματος και προσφέροντας μία εκ των πλέον αναγνωρίσιμων ηρωίδων της παγκόσμιας λογοτεχνίας.  Πέρα από εξοικείωση με το λόγο του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα και αισθητική και πνευματική απόλαυση, ο θεατής μπορεί να ανιχνεύσει στη παράσταση αυτή τους διαχρονικούς, εγγενείς προβληματισμούς περί του έρωτα, της κοινωνίας, του αγώνα και της ουσίας της ανθρώπινης ύπαρξης. 

 

Συντελεστές της παράστασης:
Μετάφραση / Διασκευή: Αντώνης και Κωνσταντίνος Κούφαλης
Σκηνοθεσία / Δραματουργική επεξεργασία:  Πέτρος Ζούλιας
Σκηνικά / Κουστούμια: Αναστασία Αρσένη
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Επιμέλεια κίνησης:  Φώτης Διαμαντόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη:  Μαριάννα Τουντασάκη
Βοηθός σκηνογράφου:  Φώτης Μουρτάς
Βοηθός ενδυματολόγου:  Ελευθερία Πέτροβα

Διανομή (με σειρά εμφάνισης)
Κόμισσα Άννα Αρκάντιεβνα Καρένινα:  Μαρία Ναυπλιώτου
Κόμης Αλεξέι Αλεξάντροβιτς Καρένιν: Λάζαρος Γεωργακόπουλος
Κόμισσα Βρόνσκαγια: Κωνσταντίνα Τάκαλου
Καρνέι:  Αλέξανδρος Μπαλαμώτης
Ματβέι:  Δημήτρης Καραμπέτσης
Ματριόνα:  Μαριάννα Τουντασάκη
Πρίγκιπας Στεπάν (Στίβα) Αρκάντιεβιτς Ομπλόνσκι: Μελέτης Ηλίας
Πριγκίπισσα Ντάρια (Ντόλυ) Αλεξάντροβνα Ομπλόνσκι:  Ευδοκία Ρουμελιώτη
Πριγκίπισσα Αικατερίνα (Κίττυ) Αλεξάντροβνα Στσερμπάτσκαγια: Ευγενία Δημητροπούλου
Κονσταντίν (Κόστια) Ντμίτριτς Λέβιν: Μάξιμος Μουμούρης
Κόμισσα Νόρντστον: Ντίνα Αβαγιανού
Πριγκίπισσα Ελιζαμπέτα (Μπέτσυ) Τβιέρσκαγια / Μαρία Νικολάγεβνα: Δήμητρα Σιγάλα
Τβιέρσι / Γιατρός:  Μαρίνος Δεσσύλας
Κόμης Νόρντστον:  Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος
Κόμης Αλεξέι Κυρίλοβιτς Βρόνσκι:  Ορφέας Αυγουστίδης
Νικολάι Ντμίτριτς Λέβιν:  Γεράσιμος Γεννατάς
Γεγκόρουσκα / Μιχαήλοβ:  Θοδωρής Φραντζέσκος
Κόμης Καρνούνσκι / Αγόρι εράνου:  Γιάννης Αθητάκης
Ελεγκτής / Ιερέας / Φιόντορ:  Σταύρος Μερμήγκης
Κόμισσα Λύντια Ιβάνοβνα:  Μυρτώ Αλικάκη
Διπλωμάτης / Πιοτρ:  Αντώνης Χατζής
Πριγκίπισσα Σορόκινα / Σεριόζα / Μαμή:  Γεωργία Μητροπούλου
Μουζίκος / Ζυλ Λαντό:  Σπύρος Μπιμπίλας

Φωτογράφος της παράστασης: Πάτροκλος Σκαφίδας

  • Η Άννα Καρένινα παίζεται από τις  03/03/2016 μέχρι τις 29/05/2016 στο Θέατρο REX, σκηνή Μαρίκα Κοτοπούλη.

Σχόλια