Εσύ που ανήκεις;

Οι περισσότεροι άνθρωποι πλέον έχουν λογαριασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Παρόλ’ αυτά, κάποιοι το χρησιμοποιούν με διαφορετικό τρόπο απ’ ότι άλλοι. Άλλοι κάνουν πιο συχνή χρήση, άλλοι πιο αραιή κτλ. Ας δούμε λοιπόν μερικές κατηγορίες και προσπάθησε να βρεις που ανήκεις (στοίχημα ότι θα πεις ότι δεν ανήκεις σε καμία από την γκάμα των Β και ότι ανήκεις στην Α2).

Α) Ως προς την αντίληψη της χρήσης του από σένα:

1) Αυτός που το χρησιμοποιεί με διαφορετικό τρόπο από αυτόν, που νομίζει. Κλασικό παράδειγμα ανθρώπου που θεωρεί ότι δεν κάνει αλόγιστη χρήση, ότι περιορίζεται μόνο σε messenger για να μην χάσει επαφή με φίλους και τελικά τον βλέπεις να κάνει αναρτήσεις, να ανεβάζει φωτογραφίες, κτλ.

2) Αυτός που έχει πλήρη αντίληψη. Αν τον βρείτε, πείτε μου και μένα ποιος είναι. Εν πάση περιπτώσει, αυτός που έχει αντίληψη της χρήσης που κάνει (είτε θετικής, είτε αρνητικής). Αυτός κατά την άποψή μου είναι ο μόνος που έχει το δικαίωμα να κριτικάρει (είτε θετικά είτε αρνητικά) τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Β) Ως προς την χρήση:

1) Μόνο για μηνύματα (messenger) για να κρατήσει επαφή με παλιούς φίλους. Εδώ γελάμε!!! Πραγματικά ελάχιστοι

2) Αυτοί που το χρησιμοποιούν για να ενημερώνονται για εκδηλώσεις, ή γεγονότα που εκτυλίσσονται. Ελάχιστοι αλλά έχω ακούσει για κάποιον τέτοιο!

3) Αυτοί που του δίνουν να καταλάβει. Σχόλια, φωτογραφίες, βίντεο, αναρτήσεις, likes, live streaming, κτλ. Το μέσο κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιούν έχει μόνιμα έναν πυροσβεστήρα διαθέσιμο. Αναρωτιέμαι με το φτωχό μου μυαλό, αν είχε συνδρομή με βάση το πόσο χώρο καταναλώνεις (σε bytes) , πόσο μεγάλη θα ήταν η αντίστοιχη δραστηριότητα;

4) Αυτοί που δεν έχουν καθόλου. Κλασικοί οπισθοδρομικοί σπασίκλες που κράζουν κάθε πρόοδο της τεχνολογίες αλλά χρησιμοποιούν σχεδόν όλες, εκτός από 1!

5) Αυτοί που το χρησιμοποιούν για γνωριμίες. Μην κάνεις ότι δεν καταλαβαίνεις, ξέρεις τι γνωριμίες εννοώ. Ναι, σε σένα αναφέρομαι που πας την καρέκλα προς τα πίσω και σπρώχνεις τα γυαλιά στο πρόσωπο δήθεν για να διαβάσεις καλύτερα.

6) Αυτοί που το χρησιμοποιούν για δουλειά. Με λίγα λόγια, ψάχνουν να βρουν γνωριμίες για να μπουν σε κάποια δουλειά, προσπαθούν να προσεγγίσουν πελάτες, κτλ δίχως αποτέλεσμα. Δεν τους είπε κανένας ότι υπάρχουν και το επαγγελματικά αντίστοιχα δίκτυα; Υπάρχουν όμως και ελάχιστοι (κατά κύριο λόγο στο τμήμα digital marketing) οι οποίοι όντως καταφέρνουν να το χρησιμοποιήσουν για δουλειά και έχει βοηθήσει. Αυτοί είναι οι μόνοι που όχι μόνο δεν “σκότωσαν” την ώρα τους σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, αλλά που βγήκαν και κερδισμένοι!

Μέσα κοινωνικής δικτύωσης: Από τη δημιουργία ως σήμερα

7) Αυτοί που το χρησιμοποιούν σαν υποκατάστατο της χαμένης ζωής τους. Δεν έχουν ζωή, καμία ευχαρίστηση, κανένα ενδιαφέρον και ξεσπάνε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσπαθώντας να πείσουν ότι έχουν πραγματική, δραστήρια και ενδιαφέρουσα ζωή (μόνο όμως στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιούν γιατί στην πραγματικότητα ξέρουμε τι συμβαίνει – όλοι εκτός από αυτούς τους ίδιους).

8) Αυτοί που το χρησιμοποιούν για να βγάλουν τα απωθημένα τους. Βλέπεις μερικές φορές ένα κατεβατό από κείμενο (το οποίο οφείλεις να ομολογήσεις, 1 φορά το διάβασες ολόκληρο να δεις τι γράφει – αν το ξανάκανες είσαι άξιος του χρόνου που έχασες). Δεν έχει καμία αφορμή, κανέναν λόγο που έχει αναρτηθεί, πέραν του ότι ο “συγγραφέας” του δεν είχε σε ποιον να τα πει όλα αυτά (που λέει).

Αχ τι κάνει αυτή η μοναξιά… Και σαν να μην φτάνει αυτό, έχω δει ένα τέτοιο post και από κάτω το ίδιο άτομο (δίχως σχόλιο άλλου προσώπου) να απαντάει και να συνεχίζει ενθαρρύνοντας (τον εαυτό του;) να συνεχίσει το “κράξιμο” συνήθως, ή ό,τι άλλο περιεχόμενο έχει εν πάση περιπτώσει.

9) Αυτός που κράζει τους άλλους για την χρήση κάποιου μέσου κοινωνικής δικτύωσης αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι καλύτερος από αυτούς. Είναι τόσο “καλός” που θα σε πείσει πως έχει δίκιο, ακόμα και αν κάνει μπαμ ότι έχει καεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

10) Ο βαϊραλάκιας – αυτός που δεν μπορεί παρά να βοηθήσει στο να γίνει κάτι “viral”. Με το που δει μια ανάρτηση (χωρίς να πολυσκεφτεί αν του αρέσει ή όχι, ή αν έχει κάποια σχέση αυτός με αυτό – όχι ότι αν σκεφτόταν θα άλλαζε κάτι), αναρτά (πολλές φορές με copy-paste ενισχύοντας έτσι την αναπαραγωγή όχι μόνο αναλήθειας ή απερίσκεπτης κριτικής, αλλά και γραμματικά και συντακτικά λάθη) ότι δει να έχουν αναρτήσει αρκετοί φίλοι του. Έτσι νομίζει ότι με το να είναι και αυτός ίδιο χρώμα προβάτου (λευκό προφανώς και όχι μαύρο), ανήκει στο ίδιο μαντρί. Δίκιο έχει! Ανήκει όντως στο ίδιο “μαντρί”!

11) Αυτός που είτε ανήκει σε όλες τις κατηγορίες ανά καιρούς (ή σε πολλές από αυτές), είτε που ανήκει σε πολλές έτσι κι αλλιώς.

Σε καμία περίπτωση δεν θα κρίνω το οποιοδήποτε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, ούτε τους χρήστες του αλλά μήπως θα ήταν καλύτερα να το χρησιμοποιήσουμε προς όφελός μας και όχι για να αλλοιώσουμε το χαρακτήρα και τη σχέση μας τόσο με τον εαυτό μας όσο και με τους άλλους; Πάντα, κάθε εργαλείο μπορεί να φανεί χρήσιμο αλλά και θανατηφόρο.

Ο χρήστης είναι που θα καθορίσει το αποτέλεσμα της χρήσης του. Δεν είναι κρίμα που εμείς απαξιούμε τα θετικά του (όσα είναι αυτά) και βιώνουμε μόνο την “ρηχή” και αρνητική πλευρά του; Ας δοκιμάσουμε να κάνουμε πιο ορθή και λελογισμένη χρήση και αν δεν μας πάει κάπου καλύτερα αυτή η επιλογή μας, την αναθεωρούμε και επιστρέφουμε στην προηγούμενη. Χωρίς να δοκιμάσουμε όμως δεν θα ξέρουμε…

Δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης & σύγχρονος τρόπος ζωής = αλλοτρίωση εαυτού;

Σχόλια