Η Ψυχώ είναι μια από τις ταινίες που έδωσε πνοή στον κόσμο των θρίλερ. Ακόμη και αν είναι από τις καλές και παλιές, μην νομίζεις ότι ξέρεις τα πάντα γι’ αυτήν.

Η ταινία με την πάροδο του χρόνου έλαβε θρυλική υπόσταση και αποτελεί πλέον ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του σκηνοθέτη. Ένα από τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά της ταινίας είναι πως παρ’ ότι διαδραματίζονται σκηνές άγριων δολοφονιών, είναι κινηματογραφημένες με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην παρουσιάζεται στον θεατή ωμή βία, παρά μόνο τρόμος.

Το 2006 η ταινία ψηφίστηκε από την Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου του Σικάγου ως η πιο τρομακτική ταινία όλων των εποχών. Το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου τη συμπεριέλαβε σε πολλές από τις λίστες με τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Το 1998 συμπεριλήφθη στην λίστα με τις 100 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών καταλαμβάνοντας τη 18η θέση, ενώ στην επετειακή ψηφοφορία του 2008, σκαρφάλωσε στη 14η θέση στην καινούργια λίστα με τις 100 καλύτερες ταινίες.

Έλαβε επίσης την πρώτη θέση στη λίστα 100 Χρόνια… 100 Τρόμοι και ο Νόρμαν Μπέητς έλαβε την 2η θέση στη λίστα με τους 50 διαβολικούς χαρακτήρες όλων των εποχών. Το περιοδικό Premiere την κατέταξε στην 4η θέση στη δική του λίστα με τις 100 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών, ενώ το περιοδικό Entertainment Weekly τη συμπεριέλαβε επίσης στην 11η θέση στη λίστα με τις καλύτερες 100 ταινίες.

Ιδού, λοιπόν, 20 πράγματα για την ταινία που (πιθανόν) δεν ήξερες:

(SPOILER ALERT)

Ψυχώ

1. Ο Χίτσκοκ επέτρεψε τη διαρροή των φωτογραφιών από την καρέκλα του σκηνοθέτη με το όνομα “η κα Bates.” Υπήρξαν μεμονωμένες φωτογραφίες του Χίτσκοκ και κάθε μέλους του cast να κάθονται στην καρέκλα -όλων, εκτός από του Perkins.

2. Πώς κατάφερνε η Τζάνετ Λέι να εμφανίζεται σε όλα τα σημεία; Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ είχε ζητήσει να κατασκευαστούν ομοιώματα της!

3. Για να κατευνάσει τον Τύπο, ο Χίτσκοκ υποστήριξε ότι η ταινία θα πει την ιστορία “ενός νεαρού άνδρα του οποίου η μητέρα είναι μια μανιακή δολοφόνος.”

4. Ο Χίτσκοκ αγόρασε τα δικαιώματα για τη νουβέλα του Ρόμπερτ Μπλοχ για 9.500 δολάρια.

5. Η νουβέλα του Μπλοχ βασίζεται πάνω στον δολοφόνο Εντ Γκέινς, ο οποίος έμενε  40 μίλια μακριά από τον συγγραφέα.

6. Ο Χίτσκοκ έγινε σαφής να μην επιτραπεί η είσοδος στους αργοπορημένους θεατές, προκειμένου να διατηρήσει τις ανατροπές στη ταινία. Αυτό του έδωσε μεγάλη δημοσιότητα.

Ψυχώ

7. Η ταινία έχει κάποιες ουσιαστικές διαφορές από το βιβλίο. Η μαεστρία του σεναριογράφου Τζόζεφ Στεφάνο, ήταν πως έκανε την Μάριον Κρέιν βασικό χαρακτήρα, τη στιγμή που στο βιβλίο αναφέρεται μόνο σε 2 κεφάλαια.

8. Ο Χίτσκοκ αρνήθηκε να απελευθερώσει μια περίληψη της πλοκής στον Τύπο, κάτι που ήταν ανήκουστο σε εκείνες τις ημέρες πριν από τη λογική του “spoiler alert”. Ο μόνος σκηνοθέτης που είχε κάνει κάτι αντίστοιχο ήταν ο Cecil B. DeMille, ο οποίος αρνήθηκε να ενημερώσει τους δημοσιογράφους την πλοκή της ταινίας “Οι Δέκα Εντολές”. (Μήπως  πραγματικά πίστευε ότι κανείς δεν μπορούσε να μαντέψει για τι είναι η ταινία;)

9. Ενημέρωσε όμως τους δημοσιογράφους ότι μια νέα γυναίκα θα δολοφονηθεί σε ένα ντους. Όταν ερωτήθηκε σχετικά με τη σκηνή, είπε στην εφημερίδα New York Times, «Οι άνδρες σκοτώνουν γυμνές γυναίκες, ξέρετε.”

10. Η περίφημη σκηνή στο μπάνιο τραβήχτηκε από 77 διαφορετικές κάμερες. Χρειάστηκε μια εβδομάδα για να ολοκληρωθεί.

11. Επίσης, είναι ένα από τα πιο μελετημένα μοντάζ που έγιναν ποτέ. Περιέχει τουλάχιστον 70 αλλαγές σε μόλις 45 δευτερόλεπτα.

Ψυχώ

12. Το Ψυχώ έκανε 15 εκατομμύρια δολάρια στις εισπράξεις και χαρακτηρίστηκε η μεγαλύτερη επιτυχία του Χίτσκοκ.

13. Η Paramount έβρισκε το Ψυχώ πολύ κακή ιδέα για τον κινηματογράφο και δέχτηκε να κάνει την παραγωγή, μόνο όταν ο Χίτσκοκ τους ανακοίνωσε πως θα το σκηνοθετήσει ο ίδιος και θα παραιτηθεί του μισθού του. Τελικά έβαλαν στη τσέπη το 60% των κερδών.

14. Το ξενοδοχείο Bates που χρησιμοποιήθηκε στη ταινία, δεσπόζει ακόμη στα Universal Studios του Λος Άντζελες.

15. Η Τζάνετ Λέι πήρε μόλις 25.000 δολάρια για τον ρόλο της. Δηλαδή ούτε το 1/4 από όσο συνήθιζε να παίρνει. Απλά ήθελε πολύ να δουλέψει με τον Χίτσκοκ.

16. Η σκηνή στο μπάνιο δεν προβλεπόταν να έχει μουσική. Όμως ο Μπέρναρντ Χέρμαν επέμενε τόσο πολύ να δείξει την μελωδία του στον Χίτσκοκ, που ο σκηνοθέτης ενθουσιάστηκε και του αύξησε τον μισθό.Ψυχώ 17. Στο βιβλίο, η Μάριον Κρέιν δεν πεθαίνει από μαχαιριές, αλλά αποκεφαλίζεται.

18. Το Ψυχώ παραλίγο να μην συμβεί. Ο Χίτσκοκ ετοίμαζε το No Bail For The Judge με την Όντρεϊ Χέπμπορν, το οποίο εγκατέλειψε για χάρη του Ψυχώ.

19. Στο opening της ταινίας, η Μάριον εμφανίζεται με λευκό σουτιέν γιατί είναι ακόμη αθώα. Μόλις κλέβει τα χρήματα, εμφανίζεται με μαύρο για να τονίσει το darkside της.

20. Το σπίτι των Bates είναι βασισμένο σε πίνακα! Το The House By the Railroad, είναι δημιούργημα του Έντουαρντ Χόπερ

 

Σχόλια