Σαν σήμερα, στις 3 Ιουνίου του 1924 έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 41 χρόνων ένας από τους σπουδαιότερους συγγραφείς του 20ου αιώνα, ο συγγραφέας της εμβληματικής Δίκης, της Μεταμόρφωσης, του Πύργου, της Αμερικής, ο Φραντς Κάφκα. Γεννημένος σε μια εύπορη εβραϊκή οικογένεια που δραστηριοποιούταν στον εμπορικό τομέα, ο Κάφκα μεγάλωσε στη σκιά ενός επιβλητικού πατέρα- τον οποίο θα δοκιμάσει να αντιμετωπίσει στην Επιστολή προς τον Πατέρα– και μιας ευαίσθητης μητέρας. Υποταγμένος στην επιθυμία του πατέρα του, ο νεαρός Κάφκα θα ακολουθήσει σπουδές Νομικής για να δουλέψει αργότερα σε μια ασφαλιστική εταιρία. Το απαιτητικό ωράριο της εταιρίας δεν του αφήνει πολλές ώρες για συγγραφή και τον οδηγεί στην ανεύρεση μιας λιγότερο εντατικής εργασίας. Το σημαντικότερο ίσως έργο του, η Δίκη, θα ολοκληρωθεί μέσα σε αυτό το διάστημα. Το 1920 θα επιδεινωθεί σημαντικά η υγεία του, θα παραιτηθεί από την εργασία του και θα αφιερωθεί στην συγγραφή και τα ταξίδια μέχρι το θάνατο του, στις 3 Ιουνίου του 1924.
Βαρυσήμαντος συγγραφέας και διανοητής, ουσιαστική επιρροή για τους μεγαλύτερους συγγραφείς του 20ου αιώνα από τον Μπόρχες και τον Μάρκες, μέχρι τον Καμύ, τον Σαρτρ και τον Κούντερα, ο Κάφκα δεν γνώρισε παρά ελάχιστη αναγνώριση κατά τη διάρκεια της ζωής του. το Το μεγαλύτερο του μέρος το έργο του εκδόθηκε και έλαβε μεγάλης απήχησης μετά το θάνατο του– ο ίδιος ο Κάφκα είχε ζητήσει από τον στενό του φίλο και επίσης λογοτέχνη Μαξ Μπροντ να καταστρέψει όλο το έργο του αφού θα απεβίωνε, ο δεύτερος όμως, αψηφώντας τη τελευταία βούληση του συγγραφέα, επιμελήθηκε και εξέδωσε τη Δίκη, τον Πύργο και την Αμερική στη διετία 1926-1928, πλουτίζοντας τα ευρωπαϊκά λογοτεχνικά γράμματα με τη μοναδική «καφκική» γραφή και ό, τι αυτή συνεπάγεται για τη φιλοσοφία και τη σκέψη ενός ολόκληρου αιώνα.
Οι περισσότεροι ήρωες του Κάφκα, ο Γιόσεφ Κ. της δίκης, ο Γκρέγκορ Σάμσα της Μεταμόρφωσης, ο χωρομέτρης Κ. του Πύργου, συγκρούονται με έναν πανίσχυρο και ολοκληρωτικό κρατικό μηχανισμό, γραφειοκρατικό και απειλητικό, που αλλοτριώνει τον άνθρωπο, καθιστώντας τον έρμαιο των αγωνιών και των μύχιων φόβων του. Οι υπαρξιστικές αναζητήσεις, η περιγραφή της απρόσωπης και καταδυναστευτικής εξουσίας, η εσωτερική ενδοσκόπηση, η αγωνία απέναντι στο αβέβαιο και το άγνωστο, η απουσία τοπωνύμιων, χρονολογιών και ονομάτων, καθώς και η υποβλητική ατμόσφαιρα αποτελούν βασικούς άξονες του έργου του μεγάλου Τσέχου συγγραφέα που απαιτεί προσήλωση και στοχασμό από τον αναγνώστη για να αναδείξει την ρηξικέλευθη προβληματική του.

Σχόλια