Ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, η Μεγάλη Χίμαιρα του Μ. Καραγάτση επανήλθε για την πρώτη της real time live streaming μετάδοση την Κυριακή 13/12, παρά τις αντίξοες συνθήκες του covid-19. Γιατί σε τέτοιες στιγμές έρχεται η τέχνη να απαλύνει τις πληγές μας και να μας προσφέρει το αίσθημα της αγαλλίασης μέσα από κάθε μορφή της.

Μεγάλη Χίμαιρα

Η παράσταση

Η Μεγάλη Χίμαιρα του Μ. Καραγάτση σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου θεωρείται η πιο επιτυχημένη παράσταση του θεάτρου ΠορείαΕίναι ένα από τα πιο γνωστά μυθιστορήματα της ελληνικής λογοτεχνίας, που μεταφέρθηκε με την συμβολή του ποιητή και μεταφραστή Στρατή Πασχάλη σε μια από τις μεγαλύτερες θεατρικές επιτυχίες των τελευταίων δεκαετιών.

Η αναβίωση μιας εμβληματικής παράστασης, όπως η Μεγάλη Χίμαιρα, αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για τους συντελεστές, επειδή απαιτεί ένα ιδιαίτερο στήσιμο σκηνικού, φώτων καθώς και μια ιδιαίτερη συνομιλία της παράστασης με τον κινηματογραφικό φακό. Το τελευταίο τέχνασμα το συνάντησα προσωπικά στην συγκεκριμένη παράσταση και μπορώ να πω ότι στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία. Το θεώρησα πρωτοποριακό και σύγχρονο το πάντρεμα αυτών των δύο μορφών τέχνης- κινηματογράφου και θεάτρου.

Η Μεγάλη Χίμαιρα αποτελεί ένα από τα τρία μυθιστορήματά της τριλογίας με τίτλο Εγκλιματισμός κάτω από τον Φοίβο (Συνταγματάρχης Λιάπκιν, Χίμαιρα, Γιούγκερμαν).

Κοινό τους θέμα είναι η αποτυχημένη προσπάθεια τριών ξένων που βρέθηκαν στην Ελλάδα να προσαρμοστούν στον τρόπο ζωής της. Και στα τρία κυριαρχεί το θεματικό μοτίβο  του “ξένου” που προσπαθεί απεγνωσμένα να αφομοιωθεί από μια υπέροχα αφιλόξενη Ελλάδα που δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο.

Στα τέσσερα χρόνια που παίχτηκε την παρακολούθησαν πάνω από 100.000 θεατές και τιμήθηκε με όλα τα γνωστά βραβεία κοινού από το περιοδικό «Αθηνόραμα», η Αλεξάνδρα Αϊδίνη έλαβε το βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για το ρόλο της Μαρίνας Μπαρέ και ο Δημήτρης Τάρλοου το βραβείο σκηνοθεσίας «Κάρολος Κουν».

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

 

Η Μεγάλη Χίμαιρα και ο Μ. Καραγάτσης

Στο  συγκεκριμένο ερωτικό μελόδραμα παρακολουθούμε την ιστορία μιας παθιασμένης με την ελληνική κλασική παιδεία Γαλλίδας, της Μαρίνας Μπαρέ, που έρχεται να ζήσει στην Ελλάδα ερωτευμένη και παντρεμένη με έναν Έλληνα εφοπλιστή.

Ερχόμενη σε επαφή, όμως, με την ίδια τη χώρα των ονείρων της, συναντά τις δικές της Χίμαιρες: το δραματικό τοπίο, τραχύ κι αισθησιακό ταυτόχρονα, την παρασύρει σε μια μοιραία δίνη πάθους, πυροδοτεί τα παλιά ψυχολογικά της τραύματα και την οδηγεί στην αυτοκαταστροφή.

Ο Μ.Καραγάτσης ανήκει στη γενιά του Τριάντα που μετά την Μικρασιατική Καταστροφή και τη διάψευση της Μεγάλης Ιδέας, επιδιώκει να τοποθετήσει στο πεζογραφικό του έργο την ελληνική ταυτότητα της νέας κατάστασης που έχει διαμορφωθεί.

Γι’ αυτό και η Μεγάλη Χίμαιρα είναι γεμάτη από Ελλάδα είτε με αναφορές στο φυσικό τοπίο είτε με αναφορές στην αρχαία και σύγχρονη νεοελληνική λογοτεχνία. Και η Μαρίνα και ο Μηνάς έχουν κάνει σπουδές στην Ελληνική Γραμματεία, ώστε συχνά στους διαλόγους τους απαγγέλνουν στίχους ή αποσπάσματα γνωστών συγγραφέων. Επιπλέον, γίνεται αναφορά σε κύκλους γνωστών συγγραφέων που της εποχής  που γράφτηκε το έργο. Η Ελλάδα έχει ενεργό ρόλο σε όλο το μυθιστόρημα.


Πηγή:

  • Θέατρο Πορεία
  • https://artic.gr/i-megali-chimaira-karagatsis/

 

 

 

Σχόλια