Ένα νέο είδος μουσικής έχει αρχίσει να κατακλύζει τα διεθνή charts και προέρχεται από τη Νότια Κορέα. Τι είναι η K-pop και πώς δημιουργήθηκε;
Οι BTS κατακτούν ακόμα μία είσοδο στα αμερικάνικα charts του Billboard με μία συνεργασία με τον Στιβ Αόκι.
Οι Blackpink υπογράφουν συμβόλαιο με την Interscope για τη διεθνή εκπροσώπηση του συγκροτήματος.
Πολλοί δεν τα ξέρουν καν αυτά τα συγκροτήματα και άλλοι είναι φανατικοί οπαδοί τους. Βλέπεις, από την αρχή της δεκαετίας και μέχρι τώρα η K-pop (Κορεάτικη ποπ, για όσους δεν γνωρίζουν) έχει κατακτήσει όλο τον κόσμο και αποκτά, συνέχεια, όλο και περισσότερους φαν. Και η επιτυχία βασίζεται και σε αυτά τα δύο συγκροτήματα που αναφέρθηκαν παραπάνω.
Όμως, τι είναι αυτό το νέο είδος ποπ και πού έχει τις ρίζες του;
Μετά τον εμφύλιο πόλεμο με την Βόρεια Κορέα και τον τελικό διαχωρισμό των χωρών και την αποκατάσταση της δημοκρατίας στη Νότια Κορέα υπήρχε στρατιωτικός νόμος. Οτιδήποτε ελεγχόταν από την κυβέρνηση και δεν υπήρχε γενικά ελευθερία.
Τη δεκαετία του ‘80, όμως, μετά από πολλές δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις φτάσαμε στις εκλογές του 1987 και τη δημιουργία ενός πολυκομματικού κράτους.
Μέχρι τότε, υπήρχαν δύο μεγάλα κανάλια που μέσα από διάφορα σόου ταλέντων παρουσίαζαν τα ταλέντα της χώρας αλλά και το είδος μουσικής που επιτρεπόταν να ακούν οι πολίτες. Ρομαντικά τραγούδια, πατριωτικά και ύμνοι. Η διαφορετικότητα, η καλλιτεχνική σφραγίδα που τότε ήταν το απόλυτο στις χώρες της Δύσης δεν είχε φτάσει ακόμα. Όποιοι κέρδιζαν στους διαγωνισμούς αυτούς, που παίζονταν το Σαββατοκύριακο, ήταν και αυτοί που παίζονταν στα ραδιόφωνα και έκαναν καριέρα.
Το 1992, όλα άλλαξαν. Μέχρι τότε οι τηλεοράσεις είχαν μπει στο 99% των σπιτιών της Νότιας Κορέας. Οι ακροαματικότητες των σόου ταλέντων ήταν στον ζενίθ τους και η συμμετοχή σε αυτά ήταν βασικός παράγοντας για την επιτυχία και την παρουσίαση συγκροτημάτων. Έτσι, φτάνουμε στο πρώτο χιπ- χοπ συγκρότημα της Νότιας Κορέας, τους Seo Taiji and the Boys που παρουσιάστηκαν στις 11 Απριλίου 1992 σε ένα από αυτά τα σόου.
Το συγκρότημα αυτό ήταν η αρχή του είδους που αποκαλούμε σήμερα K-pop. Πήγαν ενάντια σε οποιαδήποτε νόρμα, από μουσική, χορογραφία, στίχους, μέχρι και την μίξη της Κορεάτικης κουλτούρας με την Αμερικάνικη ποπ μουσική. Και λόγω αυτού, όχι μόνο δεν κέρδισαν τον διαγωνισμό, αλλά πήραν και το χαμηλότερο σκορ που είχε απονεμηθεί ποτέ.
Βέβαια, το μέλλον είχε άλλα σχέδια. Μετά την κυκλοφορία του τραγουδιού τους στα ραδιόφωνα, το “I Know” εκτοξεύτηκε στις πρώτες θέσεις του Κορεάτικου τσαρτ και έμεινε εκεί για 17 βδομάδες. Οι περισσότερες βδομάδες στο νούμερο 1 που είχε μείνει τραγούδι για τουλάχιστον 15 χρόνια.
Η επιτυχία των Seo Taiji and the Boys ώθησε σε μία τελείως διαφορετική κουλτούρα για τη μουσική της χώρας. Η επιμονή τους για τη δημιουργία δικών τους κομματιών που μιλούν για τα προβλήματα της κοινωνίας, του να είσαι έφηβος και της αποφυγής της κατασκευασμένης ποπ έφερε μία επανάσταση που μέχρι τη διάλυση του συγκροτήματος το 1996, είχε αλλάξει και τη χώρα.
Τρεις εταιρίες δημιουργήθηκαν από το 1995 μέχρι και το 1998 που στόχο είχαν στην εύρεση ταλέντων και στη δημιουργία γκρουπ ειδώλων (idol groups). Ταλαντούχοι νέοι και νέες εκπαιδευμένοι στο χορό, στην υποκριτική και στη φωνητική δημιούργησαν γκρουπ που θα κατακτούσαν τις καρδιές των νέων φαν. Οι εταιρίες αυτές είναι η SM Entertainment το 1995, η JYP Entertainment το 1997 και η YG Entertainment το 1998, που δημιουργήθηκε από ένα μέλος των Seo Taiji and the Boys.
Το πρώτο idol γκρουπ ήταν οι H.O.T που εμφανίστηκαν το 1996, όταν ο ιδρυτής της SM Λι Σου-μαν, συγκέντρωσε πέντε χορευτές και τραγουδιστές και παρουσίασε στο κοινό αυτό που πίστευε ότι ήθελαν οι έφηβοι από ένα μοντέρνο συγκρότημα ποπ.
Πέντε διαφορετικές προσωπικότητες που ενώνονται μέσω μουσικής, διαφορετικά είδη μουσικής ενωμένα σε ένα τραγούδι, χορός και στυλ που να περισσεύει. Το 1999 οι H.O.T επιλέχθηκαν να συμμετάσχουν σε μία φιλανθρωπική συναυλία μαζί με τον Μάικλ Τζάκσον, δείχνοντας είδη από τα τέλη των 90s την παγκόσμια απήχηση του είδους.
Παρά τα κάποια αρχικά προβλήματα της μουσικής βιομηχανίας και Ασιατικής οικονομικής κρίσης του 1997, η Κορεάτικη ποπ βρήκε τα πρώτα διεθνή της βήματα. Στράφηκε στις υπόλοιπες Ασιατικές αγορές και επανήλθε πιο δυναμική από ποτέ στις αρχές του 21ου αιώνα. Τότε που και η Νοτιο-Κορεάτικη κυβέρνηση την μετέτρεψε και επίσημα σε εξαγώγιμο προϊόν της χώρας.
Με την πάροδο του χρόνου η K-pop έφτιαξε το δικό της εμπορικό σήμα βασισμένη στο φλας, το ύφος και την ποιότητα. Έτσι, άρχισε να εισβάλει και στο δυτικό κόσμο και να σκαρφαλώνει και στα Αμερικάνικα αλλά και στα παγκόσμια τσαρτ.
Μετά από μία δεκαετία από την τιτλοφόρησή της ως εξαγώγιμο προϊόν παρουσιάζονται τα πρώτα δείγματα ως παγκόσμιο φαινόμενο. Οι Girls’ Generation, Bts, Blackpink, Psy και πολλοί άλλοι έχουν φτάσει στην κορυφή των τσαρτ και παρουσιάζουν κάτι που από ό τι φαίνεται απουσιάζει από την ποπ.
Συγκροτήματα από ταλαντούχους νέους που χορεύουν, τραγουδούν, παίζουν σε μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας βιντεοκλίπ και κατακλύζουν στάδια με κόσμο.
Ακόμα και αν δεν είσαι φαν της μουσικής αυτής θα βρεις κάτι να σου αρέσει και να θαυμάσεις. Η K-pop άνοιξε το δρόμο της εισροής της Ασιατικής κουλτούρας στο δυτικό κόσμο και από ότι δείχνουν τα νούμερα είναι εδώ για να μείνει.