To (νομο)σχέδιο πίσω από το timing

Ο χρόνος που επιλέγει η κυβέρνηση να φέρει στη Βουλή το συγκεκριμένο  πολιτικά εμβληματικό νομοσχέδιο δεν είναι τυχαίος. Με ψηφισμένο το πολυνομοσχέδιο των προαπαιτουμένων που εισάγει νέα σκληρά και επώδυνα υφεσιακά μέτρα και με τον «γολγοθά» του ασφαλιστικού μπροστά του, το Μέγαρο Μαξίμου γνωρίζει πως έχει ένα μοναδικό «παράθυρο πολιτικού χρόνου».

Ο κ. Αλέξης Τσίπρας διαθέτει σημαντικό πολιτικό κεφάλαιο μετά την πρόσφατη άνετη εκλογική του νίκη, ενώ από την άλλη όχθη του πολιτικού συστήματος, η Νέα Δημοκρατία βρίσκεται σε κατάσταση παραλυτικής εσωστρέφειας με ανοικτό ακόμα και το ενδεχόμενο της διάσπασής της μετά την εκλογική διαδικασία της 22ης Νοεμβρίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες των Παραπολιτικών, βασική πρόθεση της κυβέρνησης είναι αφενός να αποκατασταθεί η νομιμότητα στο άναρχο μιντιακό τοπίο, αλλά και να προσελκύσει επιχειρηματίες της νεότερης γενιάς και, μάλιστα, εκείνους που δεν είχαν και δεν επιθυμούν να έχουν δοσοληψίες με το Δημόσιο.

Ο υπουργός Επικρατείας κ. Νίκος Παππάς επισημαίνει σε συνομιλητές του πως το νομοσχέδιο στοχεύει στον εκσυγχρονισμό του πλαισίου που διέπει την ψηφιακή τηλεόραση και καθιερώνει αυστηρότερα κριτήρια ως προς τους όρους αδειοδότησης και λειτουργίας των ψηφιακών καναλιών προκειμένου να αποκατασταθεί η νομιμότητα στον ραδιοτηλεοπτικό χώρο.

Στο νομοσχέδιο προβλέπονται τα εξής:

–    Η αδειοδότηση των ψηφιακών καναλιών θα γίνει μέσω του ΕΣΡ, αφού πρώτα ψηφιστεί ο σχετικός νόμος. Θα ακολουθήσει προκήρυξη των αδειών πανεθνικής εμβέλειας και στη συνέχεια εκείνων περιφερειακής εμβέλειας. Ο αριθμός των αδειών ανά κατηγορία θα οριστεί με απόφαση του υπουργού Επικρατείας, μετά από σχετική γνωμοδότηση του ΕΣΡ, και, δεν θα είναι περισσότερες από τέσσερις με τίμημα αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων η κάθε μία.

–    Στο νομοσχέδιο υπάρχει πρόβλεψη για άδειες εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας ανά κατηγορία προγράμματος (ενημερωτικού η μη) και περιεχομένου. Η χρονική διάρκεια της άδειας είναι 10 έτη, αν και η κυβέρνηση εμφανίζεται διατεθειμένη να συζητήσει την επέκταση της διάρκειας στα 15 έτη.

–    Η δημοπρασία θα γίνει σε δύο στάδια. Στο πρώτο στάδιο θα γίνει προεπιλογή αυτών που θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής και στο δεύτερο θα γίνει η δημοπρασία.

–    Δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία έχουν ανώνυμες εταιρείες- κοινοπραξίες- ΟΤΕ και υπό σύσταση εταιρείες, είτε ημεδαπές, είτε αλλοδαπές.

–    Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να έχουν ελάχιστο καταβεβλημένο κεφάλαιο 8.000.000 ευρώ για εθνικής εμβέλειας ενημερωτικό πρόγραμμα γενικού περιεχομένου, 5.000.000 ευρώ για εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος θεματικού περιεχομένου και 2.000.000 για μη ενημερωτικούς. Σε περίπτωση που δεν είναι καταβεβλημένο το μετοχικό κεφάλαιο, θα υπάρξει πρόβλεψη για υποβολή εγγυητικής επιστολής του υπολειπομένου κεφαλαίου με τύπο εγγυητικής επιστολής που θα διασφαλίζει την πραγματική καταβολή των ποσών που αυτή αφορά. Το προαπαιτούμενο μετοχικό κεφάλαιο για τις άδειες των περιφερειακών καναλιών θα οριστεί με ΚΥΑ των υπουργών Επικρατείας και Οικονομικών.

Η συγκεκριμένη διάταξη είναι προφανώς αυστηρή και υπό το καθεστώς των capital controls είναι βέβαιο πως θα δυσκολέψει ιδιοκτήτες τηλεοπτικών σταθμών, οι εταιρείες των οποίων βαρύνονται με υψηλό και δύσκολα εξυπηρετούμενο δανεισμό στις τράπεζες.

Κάποιοι εξ αυτών των ιδιοκτητών θα αναγκαστούν να συμμετάσχουν με ίδια κεφάλαια ή κινδυνεύουν να μείνουν εκτός διαδικασίας. Από την άλλη διευκολύνει υγιείς επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και επιχειρηματίες που διαθέτουν και μπορούν να φέρουν χρήματα από το εξωτερικό στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα, κάτι που αποτελεί επιδίωξη της κυβέρνησης.

–    Προκειμένου να διασφαλιστεί ο έλεγχος της οικονομικής διαφάνειας των συμμετεχόντων, θα απαιτείται ονομαστικοποίηση των μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου και για τις ημεδαπές και για τις αλλοδαπές εταιρείες (έτσι αποφεύγονται off shore εταιρείες ή παρένθετα πρόσωπα) και τίθεται έλεγχος πόθεν έσχες για τα οικονομικά μέσα που διαθέτουν οι υποψήφιες εταιρείες και οι μέτοχοι αυτών.

–    Προβλέπονται ποινικά κωλύματα για ιδιοκτήτες και εκπροσώπους ανωνύμων εταιρειών που υποβάλλουν υποψηφιότητα καθώς και ασυμβίβαστα με συμμετοχή σε έρευνες μετρήσεων ραδιοτηλεοπτικής αγοράς και διαφημιστικές επιχειρήσεις.

–    Διασφαλίζονται θέσεις εργασίας με καθορισμό ελαχίστων ορίων: 400 άτομα για τους εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού χαρακτήρα, 50 άτομα για εθνικής εμβέλειας μη ενημερωτικού χαρακτήρα και 20 άτομα για τους περιφερειακής εμβέλειας.

–    Θα απαιτείται ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα υποψηφίων, μετόχων και νομίμως εκπροσώπων καθώς και τραπεζική ενημερότητα για την ομαλή εξυπηρέτηση των δανείων τους. Η διάταξη αυτή έχει, σύμφωνα με πληροφορίες, προκαλέσει ταραχή σε ιδιοκτήτες τηλεοπτικών σταθμών που βρίσκονται σε συζητήσεις με τις τράπεζες για ρυθμίσεις του υψηλού δανεισμού τους ή δυσκολεύονται εξαιτίας προβλημάτων να αποκτήσουν ενημερότητες.

–    Η τιμή εκκίνησης για την κατηγορία κάθε άδειας θα καθορισθεί από τον υπουργό Επικρατείας με απλή γνωμοδότηση –δηλαδή μη δεσμευτική- του ΕΣΡ, το δε τίμημα θα καταβάλλεται εφάπαξ μετά την ανακήρυξη ενός υποψηφίου ως αδειούχου.

Το συμπέρασμα

Από τη σκοπιά του Δημοσίου, η διαδικασία δημοπράτησης των αδειών που επέλεξε η κυβέρνηση δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι ήταν η βέλτιστη για την αύξηση των εσόδων, την μεγιστοποίηση της πολυφωνίας ή την ρήξη με το πλέγμα των αθέμιτων παράπλευρων ωφελημάτων που αντλούσαν οι καναλάρχες. Η κυβέρνηση οφείλει, έστω και τώρα, να εξηγήσει και να τεκμηριώσει την επιλογή της. Διαφορετικά θα παραμένει η υποψία ότι θα μπορούσε να σχεδιαστεί ένας μηχανισμός που θα έφερνε καλύτερα αποτελέσματα.

Επιμέλεια: Κατερίνα Χλιάρα

Σελίδες: 1 2

Σχόλια

1 2