Το Facebook και η εικονική ζωή που ξεθωριάζει

Δεν ξέρω αν μας έχει γίνει βάρος ή απλά εμείς οι ίδιοι την επιδιώκουμε. Δεν ξέρω αν την θέλουμε ή μας επιβάλλεται υποσυνείδητα από τον κοινωνικό μας περίγυρο. Μιλώ για την κοινωνική μας προβολή, όχι την φυσική, την πραγματική, αυτή δεν έχει κανένα νοσολογικό στοιχείο, αλλά για την εικονική, την ψεύτικη, την τεχνητή…

Προσπαθώντας να γίνω πιο συγκεκριμένη, μιλώ για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έχοντας θέσει όμως ήδη στο επίκεντρο το Facebook. Είναι μια εξάρτηση της καθημερινής μας ζωής, μια αναφαίρετη δραστηριότητα μέσα στην ημέρα μας. Το πρόβλημα ωστόσο δεν είναι αυτό, αν και μακάρι να μας τρόμαζε μόνο ο χρόνος που αφιερώνουμε. Το πρόβλημα είναι η ψυχολογία μας γύρω από αυτήν την εικονική δραστηριότητα.

Γιατί γεμίζουμε τον τοίχο μας με φωτογραφίες; Γιατί ανεβάζουμε κάθε τραγούδι που μας αρέσει και το ακούμε μες στην μέρα μας; Γιατί να μην έχουμε τις φωτογραφίες αυτές στον τοίχο του δωματίου μας και να μην ακούμε τα τραγούδια αυτά παρέα με φίλους. Έχουμε ανάγκη από επιβεβαίωση; Αναμφισβήτητα είναι σύμφυτο χαρακτηριστικό των ανθρώπων έως έναν βαθμό.Γιατί όμως αυτή η επιβεβαίωση να έρχεται μέσα από ένα ηλεκτρονικό «μου αρέσει» και όχι από μια κουβέντα;

Τα ερωτήματα είναι πολλά, αλλά οι προβληματισμοί που αυτά γεννούν ακόμα περισσότεροι. Γίναμε έρμαια των οθονών μας και ξεχάσαμε τι πραγματικά μας ευχαριστεί. Βγάλαμε φωτογραφίες για να τις κοινοποιήσουμε και ξεχάσαμε τη μοναδικότητα της στιγμής. Έχουμε μια ατσαλάκωτη εικονική ζωή και φοβόμαστε να την αλλάξουμε.Οι αμφιβολίες όμως πλέον για το αν το Facebook τελικά είναι ευχαρίστηση ή μάστιγα ολοένα και πληθαίνουν, γεγονός που αποδεικνύεται και επιστημονικώς.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με μελέτη ερευνητών του Πανεπιστημίου του Princeton το Facebook εξαπλώθηκε σαν μια «μολυσματική ασθένεια», ωστόσο οι χρήστες αποκτούν σταδιακά ανοσία, με αποτέλεσμα την απώλεια του 80% εξ αυτών μεταξύ του 2015 και του 2017.

Οι Τζον Καναρέλα και Τζόσουα Σπέχλερ έχουν βασίσει τις προβλέψεις τους στον αριθμό των φορών που πληκτρολογείται «Facebook» στο Google ως όρος αναζήτησης. Σύμφωνα με αυτά τα γραφήματα (τα οποία έγιναν διαθέσιμα μέσω του Google Trends) οι αναζητήσεις κορυφώθηκαν τον Δεκέμβριο του 2012, και έκτοτε άρχισε η πτώση. Το Facebook ανέφερε περίπου 1,2 δισ. ενεργούς χρήστες μηνιαίως τον Οκτώβριο του 2013. Αν και όντως το traffic από υπολογιστές desktop σημειώνει πτώση, αυτό εν μέρει οφείλεται στο ότι πολλοί μπαίνουν στο κοινωνικό δίκτυο από τις φορητές συσκευές τους, κάτι που εξηγεί τη μείωση στις αναζητήσεις στο Google.

Ωστόσο, σημειώνεται ότι, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Guardian, ο Ντέιβιντ Έμπερσμαν, ανώτατο οικονομικό στέλεχος της εταιρείας, παραδέχτηκε ότι, ακόμα και αν λάβουμε το παραπάνω δεδομένο υπόψιν, έχει πράγματι σημειωθεί μείωση στους ημερήσιους χρήστες, ειδικά μεταξύ των νεαρότερων ηλικιών.

Οι προβληματισμοί από θεωρητικοί έγιναν επιστημονικοί! Όπως καθετί, έτσι και το Facebook σημείωσε μια ταχεία ανάπτυξη, η οποία σιγά σιγά πέφτει στα γραφήματα και ξεθωριάζει στην σκέψη και την καθημερινότητα μας.

 

Σχόλια