Hip Hop από χώρες της Ευρώπης

Το Ευρωπαϊκό hip hop έχει εδώ και πάνω από 25 χρόνια εδραιώσει διάφορες μικρές ή μεγαλύτερες σκηνές ανά τις διάφορες χώρες της Ευρώπης. Παρ’ όλα αυτά μπορούμε να πούμε πως αν εξαιρέσει κανείς συγκεκριμένα ονόματα από κάθε χώρα που έγιναν πιο γνωστοί (μιλώντας πάντα για το hip hop με την αρχική αίσθηση και αισθητική), ποτέ δε μπήκε το είδος σε mainstream κοινό με τον τρόπο που είχε μπει στην Αμερικάνικη κοινωνία. Με αυτό εννοώ πως ήταν λίγες οι περιπτώσεις που γκρουπ απασχόλησαν πολύ κόσμο συνολικά στην Ευρώπη και όχι μόνο στη χώρα τους.

Επίσης ακόμα και όταν απασχόλησαν αρκετό κόσμο (πχ, οι ΝΤΜ από τη Γαλλία) αυτό έγινε πάλι υπόθεση κυρίως του “σκληροπυρηνικού” hip hop οπαδού διαφόρων χωρών και δεν απασχόλησε ιδιαίτερα τους γενικά μουσικόφιλους όπως είχε γίνει πχ στην Αμερική με τους Wu Tang Clan, τους Public Enemy ή ακόμα και τους De La Soul και τον Ice-T που ακούγονταν και στο mainstream ραδιόφωνο ή σε γνωστά κλαμπ.

Σίγουρα η διαφορετική γλώσσα, τα διαφορετικά προβλήματα που συνέθεταν τη θεματική των στίχων παρ’όλο που στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης το είδος ξεκίνησε από μετανάστες, καθώς και το γεγονός ότι υπήρχε μια διαφορά χρονικής φάσης σε σχέση με τα τεκταινόμενα στην Αμερική οδήγησαν σε μια εσωστρέφεια του είδους. Ωστόσο, είναι παράδοξο πως ακόμα και η σκηνή στη Βρετανία, παρ’όλο που έχει πολύ καλούς παραγωγούς, DJs, MCs, γκρουπ και είναι από τις παλιότερες στην Ευρώπη, μαζί με τη Γαλλική, δεν απασχόλησε ποτέ ιδιαίτερα πολύ κόσμο εκτός της χώρας (πέρα από οπαδούς του είδους). Και είναι παράδοξο γιατί στην Αμερική παρ’όλη την ευκολία της κοινής “παγκόσμιας Αγγλικής” απ’ όσο γνωρίζω, ελάχιστος κόσμος παρακολουθεί τα μουσικά hip hop πράγματα της Βρετανίας. Ωστόσο η Βρετανία γνώρισε πολλές περιπτώσεις με μουσικούς άμεσα επηρεασμένους από το είδος όπως οι Massive Attack, οι Portishead, οι Gorillaz, o Mark Ronson, οι Prodigy ή οι Stereo MCs που έγιναν παγκοσμίως γνωστοί.

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια τάση κατά την οποία έχουν ξεπηδήσει διάφοροι παραγωγοί/beatmakers από την Ευρώπη οι οποίοι συνεργάζονται με κορυφαία ονόματα του Αμερικάνικου hip hop (MC’s ή γκρουπ) και το αποτέλεσμα είναι επιτυχημένο εμπορικά και στις δύο ηπείρους. Ως τέτοια παραδείγματα θα μπορούσαν να αναφερθούν οι Snowgoons από τη Γερμανία και οι Guts απ’ τη Γαλλία. Αυτό είναι όμως ένα φαινόμενο που υπάρχει από παλιά καθώς οι πιο γνωστοί hip hop καλλιτέχνες της Γηραιάς Ηπείρου σχεδόν πάντα είχαν κάποια συνεργασία με γνωστό Αμερικάνο συνάδελφό τους.

Η Ευρωπαϊκή σκηνή του hip hop λοιπόν παραμένει συνολικά αρκετά υποτιμημένη (όσο κι αν αφορά ένα σημαντικό κοινό με χαρακτηριστικά οπαδών όπως το metal) και εσωστρεφής, ωστόσο κρύβει πολλά κρυμμένα διαμαντάκια.Είτε στη μητρική τους γλώσσα (Άγγλοι, Γάλλοι), είτε στην Αγγλική (πολύ συχνό φαινόμενο στους Σκανδιναβούς), είτε σε συνεργασία με Αμερικάνους καλλιτέχνες τα παραδείγματα Ευρωπαίων των οποίων οι δουλειές δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τη γενέτειρα του είδους είναι αρκετά (ακόμα και στη χώρα μας, ωστόσο στη λίστα δε θα συμπεριλάβω Έλληνες, αφού όσοι ασχολούνται έστω και λίγο με το είδος γνωρίζουν πάνω κάτω την εγχώρια σκηνή). Ας δούμε μερικές περιπτώσεις μέσα από κομμάτια λοιπόν:

Ας ξεκινήσουμε με την σκηνή της Αγγλίας:

Ο Roots Manuva είναι Βρετανός με 20ετή δισκογραφία και φημίζεται για τους ωραίους στίχους του.

Ο Dj Skitz είναι από τους παλιότερους παραγωγούς της Μ.Βρετανίας και ο δίσκος στον οποίο βρίσκεται αυτό το κομμάτι, το “Countryman”, αποτελεί πολύ κλασσικό άλμπουμ με μαζεμένη όλη την αφρόκρεμα του Βρετανικού hip hop.

Ο Rodney P δισκογραφεί από τα τέλη των 80s, ως μέλος τότε των London Posse, μέχρι και σήμερα, solo, και έγινε ευρύτερα γνωστός μέσα από τη συνεργασία του με τους Dub Pistols.

Μερικά κομμάτια ακόμα από τη Βρετανία:

Τέσσερα κομμάτια από τη Γαλλία από κλασσικά γκρουπ/καλλιτέχνες:

Manau από ένα πολύ εμπορικό άλμπουμ που είχε ως χαρακτηριστικό του τους Κέλτικους ήχους και τα φυσικά όργανα.

ΝΤΜ, από τους παλιότερους και σημαντικότερους στη Γαλλία.

ΙΑΜ από τη Μασσαλία, ίσως το σημαντικότερο και πιο κλασσικό γκρουπ.

Fonky Family επίσης από τη Μασσαλία.

Η Σκανδιναβία με τη σειρά της έχει να παρουσιάσει άξιους εκπροσώπους της σκηνής της.

Tommy Tee εξαιρετικός παραγωγός από τη Νορβηγία με Ευρωπαϊκές και Αμερικανικές συνεργασίες.

Loop Troop από τη Σουηδία με το χαρακτηριστικό στυλ του Promoe.

Φίλος και συνεργάτης των Loop Troop από το Lund της Σουηδίας.

Οι Boulevard Connection από τη Δανία με μικρή δισκογραφία.Tο συγκεκριμένο EP όμως ήταν εξαιρετική δουλειά από τους ίδιους και στα μικρόφωνα κορυφαίοι Αμερικάνοι MC’s.

Και κλείνουμε με τέσσερα κομμάτια από Γερμανία, Σλοβενία, Ιταλία και Ισπανία.

Σχόλια