Με αφορμή ένα νέο θεσμό που γεννιέται στον φιλόξενο χώρο της Ευαγγελικής Εκκλησίας Γερμανογλώσσων Εν Ελλάδι, την ‘Απογευματινή Μουσική’ (ABENDMUSIK), για την προσεχή καλλιτεχνική περίοδο, έχουμε την χαρά και την τιμή να συναντούμε τον Σολίστ στην συναυλία του Δεκεμβρίου, βιολονίστα, Θοδωρή Μουζακίτη.

 

Μουζακίτη

 

Μπορείτε να μας πείτε δύο λόγια για το βιολί και την παρουσία του στην Ελλάδα;

Το βιολί κατέχει πρωταρχικό ρόλο ανάμεσα στα όργανα της μουσικής παράδοσης της Ελλάδας. Υπάρχουν αναφορές για την ύπαρξή του, τόσο στην Ηπειρωτική, όσο και την νησιωτική χώρα ήδη από τον 17ο αιώνα.

Λόγω της ιδιαίτερης κατασκευής του (ασυγκέραστο), μπορεί να αποδώσει διαστήματα μικρότερα του ημιτονίου και αυτό το καθιστά ικανό να ερμηνεύσει όλα τα διαστήματα της βυζαντινής μουσικής (μόρια).  Είναι πιο κοντά στην ανθρώπινη φωνή και έρχεται πρώτο στην σειρά των εγχόρδων, δηλαδή βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο, κοντραμπάσο. Γενικά θεωρείται ο βασιλιάς των οργάνων.

Μετά την τουρκοκρατία και ειδικά από τις αρχές του 20ου αιώνα, το βιολί στην Ελλάδα παράλληλα με την θέση του στην παραδοσιακή μουσική, άρχισε να αναπτύσσεται και στον χώρο της δυτικής κλασσικής μουσικής. Στις μέρες μας οι Έλληνες βιολονίστες και οι ελληνικές ορχήστρες στέκονται ισάξια στο παγκόσμιο μουσικό στερέωμα και στον πολύ δύσκολο και ανταγωνιστικό στίβο της κλασσικής και σύγχρονης μουσικής.

 

 

Ποια η θέση του Μουσικού στην κοινωνία του σήμερα ,και τι θα θέλατε να της πείτε με την Μουσική σας;

Ο μουσικός διαχρονικά αποτελούσε τον συνδετικό κρίκο των κοινωνικών στρωμάτων. Δεν υπάρχει κοινωνική εκδήλωση, ανθρώπινη έκφραση, στιγμή  χαράς ή λύπης, χωρίς μουσική. Ο ρόλος αυτός του μουσικού στις μέρες μας, περισσότερο από ποτέ, καθίσταται απολύτως αναγκαίος καθώς οι έντονοι ρυθμοί της ζωής, το άγχος, η καθημερινή πίεση αλλά και ακόμα περισσότερο από την εμφάνιση του κορονοϊού και της νέας παγκόσμιας πραγματικότητας που όλοι βιώνουμε, η ανάγκη μας για λίγες στιγμές ποιοτικής ψυχαγωγίας, μας στρέφει αναγκαστικά προς την αναζήτηση μιας μουσικής  “όασης”.

Έτσι, ο μουσικός καλείται να παίξει τον ρόλο του κοινωνού αυτής της τόσο απαραίτητης ψυχικής και πνευματικής ανάτασης, ανεξάρτητα από το είδος το οποίο πρεσβεύει. Κάθε μορφή μουσικής έκφρασης, η λαϊκή, η παραδοσιακή, η σύγχρονη, η κλασσική, έχουν την ίδια αξία σε ό,τι έχει να κάνει με την ψυχαγωγία του ανθρώπου.

Γενικά η μουσική αναπτύσσει τον ανθρώπινο εγκέφαλο και ελάχιστοι είναι  οι άνθρωποι που έχουν ασχοληθεί με την μουσική και μεγαλώνοντας παθαίνουν άνοια ή αλτσχάϊμερ.

 

Σχετικά με την συναυλία και το έργο που θα ερμηνεύσετε ?

Το κοντσέρτο του Vivaldi σε λα , αρ. κατ. RV 356, αποτελεί ένα από τα πολύ γνωστά και αγαπητά έργα του συνθέτη. Παίζεται τόσο από μαθητές της σχολής του βιολιού, όσο και από επαγγελματίες ερμηνευτές. Η χαρακτηριστική γραφή του συνθέτη, κολακεύει το βιολί , καθώς αναδεικνύει τον λαμπερό του ήχο  και εμπεριέχει αρκετά δεξιοτεχνικά στοιχεία, χωρίς όμως να γίνεται αυτοσκοπός η επίδειξη ικανοτήτων. Η συνοδεία του από ολιγάριθμο ορχηστρικό σύνολο το καθιστά μία ιδανική επιλογή τόσο για τους μουσικούς, όσο και για το ακροατήριο.

Ευχαριστώ θερμά τη Ευαγγελική Εκκλησία Γερμανογλώσσων Εν Ελλάδι καθώς και το σύνολο De Profundis για την τιμή να συμπράξουμε και για το σημαντικό έργο το οποίο επιτελούν.

 

 

 

Σας ευχαριστούμε θερμά για τα λόγια που μας προσφέρατε, ανυπομονούμε και για την Μουσική σας προσφορά στην προσεχή Συναυλία!

 

Δεκέμβριος 2021

ABENDMUSIK

‘ Ιταλοί Βιολονίστες’

Arcangelo Corelli(1653-1713) Concerto Grosso σε Σολ Ελάσσων ‘Fatto per la notte di Natale’(Φτιαγμένο για την Παραμονή των Χριστουγέννων)

Antonio Vivaldi(1678-1741) Κονσέρτο για βιολί και Ορχήστρα σε Λα Ελάσσων RV356 ‘L’estro Armonico’

Σόλο Βιολί
Θοδωρής Μουζακίτης

Ορχήστρα εγχόρδων
De Profundis

 Ευαγγελική Εκκλησία Γερμανόγλωσσων Εν Ελλάδι, Σίνα 66, Αθήνα 106 72

Η συναυλία θα προβληθεί στους παρακάτω συνδέσμους.

 https://www.facebook.com/Evangelische.Kirche.Deutscher.Sprache.in.Athen/

https://www.youtube.com/channel/UCQriuuoIGIi6BWOURl6YsCA/discussion

https://www.facebook.com/DeProfundisEnsemble

Σχόλια