Ο Μαέστρος της Αθηναϊκής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων (ΑΣΟΝ) Παύλος Σεργίου.
Γνωρίζοντας την πολυσχιδή σας δράση στην Μουσική (και μέσα από την Μουσική στην κοινωνία μας) με τους ρόλους του μαέστρου, του καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, του διευθυντή στο «Ωδείο Ορφείο», γενικά του παιδαγωγού η όπως καλύτερα και αμεσότερα λέμε του‘’Δάσκαλου’’, γνωρίζοντας και την συνεχή και συστηματική ενασχόλησή σας εδώ και είκοσι δύο χρόνια με την δραστήρια νεανική ορχήστρα ΑΣΟΝ (Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων), θα χρειαζόμασταν σειρά συνεντεύξεων για να μιλήσουμε για τον καθένα από τους τομείς Μουσικής Εκπαίδευσης που δραστηριοποιείστε, ωστόσο προς το παρόν μιλάμε για την ΑΣΟΝ!
Πείτε μας για την αιτία δημιουργίας και ύπαρξης της ΑΣΟΝ .
Όταν το καλοκαίρι του 1998 άκομψα και περίεργα η Νομαρχία Αθηνών «έπαψε» την ομάδα μας όπως αυτή είχε συγκροτηθεί για να εκπαιδεύει την τότε Ορχήστρα Μαθητών Νομαρχίας Αθηνών, πεισμώσαμε και φτιάξαμε την ΑΣΟΝ. Η ομάδα αυτή αποτελούνταν τότε από την εξέχουσα Βιολονίστα, περιζήτητη Καθηγήτρια Βιολιού και παρτενέρ Κουαρτέτου Εγχόρδων και Μουσικής Δωματίου καθώς και μόνιμο μέλος της ΚΟΑ Αμερικανίδα Νάνσυ Μπάργκερστοκ, τα επίσης μόνιμα μέλη της ΚΟΑ Σπύρο Αργυρόπουλο, Πέτρο Μιχαήλ και Διαμαντή Καραγιάννη και τον αποπειρώμενο να απαντήσει με ακρίβεια στα ερωτήματά σας.
Το αρχικό πείσμα έγινε γρήγορα ο Μη Κερδοσκοπικός Σύλλογος
Το αρχικό πείσμα έγινε γρήγορα ο Μη Κερδοσκοπικός Σύλλογος – φορέας της ΑΣΟΝ, ο Νίκος Μαλιάρας αγκάλιασε αμέσως την ιδέα και φιλοξενεί από τότε στα Νέα Εκπαιδευτήρια Μαλιάρα τις δραστηριότητές μας και η πρώτη μας περίοδος είχε δώδεκα (12) συναυλίες παρακαλώ κι ένα ταξίδι στην Κώ!
Το πλήθος των σπουδαστών από όλα τα Ωδεία που ήρθε να παίξει στην ΑΣΟΝ σηματοδοτεί και την αιτία της ύπαρξής της: εκπαίδευση στην προετοιμασία και παρουσίαση του Μεγάλου Συμφωνικού Ρεπερτορίου καθώς και έργων Σύγχρονης Μουσικής, Ελληνικών και ξένων
Αν δεν κάνω λάθος στην ΑΣΟΝ παίζουν μαθητές παλαιών μελών της, επαγγελματιών μουσικών σήμερα και δασκάλων που στέλνουν στην ΑΣΟΝ τα παιδιά για να μυηθούν στο ήθος της μουσικής. Τί θεωρείτε πως καθιστά την ΑΣΟΝ έτσι ενεργή ήδη τόσα χρόνια ?
Επίγνωση ότι οι πραγματικοί μας δάσκαλοι και μαέστροι είναι οι μεγάλοι συνθέτες, προσπάθεια για ειλικρινή επικοινωνία με τα μέλη μας, καλή συνεργασία με τους δασκάλους τους, νοικοκυρεμένη φροντίδα για πρόγραμμα δοκιμών και προμήθεια νοτών, καλή επιλογή των έργων που παίζουμε, συνεχής ανανέωση ρεπερτορίου, επίμονη αναζήτηση ευκαιριών για συναυλίες, ταξίδια, η για πολλά χρόνια συστηματική μας παρουσία στα «Κυριακάτικα Πρωινά» του Μεγάρου (δυστυχώς τελευταία δεν έχουμε καταφέρει ακόμα να παγιώσουμε την παρουσία μας στο Μέγαρο – οι λόγοι διάφοροι!)
Oι πραγματικοί μας δάσκαλοι και μαέστροι είναι οι μεγάλοι συνθέτες, προσπάθεια για ειλικρινή επικοινωνία με τα μέλη μας, καλή συνεργασία με τους δασκάλους τους.
Η ΑΣΟΝ γεννήθηκε μα και μακροημερεύει χάρη στην προσωπική πρωτοβουλία κάποιων ανθρώπων της μουσικής, και όχι μόνο, εκπαίδευσης. Πώς καταφέρατε να δημιουργήσετε και να συντηρήσετε ένα τέτοιο μοντέλο, σε καιρούς που για τους περισσότερους μοιάζει μονόδρομος η κρατική υποστήριξη ή η ευεργεσία κάποιου μεγάλου ιδιωτικού ιδρύματος?
Με πολύ οικονομία., με την εξαιρετική τύχη να μας βοηθούν οικονομικά κατά καιρούς και ιδιώτες και φορείς ή ιδρύματα, με την ετήσια συνδρομή από ευρώ 30 των μελών μας όλα αυτά τα χρόνια!
Γνωρίζουμε για τις αναρίθμητες συναυλίες και εκπαιδευτικές δράσεις της ΑΣΟΝ όλα αυτά τα χρόνια, θα μπορούσατε να μας αναδείξετε μερικές από τις σημαντικότερες?
Δύσκολο! Είναι τόσες πολλές. Ενδεικτικά αναφέρω κάποιες συναυλίες «άγονης γραμμής», εκεί δηλ. που δύσκολα φτάνει Συμφωνική Ορχήστρα: Κύθηρα, άδεια αυλή πιτσαρίας (για να αποφύγουμε τον άνεμο, την εκεί ονομαζόμενη «προβέτζα»…). Λιμανάκι Αγίας Γαλήνης στην νότια Κρήτη (μετά από καταρακτώδη βροχή..), Μπούρτζι Ναυπλίου (όπου η βροχή διέκοψε την 5η του Beethoven – χρωστάμε ακόμα το υπόλοιπο..), Πλατεία Συντάγματος επίσης στο Ναύπλιο (όπου καταφέραμε να αποσπάσουμε τον γύρω «αραχτό» κόσμο από την απόλαυση του παγωτού του), Καλάβρυτα (όπου κατά την επιστροφή μας αιφνιδιαστήκαμε από ξαφνική χιονόπτωση), Σαντορίνη (όπου στο κλειστό γυμναστήριο και σε τρείς διαδοχικές εκπαιδευτικές συναυλίες μας είδαν και μας άκουσαν ΟΛΑ τα παιδιά του νησιού από 5η και 6η Δημοτικού μέχρι Λύκειο..), Σάμος, όπου μερικοί ντόπιοι εκπαιδευτικοί έκλαιγαν από την συγκίνηση που τα παιδιά τους άκουγαν Συμφωνική Ορχήστρα μέσα στο σχολείο.
Επιτρέψτε μου να αναφέρω ότι σε όλες αυτές τις συναυλίες δεν έγινε απολύτως καμία έκπτωση στην επιλογή των κομματιών, είχαμε πάντα και κομμάτια Σύγχρονης Μουσικής, διαπιστώσαμε καταγοητευμένοι ότι η αμεσότητα και ειλικρίνεια της παρουσίασης «πέρασε» στο κοινό, ακόμα και στα «αμύητα» παιδιά, όλοι πάντοτε ενθουσιάζονταν!
Η Μουσική είναι ο ανθός του ήθους μιας κοινωνίας.
Τι μας επιφυλάσσει για την καλλιτεχνική περίοδο 2019/2020 η ΑΣΟΝ ?
Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2019 στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς παίζουμε υπό την διεύθυνση του Πέτρου Στυλιανού την 100ή («Στρατιωτική») Συμφωνία του Haydn, το περίφημο «Κοντσέρτο Aranjuez» του Rodrigo με σολίστ στην Κιθάρα τον Σέρβο Milos Vukovic και την «Σερενάτα» για Ορχήστρα Εγχόρδων του Κύπριου Νίκου Τρούλλου.
Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2019 στο Θέατρο του Κολλεγίου Αθηνών στην Αγία Παρασκευή πάλι Haydn και Τρούλλο του προηγούμενου προγράμματος αλλά και 1ο Κοντσέρτο για Πιάνο & Ορχήστρα του Mendelssohn, τεράστια χαρά και τιμή που παίζει μαζί μας ένας από τους διαπρεπέστερους ΄Ελληνες Πιανίστες, ο Δημήτρης Τουφεξής.
Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2020 στην Μεγάλη Αίθουσα Τελετών «Προπύλαια» του Παν/μίου Αθηνών υπό την διεύθυνση του Παύλου Κόρδη ένα πρόγραμμα με αποσπάσματα από Ελληνικές και μη΄Οπερες και Οπερέττες.
Σάββατο 7 Μαρτίου 2020 συμμετέχουμε υπό την διεύθυνση του Μιχάλη Παπαπέτρου σε πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ (Κέντρο Πολιτισμού ΄Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος)
Σάββατο 21 Μαρτίου 2020 υπό την διεύθυνση του Χρήστου Δρούζα παίζουμε Mozart (ΠιανοΚοντσέρτο «Jeunhomme»), Rodrigo («Φαντασία για ένα Ευγενή») και Δρούζα (Νέο έργο για Πιάνο, Κιθάρα & Μικρό Σύνολο), χαιρόμαστε που παίζουν μαζί μας ο Πιανίστας Τίτος Γουβέλης και η Κιθαρίστα Βιργινία Αμαριωτάκη.
Σάββατο 25 Απριλίου 2020 συνοδεύουμε στη Βέροια τους φιναλίστ του εκεί Διαγωνισμού του Διεθνούς Φεστιβάλ Κιθάρας Βέροιας.
Μάϊο του 2020 φιλοδοξούμε να έχουμε την δική μας ετήσια παραγωγή με την 4η Συμφωνία του Τσαϊκόφσκυ.
Αρχές Ιουνίου 2020, ελπίζουμε στο Μέγαρο, θα παίξουμε μία συναυλία που θα αναφέρετε τόσο στην «Ποιμενική» του Beethoven όσο και στην Οικολογία ( βρείτε πληροφορίες στην «πλατφόρμα» BeethovenPastoralProject στο διαδίκτυο).
Όπως βλέπετε δεν έχουμε σκοπό να κάτσουμε με σταυρωμένα χέρια!
Πως θα μπορούσε κάποιος να γίνει μέλος ή φίλος της ΑΣΟΝ ?
Επικοινωνώντας μαζί μου στο psergiou@music.uoa.gr
Σας ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο, την δράση και την υποστήριξή σας στους νέους Μουσικούς αυτού του τόπου, επιτρέψτε μας να πούμε ότι τους εμπνέετε να αποδεικνύουν έμπρακτα πως «η Μουσική είναι ο ανθός του ήθους μιας κοινωνίας».