Το δίχτυ είναι το νέο κοινωνικοπολιτικό θρίλερ του Kim Ki-duk που κάνει λόγο για την διασπασμένη Κορέα και πρωτοεμφανίστηκε στο Φεστιβάλ του Τορόντο!

Πρωταγωνιστούν: Ryoo Seung-bum, Lee Won-gun, Kim Young-min, Choi Guy-hwa

Σενάριο/σκηνοθεσία: Kim Ki-duk

Ο Ναμ Τσουλ-Γου είναι ένας ψαράς, που ζει με την οικογένειά του στην Β. Κορέα. Ζουν λιτά, με τα απολύτως απαραίτητα. Το πολυτιμότερο αγαθό που έχουν μετά την αγάπη τους, είναι η βάρκα, που επιτρέπει στον Ναμ Τσουλ-Γου να προσφέρει τροφή στην οικογένειά του.

Καθημερινά πηγαίνει για ψάρεμα, κοντά στα υδάτινα σύνορα με τη Ν. Κορέα, αφού πρώτα περάσει απ’ τον απαραίτητο έλεγχο. Εκείνη η μέρα όμως, που πήγε να μαζέψει το δίχτυ, για να πιάσει τα ψάρια του, έμελλε να είναι πολύ διαφορετική από τις υπόλοιπες.

Ο Ναμ Τσουλ-Γου ανεβαίνει στη βάρκα του, ξανοίγεται στη θάλασσα, ώσπου η μηχανή της βάρκας χαλάει και ένα ελαφρύ αεράκι τον ωθεί προς την γείτονα χώρα. Οι φρουροί σπεύδουν να δώσουν σήμα στο λιμενικό. Είναι όμως πια αργά.

Ο Ναμ Τσουλ-Γου μη θέλοντας να εγκαταλείψει τη μόνη του περιουσία, που με τόσο κόπο απέκτησε, παραμένει ανήμπορος πάνω στη βάρκα, ζητώντας απεγνωσμένα βοήθεια. Βρίσκεται πια στη Ν. Κορέα.

Οι αρχές τον συλλαμβάνουν και τον οδηγούν στον ανακριτή. Καθ’ όλη την διάρκεια της διαδρομής, ο Βορειοκορεάτης αρνείται πεισματικά να ανοίξει τα μάτια του και να αντικρύσει την πόλη της Σεούλ, φοβούμενος μη τυχόν και αποκαλύψει, όταν επιστρέψει στη χώρα του, τι είδε.

Φθάνοντας στον ανακριτή, αντιμετωπίζεται ως κατάσκοπος. Ακολουθούν αμέτρητες ώρες βασανιστικής ανάκρισης, με τον άτυχο ψαρά να έχει χάσει τις δυνάμεις και το κουράγιο του. Κρατιέται στην ασφάλεια για καιρό. Οι δημοσιογράφοι κάνουν λόγο για διπλωματικό επεισόδιο.

Ο παράφρων ανακριτής, που έχει ως όνειρο ζωής να “ξεσκεπάσει” έναν κατάσκοπο, βιαιοπραγεί εις βάρος του σωματικά και ψυχολογικά, προσπαθώντας να αποσπάσει ακόμα και την παραμικρή πληροφορία.

Μετά από καιρό, γίνεται πρόταση στον Ναμ Τσουλ-Γου να αυτομολήσει και να εργαστεί ως κατάσκοπος για τη Ν. Κορέα, η οποία έχει ως στόχο να απελευθερώσει την Β. Κορέα απ’ τον κομμουνιστικό ζυγό. Εκείνος αρνείται, παραμένωντας πιστός στην ιδεολογία και στον τόπο του.

Όταν οι αρχές της Ν. Κορέας τον εγκαταλείπουν στο κέντρο της Σεούλ, για να δουν τις αντιδράσεις του, ο Ναμ Τσουλ-Γου περπατά με κλειστά μάτια, ζητώντας βοήθεια από τους περαστικούς. Όταν αναγκάζεται πια να τα ανοίξει, έρχεται αντιμέτωπος με το τέρας του καπιταλισμού.

Αμέτρητος κόσμος προχωρά βιαστικά, ανάμεσα σε μεγάλα πολυκαταστήματα και ψηλούς ουρανοξύστες. Τρώνε όσο θέλουν, αγοράζουν ασταμάτητα, αφού οι εκπτώσεις είναι δελεαστικές, το marketing δημιουργεί πλαστές ανάγκες και οι άνθρωποι καλύπτουν τα κενά τους με υλικά αγαθά.

Πολύβουοι δρόμοι, φωτεινές πινακίδες, ο Ναμ Τσουλ-Γου αποζητά λίγη ηρεμία και βρίσκεται στην άλλη πλευρά της πόλης, με τα σκοτεινά σοκάκια, τα μικρομάγαζα που σερβίρουν ζεστή σούπα και τις γυναίκες που εκδίδονται για λίγα χρήματα. Εκεί που η βία, λεκτική και σωματική, είναι ο νόμος.

Ο Ναμ Τσουλ-Γου σοκάρεται. Ιδού η ελευθερία της δυτικοθρεμένης ανάπτυξης! Ήρθε η στιγμή όμως που περίμενε, να επιστρέψει στον κομμουνιστικό του παράδεισο…

Αφού τακτοποιούνται όλα τα διαδικαστικά ζητήματα, η λαοκρατούμενη Β. Κορέα, υποδέχεται τον σύντροφό της με τιμές, γιορτές και εγκώμια, για το γεγονός ότι ο συντοπίτης τους αντιστάθηκε στους υλιστικούς πειρασμούς και ως γνήσιος πατριώτης, επέστρεψε στον τόπο και την οικογένειά του.

Οι διθυραμβισμοί ολοκληρώνονται βιαστικά, μόλις φεύγουν οι δημοσιογράφοι. Η κρατική ασφάλεια της Β. Κορέας αναλαμβάνει την σκληρή ανάκριση του Ναμ Τσουλ-Γου, ο οποίος βιώνει το μαρτύριο για δεύτερη φορά και μάλιστα απ’ τα χέρια της πολυαγαπημένης του πατρίδας.

Ένα αρκουδάκι που είχε αγοράσει για την κόρη του και κάποια λιγοστά χρήματα, ήταν αρκετά για να βασανιστεί ως προδότης. Τα χρήματα ωστόσο ήταν ικανά να κάμψουν τον ιδεολόγο ανακριτή και το συνάφι του, προκειμένου να αποσιωπήσουν το θέμα και να χαρίσουν στον Ναμ Τσουλ-Γου την “ελευθερία” του.

Ο Ναμ Τσουλ- Γου βρίσκεται πλέον σπίτι του. Γυρνάει στη ρουτίνα που είχε πριν την περιπέτειά του και κατευθύνεται προς τη βάρκα του. Οι φύλακες τον σταματούν και τον ενημερώνουν πως του έχει απαγορευτεί το ψάρεμα. Εκείνος σαστισμένος, εξηγεί πως αν δεν ψαρέψει, η οικογένειά του δεν θα έχει να φάει. Εκείνοι τον απειλούν με θάνατο.

Ο Ναμ Τσουλ- Γου επαναστατεί!  Ανεβαίνει στη βάρκα του, βάζει μπροστά τη μηχανή και πάει να ψαρέψει, έχοντας πλέον απαρνηθεί μέσα του την πατρίδα, που τόσο πολύ αγαπά και τρώει τα παιδιά της, καθώς και τα μέχρι τότε πιστεύω του.

Ο Kim Ki-duk υπογράφει το κοινωνικοπολιτικό του θρίλερ, με πρώτη προβολή στο Φεστιβάλ του Τορόντο. Άρτιο σκηνοθετικά, με εξαιρετικές ερμηνείες, ωμά, ρεαλιστικά πλάνα, χαρίζει στον Lee Won-Keun το Βραβείο Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου  Ηθοποιού στα 37α Blue Dragon Film Awards.

Ο σκηνοθέτης, απλά μα αριστοτεχνικά, καταδεικνύει την σκληρότητα, την αδικία και τον ολοκληρωτισμό δύο διαφορετικών χωρών και κυβερνήσεων, που ωστόσο δεν διαφέρουν ιδιαίτερα.

Η ελευθερία, όπως ορίζεται εκατέρωθεν, μόνο για φυλακή μοιάζει. Η υποταγή των μεν στον υλισμό και των δε στον μέγα εθνάρχη, μόνο λυπηρή φαντάζει. Ο καπιταλισμός και οι νόμοι της αγοράς βαπτίστηκαν ελευθερία και η αληθινή ελευθερία, κομμουνισμός.

Με διαφορετικούς θεσμούς και μέσα χαλιναγώγησης, με διαφορετικούς τρόπους για να διατηρηθεί ο λαός πειθήνιος, με ασφυκτικές στερήσεις ή υπερβολικές ανέσεις, επιβεβαιώνεται για ακόμα μια φορά η ανελευθερία και ο απολυταρχισμός των καθεστώτων.

Ο ήρωας της ταινίας αποτελεί το χαρακτηριστικό παράδειγμα ανθρώπου, που συνειδητοποιώντας την σηπεδόνα και των δύο πλευρών, γυρνά την πλάτη και πλέει ειλικρινά ελεύθερος, ανεξαρτήτως συνόρων…

Δες το trailer εδώ

Σχόλια