Το Crowdfunding είναι ένα μοντέλο χρηματοδότησης, το οποίο στηρίζεται στη χρηματική συνεισφορά των πολιτών για την επίτευξη ενός σκοπού που συντελεί στη βελτίωση της κοινωνίας.

Για παράδειγμα, σκεφτείτε ότι είστε ο δήμαρχος ενός χωριού και είστε έτοιμος να παραλάβετε ένα επιβλητικό και μεγαλειώδες μνημείο το οποίο θα κοσμήσει την πλατεία του χωριού σας.

Αλλά το μνημείο είναι τόσο μεγάλο που δεν έχετε την οικονομική δυνατότητα να χτίσετε τη βάση πάνω στην οποία θα το τοποθετήσετε. Χρειάζεστε οπωσδήποτε άμεση χρηματοδότηση για αυτό αλλά δεν έχετε που να απευθυνθείτε. Είστε σε αδιέξοδο!

Για καλή σας τύχη όμως, ο εκδότης μιας από τις πιο γνωστές εφημερίδες της περιοχής αποφασίζει να δημοσιεύσει ένα άρθρο στην εφημερίδα του, στο οποίο καλεί όλους τους πολίτες να συνεισφέρουν στοιχειωδώς, με ό,τι μπορεί ο καθένας, για το χτίσιμο της βάσης του μνημείου.

Και για ακόμη καλύτερή σας τύχη, οι πολίτες ανταποκρίνονται και με το παραπάνω, με συνέπεια το μνημείο να τοποθετηθεί στη βάση του στην ώρα του, αλλά και ο δημιουργός του να πάρει κι ένα δωράκι, από τα χρήματα που περίσσεψαν. Τα καταφέρατε!

Όχι εσείς, όχι ο εκδότης, όχι ο λαός. Ούτε εσείς για το λαό, ούτε ο εκδότης για το λαό, αλλά εσείς μαζί με τον εκδότη και μαζί με το λαό!

Crowdfunding

Αυτή είναι η βασική ιδέα του Crowdfunding και σε αυτήν την ιδέα ο λαός των ΗΠΑ, για παράδειγμα, χρωστάει το ότι το “Άγαλμα της Ελευθερίας” δεσπόζει εδώ και περίπου 130 χρόνια στο Liberty Island, θυμίζοντας στους πολίτες των ΗΠΑ την 4η Ιουλίου του 1776, την ημέρα της υιοθέτησης της “Διακήρυξης της Ανεξαρτησίας“.

Δεν ήταν αυτή η αρχή του Crowdfunding, βέβαια, καθώς μπορούμε να εντοπίσουμε παραδείγματα τόσο πιο παλιά, όσο και στις μέρες μας, όπου το φαινόμενο είναι πιο έντονο από ποτέ.

Το Crowdfunding, για να λειτουργήσει αποτελεσματικά, χρειάζεται τρία στοιχεία:

  • Το πρώτο στοιχείο είναι η ιδέα, δηλαδή το άτομο πίσω από την ιδέα η οποία, αν εφαρμοστεί τελικά, θα συντελέσει στη βελτίωση της κοινωνίας.
  • Το δεύτερο στοιχείο είναι οι πολίτες, δηλαδή οι άνθρωποι οι οποίοι θα σκεφτούν σχετικά, θα κρίνουν και θα στηρίξουν την ιδέα στην πράξη.
  • Το τρίτο και τελευταίο στοιχείο που απαιτείται είναι η πλατφόρμα πάνω στην οποία η ιδέα θα αποκτήσει σάρκα και οστά. Για παράδειγμα, αν επιστρέψουμε στο δήμαρχο και στο χωριό, η πλατφόρμα είναι η δημόσια (εντάξει, αναφερόμαστε σε μια άλλη εποχή!) επιχείρηση η οποία θα αναλάβει να φέρει εις πέρας το χτίσιμο της βάσης του μνημείου.

Στις μέρες μας, μια απλή επίσκεψη στα Indiegogo και Kickstarter, ίσως τις δύο πιο σημαντικές ιστοσελίδες σε αυτόν τον τομέα, θα σας πείσει για την ολοένα και μεγαλύτερη έκταση και ένταση του φαινομένου του Crowdfunding.

Πρόσφατα, μία από τις μεγαλύτερες ειδησεογραφικές και ερευνητικές ιστοσελίδες παγκοσμίως, ο “Guardian” της Μεγάλης Βρετανίας, αποφάσισε να ζητήσει τη βοήθεια των αναγνωστών του, σε μια προσπάθεια οικονομικής ενίσχυσης για τη συνέχιση της ερευνητικής δημοσιογραφίας του χωρίς εξαρτήσεις από «τρίτους».

Στην Ελλάδα, τα πράγματα δεν είναι τόσο έντονα όσο στις ΗΠΑ ή στην Αγγλία, για παράδειγμα, αλλά υπάρχουν πολλά παραδείγματα χρήσης του μοντέλου του Crowdfunding.

Στη χώρα μας, ένα παρόμοιο πείραμα, αυτό του ThePressProject, βρίσκεται σε εξέλιξη, σε μια αντίστοιχη προσπάθεια για τη συνέχιση της ερευνητικής δημοσιογραφίας του στηριγμένο αποκλειστικά στους αναγνώστες του.

Κι αν το ψάξουμε καλύτερα, θα καταλήξουμε σε πληθώρα παραδειγμάτων τα οποία έχουν πραγματωθεί βασισμένα στην ιδέα του Crowdfunding, βασισμένα, δηλαδή, στην πρόθεση των πολλών να δώσουν από κάτι για να πάρουν μέρος στη βελτίωση, λίγο ή πολύ, της κοινωνίας στην οποία ζουν.

Σχόλια