Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ο Νίκος Πασχίδης σκηνοθετεί και παρουσιάζει τη «ΝΙΝΑ», του Steven Dietz «The Nina Variations», στο Βlack Box του Θεάτρου 104!
Σαράντα τρεις διαφορετικές παραλλαγές της περίφημης τελευταίας σκηνής του «Γλάρου» του Άντον Τσέχωφ σε μία παράσταση. Το έργο του Steven Dietz “The Nina Variations” εμφανίζει τους δύο πρωταγωνιστές «Γλάρου», τον Τρέπλιεφ και τη Νίνα, να συναντιούνται ξανά και ξανά. Εν όψη της παράστασης «ΝΙΝΑ» στο Θέατρο 104, ο σκηνοθέτης Νίκος Πασχίδης απαντάει σε ερωτήσεις που θα θέλαμε όλοι να του κάνουμε, και τον ευχαριστούμε πολύ.
Πως πήρατε την απόφαση να παρουσιάσετε και να σκηνοθετήσετε τη «Νίνα» του Steven Dietz («The Nina Variations»);
Ήταν μια ιδέα που με έτρωγε εδώ και πολύ καιρό και που πλέον είχε ωριμάσει. Όταν λοιπόν το καλοκαίρι γύρισα στην Ελλάδα μετά από ένα μεγάλο διάστημα που πέρασα στην Αργεντινή είχε έρθει η ώρα να πραγματωθεί.
Ποια είναι για σας τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της παράστασης «Νίνα»;
Η μουσικότητα της το χιούμορ της και οι συναισθηματικές της εναλλαγές. Ότι καταφέραμε με τα παιδιά να φτιάξουμε μια ιστορία που σου ξυπνά ένα μεγάλο φάσμα συναισθημάτων.
Τι είναι αυτό που κάνει την παράσταση ξεχωριστή για σας;
Η απλότητα της.
Μπορείτε να μας δώστε κάποια στοιχεία σχετικά με τις διαφορές που έχουν αυτές οι παραλλαγές μεταξύ τους.
Μπορεί να μιλάμε για παραλλαγές αλλά ουσιαστικά αυτό που προσπαθήσαμε και πιστεύω ότι έχουμε καταφέρει είναι να παρουσιάσουμε μια ενιαία ιστορία που παρουσιάζει τη σχέση δύο ανθρώπων εγκλωβισμένων, σχεδόν αποκλεισμένων, σε σημείο που ξεφεύγει και από τον «Γλάρο» αλλά και από το σπονδυλωτή γραφή του κειμένου. Από κει και πέρα σε πρώτη ανάγνωση οι παραλλαγές ουσιαστικά μιλούν για όλα αυτά που δεν λέγονται στην τελευταία σκηνή του «Γλάρου» και φέρνουν στην επιφάνεια μια αλήθεια που διατρέχει τους χαρακτήρες καθ’ όλη τη διαδρομή τους ως την σκηνή αυτή.
Τι σημαίνουν για εσάς τα λόγια της Νίνα «..έχεις αρκετές φόρμες. Έχεις χαρτί μπροστά σου. Έχεις 26 γράμματα και χιλιάδες μέρες. Κάνε κάτι μ’ αυτό.»;
Για μένα αυτά τα λόγια λειτουργούν ως η προτροπή που τελευταία μου είχε λείψει. Αυτό το «πράξε και μην φοβάσαι ή αναλώνεσαι στην θεωρία», δοκίμασε, σκέψου και κάνε λάθη. Υπάρχουν όλα όσα θέλουμε μπροστά μας, μην τα ψάχνουμε θεωρητικά ή φαντασιακά. Είναι εδώ, μπροστά στα μάτια μας και ας βρούμε κάποια στιγμή το θάρρος να τα δούμε
Τι θέλετε να «μείνει» στο κοινό που θα παρακολουθήσει τη «Νίνα» και ποιο είναι το δίδαγμα της παράστασης;
Αυτό που θα με ενδιέφερε περισσότερο είναι να συνδεθεί με την παράσταση. Από κει και πέρα το τι θα μείνει είναι μια προσωπική διαδικασία που έχει να κάνει με τις προσλαμβάνουσες του καθενός μας. Μπροστά από ένα πίνακα του Πικάσο άλλος βλέπει τετράγωνα, άλλος εξτασιάζεται από το χρώμα και άλλος βλέπει μια προβολή της δομικής λειτουργίας της κοινωνίας. Όλοι όμως μένουμε να το χαζεύουμε με θαυμασμό.
Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας την αγαπημένη σας στιγμή της παράστασης;
Όλη η παράσταση. Δεν μπορώ να απομονώσω κάποια συγκεκριμένη.
Βασιζόμενοι στη παράσταση, πιστεύετε πως η κάθε απόφαση που παίρνουμε καθημερινά στη ζωή μας είναι και καθοριστική; Μας οδηγεί σε διαφορετικές καταστάσεις;
Σίγουρα. Το ζήτημα είναι να είμαστε έτοιμοι όταν έρθει η ώρα της επιλογής, της απόφασης, να είμαστε σίγουροι, όσο αυτό είναι δυνατόν, για τον εαυτό μας, ώστε να μπορούμε να αποδεχτούμε τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής.
Ξέρουμε πως έχετε εργαστεί και ως ηθοποιός αλλά τώρα σας γνωρίζουμε καλύτερα ως σκηνοθέτη. Τι σας κέρδισε στην ηθοποιία και τι στην σκηνοθεσία;
Από πολύ μικρό με κέρδισε το θέατρο. Η ηθοποιία ουσιαστικά αποτέλεσε μια σπουδή για να έχω μια πιο σφαιρική γνώση του αντικειμένου. Πάντα όμως με ενδιέφερε το όλον, η όλη διαδικασία, η δημιουργία και ο συνδυασμός την ολότητας αυτού που ονομάζουμε θέατρο.
Φαίνεται πως αγαπάτε πολύ το θέατρο όμως βλέπετε μελλοντικά τον κινηματογράφο σαν κομμάτι τη ζωής σας;
Ο κινηματογράφος με γοητεύει αλλά προτιμώ αυτή τη θνησιμότητα του θεάτρου.
Έχετε φοιτήσει στη σχολή δραματικής τέχνης «Βεάκη» και έχετε σπουδάσει φιλοσοφία και κοινωνιολογία. Πότε και πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την σκηνοθεσία;
Θεωρώ τον εαυτό μου αρκετά τυχερό διότι ξέρω από την εφηβεία μου ότι θέλω να ασχοληθώ με το θέατρο και συγκεκριμένα με την σκηνοθεσία, από όταν διάβασα πρώτη φορά Σαίξπηρ. Όλα τα άλλα είναι εργαλεία που με βοηθούν να έχω μια πιο σφαιρική αντίληψη γύρω από τη δουλεία μου.
Έχετε κάποιο αγαπημένο συγγραφέα ή βιβλίο που θα θέλατε ίσως να προτείνετε στους αναγνώστες μας ανεπιφύλακτα;
Ας ξεκινήσουμε με τον Σαίξπηρ και την τετραλογία του Ερρίκου ΣΤ’ και τον πόλεμο των ρόδων.
Όντας στα πράγματα του θεάτρου, έχει υπάρξει κάποια στιγμή που να σας έχει στιγματίσει με καλή ή κακή έννοια;
Πολλές και καλές και κακές. Αλλά είναι αυτή η θνησιμότητα που σε φέρνει σε επαφή και σε συνδέει με το έπακρο του συναισθηματικού κόσμου και την συμπεριφορά κάθε άνθρωπου που συνεργάζεσαι και συναναστρέφεσαι κατά την διάρκεια των προβών και των παραστάσεων καθώς και ο χωρισμός στο τέλος, που με συγκινεί απεριόριστα
Μετάφραση: Ξανθή Κρανίδη Σκηνοθεσία: Νίκος Πασχίδης Σκηνικά/Κοστούμια: Angie Delgado Σχεδιασμός Φωτισμού: Γιάννης Κωνσταντακόπουλος Video Art: Φοίβος Σαλάχας Μουσική: Δημήτρης Παλαιογιάννης Art work/ Οπτική επικοινωνία: Stratego Βοηθός Σκηνοθετη: Τόνια Αποστόλου Ηθοποιοί: Κατσαφάδου Μαριλού, Θανάσης Ισιδώρου Επικοινωνία: Hoopla!
30 Ιανουαρίου -11 Απριλίου
Ημέρες παραστάσεων: Δευτέρα – Τρίτη
Ώρα: 21:00
Θέατρο 104
Σκηνή: Black Box
Ευμολπιδών 41 (Μετρό Κεραμεικός, Γκάζι)
Τηλ.: 210 3455020