Οι λόγοι πίσω από την επιτυχία αυτής του Youtube, αλλά και οι προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης που προσφέρει.
Αν δεν ξέρεις τι είναι το Youtube (μα που ζεις καλέ;), άσε με να σου πω μονάχα ότι αποτελεί έναν διαδικτυακό τόπο που επιτρέπει την αποθήκευση, αναζήτηση και αναπαραγωγή ψηφιακών ταινιών με βάση τα γραφόμενα του wikipedia.
Επίτρεψε μου στη θέση της λέξης ταινιών να βάλω τη λέξη μέσων, καθώς το youtube από πλατφόρμα αναπαραγωγής ταινιών έχει εξελιχθεί σε μια κολοσσιαία πλατφόρμα που φιλοξενεί videoclips, video ποικίλου περιεχομένου, ταινίες, tutorials, vlogs και ακόμα πολλά άλλα. Μια περιήγηση αρκεί για να πείσει για την ποικιλομορφία περιεχομένου που τη χαρακτηρίζει.
Δημιουργήθηκε τον Φεβρουάριο του 2005 και τον Οκτώβριο του 2006 αγοράστηκε από την Google, ως θυγατρική της οποίας και λειτουργεί εφεξής. Φυσικά δεν είναι τόσο η ιστορική αναδρομή που μας απασχολεί σε αυτό το άρθρο, για αυτό και θα περιοριστεί ως εδώ. Αυτό που μας απασχολεί είναι γιατί το Youtube σαν κεραυνός εν αιθρία εδραιώθηκε τόσο γρήγορα και πια έχει γίνει ένα αναπόσπαστο κομμάτι της διαδικτυακής μας συμπεριφοράς και κουλτούρας (μη μου πεις ότι δεν το ανοίγεις κάθε φορά παράλληλα με ό,τι κάνεις στο pc σου!)
Το Youtube ήρθε στη ζωή μας σε μια κοινωνικά αμφιλεγόμενη περίοδο και εδραιώθηκε στη χώρα μας τα χρόνια που τη στιγμάτισε η οικονομική κρίση. Λαμβάνοντας υπόψη τα ποσοστά της ανεργίας (10.6% τον Νοέμβριο του 2009), την ανήσυχη δημιουργική νεολαία και την προώθηση της πλατφόρμας στους κύκλους των νέων ως μια εναλλακτική επιλογή από τις παρωχημένες στρατηγικές της τηλεόρασης για διασκέδαση και ψυχαγωγία, μπορεί να εξηγηθεί η ακαριαία αποδοχή του Youtube και η εμφάνιση των πρώτων Youtubers.
Youtuber είναι αυτός που διαθέτει έναν λογαριασμό στο Youtube, τα βίντεο του έχουν συγκεκριμένο περιεχόμενο, συγκεκριμένο target group και ακολουθούν ένα σταθερό μοτίβο ανεβάσματος στην πλατφόρμα. Ένα που συμβιβάζεται με την προσωπική ζωή του ατόμου που επιλέγει να ασχοληθεί με αυτό και που συμφωνείται τυπικά (μέσω σχολίων θεατών) ή άτυπα (ανάλογα με την απήχηση των video) με το target group των video.
Για ένα άτομο που θέλει να ασχοληθεί ή ασχολείται ήδη με το δημιουργικό κομμάτι των video, όπως για παράδειγμα με το editing, τα intros, τα outros, την προώθηση στα social media, τα λεκτικά της διαδικασίας της πρoώθησης (description, δημοσιεύσεις σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης), thumbnails, background μουσική κτλ, το youtube είναι μια ευκαιρία να δοκιμάσει, αλλά και να εξελίξει το αντικείμενο του ενδιαφέροντος ή και της δουλειάς του.
Για ένα άτομο που θέλει να ασχοληθεί ή ασχολείται ήδη με την παρουσίαση, την ηθοποιία, το τραγούδι ή αγαπά συγκεκριμένα πράγματα, όπως τα makeup tutorials, τα life hacks, οι συνταγές μαγειρικής, τα cover τραγουδιών, τα vlogs, τα storytimes κτλ, το Youtube είναι η κατάλληλη πλατφόρμα να φιλοξενήσει τις ιδέες και το πάθος του.
Το Youtube επιβραβεύει τους χρήστες του για την απήχηση των videos τους μέσω του προγράμματος AdSense. Ο χρήστης συνδέει έναν λογαριασμό AdSense με τον λογαριασμό του Youtube καναλιού του και ανάλογα με τα clicks των διαφημίσεων που πετάγονται κατά τη διάρκεια του εκάστοτε video κάθε τέλος του μήνα το Youtube υπολογίζει τα έσοδα του χρήστη. Αν τα έσοδα του ξεπερνούν τα 100 δολάρια, τότε πληρώνεται με επιταγή.
Η ελευθερία που προσφέρει το youtube είναι η ενσάρκωση της ελευθερίας έκφρασης που προσφέρει το internet, καθώς στο περιεχόμενο των video και στα σχόλιά τους μπορεί να βρει κανείς κάθε λογής απόχρωση της αλήθειας και της δημιουργικότητας.
Φυσικά αυτό δεν είναι πολλές φορές μακριά από τον εξοστρακισμό της κατάστασης, εκεί που η ελευθερία γίνεται ελεθεριότητα, με φονικά να καταγράφονται και να ανεβάζονται στην πλατφόρμα, τρομοκρατικά μηνύματα να μεταδίδονται μέσω αυτής και πολλά ακόμα.
Στην Ελλάδα η Youtube κοινότητα μεγαλώνει με ιλιγγιώδη ταχύτητα και το επίπεδο των video, όσο αφορά τεχνικά χαρακτηριστικά τουλάχιστον γίνεται όλο και πιο υψηλό αυξάνοντας τον ανταγωνισμό και θέτοντας τον πήχη όλο και πιο ψηλά για έναν που εξετάζει το ενδεχόμενο ενασχόλησης με αυτό.
Παλαιότερα ο καθένας μπορούσε να ανεβάσει ένα βιντεάκι στο youtube, όμως σήμερα ένα επιτυχημένο video κρύβει από πίσω του συγκεκριμένο εξοπλισμό, ώρες δουλειάς και φυσικά συνέπεια από τον ίδιο τον Youtuber. Αυτά τα συστατικά σηματοδοτούν συνεργασίες, είτε με άλλους της κοινότητας, είτε με χορηγούς και σπόνσορες που εξέτασαν, εκτίμησαν και θεωρούν ότι η δουλειά του συγκεκριμένου youtuber αξίζει τη στήριξή τους.
Πια οι Youtubers εξελίχθηκαν σε Influencers, δηλαδή άτομα που δεν διαμορφώνονται από τις τάσεις αλλά διαμορφώνουν τις τάσεις, έχουν επιρροή στο ευρύτερο κοινό και οι απόψεις τους λαμβάνονται σοβαρά υπόψη από τους συνδρομητές τους.
To Youtube είναι το πιο αμφιλεγόμενο επάγγελμα του σήμερα το οποίο σίγουρα θα συνεχίσει να υπάρχει μελλοντικά.
Από τα πιο διαδεδομένα κανάλια στο ελληνικό Youtube είναι:
- Jeremy
- ComedyLab GR
- Manos
- YOUUP
- Lynx
- i Mikri Ollandeza
- Booyah TV
- Mara Samartzi
- Mary Sinatsaki
- Seniora Elis