Η μουσική του και ο κινηματογράφος

Η παρουσία του Κοέν στον κινηματογράφο ήταν διαχρονική, σχεδόν σταθερή και εκτείνεται σε κάθε είδος ταινιών, από ήσυχες ρομαντικές ταινίες Ευρωπαικής παραγωγής μέχρι τις αιματηρές υπερπαραγωγές του Χόλιγουντ.

Είναι η μουσική και τα συναισθήματα που μπορεί να μοιάζουν απλά εκ πρώτης όψεως, ωστόσο, έχουν μια μοναδική ικανότητα να ολισθαίνουν σε οποιοδήποτε σενάριο, ανεξάρτητα από το είδος ή την παραγωγή.

Τα τραγούδια του κάλυψαν δεκάδες ταινίες, από το McCabe and Mrs Miller μέχρι το Natural Born Killers, καθώς και τηλεοπτικές σειρές συμπεριλαμβανομένων των The West Wing και The L Word.

Ακoλουθούν 8 από τις καλύτερες εφαρμογές του έργου του στον κινηματογράφο, μία για κάθε δεκαετία της ποιητικής του ζωής.

Beware of a Holy Whore

Το 1971, ο Rainer Werner Fassbinder κυκλοφόρησε το Beware of a Holy Whore, μία ιστορία για ένα καστ ταινίας που βρίσκεται σε κατάσταση αποσύνθεσης, λόγω απουσίας του σκηνοθέτη όσο και των απαραίτητων υλικών για την ταινία – βασισμένο στις εμπειρίες του σκηνοθέτη από τη Δυτική Γερμανία.

Η μουσική του Κοέν εισάγεται νωρίς στην ταινία, μετά από μια ώριμη δήλωση αγάπης. «Μπορείς να το πιστέψεις», λέει ο άντρας και οι πρώτες νότες του Suzanne ηχούν και συντροφεύουν τη σκηνή.

Ο Κοέν ήταν μεταξύ των επικρατέστερων για να αναλάβει το soundtrack της ταινίας από τη New German Cinema.

McCabe and Mrs. Miller

Η μουσική του Κοέν και η ταινία αυτή του Robert Altman προορίζονταν να ενωθούν σε ένα.

Ο Robert Altman είχε αγοράσει το πρώτο άλμπουμ του Κοέν με τίτλο Songs of Leonard Cohen μερικά χρόνια πριν και το λάτρεψε.

Όπως εξήγησε αργότερα: «Αυτή η μουσική είχε καρφωθεί τόσο βαθιά στο κεφάλι μου που υποσυνείδητα όταν γύριζα τις σκηνές, τις ταίριαζα με αυτά τα τραγούδια,… λες και ήταν γραμμένα γι’ αυτό το σκοπό».

Πράγματι, παρόλο που οι  Warner Brothers δεν προτιμούσαν τους ήχους του Κοέν, η ταινία και το soundtrack ταίριαξαν απίστευτα και έκαναν μεγάλη επιτυχία.

Pump up the Volume

Καθώς η κινηματογραφική επιρροή του Cohen άρχισε να φθίνει, τη δεκαετία του ’90 αναζωογονήθηκε όταν ο Happy Harry Hard-on αμφιταλαντευόταν μεταξύ του  «Everybody Knows» του Κοέν και των Concrete Blonde στις πειρατικές ραδιοφωνικές εκπομπές του.

Ο Κοέν υποδήλωνε την τάση του Harry να ξεφύγει από το καθιερωμένο και να ψάξει βαθύτερα για κάτι σπάνιο που να αξίζει.

Natural Born Killers

Όποιος είχε καταφέρει να ξεγλιστρήσει από τον κόσμο του Κοέν, αναγκάστηκε να εισέλθει σε αυτό με την άφιξη της ταινίας του Oliver Stone, Natural Born Killers.

Η βραχνή φωνή του τραγουδιστή μας εισάγει στην ταινία, καθώς οι δύο δολοφόνοι χτυπούν σε ένα δείπνο και το “Waiting for the Miracle” ηχεί.

Το τραγούδι τονίζει τη δυσαρέσκειά τους αλλά μετατρέπεται σε κίνητρο για τον Mickey και τη Mallory καθώς «περιμένοντας το θαύμα, δεν υπάρχει τίποτα να κάνουμε».

 Exotica

Το 1994 ήταν η χρονιά της αναβίωσης του Κοέν. Αν το έργο του μπορεί να είναι το υπόβαθρο δύο παρανοικών δολοφόνων, θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελεί και μελωδία για Καναδέζες στρίπερ καθώς χορεύουν.

Δεν είναι, βέβαια, η μουσική του η καλύτερη επιλογή για να σε εισάγει στον πραγματικό κόσμο των εξωτικών χορών αλλά επί της οθόνης λειτουργεί αρκετά αποτελεσματικά όταν η Mia Kirschner χορεύει.

Η μουσική δίνει μία θλίψη στις σκηνές όπου ο Κοέν σιγοτραγουδά αλλά όπως φαίνεται, αποτέλεσε έμπνευση για να χρησιμοποιηθεί στη συνέχεια και αλλού (στο Dancing at the Blue Iguana).

 

Εδώ η σκηνή από το Dancing at the Blue Iguana:

True Love and Chaos

Ο Κοέν συνήθως αποτελεί τη φωνή πίσω από τη μουσική του αλλά σ’ αυτή την ταινία, ο Hugo Weaving τραγουδά το “So Long, Marianne”, σε μία αρκετά καλή εκτέλεση, αρκετά διαφορετική από αυτή που έχουμε συνηθίσει.

Secretary

Σ’ αυτή την ταινία, η Lee, μια νεαρή γυναίκα που βγήκε πρόσφατα από μια ψυχιατρική κλινική και προσλαμβάνεται ως γραμματέας του δικηγόρου Edward Grey.

Η σχέση τους εξελίσσεται και εκτός των επαγγελματικών και σε ερωτική, με έντονα σαδομαζοχιστικά στοιχεία.

Το “I’m Your Man” φαντάζει να δένει ιδανικά με την ιστορία τους κατά τη διάρκεια του δείπνου, στο χώρο εργασίας και γενικότερα στην καθημερινή επαφή τους.

Take This Waltz(2011)

Σ’ αυτή την ταινία, η σκηνοθέτης Σάρα Πόλεϊ όχι μόνο χρησιμοποιεί το ομότιτλο τραγούδι του Κοέν, αλλά αποτελεί πηγή έμπνευσης για την αφήγησή της.

«Όταν το έγραφα, σχεδόν το φανταζόμουν σαν μιούζικαλ. Στο μυαλό μου, πράγματι ήταν», έχει δηλώσει.

Η σκηνή που συνοδεύεται από το τραγούδι του Κοέν εξερευνά τη νέα ζωή της Μάργκοτ και σταδιακά μοιάζει με μία πίστα χορού που γεμίζει με τις επιθυμίες των ηρώων.

 

Τα τραγούδια του Κοέν έχουν αποτελέσει soundtrack για μερικές εκατοντάδες ταινίες και τηλεοπτικές σειρές μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται: Watchmen,  Ματωμένος Γάμος, True Detective, Wild, Shrek, Sons of Anarchy κτλ (για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε εδώ).

Ο Leonard Cohen μπορεί να έφυγε από κοντά μας αλλά η παρακαταθήκη που μας άφησε λειτουργεί και θα συνεχίσει να λειτουργεί ως πηγή έμπνευσης για πολλές καλλιτεχνικές δημουργίες, όπως μόνο αυτός ήξερε να κάνει. Γι’ αυτό θα μείνει χαραγμένος ανεξίτηλα στις μνήμες όλων για πολλές γενιές ακόμα…

Λεπτομέρειες της βιογραφίας του, τα άλμπουμ του και τα βιβλία που έγραψε στην επόμενη σελίδα.

Σελίδες: 1 2 3

Σχόλια

1 2 3