Η ανωνυμία δε συγκαταλέγεται στα υπέρ του Facebook
Το Facebook χρησιμοποιεί τη θέση του χρήστη, όπως και όποτε αυτή καταγράφεται από το κινητό του τηλέφωνο, για να του προτείνει πιθανούς νέους φίλους, όπως υποδεικνύουν ανησυχητικά παραδείγματα που έγιναν γνωστά στο περιοδικό Fusion.
Ανησυχητικά, καθώς πατέρας καταγγέλλει ότι η δημοφιλής υπηρεσία του πρότεινε ως πιθανό γνωστό και ως εκ τούτου πιθανό νέο φίλο στο Facebook έναν άλλο πατέρα με τον οποίο βρέθηκαν, χωρίς να συστηθούν, μόνο σε ένα κοινό γεωγραφικό σημείο: σε μια συνάντηση για γονείς με εφήβους που έχουν τάσεις αυτοκτονίας. Το Facebook φρόντισε να τον ενημερώσει για το ονοματεπώνυμό του, καταργώντας στην ουσία την ανωνυμία του.
Όπως μπορείτε να παρατηρήσετε, η υπηρεσία “People you May Know” («Άτομα που Ίσως Γνωρίζετε») του Facebook εντοπίζει τα άτομα που ίσως γνωρίζετε επειδή έχετε έναν ή περισσότερους κοινούς φίλους (τους οποίους κατονομάζει), έχετε μοιραστεί τον ίδιο χώρο εργασίας ή επειδή σπουδάσατε στο ίδιο εκπαιδευτικό ίδρυμα και άλλες, αδιόρατες παραμέτρους, όπως η κοινή χρήση του ίδιου δικτύου, που συνεκτιμώνται.
Σε αυτές τις αδιόρατες παραμέτρους περιλαμβάνεται τώρα και η γεωγραφική θέση του smartphone από το οποίο γίνεται χρήση του Facebook, με την εφαρμογή να διατηρεί ελεύθερη την πρόσβαση στο GPS του.
Η Facebook Inc. επιβεβαιώνει ότι η γεωγραφική θέση αποτελεί μια από τις παραμέτρους που συνεκτιμά πριν εμφανίσει φωτογραφίες και ονοματεπώνυμα στην ενότητα Άτομα που Ίσως Γνωρίζετε. Αρνείται όμως ότι αυτό είναι το μόνο που μοιράζονται τα άτομα που έρχονται έτσι σε επαφή μέσω του κοινωνικού της δικτύου, αφού δεν αποτελεί ικανό στοιχείο για να τους φέρει κοντά.
Το Facebook θα αποκαλύψει τις ταυτότητές τους ακόμα κι αν δεν αντάλλαξαν αριθμούς τηλεφώνου (η υπηρεσία έχει πρόσβαση στις Επαφές σας, εκτός εάν αλλάξετε και τη ρύθμιση αυτή).
Επίσης, ο χρήστης δεν μπορεί να επιλέξει να εξαιρεθεί η γεωγραφική του θέση από τις προτάσεις φίλων σε τρίτους για το πρόσωπό τους. Αντίθετα, μπορεί να περιορίσει ποιοι μπορούν να του στέλνουν αιτήματα φιλίας .
Ο μόνος τρόπος που μπορεί κανείς να αποτρέψει να αποκαλύπτεται η ταυτότητά του σε αγνώστους στο Facebook είναι να ανακαλέσει το δικαίωμα της εταιρείας Facebook Inc. να ενημερώνεται για τη γεωγραφική θέση στην οποία βρίσκεται. Κι αυτό μπορεί να γίνει είτε απενεργοποιώντας πλήρως τις πληροφορίες θέσης (που δεν είναι γνωστές μόνο μέσω της ενεργοποίησης του GPS), είτε από τις ρυθμίσεις του απορρήτου για το Facebook
Η «νοημοσύνη» του Facebook
Στο πλέον πολύβουο διαδικτυακό κοινωνικό δίκτυο εκπαιδεύονται οι μηχανές να «καταλαβαίνουν» τι γράφουμε. Σκοπός των πειραματισμών των επιστημόνων τεχνητής νοημοσύνης στο Facebook είναι να εμπλουτίσουν την εμπειρία των χρηστών του, αυτοματοποιώντας την προσφορά υπηρεσιών ή μέσων που θα τους διευκολύνουν, συχνά χωρίς να το περιμένουν.
Αν γράψετε «Χρειάζομαι ταξί» στον Messenger, η τεχνητή νοημοσύνη θα επέμβει για να σας εξυπηρετήσει, παραπέμποντάς σας στην… Uber.
Τρεις μηχανικοί λογισμικού στην Facebook Inc., οι Ahmad Abdulkader, Aparna Lakshmiratan και Joy Zhang, μας συστήνουν στο λεγόμενο DeepText, την μηχανή κατανόησης κειμένου που αναπτύσσουν με τη φιλοδοξία να αποδώσουν νόημα σε post, σχόλια και μηνύματα. Η μηχανή του DeepText μπορεί να κατανοήσει με ακρίβεια που αγγίζει την ανθρώπινη το περιεχόμενο του γραπτού κειμένου σε αρκετές χιλιάδες post το δευτερόλεπτο, και μάλιστα σε 20 γλώσσες.
Το DeepText επεμβαίνει, για παράδειγμα, όταν «καταλάβει» ότι ο χρήστης θέλει να πουλήσει κάτι στους φίλους του, όταν ετοιμάζεται να δημοσιεύσει ένα post γράφοντας “Πουλάω το ποδήλατό μου 100 ευρώ, ενδιαφέρεται κανείς;». Πριν το post δημοσιευτεί, το DeepText συνιστά τη δημοσίευση της αγγελίας στην πλέον κατάλληλη μορφή, εξάγοντας τα απαραίτητα στοιχεία, το αντικείμενο προς πώληση και την τιμή. Προτείνει το ειδικό “Sales post”, με ειδική μέριμνα για την προβολή και ενδεχομένως, την προώθησή του.
Το DeepText αναμένεται επίσης να αξιοποιηθεί για να διακρίνει post που «δεν θα θέλατε να δείτε» (ανεπίκλητα μηνύματα spam, ρητορική μίσους), θα εκπαιδευτεί να αναγνωρίζει και λέξεις και φράσεις αργκό καθώς και την χρήση λέξεων με διττή σημασία, από τα συμφραζόμενα.
Τέλος, η εφαρμογή τεχνικών deep machine learning στο Facebook εκτιμάται ότι θα επηρεάσει τη ροή των ειδήσεων/post που θα βλέπει κάθε μέλος του κατά προτεραιότητα, αφού θα είναι σε θέση να διακρίνει τι έχει προτεραιότητα για το καθένα.