“Κλυταιμνήστρα ή το Έγκλημα” τιτλοφορείται ο θεατρικός μονόλογος που δίνει νέα διάσταση σε ένα από τα πιο διάσημα εγκλήματα της παγκόσμιας δραματουργίας και παρουσιάζεται στο Studio Μαυρομιχάλη.

Η Κλυταιμνήστρα υψώνεται ανάμεσα στις μεγάλες φιγούρες της αρχαιοελληνικής μυθολογίας και δραματουργίας. Ο μύθος της ενέπνευσε την τριλογία  “Ορέστεια” του Αισχύλου, ενώ στις σύγχρονες αποδόσεις του συγκαταλέγονται αυτή του Corey Allen και η όπερα του Cromwell Everson το 1967.

Η θεατρική παράσταση “Κλυταιμνήστρα ή το Έγκλημα” βασίζεται σε ένα κείμενο της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ που δημοσιεύτηκε το 1936 και αποτελεί και αυτό μια σύγχρονη χρήση του αρχαίου μύθου της βασίλισσας των Μυκηνών που δολοφόνησε το σύζυγό της, Αγαμέμνονα, μετά την επιστροφή του από την εκστρατεία της Τροίας.

Κλυταιμνήστρα ή το Έγκλημα

Η σκηνή της δολοφονίας σε πίνακα του Guerin.

Ως προς τα αίτια του εγκλήματος φαίνεται πως κάθε δημιουργός που επιλέγει να πει την ιστορία του μέσα από το συγκεκριμένο μύθο επιλέγει τα δικά του. Για κάποιους η Κλυταιμνήστρα διψούσε για εξουσία, την οποία και κατέλαβε με τον εραστή της, τον Αίγισθο, ο οποίος τη συνέδραμε στη δολοφονία. Αλλοί της αποδίδουν μια μητρική εκδικητική μανία στρεφόμενη κατά του συζύγου της που επέλεξε να θυσιάσει την Ιφιγένεια για την ευνοϊκή έκβαση της εκστρατείας.

Η εκδοχή της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ είναι ότι επρόκειτο για ένα έγκλημα πάθους. Για μια πράξη που συνενώνει στην υφή της το δίπολο έρωτας-θάνατος που κατατρέχει τη λογοτεχνία από τότε που σχηματίστηκαν οι πρώτες λέξεις. Και η διαμόρφωση της παράστασης “Κλυταιμνήστρα ή το Έγκλημα” σε μορφή μονολόγου ερμηνευμένου από την Ειρήνη Μελά εξυπηρετεί τέλεια αυτή την οπτική. Γιατί το μόνο που ενδιαφέρει σε ένα τέτοιο έγκλημα είναι ο δράστης του.

“Η απιστία δεν είναι παρά η απελπισμένη μορφή της πίστης.”

Με τη λιτή σκηνοθεσία της Μάρως Τριανταφύλλου, εστιάζουμε στην απολογία της Κλυταιμνήστρας που αντιμετωπίζει τους δικαστές της. Αυτό που ξεδιπλώνεται δεν είναι μια ιστορία εφάμιλλη των μυθικών διαστάσεων του χαρακτήρα, αλλά ένα ψυχογράφημα ενός πάθους που θα μπορούσε να έχει ζήσει σε κάθε εποχή. Εξάλλου οι αναχρονισμοί που διατρέχουν το κείμενο εμπεδώνουν αυτή τη διαχρονικότητα.

Ακόμα όμως και αν ως προς αυτό το σημείο η παράσταση “Κλυταιμνήστρα ή το Έγκλημα” διαφεύγει της παραδοσιακής τραγικότητας του αρχαίου μύθου, υπάρχει χώρος για το στοιχείο αυτό και σε αυτή την εκδοχή του. Δεν υπάρχει λόγος να μη θεωρήσουμε ότι το διαχρονικό μοτίβο του πάθους και της προδοσίας δεν είναι εξίσου τραγικό.

Κλυταιμνήστρα ή το Έγκλημα

Η Ειρήνη Μελλά που ενσαρκώνει την κεντρική ηρωίδα είναι μια μεστή φιγούρα στη σκηνή και ο μιας ώρας περίπου μονόλογος δεν είναι σε καμία στιγμή κουραστικός. Εν είδει χορού η Αιμιλία Ράπτη ερμηνεύει επί σκηνής και παρόλο που ίσως θα μπορούσε κάποιος να μιλήσει για θέμα συνοχής μεταξύ των δύο στοιχείων αυτό θα ήταν και το μόνο ερωτηματικό σε αυτή την παράσταση.

Η παράσταση “Κλυταιμνήστρα ή το Έγκλημα” παρουσιάζεται στο Studio Μαυρομιχάλη (Μαυρομιχάλη 134, Εξάρχεια) κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15 εως και τις 19 Απριλίου. Οι τιμές εισιτηρίων γενικής εισόδου είναι 8€ και 5€ για τους δικαιούχους μειωμένου εισιτηρίου. Πληροφορίες: 2106453330

Συντελεστές:

Μετάφραση: Μαρία Φωστιέρη

Σκηνοθεσία: Μαρώ Τριανταφύλλου

Μουσική: Λεωνίδας Μαριδάκης

Τραγούδι: Αιμιλία Ράπτη

Χορογραφία: Σταμάτης Σουσούδης

Φωτισμοί: Σάββας Στρούμπος

Φωτογραφίες: Πέτρος Γιασεμής

Γραφιστικά: Θυμέλη

Στο ρόλο της Κλυταιμνήστρας η Ειρήνη Μελά

Σχόλια