Η αποφασιστική στιγμή στην εξέλιξη του ανθρώπινου είδους διαρκεί για πάντα. Να γιατί τα επαναστατικά πνευματικά κινήματα που δηλώνουν ότι όλα τα προηγούμενα πράγματα είναι άνευ σημασίας έχουν δίκιο, γιατί δεν έχει συμβεί τίποτα ακόμα.

***

Οι διαφορετικές οπτικές γωνίες από τις οποίες μπορεί κάποιος να δει, π.χ., ένα μήλο: η οπτική γωνία του μικρού αγοριού, που πρέπει να τεντώσει το λαιμό του για να πάρει μια φευγαλέα ματιά του μήλου πάνω στο τραπέζι, και η οπτική γωνία του αφέντη του σπιτιού, που παίρνει το μήλο και το δίνει με άνεση στο σύντροφό του στο τραπέζι.

***

Αν διέσχιζες με τα πόδια μια πεδιάδα, έχοντας κάθε διάθεση να προχωρήσεις μπροστά και παρ’ όλα αυτά πήγαινες προς τα πίσω, τότε η κατάσταση θα ήταν απελπιστική, αφού όμως σκαρφαλώσεις πάνω σε μια απότομη πλαγιά, τόσο απότομη όσο περίπου φαίνεσαι κι εσύ ο ίδιος από χαμηλά, η κίνησή σου προς τα πίσω δεν μπορεί παρά να προκαλείται από τη φύση του εδάφους, οπότε δεν χρειάζεται να απελπίζεσαι.

***

Σαν ένα μονοπάτι το φθινόπωρο: πριν καλά-καλά προλάβει να καθαριστεί από τον άνεμο, καλύπτεται πάλι από ξερά φύλλα.

***

Ένα κλουβί βγήκε εις αναζήτησιν πουλιού.

***

Μην αφήσεις το Κακό να σε κάνει να πιστέψεις ότι μπορείς να του κρατήσεις μυστικά.

***

Απεριόριστο θάρρος διοχετεύεται μέσα σου από τον πραγματικό ανταγωνιστή.

***

Τα κοράκια υποστηρίζουν ότι ένα και μόνο κοράκι θα μπορούσε να καταστρέψει τους ουρανούς. Δεν υπάρχει αμφιβολία γι’ αυτό, αλλά δεν αποδεικνύει τίποτα ενάντια στους ουρανούς, γιατί ουρανός, απλούστατα, σημαίνει: αποκλεισμός των κορακιών.

***

Παλιότερα δεν καταλάβαινα γιατί δεν έπαιρνα απάντηση στην ερώτησή μου, σήμερα δεν καταλαβαίνω πως μπορούσα να πιστεύω πως ήμουν ικανός να ρωτήσω. Όμως, στην ουσία δεν πίστευα, απλώς ερώτησα.

***

Τους δόθηκε η επιλογή να γίνουν βασιλιάδες ή αγγελιοφόροι του βασιλιά. Όπως συμβαίνει με τα παιδιά, ήθελαν όλοι να γίνουν αγγελιοφόροι. Αυτός είναι ο λόγος που υπάρχουν μόνο αγγελιοφόροι, εφορμούν στον κόσμο και, μια που δεν υπάρχουν βασιλιάδες, φωνάζουν τα χωρίς νόημα πια μηνύματά τους ο ένας στον άλλο. Ευχαρίστως θα τερμάτιζαν την οικτρή ζωή τους, αλλά δεν τολμούν να το κάνουν λόγω του όρκου πίστεως που έχουν δώσει.

***

Θεωρητικά, υπάρχει η δυνατότητα μιας τέλειας ευτυχίας: Να πιστεύει, δηλαδή, κάποιος στο ακατάλυτο στοιχείο μέσα του και όχι να πασχίζει να το φτάσει.

***

Ο Φραντς Κάφκα χαρακτηρίστηκε ως ο σπουδαιότερος μοντερνιστής γερμανόφωνος πεζογράφος. Γεννήθηκε το 1883 στην Πράγα και με έργα όπως Η Μεταμόρφωση(1915), Η Δίκη(1925), Ο Πύργος(1926) και Η Αμερική(1927) καθιερώθηκε ως ένας από τους πιο σημαντικούς λογοτέχνες του 20ου αιώνα.

Οι Αφορισμοί αποτελούν μια επιλογή γνωμικών από τα Ημερολόγια και άλλα κείμενα του συγγραφέα, όπου διαφαίνονται προσωπικοί στοχασμοί, φόβοι απέναντι στο άγνωστο, αδυναμία συνύπαρξης με προσωπικά συναισθήματα. Εν ολίγοις συνοψίζονται οι κύριοι άξονες που διαπερνούν το λογοτεχνικό έργο του συγγραφέα. Οι ενότητες στις οποίες ο Κάφκα χωρίζει τους Αφορισμούς είναι: Σκέψεις για την αμαρτία, τα βάσανα, η ελπίδα και η αληθινή οδός. Η αγωνία που διέπει γενικά το συγγραφικό έργο του συγγραφέα δεν γίνεται να απουσιάζει από τους Αφορισμούς. Η επαναλαμβανόμενη περιγραφή ενός γραφειοκρατικού και παράλογου περιβάλλοντος ενισχύει το πλαίσιο αγωνίας μέσα στο οποίο δρουν όχι μόνο οι ήρωες του Κάφκα, αλλά και οι άνθρωποι στην καθημερινότητά τους. Μια αδυσώπητη δύναμη τιμωρεί τον άνθρωπο για κάτι μη συγκεκριμένο, για ένα έγκλημα που ίσως αγνοεί ή που ενδεχομένως να υπάρχει στο υποσυνείδητό του.

Σχόλια