Παρασκευή βράδυ και η λύση είναι μία, θέση στην πλατεία… του θεάτρου Μουσούρη!
Το κορυφαίο θεατρικό έργο του Δημήτρη Ψαθά, λαμβάνει θεατρική υπόσταση για ακόμα μια χρονιά. Ο Πέτρος Φιλιππίδης μας συστήνεται ως ο «Φον Δημητράκης» στο θέατρο Μουσούρη και μας μεταφέρει για λίγο, σε μια άλλη πραγματικότητα ή μήπως… στην ίδια πραγματικότητα μιας άλλης εποχής;
ΥΠΟΘΕΣΗ
Σε ένα αστικό σπίτι, στα μέσα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, μας παρουσιάζεται η οικογένεια Χαρίτου. Ο Δημήτρης Χαρίτος είναι ένας αποτυχημένος και γελοιοποιημένος πολιτευτής με μανία για εξουσία. Τώρα, κάνει τα πάντα για να εκμεταλλευτεί την «μεγάλη ευκαιρία» και να υπουργοποιηθεί. Χρησιμοποιεί το δόλο, την προδοσία και χωρίς ίχνος ηθικών αναστολών, βαδίζει προς την καρέκλα που θα του έδινε τη δύναμη και το κύρος που ονειρευόταν τόσα χρόνια. Κάτω από την ίδια στέγη όμως, ζουν και τα υπόλοιπα και εκ διαμέτρου αντίθετα μέλη της οικογένειας. Ο γιος του είναι αντάρτης στα βουνά και η κόρη του είναι ενεργό μέλος της Αντίστασης. Η σύζυγος του Δημητράκη, είναι ο άνθρωπος που γνωρίζει τα πάντα και προσπαθεί να κρατά τις ισορροπίες. Με αποκορύφωμα τον αδερφό του -Λεωνίδα, ο οποίος ανοίγει μπακάλικο με χρήματα του υπουργοποιημένου πια Δημητράκη και διακινεί όπλα και πολεμοφόδια στους αντάρτες.
ΜΗΝΥΜΑΤΑ
Αναλύοντας την παράσταση σε ένα δεύτερο επίπεδο, είναι φανερό ότι το τραγικό στοιχείο είναι αυτό που επικρατεί σε όλη τη διάρκεια. Διακρίνουμε ότι ο Δημήτρης Ψαθάς εντείνει την προσοχή του στο να καυτηριάσει το πάθος του ανθρώπου για εξουσία. Η υπέρμετρη θέληση για εξουσία, εξελίσσεται σε αυτοσκοπό ή καλύτερα σε εξάρτηση, σε εμμονή! Ο Δημητράκης δεν είναι απλώς ένας «εξουσιολάτρης», αλλά ένας άνθρωπος που δοθέντων των συνθηκών, δρα εντελώς ωφελιμιστικά και ατομιστικά, χωρίς όμως να έχει αντίληψη και βέβαια κατανόηση του περιβάλλοντός του. Είναι ένα δειλό και ευθυνόφοβο ανθρωπάκι, ένας κακομοίρης που παραλύει από το φόβο των Γερμανών. Ο ήρωας που δημιουργεί ο Ψαθάς, φτάνει να μην υπολογίζει τίποτε, να εκβιάζει και να στρέφεται έναντι όλων, για λίγη ξεπεσμένη εξουσία. Δημιουργεί έτσι έναν επικίνδυνο ήρωα! Έναν επικίνδυνο άνθρωπο ακόμα και για την ίδια του την οικογένεια. “Για να έχει τη δύναμη, το σωματοφύλακά του, τη γραμματέα του και την υπουργική του καρέκλα”, όπως αναφέρει. Ο Ψαθάς αμφισβητεί έτσι τον στέρεο θεσμό της οικογένειας, καθώς τον τοποθετεί ως αντικείμενο θυσίας στο βωμό της εξουσίας και του προσωπικού συμφέροντος.
Όταν όμως όλα αλλάζουν, ο υπουργοποιημένος «Φον Δημητράκης» καλείται να αποφασίσει… Πόσο πιο κάτω μπορεί να φτάσει, για να ζήσει ακόμα λίγο με την ψευδαίσθησή του; Τι άλλο θα κάνει για να μη βγει απ’ αυτήν; Θα βγει; Και αν ναι, τι θα του έχει πια απομείνει στην αληθινή ζωή;
Ο “Φον Δημητράκης” -έργο γραμμένο το 1946, σήμερα χαρακτηρίζεται ως πολύ επίκαιρο έργο. Είναι γνωστό ότι έργα-σταθμοί της αρχαίας και νεότερης ελληνικής δραματουργίας, χαρακτηρίζουν σχεδόν κάθε εποχή της χώρας. Το μόνο που φαίνεται να αλλάζει είναι το πλαίσιο, οι άνθρωποι μάλλον παραμένουν ίδιοι. Ίσως λοιπόν ο όρος “επίκαιρος”, να πρέπει να γεννά περισσότερο προβληματισμό και κινητοποίηση. Πώς γίνεται να έχουν περάσει τόσα χρόνια και τίποτε να μην έχει αλλάξει… ουσιαστικά;
Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
Ο Δημήτρης Ψαθάς γεννήθηκε στην Τραπεζούντα Πόντου το 1907. Σπούδασε δημοσιογραφία στην Αθήνα, στην οποία και αφοσιώθηκε σε όλη του τη ζωή και εργάστηκε στις μεγαλύτερες εφημερίδες της χώρας. Το θέατρο και η ευθυμογραφία ήταν οι άλλες δύο μεγάλες του αγάπες. Το 1940 αποτελεί σταθμό για την καριέρα του, με το θρυλικό μυθιστόρημα “Μαντάμ Σουσού” και με το ντεμπούτο του ως θεατρικός συγγραφέας, με την παράσταση “Το Στραβόξυλο”. Ακολούθησαν μεγάλες επιτυχίες όπως το “Φον Δημητράκης”, “Ζητείται Ψεύτης”, “Φωνάζει ο Κλέφτης”, “Ξύπνα Βασίλη” κ.ά. Πλούσιο και επίσης αξιόλογο είναι και το λογοτεχνικό του έργο, σε μεγάλο μέρος του οποίου περιγράφει την περίοδο της Κατοχής. Τα θεατρικά του έργα έχουν ενσαρκωθεί από τους κορυφαίους ηθοποιούς κάθε εποχής, ενώ πολλά από αυτά έχουν μεταφραστεί σε ξένες γλώσσες, χαρίζοντάς του έτσι μεγάλη αναγνώριση.
ΠΡΙΝ ΠΑΣ, ΜΑΘΕ…
Πού, πότε & μέχρι πότε, ποιοι & πόσο. Αλλά μάθε και κάτι ακόμα!
Μάθε τον συγγραφέα και την υπόθεση! Διάβασε λίγο σε τι αφορά, για να είσαι προετοιμασμένος του τι θα δεις, να μπεις κατ’ ευθείαν στο νόημα και να φύγεις με τα περισσότερα δυνατά ερεθίσματα. Μη μένεις θεατής, να είσαι “αφουγκραστής”.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Πού: Θέατρο Μουσούρη, Πλατεία Καρύτση 7, Αθήνα , ΤΗΛ. 210 3310 936
Συγγραφέας: Δημήτρης Ψαθάς
Σκηνοθέτης: Πέτρος Φιλιππίδης
Ηθοποιοί: Πέτρος Φιλιππίδης, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Δημήτρης Μαυρόπουλος, Μαρία Κατσανδρή, Φαίη Ξυλά, Αμαλία Αρσένη, Γιώργος Ψάλτου, Μανώλης Χουρδάκης, Χρύσα Κλούβα, Χριστίνα Σπατιώτη, Θανάσης Ισιδώρου.
Μέχρι Πότε: Κυριακή των Βαΐων
Τι ώρα: Τετάρτη: 7 μ.μ.- Πέμπτη έως Κυριακή: 9 μ.μ.- Σάββατο λαϊκή απογευματινή: 6 μ.μ.
Εισιτήρια: 22 ευρώ (γενική είσοδος Σάββατο βράδυ) – 20 ευρώ (πλατεία) – 17 ευρώ (λαϊκή απογευματινή) – 14 ευρώ (νεανικό έως 28 ετών & συνταξιούχοι άνω των 60 ετών) – 14 ευρώ οικονομικό.* – 10 ευρώ άνεργοι (με την επίδειξη κάρτας ανεργίας).
*Ενιαίο οικονομικό εισιτήριο για τρεις διαφορετικές παραστάσεις, στην ειδική τιμή των 42 ευρώ. (ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ- «Ο ΠΟΥΠΟΥΛΕΝΙΟΣ», ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΕΤΑΝΙΑ – «ΕΝΑΣ ΗΡΩΑΣ ΜΕ ΠΑΝΤΟΦΛΕΣ», ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΥΣΟΥΡΗ- «ΦΟΝ ΔΗΜΗΤΡΑΚΗΣ»)