Το να μαθαίνεις να παίζεις ένα μουσικό όργανο μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη του εγκεφάλου

Η επιστήμη έχει αναφέρει ότι όταν τα παιδιά μαθαίνουν να παίζουν μουσική, ο εγκέφαλός τους ξεκινά να ακούει και να επεξεργάζεται ήχους, που διαφορετικά δε θα μπορούσαν ν’ ακούσουν. Αυτό τα βοηθά να αναπτύξουν τη νευροφυσιολογική διάκριση ανάμεσα σε συγκεκριμένους ήχους που μπορούν να τα βοηθήσουν στα γράμματα και οι οποίοι μπορούν να βελτιώσουν τις σχολικές επιδόσεις τους.

Πολλοί γονείς πιθανόν να έχουν διαβάσει την παραπάνω πρόταση και ήδη να googlάρουν πνευματικά τα μουσικά μαθήματα για τα παιδιά τους . Αν, όμως, το παιδί σας δε θέλει να μάθει να παίζει μουσικό όργανο ή δεν συμμετέχει ενεργά στο μάθημα ή μουτζουρώνει το τετράδιο αντί να προσέχει, ίσως να μη λαμβάνει όλα τα οφέλη από τα μαθήματα, ούτως ή άλλως.

Μια νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο Northwestern αποκάλυψε ότι για να αποκομίσουν όλα τα γνωστικά οφέλη ενός μουσικού μαθήματος, τα παιδιά δεν μπορούν απλά να κάθονται εκεί και να επιτρέψουν στη μουσική να τα λούσει με τους ήχους της. Χρειάζεται να συμμετέχουν ενεργά στη μουσική και στο μάθημα.

Η Νina Kraus, διευθύντρια του Ακουστικού Νευροεπιστημονικού Εργαστηρίου του Northwestern, συν-διευθύνει τη μελέτη με τους Jane Hornickel, Dana L. Strait, Jessica Slater and Elaine Thompson το Πανεπιστήμιο Northwestern.

Η μελέτη έδειξε ότι μαθητές που παίζουν μουσικά όργανα στην τάξη, παρουσιάζουν βελτίωση στη νευρική διαδικασία απ’ ότι τα παιδιά που παρακολουθούν απλά το μάθημα μουσικής.

«Θέλουμε να πούμε ότι «το να δημιουργούμε μουσική, μετράει», γιατί μόνο μέσα από την ενεργή παραγωγή και διαχείριση των ήχων της μουσικής μπορούμε να επανακαλωδιώσουμε τον εγκέφαλο», δήλωσε η Kraus.

Για την εύρεση αυτών των αποτελεσμάτων, η ομάδα της Kraus πήγε κατευθείαν στην πηγή, τοποθετώντας ηλεκτρόδια σε συγκεκριμένα σημεία του εγκεφάλου των μαθητών, ώστε να λάβει τις απαντήσεις του εγκεφάλου.

Η συνεργασία με το κοινοτικό μουσικό πρόγραμμα The Harmony Project, που εξυπηρετεί παιδιά από οικογένειες με χαμηλό εισόδημα στο Λος Άντζελες, ξεκίνησε αφού η ιδρυτής του προσέγγισε την Kraus για να παρέχει επιστημονική απόδειξη πίσω από τις επιτυχίες των παιδιών.

Από το 2008 το 93% των τελειοφοίτων του Harmony Project πήγαν στο κολέγιο, παρόλο που το 50% των νέων στο συγκεκριμένο δήμο παράτησε το σχολείο, σύμφωνα με το site του Harmony Project. Είναι πολύ εντυπωσιακό κατόρθωμα και η ομάδα του Northwestern σχεδίασε μια μελέτη για να ερευνήσει αυτά τα ποσοστά.

Η έρευνα που εκδόθηκε το Σεπτέμβρη στο Journal of Neuroscience πρόβαλλε άμεσες αποδείξεις ότι η εκμάθηση μουσικής έχει βιολογικές επιρροές στο νευρικό σύστημα των παιδιών.

Στη συνέχεια, η ομάδα αποφάσισε να ελέγξει εάν το επίπεδο της συμμετοχής μετράει πραγματικά. Όπως φαίνεται, μετράει πραγματικά. Ερευνητές ανακάλυψαν ότι μετά από δύο χρόνια, τα παιδιά που παρακολουθούσαν τακτικά μαθήματα μουσικής και συμμετείχαν ενεργά στην τάξη, έδειξαν μεγαλύτερα ποσοστά βελτίωσης στον τρόπο που ο εγκέφαλος επεξεργάζεται την ομιλία και την ανάγνωση, σε σχέση με τα παιδιά που ασχολούνται λιγότερο με τη μουσική.

«Απ’ ότι φαίνεται, είναι σημαντικό να παίζουμε μουσικό όργανο», είπε η Kraus, διαφοροποιώντας τη θεωρία της από το μύθο του ότι το να ακούς απλά ένα συγκεκριμένο είδος μουσικής (Mozart effect) μπορεί να βελτιώσει την ευφυΐα. «Δε βλέπουμε αυτού του είδους τη βελτίωση σε άτομα που ακούνε απλά μουσική και δεν παίζουν μουσικά όργανα. Θα ήθελα να δώσω την αναλογία: δεν πρόκειται να γίνει κάποιος γυμνασμένος, απλά βλέποντας αθλήματα».

Όσον αφορά στο πώς θα κάνουμε τα παιδιά να ενδιαφερθούν για τη μουσική, «οι γονείς θα πρέπει να ακολουθήσουν το ένστικτό τους με σεβασμό προς τα παιδιά. Να βρουν το είδος της μουσικής που τους αρέσει, καλούς δασκάλους κι ένα μουσικό όργανο της αρεσκείας τους. Τα παιδιά θα πρέπει ν’ απολαμβάνουν να παίζουν μουσική και να θέλουν να το κάνουν για χρόνια!»

Σχόλια