Η Ελλάδα της κρίσης, της ανεργίας, την οικονομικής εξάρτησης από το ξένο κεφάλαιο, αυτό το καλοκαίρι κατάφερε να προβάλλει μια διαφορετική πτυχή της οικονομικής αλλά και επιχειρησιακής της πραγματικότητας. Η φετινή τουριστική σεζόν η οποία χαρακτηρίστηκε από την ιδιαίτερα αυξημένη τουριστική κίνηση δημιούργησε νέες προδιαγραφές για την χώρα. Τόσο η κυβέρνηση όσο και οι εκάστοτε τοπικές επιχειρήσεις καλούνται πλέον να προσαρμόσουν ένα τουριστικό αναπτυξιακό πλάνο εκ νέου και σύμφωνα με τις καινούργιες ανάγκες των εκατομμύριων επισκεπτών που κατέφθασαν στην Ελλάδα. Αναβάθμιση υποδομών και αντιμετώπιση οργανωτικών προβλημάτων αποτελούν πλέον του βασικούς στόχους για τα επόμενα χρόνια.
Οικονομική ευημερία
Όπως αποδεικνύεται τα τελευταία χρόνια , ο τομέας του τουρισμού αποτελεί τον βασικότερο παράγοντα οικονομικής εξυγίανσης. Ως ένας από τους σημαντικότερους οικονομικούς πυλώνες της χώρας, ο ελληνικός τουρισμός, ακόμα και αν δεν κατάφερε αρχικά να εντοιχίσει στα πρώτα στάδια της εξέλιξης του την οικονομική αποκατάσταση της πλειοψηφίας των εμπόρων, κατάφερε με μεγάλη επιτυχία να αποκαταστήσει την διαστρεβλωμένη εικόνα της χώρας μέσα από τον εντοπισμό αλλά και αποκατάσταση των τουριστικών «κενών» που ήρθαν στην επιφάνεια, έπειτα από τα απροσδόκητα ποσοστά αφίξεων. Συγκεκριμένα, ενώ οι αρχικές εκτιμήσεις ήθελα την τουριστική κίνηση να παρουσιάζει σαφώς μεγαλύτερη αποδοτικότητα από τα περσινά ποσοστά, οι προβλέψεις επιβεβαιώθηκαν αλλά επαυξήθηκαν εξίσου.
Τα προβλεπόμενα ποσοστά του ΣΕΤΕ, υπολογίζουν την τουριστική κίνηση άνω των 19,5 εκατ τουριστών. Όπως συμπεριλαμβάνεται και στην έκθεση της AlphaBank η αναδιαμορφωμένη εικόνα που προβάλει η χώρα, οφείλετε κατά κύριο λόγο στην βελτίωση του ξενοδοχειακού δυναμικού, την διαμόρφωση καταλληλότερων ανταγωνιστικών τιμών, στις ελκυστικότερες τιμές των πακέτων όπως και στη βελτίωση των συγκοινωνιακών υποδομών. Ακόμη ένας καίριος παράγοντας που συνέβαλε στην διαμόρφωση του τουρισμού ως τον οικονομικό πνεύμονα της χώρας, αποτέλεσε ο εναλλακτικός τουρισμός. Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού που δύναται να αξιοποιηθούν στην χώρα βασισμένοι στον φυσικό πλούτο των ελληνικών περιοχών σε συνάρτηση με την αναβάθμιση των υποδομών και την ενίσχυση του τουριστικού μοντέλου, είχαν ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να κερδίσει το χαμένο έδαφος στην παγκόσμια κλίμακα της ανταγωνιστικότητας.
Ελληνικές διακρίσεις
Η συνολική αύξηση του τουριστικού κύματος προς τη χώρα το πρώτο πεντάμηνο κυμαίνεται στο 20%, κάτι που σημαίνει σχεδόν 500.000 περισσότερους τουρίστες. Εκ του αποτελέσματος, αποδείχθηκε πως οι περισσότεροι επισκέπτες της χώρας άνηκαν σε χαμηλές τάξεις οικονομικής δυναμικότητας και συνεπώς τα έσοδα του εμπορικού κόσμου παρουσίαζαν ένα βαθμό απόκλισης από τα ποσοστά αφίξεων, τα οποία «έσπασαν» κάθε προηγούμενο ρεκόρ της χώρας. Την δυσανάλογη αυτή ανάπτυξη στους εκάστοτε οικονομικούς και κοινωνικούς τομείς, καλείται να αντισταθμίσει η επιτυχημένη προβολή της Ελλάδας στον ξένο τύπο και η προβλεπόμενη τουριστική ανάπτυξη κατά τα επόμενα χρόνια.
Μύκονος και Σαντορίνη, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα των εφημερίδων του εξωτερικού, στέφθηκαν οι μεγάλες «βασίλισσες» του καλοκαιριού, καθώς αποτέλεσαν τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για τους ξένους τουρίστες. Η πληρότητα στα συγκεκριμένα νησιά, όπως και το νησί της Ρόδου, άγγιξε την φετινή τουριστική σεζόν το 100% ακόμα και αν θεωρούνταν προορισμοί για «γερά πορτοφόλια». Συγκεκριμένα, το πρώτο τετράμηνο «είδε» τη Σαντορίνη να κρατά τα σκήπτρα με αύξηση 141% και παράλληλα το νησί των ανέμων προσέγγισε το 96,6% επιτυγχάνοντας να ξεπεράσει γνωστούς προορισμούς όπως Ίμπιζα ή Σαν Τροπέ. Τα «δύο μαργαριτάρια των Κυκλάδων» όπως χαρακτηρίστηκαν, δημιούργησαν το ερώτημα « Τι μαγικό έχουν οι Κυκλάδες;» παρακινώντας δημοσιογράφους το εξωτερικού να εξερευνήσουν το αιγαιοπελαγίτικο μεγαλείο.
Πόλο έλξης αποτέλεσαν και άλλα νησιά της Ελλάδας κατά κύριο λόγο Κρήτη και Νάξος τα οποία εντάχθηκαν στο νέο αναπτυξιακό κλίμα του τουρισμού και κατάφεραν να διακριθούν για τα ιδιαίτερα αξιοποιήσιμα στοιχεία που προσφέρουν. Κατά αντιστοιχία, η πρωτεύουσα της χώρας συμμετείχε στα επονομαζόμενα και ως «βραβεία Όσκαρ» του τουρισμού, τα Παγκόσμια Ταξιδιωτικά Βραβεία για το 2014, όπου η επιτυχία αποτελεί μια συμβολική έκφραση της βελτίωσης στην οποία διέρχεται η «βαριά» μας βιομηχανία το τελευταίο διάστημα. Καθώς τα ελληνικά νησιά που χαρακτηρίστηκαν ως ο «επίγειος παράδεισος» κατέκτησαν μια σειρά διακρίσεων στις προτιμήσεις των ξένων επισκεπτών, η Αθήνα κερδίζει υποψηφιότητες στο Ευρωπαϊκό Κορυφαίο Τουριστικό Αξιοθέατο, μεταξύ των κορυφαίων προορισμών για Συναντήσεις όπως και προορισμών Κρουαζιέρας.
Τουριστικά ζητήματα
Στην γενικότερη εικόνα οικονομικής και τουριστικής εξέλιξης έρχονται να προστεθούν ορισμένα προβλήματα που δημιουργήθηκαν όπως ήταν φυσικό από την απρόσμενη άνοδο της τουριστικής κίνησης. Ο επιχειρησιακός κόσμος της Ελλάδας όπως αποδείχθηκε δεν ήταν προετοιμασμένος να υποδεχθεί έναν τόσο μεγάλο αριθμό επισκεπτών και να ικανοποιήσει τις ανάγκες τους. Οργανωτικά θέματα και ζητήματα παρανομίας ήταν οι παράγοντες που ανέστειλαν την οικονομική ανάπτυξη στο έπακρον. Συνήθειες που αναβιώνουν από το παρελθόν της χώρας, καλούνται να αντιμετωπίσουν ξανά οι αρμόδιες τουριστικές αρχές ώστε να μην εκμηδενιστούν οι προσπάθειες που πραγματοποιήθηκαν ως τώρα με στόχο την δημιουργία ενός ανταγωνιστικού τουριστικού μοντέλου.
Ωστόσο, όπως δήλωσε και η Υπουργός τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, « Το έτος 2014 ήταν έτος ρεκόρ για την χώρα». Συνεπώς, σε αντιδιαστολή με τις αντιξοότητες και τις ατελείς πρακτικές που εμφανίστηκαν κατά την φετινή τουριστική περίοδο, η επιτυχία των τουριστικών ποσοστών δημιούργησε ένα πρόσφορο έδαφος ώστε να αντιμετωπιστούν τα λάθη και να αξιοποιηθούν όλα εκείνα τα στοιχεία του τουρισμού που θα προσελκύσουν νέους επισκέπτες και θα δημιουργήσουν καινοτόμες ιδέες ώστε να ενισχυθεί το ανταγωνιστικό τουριστικό μοντέλο της Ελλάδας.