LinkedIn και προϋπηρεσία: Σε έχει απασχολήσει και εσένα αυτό το θέμα;
Αφού δεν έχω κάποια “επίσημη” εργασιακή εμπειρία, τι να βάλω στο προφίλ μου;
Μια ερώτηση που έχω ακούσει ουκ ολίγες φορές, σε συζητήσεις με φίλους και γνωστούς αναφορικά με το LinkedIn. Συνεπώς, δεν είσαι ο μόνος που προβληματίζεται…
Ας αρχίσουμε, θέτοντας σαν βάση, ότι το LinkedIn δεν έφερε την επανάσταση στην αγορά εργασίας, μόνο επειδή δίνει στους χρήστες του τη δυνατότητα να ενημερώνουν ένα ψηφιακό «βιογραφικό» τους. Το LinkedIn είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο…
Πέρα από το στατικό κομμάτι, τη δημιουργία δηλαδή ενός προφίλ, οι χρήστες μπορούν:
- Να συνδεθούν με άλλους επαγγελματίες και να χτίσουν ένα ισχυρό ψηφιακό δίκτυο
- Να χτίσουν το δικό του personal brand
- Να έχουν πρόσβαση σε πολύτιμη πληροφορία που αφορά την αγορά εργασίας αλλά και industries
- Να μοιράζονται σκέψεις, προβληματισμούς αλλά και τη γνώση τους, δημιουργώντας έτσι αξία στο δίκτυό τους, δραστηριότητα που οδηγεί και στην διεύρυνσή του
Η μόνη προϋπόθεση για την επίτευξη των παραπάνω, είναι να υπάρχει ένα προφίλ. Και το καλό με την συγκεκριμένη πλατφόρμα είναι, ότι το προφίλ ενός χρήστη αποτελείται από πολλά επιμέρους στοιχεία.
Πέρα από την προϋπηρεσία, δηλαδή, υπάρχουν κι άλλα εξίσου σημαντικά κομμάτια, τα οποία αν συμπληρωθούν σωστά, μπορούν να εξυπηρετήσουν τους επαγγελματικούς στόχους του δημιουργού τους.
Συνεπώς, αν δεν διαθέτεις προϋπηρεσία, εστίασε στα παρακάτω:
1. Summary – η περιγραφή του εαυτού μας
Εξαιρετικά σημαντικό! Ίσως το σημείο στο οποίο πρέπει να ξοδέψεις τον περισσότερο χρόνο σου, όταν δημιουργείς το προφίλ σου. Αν δυσκολευτείς, διάβασε για αυτές τις δυο εύκολες πρακτικές δημιουργίας ενός LinkedIn summary. Απόφυγε τις τυποποιημένες φράσεις και λέξεις και εστίασε σε αυτό που αγαπάς και θέλεις να κάνεις συνδυάζοντάς το με την υπάρχουσα εμπειρία σου, όποια κι αν είναι αυτή.
2. Headline – ο τίτλος μας
Τις περισσότερες φορές συμπίπτει με τον ρόλο που έχει ο χρήστης τη χρονική στιγμή που δημιουργεί το προφίλ. Όμως, ο τίτλος δεν πρέπει να περιορίζεται από τον τίτλο μιας θέσης. Αντιθέτως, πρέπει να περικλείει ενδιαφέροντα, ικανότητες, μελλοντικές επαγγελματικές ενασχολήσεις και χόμπι.
3. Σπουδές
Αν δεν έχεις ακόμα προϋπηρεσία, κατά πάσα πιθανότητα είσαι «φρέσκος» απόφοιτος κάποιας σχολής. Μην το αφήσεις αναξιοποίητο. Βάλε χρονολογίες, μαθήματα, μέσο όρο (αν είναι πάνω από 7), και εκείνες τις ομαδικές εργασίες που σε ταλαιπώρησαν… ανέδειξε την προσωπική σου συμβουλή και αν είσαι ιδιαίτερα περήφανος για κάποια εργασία, μην διστάσεις να την ανεβάσεις στο LinkedIn.
4. Εθελοντισμός
Το γεγονός ότι σπούδαζες για 4-5 χρόνια, σημαίνει ότι είχες αρκετά ελεύθερο χρόνο στο χέρια σου. Είτε πέρασες από την AIESEC, είτε από τη διοργάνωση κάποιου συνεδρίου, πρέπει να το αναφέρεις στο προφίλ σου. Πόσο μάλλον, αν το αντικείμενο της εθελοντικής σου εργασίας είναι παρεμφερές με αυτό που θέλεις να κάνεις επαγγελματικά. Τέτοια στοιχεία, αναδεικνύουν τα ενδιαφέροντά σου και κάνουν πιο εύκολη την ανεύρεσή σου. Συμπληρώνοντας αυτό το κομμάτι, εστίασε στο τι, πώς και ποια ήταν τα αποτελέσματα.
5. Skills & Endorsements
ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ! Ο κάθε κλάδος και το κάθε επάγγελμα έχει συγκεκριμένα keywords τα οποία περιγράφουν γνώσεις και ικανότητες. Βρες αυτά που αφορούν τον κλάδο σου κι αν νιώθεις ότι τα έχεις σε κάποιο βαθμό, πρόσθεσέ τα στα skills σου. Έπειτα, κάνε endorse (επιβεβαιώνεις ότι άλλος χρήστης διαθέτει κάποιο skill) επαφές σου και μη διστάσεις να ζητήσεις από συμφοιτητές σου να σε κάνουν και εκείνοι endorse.
Pro Tips
(επιλέγω τους αγγλικούς όρους, γιατί θεωρώ εξυπηρετούν καλύτερα το στόχο του μηνύματος που θέλω να μεταδώσω)
Consistency. Consistency [Συνέπεια]
Το κάθε κομμάτι του προφίλ, πρέπει να επικοινωνεί με αυτό που θέλεις να κάνεις επαγγελματικά, οπότε ο αναγνώστης δεν πρέπει να βρίσκει αντιφατικά μηνύματα πηγαίνοντας από το ένα τμήμα του προφίλ σου στο άλλο. Το κάθε κομμάτι του προφίλ πρέπει να εξυπηρετεί τον ίδιο σκοπό – ο οποίος είναι και η αφετηρία σου. Ξόδεψε χρόνο, κόπο και πολλή προσπάθεια, ώστε να προσδιορίσεις το σκοπό και μετά τα υπόλοιπα θα είναι πιο εύκολα.
Clarity [Διαύγεια]
Ξεκάθαρες προτάσεις και παράγραφοι, το οποίο βοηθάει στην εύκολη ανάγνωση και κατανόηση του προφίλ σου. Επίσης, ξεκάθαρα μηνύματα. Μην γράψεις πράγματα που δεν κατανοείς απόλυτα ή δεν πιστεύεις. Ένα έμπειρο μάτι, θα τα διακρίνει σε χρόνο ντε-τε και δεν θα πετύχεις το στόχο σου.
Key Words
Βρες τις 2-3 λέξεις, που είναι σημαντικές για τον κλάδο που θέλεις να δουλέψεις και εισήγαγέ τες σε σημεία που σε εξυπηρετούν (headline, summary, skills, experience). Οι αναζητήσεις των recruiters στην πλατφόρμα «διατρέχουν» όλα τα προφίλ και βγάζουν ψηλά στα αποτελέσματα τα πιο σχετικά με βάση τη συχνότητα εμφάνισης των λέξεων/παραμέτρων που έθεσε στην αναζήτηση ο recruiter.
ΠΡΟΣΟΧΗ: μην βάζεις αυτές τις λέξεις απλά για να υπάρχουν. Αυτές οι λέξεις πρέπει να υποστηρίζονται από κάποια εμπειρία και προσωπική σου ενασχόληση. Αν δεν ικανοποιηθεί αυτή η παράμετρος το προφίλ σου χάνει τον επαγγελματισμό του.
Όπως λοιπόν και σε άλλα άρθρα, έτσι και εδώ θα κλείσω με την παρότρυνση της έναρξης ενασχόλησης με το LinkedIn. Κανένας ποτέ δεν το πέτυχε με την πρώτη…
Εμένα, για παράδειγμα, μου πήρε δυο χρόνια, για να πάω από μια απλή ενημέρωση του προφίλ μου σε στρατηγικό σχεδιασμό και ενημέρωση του προφίλ μου και posting που εξυπηρετεί τους επαγγελματικούς μου στόχους. Και έναν ακόμη χρόνο για να δω αποτελέσματα… Εσένα όμως δεν χρειάζεται να σου πάρει τόσο. Αν αρχίσεις άμεσα, ακολουθώντας τα παραπάνω, είμαι σίγουρος ότι σε 6 μήνες θα δεις πρόοδο, που εγώ είδα μετά από 3 χρόνια… Οπότε, ξεκινάμε;