Η ταινία που καθιέρωσε τον Francis Ford Coppola στο πάνθεον των κορυφαίων δημιουργών!
Τον Μάρτιο του 1972 «Ο Νονός» κάνει την εμφάνισή του στις αίθουσες των κινηματογράφων. Τα ταμεία έσπασαν και οι θεατές παρακολουθούσαν τους τίτλους τέλους βουβοί και βιδωμένοι στις θέσεις τους. Μυθική στιγμή του αμερικανικού σινεμά και κορυφαίο δείγμα της ασύγκριτης αφηγηματικής του δύναμης, ο «Νονός» έμελλε να είναι και ο προσωπικός θρίαμβος του Φράνσις Φορντ Κόπολα. «Είναι ίσως η σπουδαιότερη ταινία του αμερικανικού σινεμά και σίγουρα το καλύτερο δυνατό καστ», έγραψε, σε μια σπάνια κρίση μεγαλοθυμίας, ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ.
Kάθε σινεφίλ που σέβεται την 7η τέχνη έχει δει την τριλογία του Νονού και έχει μαγευτεί με τη μουσική της ταινίας, με τα πλάνα του Κόπολα, με την ερμηνεία του τότε άγνωστου στο κοινό Αλ Πατσίνο και την καταπληκτική επίσης ερμηνεία του Μάρλον Μπράντο!
11 πράγματα που μάλλον δεν γνωρίζετε για την επική τριλογία του Φράνσις Φορντ Κόπολα.
1.Ο Μάρλον Μπράντο ήταν η τελευταία επιλογή του στούντιο παραγωγής για το ρόλο του Δον Βίτο Κορλεόνε. Αρχικά οι παραγωγοί δεν ήθελαν καν να ακούσουν το όνομα του Μάρλον Μπράντο για το ρόλο του Δον Κορλεόνε, λόγω της φήμης που είχε ως δύσκολος ηθοποιός. Τελικά η Paramount υπέκυψε μετά από τις πιέσεις του Κόπολα, αλλά μόνο αν ο ηθοποιός δεχόταν κάποιους πολύ αυστηρούς όρους.
Ο πρώτος όρος ήταν ότι έπρεπε να κάνει οντισιόν, μία πρόταση που θεωρείται προσβλητική για ηθοποιούς του βεληνεκούς του Μπράντο. Τελικά του το παρουσίασαν ως «τεστ για το μακιγιάζ», για να μην του πουν την αλήθεια. Ο δεύτερος ήταν ότι έπρεπε να δώσει κάποια χρήματα ως ασφάλεια, σε περίπτωση που καθυστερούσε το γύρισμα εξαιτίας του και τέλος, συμφώνησε να μην πάρει κανονική αμοιβή, αλλά να πληρωθεί από τα ποσοστά της ταινίας.
2.Στο υλικό που τράβηξε για το “δοκιμαστικό”, η μεταμόρφωση του Μπράντο είναι εντυπωσιακή: έλυσε την κοτσίδα στα μαλλιά του και τα χτένισε προς τα πίσω χρησιμοποιώντας μαύρο γυαλιστικό για τα παπούτσια. Πήρε δύο χαρτομάντιλα, τα τύλιξε δίνοντας σχήμα κυλίνδρου και τα έχωσε στο στόμα του, κάτω από τα μάγουλα. Άρχισε να μιλά αργά και βραχνιασμένα «ίσως επειδή ο Βίτο είχε φάει κάποτε μια σφαίρα στο λαιμό». Ο Μπράντο έβλεπε στον ήρωά του την όψη ενός μπουλντόγκ «άγριο στην εμφάνιση, αλλά εσωτερικά τρυφερό». Η χημεία με τον σκηνοθέτη ήταν απόλυτη. Στα γυρίσματα, όταν πια είχε επισημοποιηθεί η εμφάνιση του Κορλεόνε, ο Μπράντο φορούσε ειδικό μασελάκι που είχε φτιάξει οδοντίατρος. Το συγκεκριμένο μασελάκι βρίσκεται στο Αμερικανικό Μουσείο Κινηματογράφου στο Κουίνς της Νέας Υόρκης.
3.Τρεις ώρες διαρκούσε η μεταμόρφωση Μάρλον Μπράντο σε Βίτο Κορλεόνε. Το βαρύ μακιγιάζ του ηθοποιού ήταν η αιτία που οι περισσότερες σκηνές του ήταν τόσο σκοτεινές καθώς ο Μπράντο ήταν 47 χρονών και έπρεπε να φαίνεται μεγαλύτερος.
4.Ο Τζακ Νίκολσον στο ρόλο του Michael Corleone αντί για τον Αλ Πατσίνο. Η παραγωγή είχε προτείνει το ρόλο στον Τζακ Νίκολσον. Ο Τζακ Νίκολσον σε συνέντευξή του παραδέχτηκε ότι κατά λάθος απέρριψε το ρόλο. Πίστευε τότε πως οι Ινδοί πρέπει να παίζουν Ινδούς και οι Ιταλοί… Ιταλούς! Υποστήριξε όμως ότι καλύτερος από τον Αλ Πατσίνο δεν υπήρχε γι’ αυτό το ρόλο.
5.Ο Μάικλ Κορλεόνε ήταν ο πιο δύσκολος ρόλος του κάστινγκ. Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα είδε τον Αλ Πατσίνο σε ένα έργο στο Μπρόντγουεϊ και αμέσως κατάλαβε ότι είχε βρει τον Μάικλ Κορλεόνε. Εκείνη την εποχή ωστόσο ο Αλ Πατσίνο ήταν άγνωστος, ενώ δεν τα πήγε και τόσο καλά στο δοκιμαστικό για το ρόλο. Όταν εμφανίστηκε για δοκιμαστικό θεώρησαν ότι το πρόσωπο του ήταν χλωμό και δεν ταίριαζε στο ρόλο του μαφιόζου. Με την ημερομηνία έναρξης των γυρισμάτων να πλησιάζει, το στούντιο υπέκυψε στις επιθυμίες του Κόπολα. Ωστόσο, κατάφερε να κερδίσει το ρόλο και μετά την ταινία να διαγράψει μια σημαντική καριέρα.
6.Ο Πατσίνο κατά σύμπτωση είχε και ένα κοινό με τον χαρακτήρα του Μάικλ καθώς ο ίδιος κατάγεται από την πόλη Κορλεόνε της Ιταλίας…
7.Ούτε καν ο Κόπολα δεν ήταν ασφαλής. Στην αρχή των γυρισμάτων, όταν διαφωνούσε συνεχώς με το στούντιο για την επιλογή των ηθοποιών και διάφορες άλλες λεπτομέρειες της παραγωγής, η θέση του «έτριζε». Σαν να μην έφτανε το άγχος που είχε ως νέος σκηνοθέτης που είχε αναλάβει ένα τόσο μεγάλο πρότζεκτ, είχε να αντιμετωπίσει και τον αντικαταστάτη σκηνοθέτη, που εμφανιζόταν πολλές φορές στο πλατό και παρακολουθούσε το γύρισμα, περιμένοντας τη στιγμή που θα τον απέλυαν!
8.Οι ηθοποιοί “μπήκαν” στους ρόλους τους κάνοντας παρέα με πραγματικούς μαφιόζους. Ο Μάρλον Μπράντο προετοιμάστηκε για το ρόλο του μέσα από συναντήσεις με έναν γκάνγκστερ της οικογένειας Bufalino. Ο Πατσίνο, ο Κάαν και ο Ντιβάλ ακολούθησαν το παράδειγμά του και βρίσκονταν συχνά-πυκνά με μαφιόζους.
9.Τα χάδια στη γάτα του Δον Βίτο Κορλεόνε στην εναρκτήρια σκηνή, ήταν αυτοσχεδιασμός. Στην πρώτη σκηνή, συναντάμε τον Δον Κορλεόνε να κάθεται στο γραφείο του χαϊδεύοντας μια γκρι γάτα που κρατά στην αγκαλιά του, την ώρα που ακούει μια έκκληση για βοήθεια. Η γάτα ωστόσο δεν ήταν μέρος της σκηνής. Στην πραγματικότητα, ήταν μια αδέσποτη γάτα η οποία έκανε βόλτες στο χώρο και ο Μπράντο αποφάσισε να την ενσωματώσει στη σκηνή.
10.Ο ηθοποιός Τζον Μάρλει, ο άνδρας που είδε το κεφάλι αλόγου στο κρεβάτι του κατά την διάρκεια της ταινίας, μάλλον δεν είχε περάσει και τόσο καλά στα γυρίσματα. Κατά την διάρκεια των πολυάριθμων προβών που είχαν γίνει, ξυπνούσε και έβρισκε ένα ψεύτικο κεφάλι αλόγου στο κρεβάτι μαζί του. Όταν, όμως, ήρθε η ώρα του γυρίσματος, χωρίς εκείνος να το ξέρει, τοποθετήθηκε ένα αληθινό κεφάλι αλόγου στο κρεβάτι. Τα ουρλιαχτά του ήταν αληθινά.
11.Και στις τρεις ταινίες δεν ακούγεται ούτε μια φορά η λέξη «Μαφία» ή «Κόζα Νόστρα».
BONUS: Ο Μάρλον Μπράντο, ο Τζέημς Κάαν και ο Ρόμπερτ Ντυβάλ απολάμβαναν να κάνουν mooning (να κατεβάζουν τα παντελόνια και να δείχνουν τα οπίσθιά τους). Και οι τρεις έκαναν διαγωνισμό, νικητής στέφθηκε ο Μάρλον Μπράντο όταν έκανε το απόλυτο mooning κατεβάζοντας το παντελόνι του στη μέση μιας σκηνής με δεξίωση γάμου. Οι άλλοι δύο του έδωσαν καρφίτσα στην οποία αναγραφόταν “Mighty Moon King”.