Το House of Cards αποτελεί μια τηλεοπτική επιτυχία και σίγουρα όχι άδικα. Ποια είναι η σχέση του όμως με την Αρχαία Ελλάδα;

Ένα απο τα στοιχεία που εκμεταλλεύεται άριστα η σειρά είναι αυτό το μυστηρίου. Ποιο είναι λοιπόν το κίνητρο του Frank Underwood?

Η πέμπτη season του House of Cards αποτελεί γεγονός. Εκατομμύρια τηλεθεατές επιστρέφουν στο Netflix για να παρακολουθήσουν την συνέχεια στην αναζήτηση του Frank Underwood για απόλυτη εξουσία.

Ο πρωταγωνιστής της σειράς αποτελεί αδιαμφισβήτητα μια φιγουρά προς συζήτηση. Παρά τις αναρίθμητες δολοπλοκίες, που στήνονται μπροστά στα μάτια μας, ο Frank Underwood παραμένει απολαυστικός.

Κάτι που γίνεται κατανοητό ήδη απο την αρχή είναι πως ο Frank Underwood λατρεύει να σπάει τον τέταρτο τοίχο. Δημιουργώντας μια υπέροχη αντίθεση με τον σχεδόν θεατρικό κόσμο της πολιτικής, ο Frank κοιτάζει τον τηλεθεατή στα μάτια και του απευθύνεται με αποστομωτική ειλικρίνεια.

Όμως, παρά την αμεσότητα που χαρακτηρίζει τον Underwood, ο τηλεθεατής βρίσκεται συνεχώς αντιμέτωπος με ένα έρωτημα γύρω απο το πρόσωπό του. Ποιο είναι τελικά το σχέδιο του Underwood και ποιά τα κίνητρά του;

Αρχικά, η απάντηση μοιάζει απλή. H εξουσία αποτελεί το κίνητρο αλλα και τον τελικό στόχο του. Ο Frank Underwood φροντίζει να μας ενημερώνει συνεχώς για τον θαυμασμό που έχει απέναντι στον θεσμό της εξουσίας. Όμως εξουσία για ποιον λόγο; Εδώ είναι που το αρχαιοελληνικό πνεύμα συναντά το House of Cards.

O Frank Underwood αναζητά την υστεροφημία. Όπως όλοι γνωρίζουμε, η υστεροφημία αποτελούσε σημαντικό στοιχείο της αρχαιοελληνικής σκέψης. Την συναντάμε ήδη στον Όμηρο, ενώ οι αναφορές προς αυτήν γίνονται έως και τον Επιτάφιο του Περικλή.

Η υστεροφημία αποτελέι το ιδεώδες πώς ο κάθε άνθρωπος οφείλει να φροντίζει την φήμη, που συνοδεύει την ζωή του αφού η ίδια φήμη είναι που θα τον συνοδέψει και μετά θάνατον. Το ιδεώδες αυτό ήταν σημαντικό για τους Αρχαίους Έλληνες καθώς η καλή μετά θάνατον φήμη ταυτιζόταν σε ορισμένες περιπτώσεις με την αθανασία.

Αυτή η ιδέα δεν θα λέγαμε πως είναι ξένη στον δυτικό πολιτισμό. Στην ταινία Stand Up Guys (2012), o Al Pacino αναφέρει χαρακτηριστικά:

“Λένε πως πεθαίνουμε δύο φορές: Την πρώτη, όταν το σώμα σου σταματά να αναπνέει και την δεύτερη λίγο αργότερα, όταν κάποιος αναφέρει το όνομα σου για τελευταία φορά.”

To απόφθεγμα αυτό, αν και αναφέρεται σε κωμικό πλαίσιο, είναι τόσο δημοφιλές που την πατρότητα του διεκδικούν μια μερίδα συγγραφέων.

Ο Frank Underwood θέλει να γίνει αθάνατος. Για να το πετύχει αυτό θα χρειαστεί να χτίσει την υστεροφημία του με τέτοιον τρόπο, ώστε να μείνει ανεξίτηλος στις μνήμες των ανθρώπων. Μέσο για να τα καταφέρει όλα αυτά αποτελεί η εξουσία.

Όταν ο Frank Underwood επισκέπτεται τον τάφο του πατέρα του αναφέρει με λύπηση πως κανείς δεν εμφανίστηκε στην κηδεία του. Η εμβληματική αυτή σκηνή συνεχίζει με τον Frank να σπιλώνει τον τάφο του πατέρα του και να λέει χαρακτηριστικά:

“Όταν με θάψουν δεν θα είναι στην πίσω αυλή μου. Και όταν θα έρχονται για να με επισκεφτούν, θα περιμένουν στην ουρά.”

Το μοτίβο αυτό μπορεί να εντοπιστεί και σε άλλα χαρακτηριστικά του Frank Underwood. Παράδειγμα αποτελεί το πάθος που έχει για την Ιστορία ενώ το γεγονός οτι σιχαίνεται την ιδέα του να αποκτήσει παιδιά μάλλον σχετίζεται με αυτή την θεωρία. O Frank θέλει να θεμελιώσει την φήμη του ονόματος του μέσα απο τις πράξεις του και όχι απο τους κληρονόμους του.

Τέλος, το ιδεώδες αυτό αποτυπώνεται στον ίδιο τον τίτλο της σειράς. Το ερώτημα που ακολουθεί το House of Cards είναι έαν ο Frank Underwood είναι ικανός να χτίσει μια πραγματική υστεροφημία. Μήπως όμως, το μόνο που κάνει είναι να χτίζει ένα σπίτι από τραπουλόχαρτα, έτοιμο να καταρρεύσει με την παραμικρή ταραχή; Η πέμπτη season σίγουρα θα δώσει ορισμένες απαντήσεις.

House of Cards: παιχνίδια πολιτικής εξουσίας για στρατηγικούς παίχτες

Σχόλια

Close