Το ειλικρινές λαογραφικό δράμα διαβίωσης των κατοίκων της Τραπεζούντας.

Πρωταγωνιστούν: Haydar Sisman, Nuray Yesilaraz, Hanife Kara

Σενάριο: Mustafa Kara, Bilal Sert

Σκηνοθεσία: Mustafa Kara

Υποθεση
Πρόκειται για την ιστορία του Μεχμέτ και της οικογένειάς του, που ζει στα βάθη των βουνών της Τραπεζούντας, σε δύσκολες, στερητικές σχεδόν συνθήκες διαβίωσης. Οι ελάχιστοι κάτοικοι της περιοχής εξασφαλίζουν τα προς το ζην, δουλεύοντας σκληρά στο τοπικό ορυχείο.

Ο Μεχμέτ όμως αρνείται αυτόν τον δρόμο, καθώς περνά τα περισσότερα μερόνυχτά του σκαρφαλωμένος στα βουνά, αναζητώντας μια φλέβα κοιτάσματος μετάλλων, η οποία θα βγάλει μια για πάντα την οικογένειά του απ’ την ανέχεια.

Η συμπεριφορά του Μεχμέτ, μαρτυρά αποστασιοποίηση απ’ την οικογένεια, μιας και δεν συνεισφέρει άμεσα στις οικογενειακές απαιτήσεις. Εγείρει εντάσεις μεταξύ του ζευγαριού και συναισθηματικό τέλμα εκατέρωθεν.

Η λύση σύμφωνα με τον Μεχμέτ θα έρθει είτε αν βρει τα πολύτιμα μέταλλα, είτε αν ο ταύρος τους νικήσει στις επικείμενες ταυρομαχίες. Και ενώ η σύζυγός του απελπισμένη πια έρχεται σε ρίξη μαζί του και παρότι τα γεγονότα δεν εξελίσσονται με τον καλύτερο τρόπο, ένα απροσδόκητο τέλος δίνει λύση στην ταινία, παρά την αρχική εντύπωση του θεατή για την έκβαση.

movie info
Η τουρκικής και ουγγρικής παραγωγής ταινία πήρε μέρος ως επίσημη συμμετοχή της Τουρκίας για Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία στα 89α Βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου. Καταφέρνει να καταγράψει με λεπτομέρεια και λαογραφικό ενδιαφέρον τη ζωή των ανθρώπων στα βάθη της Μικράς Ασίας.

Με σχεδόν ερασιτέχνες ηθοποιούς, ο Mustafa Kara, δημιουργεί μια ταινία αργής αφήγησης, η οποία ωστόσο δικαιώνει τον υπομονετικό θεατή. Η εκπληκτικά ζωντανή φωτογραφία της βυθίζει το κοινό στη νωχελικότητα του τοπίου και στη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, παρότι σεναριακά η πλοκή βασίζεται σε λιτές γραμμές.

more info
Ο αυθεντικός τίτλος της ταινίας “Kalandar Sogugu”, που στα ποντιακά σημαίνει “το κρύον τη Καλανταρί” δηλώνει το Δωδεκαήμερο κατά τη διάρκεια του οποίου, οι κάτοικοι συμμετέχουν σε διάφορα δρώμενα, τα “Μωμογέρια” όπως αναφέρεται και στην ταινία.

Έτσι, πολιτισμικά, μυθολογικά, αλλά και ιστορικά στοιχεία παραβάλλονται ως διηγήσεις στη πλοκή, με χαρακτηριστική της εξιστόρηση της γιαγιάς της οικογένειας προς το εγγόνι, για τον ελληνικό ξεριζωμό. Μια διήγηση η οποία με αγνό και πηγαίο τόνο, δίνει το αντιρατσιστικό και αντιπολεμικό χρώμα της ταινίας.

Δες το trailer της ταινίας, εδώ: cold of kalandar

Σχόλια