Τα 10 πράγματα που θα σε κάνουν να γνωρίσεις τα αεροπλάνα καλύτερα!
Επιμέλεια: Τάσος Κωλέτσης
Τα αεροπλάνα είναι από τα πιο διαδεδομένα (και ασφαλέστερα) μέσα που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για τα ταξίδια σου. Από τότε που οι αδερφοί Wright κατάφεραν να κατασκευάσουν αεροπλάνο που να πραγματοποιεί επιτυχώς σταθερή πτήση έχουν αλλάξει πολλά στις μετακινήσεις.
Όσο η τεχνολογία εξελίσσεται οι αλλαγές στο ιπτάμενο αυτό όχημα γίνονται περισσότερες και εντυπωσιακότερες. Αυτό κάνει όλο και πιο δύσκολο το να γνωρίζουμε όλα αυτά τα εντυπωσιακά πράγματα που ένα αεροπλάνο μπορεί να κάνει στις μέρες μας. Ακολουθούν, λοιπόν, 10 πράγματα που πιθανόν αγνοούσες μέχρι τώρα για το αγαπημένο σου μέσο μεταφοράς!
1.Τα αεροπλάνα είναι κατασκευασμένα για να αντέχουν τις αστραπές.
Τα αεροπλάνα είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να χτυπώνται από τους κεραυνούς -κάτι που σπάνια συμβαίνει. Έχει εκτιμηθεί πως μια αστραπή χτυπά κάθε αεροπλάνο μια φορά το χρόνο -ή κάθε 1,000 ώρες πτήσης. Όμως, μέχρι στιγμής, κανένας κεραυνός δεν έχει καταστρέψει κάποιο αεροπλάνο από το 1963, λόγω του προσεχτικού μηχανικού σχεδιασμού που επιτρέπει στο ηλεκτρικό ρεύμα να διαπεράσει το αεροπλάνο και να απομακρυνθεί από αυτό, συνήθως χωρίς να προξενέσει κάποια βλάβη.
2.Δεν υπάρχει ασφλέστερη θέση σε ένα αεροπλάνο.
Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA) υποστηρίζει πως σε ένα αεροπλάνο δεν υπάρχει θέση που να είναι ασφαλέστερη από τις άλλες, ωστόσο μια έρευνα των Times σχετικά με τα αεροπορικά ατυχήματα αναφέρει πως οι επιβάτες στις θέσεις του κεντρικού και του πίσω μέρους ενός αεροσκάφους έχουν τις λιγότερες πιθανότητες θανάτου σε ένα ατύχημα. Η έρευνα αποκάλυψε ότι κατά τη διάρκεια μιας αεροπορικής σύγκρουσης “οι επιβάτες στις θέσεις του πίσω μέρους του αεροσκάφους έχουν 32% πιθανότητα θανάτου, σε σύγκριση με αυτούς στις κεντρικές θέσεις που έχουν 38% και στις μπροστινές θέσεις με 39% πιθανότητα θανάτου”.
Ωστόσο, είναι τόσοι οι παράγοντες που παίζουν ρόλο που είναι πάρα πολύ δύσκολο να ξέρεις κάθε φορά πια είναι η ασφαλέστερη θέση για να επιβιώσεις από μια αεροπορική σύγκρουση. Και οι αεροπορικές συγκρούσεις είναι πάρα πολύ σπάνιες.
3.Κάποια αεροπλάνα διαθέτουν κρυμμένα κρεβάτια για το πλήρωμα.
Στις πτήσεις μεγάλης διάρκειας το πλήρωμα της καμπίνας μπορεί να εργάζεται εως και 16 ώρες την ημέρα. Για να ξεκουραστούν, λοιπόν, λίγες ώρες κατά τη διάρκεια της πτήσης, κάποια αεροπλάνα, όπως το Boeing 777 και 787 της Dreamliners, είναι εξοπλισμένα με μικρές κρεβατοκάμαρες όπου το πλήρωμα της πτήσης μπορεί να αναπαυθεί για λίγες ώρες. Η πρόσβαση σε αυτές γίνεται συνήθως μέσω μιας κρυφής σκάλας που οδηγεί σε ένα χαμηλοτάβανο χώρο στο πάνω μέρος του αεροσκάφους όπου υπάρχουν 6 εως 10 κρεβάτια, ένα μπάνιο και κάποια μέσα ψυχαγωγίας!
4.Τα λάστιχα είναι σχεδιασμένα ώστε να μη σκάνε κατά την προσγείωση.
Τα λάστιχα στα αεροπλάνα έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να αντέχουν απίστευτο βάρος (38 τόνους!) ενώ μπορούν να αγγίξουν το έδαφος με ταχύτητα 274 χιλιομέτρων την ώρα περισσότερες από 500 φορές πριν χρειαστεί να αλλαχθούν. Επίσης, η πίεση στα λάστιχα του αεροπλάνου είναι έξι φορές μεγαλύτερη από αυτή στα λάστιχα του αυτοκινήτου. Αν τα λάστιχα του αεροσκάφους χρειάζονται αλλαγή, τότε το πλήρωμα του αεροδρομίου θα σηκώσει πανεύκολα το αεροπλάνο, ακριβώς όπως θα έκανες κι εσύ με το αυτοκίνητό σου.
5.Γιατί τα φώτα της καμπίνας χαμηλώνουν κατά την απογείωση και την προσγείωση;
Όταν μία πτήση πραγματοποιείται νύχτα, οι αεροσυνοδοί χαμηλώνουν το φωτισμό της καμπίνας κατά την απογείωση και κατά την προσγείωση του αεροπλάνου. Γιατί; Επειδή αν χρειαστεί οι επιβάτες να εγκαταλήψουν το αεροσκάφος λόγω βλάβης, τα μάτια τους θα είναι ήδη προσαρμοσμένα στο χαμηλό φωτισμό. Όπως εξηγεί και ο πιλότος Chris Cooke: “Σκέψου να βρίσκεσαι σε ένα άγνωστο δωμάτιο, φωτεινό δωμάτιο με πολλά εμπόδια όταν κάποιος σβήνει τα φώτα και σου ζητά να φύγεις γρήγορα από το δωμάτιο”.
Παρομοίως, οι αεροσυνοδοί ζητούν από τους επιβάτες να έχουν τα παράθυρά τους ανοιχτά κατά την απογείωση και την προσγείωση ώστε να μπορούν να δουν γρήγορα ποια είναι η ασφαλέστερη πλευρά του αεροσκάφους σε περίπτωση που πρέπει να το εγκαταλείψουν.
6.Δε χρειάζονται και οι δύο κινητήρες για την πτήση.
Η ιδέα ότι ένας κινητήρας χάλασε μάλλον ακούγεται τρομακτική, αλλά κάθε επιβατικό αεροπλάνο μπορεί να πετάξει με ένα μόνο κινητήρα. Αν και η πτήση με τον έναν κινητήρα μπορεί να κάνει το αεροσκάφος λιγότερο αποτελεσματικό ως προς τα καύσιμα και να μειώσει την απόδοσή του, ωστόσο τα αεροπλάνα είναι κατασκευασμένα και ελεγμένα έτσι ώστε να μπορούν να πετάνε με ασφάλεια ακόμα και με έναν κινητήρα.
7.Γιατί υπάρχουν σταχτοδοχεία στις τουαλέτες;
Αν και η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA) έχει απαγορεύσει το κάπνισμα εντός του αεροσκάφους εδώ και χρόνια, ωστόσο κάποιοι καλά διαβασμένοι επιβάτες γνωρίζουν ότι στις τουαλέτες υπάρχουν σταχτοδοχεία. Και ο λόγος, όπως αναφέρουν οι ειδικοί, είναι ότι οι αεροπορικές εταιρείες —αλλά και οι κατασκευαστικές εταιρείες αεροσκαφών— υποθέτουν πως, παρά την επαρκή σήμανση και τις συνεχείς υπενθυμίσεις των αεροσυνοδών ότι το κάπνισμα απαγορεύεται, κάποιοι επιβάτες θα αποφασίσουν τελικά να ανάψουν ένα τσιγάρο κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Η ελπίδα τους είναι ότι αυτό θα επιλέξουν να το κάνουν σε έναν πιο κατάλληλο χώρο, όπως η τουαλέτα, και γι’ αυτό τον εξοπλίζουν αναλόγως ώστε να πετάξουν τις στάχτες και το αποτσίγαρο σε κάποιο ειδικό μέρος, όπως το σταχτοδοχείο, και όχι στα σκουπίδια που θεωρητικά θα μπορούσαν να πιάσουν φωτιά. Πάντως να γνωρίζεις πως αν σε πιάσουν να καπνίζεις εντός του αεροπλάνου, το πρόστιμο είναι τεράστιο!
8.Τι είναι αυτή η τρυπούλα στο παράθυρο του αεροπλάνου;
Υπάρχει για να ρυθμίζει την πίεση της καμπίνας. Τα περισσότερα παράθυρα στα αεροπλάνα είναι φτιαγμένα από τρια κομμάτια πλέξιγκλας. Το εξωτερικό παράθυρο λειτουργεί ακριβώς όπως θα το περίμενες: κρατά την αντίσταση και διατηρεί τα επίπεδα πίεσης της καμπίνας. Σε κάποιο ατυχές συμβάν που το εξωτερικό παράθυρο υποστεί κάποια βλάβη, το μεσαίο παράθυρο λειτουργεί ως αντικαταστάτης του εξωτερικού. Αυτή, λοιπόν, η μικρή τρυπούλα βοηθά στη ρύθμιση της πίεσης του αέρα ώστε το μεσαίο παράθυρο να μην υποστεί κι αυτό κάποια βλάβη, αλλά να μείνει ακέραιο μέχρι να αντικατασταθεί συνολικά όλο το παράθυρο.
9.Γιατί το φαγητό στα αεροπλάνα δεν είναι γευστικό;
Το φαγητό στα αεροπλάνα έχει κακή φήμη, αλλά στην πραγματικότητα δε φταίει το ίδιο το φαγητό, αλλά η “αλληλεπίδρασή” του με το αεροπλάνο. Μια έρευνα του πανεπιστημίου Cornell (2015) ανακάλυψε πως το περιβάλλον που επικρατεί εντός ενός αεροπλάνου επηρεάζει τη γεύση του φαγητού. Τα γλυκά έχουν λιγότερο γλυκιά γεύση, ενώ η γεύση των αλμυρών γίνεται πιο έντονη. Ακόμα, ο ξηρός αέρας που ανακυκλώνεται εντός του αεροπλάνου δε βοηθά καθόλου καθώς η χαμηλή υγρασία μπορεί να αλοιώσει ακόμα περισσότερο τη γεύση και τη μυρωδιά του φαγητού κάνοντας τα πάντα μέσα στο αεροπλάνο να μοιάζουν άγευστα. Άλλη μια έρευνα του 2010 στη Γερμανία έδειξε πως είναι περίπου 30% πιο δύσκολο να ξεχωρίσεις μια γλυκιά από μια αλμυρή γεύση όταν είσαι στον αέρα. Την επόμενη φορά, λοιπόν, που θα πετάξεις, προσπέρασε το φαγητό και δοκίμασε έναν… τοματοχυμό!
10.Μάσκες οξυγόνου.
Οι οδηγίες ασφαλείας εξηγούν αναλυτικά πως να χρησιμοποιείς τη μάσκα οξυγόνου που θα πέσει μπροστά σου σε περίπτωση που το αεροσκάφος έχει σημαντική απώλεια οξυγόνου. Αυτό όμως που δεν αναφέρεται ποτέ είναι ότι η μάσκα σου εξασφαλίζει οξυγόνο για 15 μόνο λεπτά. Μοιάζει τρομακτικά ελάχιστος ο χρόνος αλλά στην πραγματικότητα είναι κάτι παραπάνω από αρκετός. Θυμήσου, οι μάσκες θα πέσουν όταν η καμπίνα παρουσιάσει έλλειψη οξυγόνου, κάτι που συμβαίνει επειδή το αεροπλάνο χάνει ύψος. Σύμφωνα με το Gizmodo, ένας πιλότος θα απελευθερώσει τις μάσκες οξυγόνου ενώ θα έχει ήδη ξεκινήσει την κάθοδο του αεροσκάφους σε ύψος 10,000 ποδιών, όπου οι επιβάτες θα μπορούν πλέον να αναπνέουν φυσιολογικά, χωρίς να χρειάζονται παραπάνω οξυγόνο. Συνήθως, η διαδικασία αυτή διαρκεί πολύ λιγότερο από 15 λέπτα, πράγμα που σημαίνει πως ο χρόνος που οι μάσκες παρέχουν οξυγόνο είναι παραπάνω από αρκετός.
Πηγή: travelandleisure.com