Υπάρχουν δύο είδη ανθρώπων, αυτοί που φοβούνται τις δημόσιες ομιλίες και αυτοί που λένε ψέματα. Εμείς, λοιπόν, αποφασίσαμε να σας βοηθήσουμε και έτσι σας παρουσιάζουμε τις καλύτερες συμβουλές για την δημόσια ομιλία.
Επιμέλεια: Γιώργος Βέρδης
Πράγματι, εάν χρειαστεί να απευθυνθούμε σε ένα κοινό συνήθως προκύπτουν διάφορες αμφιβολίες όπως:
- Και αν στο κοινό δεν αρέσει η ομιλία μου;
- Τι θα γίνει αν ανεβώ στη σκηνή και κολλήσει το μυαλό μου λόγω του άγχους;
- Μήπως δείχνω αμηχανία επάνω στην σκηνή;
Ας ξεκινήσουμε με μία παραδοχή. Οι φόβοι της δημόσιας ομιλίας συνδέονται με τον φόβο της κριτικής. Φοβόμαστε τόσο πολύ την κριτική που καμιά φορά ξεχνάμε ότι η εντυπώσεις που θα δημιουργηθούν βρίσκονται αποκλειστικά υπό τον έλεγχο μας. Έαν γνωρίζεις το πώς θα κατακτήσεις το κοινό σου τότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να φοβάσαι. Έτσι συγκεντρώσαμε και σου παρουσιάζουμε τις καλύτερες στρατηγικές για μια δημόσια ομιλία ώστε να αποκτήσεις την αυτοπεποίθηση και να ανέβεις στη σκηνή γνωρίζοντας το πώς θα μαγέψεις τον κόσμο.
1.Τελειοποίησε την ψυχολογία του λόγου
Το να χρησιμοποιείς χαρισματικό λόγο αποτελεί φυσικά προτεραιότητα στην δημόσια ομιλία και ρητορική καθώς μέσω αυτού μπορείς να μεταφέρεις αποτελεσματικά τις ιδέες σου στους άλλους.
Υπάρχει βέβαια και η αντίληψη πώς το να είσαι χαρισματικός αποτελεί ένα χαρακτηριστικό με το οποίο οι άνθρωποι γεννιούνται κάτι που αμφισβητείται από τον καθηγητή του Harvard, John Antonakis που υποστηρίζει ότι η χαρισματικότητα μπορεί να τελειοποιηθεί μέσω της εξάσκησης.
Στην έρευνα του ανακάλυψε ότι υπάρχουν 12 τακτικές-κλειδιά που χρησιμοποιούνται από τους πιο αποτελεσματικούς ηγέτες. Όταν τα στελέχη χρησιμοποιούν τις τακτικές αυτές, οι παρατηρητές φαίνεται να αξιολογούν τις ηγετικές τους ικανότητες κατά 60% υψηλότερα.
Ας συνοψίσουμε λοιπόν τρεις από αυτές τις τακτικές:
2.Μεταφορές, παρομοιώσεις, αναλογίες
Αν σου αρέσει να παίζεις με τις λέξεις, το να χρησιμοποιείς μεταφορές, παρομοιώσεις και αναλογίες αποτελεί έναν πολύ καλό τρόπο για να γίνεις πιο χαρισματικός. Με το να συγκρίνεις τις ιδέες που παρουσιάζεις με ιδέες που είναι ήδη οικείες στο κοινό, το διευκολύνεις στο να φανταστεί και να καταλάβει τα λεγόμενα σου.
3.Λίστες με τρία μέρη
Όταν εκφωνείς έναν λόγο πρέπει να έχεις υπόψη σου τις ικανότητες που έχει το κοινό στο να θυμάται πληροφορίες. Με το να χωρίζεις το μήνυμα σου σε τρία μέρη διευκολύνεις το κοινό να θυμηθεί και να καταλάβει τις προτάσεις σου.
4.Θέσε υψηλούς στόχους
Ένας από τους πιο απλούς και αποτελεσματικούς τρόπους για να ενεργοποιήσεις το κοινό σου ενώ μιλάς είναι το να θέσεις υψηλούς στόχους. Όταν μιλάς με πάθος για τα πράγματα που θες να κατακτήσεις, οι άνθρωποι ενεργοποιούνται αυτόματα καθώς πυροδοτείται η δικιά τους επιθυμία για επιτυχία.
5.Γίνε ένας εμπνευσμένος ρήτορας
Τώρα που γνωρίζεις τις καλύτερες τακτικές για τον λόγο σου, το ερώτημα που εγείρεται είναι το πώς θα τελειοποιήσεις το χάρισμα σου και θα μετατραπείς σε εμπνευσμένο ομιλητή;
Η απάντηση βρίσκεται σε μια καθολική και αρκετά απλή θεωρία.
H Nancy Duerte για πολλά χρόνια πραγματοποίησε έρευνες πάνω στις στρατηγικές ρητορικής με σκοπό να καταλάβει γιατί κάποιες ομιλίες είναι μαγευτικές ενώ άλλες αποτυγχάνουν στο να τραβήξουν την προσοχή του κοινού.
Ανακάλυψε λοιπόν πως όλοι οι σπουδαίοι ομιλητές, από τον Martin Luther King Jr. έως και τον Steve Jobs ακολουθούν την ίδια δομή:
- Ξεκίνα να επεξηγείς “Τι είναι”;. Ποιο είναι το πρόβλημα, η διαδικασία ή το επίτευγμα που θέλεις να αλλάξεις;
- Στην συνέχεια περιέγραψε “Τι μπορεί να γίνει” το οποίο αποτελεί τους στόχους που θέτεις για ένα καλύτερο μέλλον.
Φυσικά ανάμεσα στο κομμάτι του «Τι είναι» και το κομμάτι του «Τι μπορεί να γίνει» οφείλεις να εξηγήσεις το πώς θα κατακτήσεις τον στόχο αυτό.
Για παράδειγμα αν δίνω μια ομιλία για την γλώσσα του σώματος θα μπορούσα να ξεκινήσω να μιλάω για τα προβλήματα επικοινωνίας που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι και στη συνέχεια να παρουσιάσω πώς η γλώσσα του σώματος μπορεί να βοηθήσει ώστε να λυθούν αυτά τα προβλήματα.
Η δομή αυτή θα επαναληφθεί μέσα στην ομιλία μου με το να υποδεικνύω συγκεκριμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι και δίνοντας λύσεις στα προβλήματα αυτά παρουσιάζοντας στρατηγικές για την γλώσσα του σώματος.
Όταν έχεις επεξηγήσει όλα σου τα επιχειρήματα, ολοκλήρωσε την ομιλία σου με ένα ξεκάθαρο όραμα που θα προκύψει σε περίπτωση που το κοινό σου ακολουθήσει τις συμβουλές σου.
6.Τελειοποίησε την μη-λεκτική συμπεριφορά σου
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα γεγονότα γύρω από την ρητορική είναι το οτι η μη-λεκτική μας συμπεριφορά μπορεί να μεταφέρει περισσότερα πράγματα από ότι μπορεί ο λόγος μας.
Άλλωστε οι έρευνες υποδεικνύουν οτι τεχνικές όπως οι χειρονομίες, τα χαμόγελα και οι λεκτικές διαβαθμίσεις αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι μια ομιλίας που τραβάει την προσοχή του κοινού.
Ας δούμε λοιπόν τις πιο σημαντικές στρατηγικές:
7.Χειρονομίες
Οι χειρονομίες είναι ζωτικές για μια δημόσια ομιλία:
- Μπορούν να δώσουν έμφαση στα επιχειρήματα σου
- Ενεργοποιούν το κοινό
- Προκαλούν συναισθήματα όπως ενθουσιασμός και απογοήτευση
- Και πολλά ακόμα
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ομιλία του Jamie Oliver στο TED:
8.Λεκτική Δύναμη
Η λεκτική δύναμη αποτελεί την τεχνική κατά την οποία η φωνή μας χρωματίζεται με παθός και δύναμη και έχει ως σκοπό να τραβήξει την προσοχή του κοινού. Πρόκειται, στην ουσία της, για την διαφορά ανάμεσα σε έναν ήσυχο και έναν έμπειρο ομιλητή.
Αν θες να καταλάβεις την δύναμη της λεκτικής διαβάθμισης δες την παρακάτω ομιλία:
9.Χαμογέλα
Το χαμόγελο αποτελεί την ευκολότερη μη-λεκτική τεχνική. Άλλωστε αν δίνεις μια ομιλία για κάτι που αγαπάς, το χαμόγελο θα έρθει από μόνο του.
Γιατί λοιπόν πρέπει να χαμογελάς περισσότερο ενώ δίνεις μια ομιλία;
- Ενεργοποιεί το μέρος του εγκεφάλου που ευθύνεται για την αυτοπεποίθηση
- Μειώνει το άγχος
- Οι άνθρωποι μιμούνται αυθόρμητα τις εκφράσεις του προσώπου συνεπώς αν χαμογελάς εσύ, θα χαμογελάει και το κοινό σου.
Παρακολούθησε την ομιλία του Ken Robinson για να δεις πόσο σημαντικό είναι το χαμόγελο για μια σπουδαία ομιλία: