Οι αρχιτέκτονες έχουν τον τρόπο να σχεδιάζουν εμπορικά κέντρα που παίζουν με το μυαλό μας και μας κάνουν πιο ευάλωτους στην αυθόρμητη κατανάλωση.

Στον τίτλο γράφουμε πως τα εμπορικά κέντρα σχεδιάζονται για να καταναλώνουμε. Εννοούμε πως, όταν οι αρχιτέκτονες σχεδιάζουν τα εμπορικά κέντρα, έχουν επίγνωση της ψυχολογίας των καταναλωτών και βασίζουν τα πλάνα τους σε αποδεδειγμένα στοιχεία.

Αν δεν το πιστεύετε, δείτε το βίντεο:

Η εκπομπή Hungry Beast της Αυστραλίας ετοίμασε ένα ειδικό βίντεο που εξηγεί πως, σύμφωνα με το πανεπιστήμιο του Λονδίνου, στα εμπορικά κέντρα αγοράζουμε 60% περισσότερα από αυτά που χρειαζόμαστε!

Οι αρχιτέκτονες έχουν τον τρόπο να σχεδιάζουν χώρους που παίζουν με το μυαλό μας και μας κάνουν πιο ευάλωτους στην αυθόρμητη κατανάλωση. Είναι μια μέθοδος που ονομάζεται “μεθοδευμένος αποπροσανατολισμός” και από τη στιγμή που λειτουργεί ονομάζεται “Μεταφορά του Γκρούεν”.

Στον εμπορικό σχεδιασμό του εμπορικό κέντρο, η Mεταφορά Gruen (επίσης γνωστή ως το φαινόμενο Gruen) είναι η στιγμή κατά την είσοδο των καταναλωτών σ’ένα εμπορικό κέντρο, που περιβάλλονται από μια σκόπιμα συγχυσμένη διαρρύθμιση και χάνονται  στα ίχνη των αρχικών τους προθέσεων. Οι επιρρεπείς καταναλωτές ξεκινούν έτσι τη βόλτα τους κάνοντας παρορμητικές αγορές.

Το φαινόμενο πήρε το όνομά του από τον αυστριακό αρχιτέκτονα VictorGruen, ο οποίος αρνούνταν τέτοιες τεχνικές χειραγώγησης. Η μεταφορά Gruen είναι ένα ψυχολογικό φαινόμενο κατά το οποίο μια εξιδανικευμένη υπερ-πραγματικότητα γίνεται με σκοπό την ανασυγκρότηση, παρέχοντας μια αίσθηση ασφάλειας και ηρεμίας μέσα από εξαιρετική οικειότητα.

Υπάρχει μια βιομηχανία δισεκατομμυρίων που σκέφτεται, σχεδιάζει, δοκιμάζει και παρατηρεί κάθε εκατοστό αυτού του χώρου. Όλα ξεκινούν στην είσοδο.

Ο ρεπόρτερ μάς μιλάει για το προφανές (που δεν είχαμε παρατηρήσει ποτέ): δεν υπάρχουν ρολόγια στο εμπορικό κέντρο και σπάνια μπορείς να δεις καλά και καθαρά έξω από τα παράθυρα, κάτι που δημιουργεί κενό στην αίσθηση του χρόνου.

Αν δεν έχει τύχει να πάτε πρόσφατα σε εμπορικό κέντρο, αυτό μπορείτε να το καταλάβετε και στο τοπικό σας σούπερ-μάρκετ. Ή… στο ΙΚΕΑ!

Σχόλια