Ο Γιάννης Αμπελάς είναι designer και ο Δημήτρης Ζαρκάδας είναι web developer. Μαζί δημιούργησαν ένα Design Agency. Ο Γιάννης και ο Δημήτρης είναι οι Befoolish. Είναι και foolish. Επίσης είναι και οι δημιουργοί του Newslexia, για το οποίο μίλησαν πέρσι στο TEDxNTUA. Για αυτά και για άλλα πολλά μας μίλησαν από το γραφείο τους, στο Ρομάντσο.
Πείτε μας λίγα πράγματα για σας. Ποιοι είστε και με τι ασχολείστε;
Είμαστε οι Foolish ή οι Befoolish, ή δε ξέρω, το έχουμε λίγο ελεύθερο, αλλά κινούμαστε γύρω από αυτό το concept. Είμαστε ένα δημιουργικό γραφείο, ασχολούμαστε με το design κυρίως, τον προγραμματισμό στο web, και με οτιδήποτε άλλο μας αρέσει. Αυτό που κάνουμε συνήθως με τους πελάτες μας, είναι να συνεργαζόμαστε όταν θέλουν να βελτιώσουν το brand τους και τη συνολική επικοινωνία τους μέσω του website τους, κάτι το οποίο τους επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό.
Πως ξεκινήσατε;
Μετά τη σχολή, δουλέψαμε σε κάποιες εταιρίες, είδαμε πως είναι, δε μας άρεσε, το ψάξαμε και λίγο, και αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε κάτι δικό μας, να είμαστε ελεύθεροι και να κάνουμε ότι θέλουμε. Η ομάδα έχει αλλάξει δυο φορές, τώρα είμαστε εμείς οι δυο.
Το όνομα και η φιλοσοφία της εταιρίας σχετίζονται κάπως;
Ε ναι. Είμαστε foolish τελείως. Δεν είμαστε η τυπική εταιρία, που σκέφτεται πολύ και παίρνει τον εαυτό της στα σοβαρά. Αρκετές μέρες μέσα στο μήνα εδώ θα γίνει χαμός, έρχονται οι φίλοι μας, μπορεί να γίνει και κανένα πάρτι, θα δουλέψουμε και λίγο. Τώρα περνάμε τη φάση μας με το φαγητό, φτιάχνουμε γλυκά, φέρνουμε φαγητά, και παράλληλα δουλεύουμε. Προσπαθούμε να κρατάμε το περιβάλλον στο γραφείο μας πάντα δημιουργικό και χαρούμενο σαν playground και να μην ακολουθούμε το κλασικό προφίλ των εταιριών.
Έχετε κάνει προσπάθειες εξωστρέφειας σαν επιχείρηση;
Τώρα κατά βάση με το εξωτερικό δουλεύουμε. Παλιά δουλεύαμε με το κλασικό μοντέλο, όπου αναλαμβάναμε να κάνουμε ένα απλό λογότυπο ή ένα μικρό site. Πλέον συνεργαζόμαστε σε βάθος με εταιρίες που έχουν ξεκινήσει από την Ελλάδα αλλά δραστηριοποιούνται και αναπτύσσονται στο εξωτερικό (κυρίως Ευρώπη και Αμερική), και γινόμαστε κομμάτι της ομάδας όπου δουλεύουμε συνεργατικά, ώστε να βελτιώσουμε την επικοινωνία και τη γενικότερη εικόνα που έχουν προς το κοινό τους.
Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε ως start-up και ως μια Ελληνική εταιρία στο εξωτερικό; Αντιμετωπίσατε προβλήματα εμπιστοσύνης και συνεργασίας;
Αρχικά είναι δύσκολο να αρχίσεις κάτι δικό σου στην Ελλάδα, ειδικά με την φορολογία που υπάρχει. Επίσης είναι τα κρατικά, είναι το όλο κλίμα ανασφάλειας, η αντίληψη, τα άτομα. Θέλεις να κάνεις μια δουλειά και θα σου πάρει πολύ περισσότερο χρόνο από αυτόν που είχες υπολογίσει, απλά επειδή λειτουργεί λάθος το σύστημα. Όσον αφορά τις δυσκολίες στο εξωτερικό, δυσκολευτήκαμε κυρίως με αυτό που έπαθαν όλοι με τα capital controls. Σε επίπεδο σχέσεων δεν υπήρξε κάποια σημαντική δυσκολία. Απλά πρέπει να προσαρμόζεσαι στη νοοτροπία που υπάρχει στην εκάστοτε χώρα.Η τυπική δυσκολία για μια start-up, είναι ότι αν πιάσεις έναν επιχειρηματία της παλιάς σχολής, θα θέλει να συνεργαστεί με κάποιο τρανταχτό όνομα και όχι με μια νέα επιχείρηση. Αλλά οι εταιρίες με τις οποίες δουλεύουμε εμείς δεν ενδιαφέρονται για αυτό, θέλουν το καινούργιο και το φρέσκο. Σε επίπεδο συνεργασίας, είναι σαφώς καλύτερα να συνεργάζεσαι με το εξωτερικό από το να δουλεύεις εδώ, ενώ σε επίπεδο εμπιστοσύνης όχι δεν αντιμετωπίσαμε προβλήματα, ίσως επειδή συνεργαζόμαστε με Ελληνικές εταιρίες που είναι έξω. Αυτοί που πουλάνε έξω, έχουν και την αντίληψη του έξω, είναι τελείως διαφορετικά τα πράγματα.
Έχετε ανταγωνισμό με άλλες εταιρίες;
Στη προσέγγιση που κάνουμε εμείς όχι τόσο. Στην Ελλάδα τα περισσότερα design agencies δουλεύουν πάνω σε πιο art και conceptual projects. Επίσης εστιάζουν αρκετά στο print. Εμείς από την άλλη παρέχουμε παρόμοιες υπηρεσίες αλλά εστιάζουμε στον digital κόσμο και σε καινοτόμες εταιρίες τεχνολογίας, όπου ο τρόπος που προσεγγίζεις κάθε τι είναι τελείως διαφορετικός. Είμαστε πιο κοντά στις συνήθειες των νέων τεχνολογικών start-ups και έχουμε πιο tech oriented φιλοσοφία.
Πείτε μας λίγα λόγια για το Newslexia, για το οποίο μιλήσατε κιόλας στο TEDxNTUA πέρσι.
Το Newslexia είναι ένα side project μας, που πλέον το δουλεύουμε όποτε έχουμε χρόνο. Το Newslexia ή αλλιώς News Reading Disorder, σαν στόχο είχε να δίνει τις ειδήσεις στον κόσμο με έναν τρόπο τέτοιο ώστε να ενημερώνονται και όσοι βαριούνται να κάτσουν να διαβάσουν. Πήγαινε καλά, το είχαμε παρουσιάσει και στο TEDx, αλλά λόγω χρόνου τώρα το έχουμε αφήσει λίγο. Παράλληλα ψάχνουμε έναν εναλλακτικό τρόπο να παρουσιαστεί. Θέλουμε να το εμπλουτίσουμε, να γίνει πιο interactive. Πριν ήταν απλά posts, τώρα θέλουμε και στο site να παρουσιάζουμε διάφορες ειδήσεις σε μεγαλύτερο βάθος, μέσω διαφόρων illustration και animation. Απλά στη προκειμένη φάση ψάχνουμε το σωστό team για να το στήσουμε όπως θέλουμε, καθώς είναι ένα πολύ ιδιαίτερο και απαιτητικό project.
Στα άμεσα σχέδια σας τι έχετε;
Το πλάνο είναι ότι κοιτάμε προς τα έξω, να συνεργαστούμε με ανθρώπους στο εξωτερικό, να κάνουμε διαφορετικά πράγματα και όχι τα ίδια κάθε φορά. Απλά έχουμε μια πορεία και πάει μόνο του. Αυτή τη στιγμή είμαστε στη φάση που ψάχνουμε κόσμο να δουλέψουμε μαζί και να μεγαλώσουμε την ομάδα μας. Είναι λίγο δύσκολο όμως, γιατί οι σχολές και οι αντιλήψεις δεν είναι τόσο εκσυγχρονισμένες. Δεν παρακολουθούν ποια είναι τα τελευταία trends και ειδικά στον κόσμο της τεχνολογία, αν δε το ακολουθείς, το χάνεις. Κλείνοντας θα θέλαμε να τονίσουμε πως ψάχνουμε κυρίως άτομα με πραγματικό πάθος και όρεξη για αυτό που κάνουν. Οι γνώσεις έρχονται αρκεί να υπάρχει πάθος και όραμα.
Befoolish: Αναξαγόρα 3-5, Ρομάντσο, 4ος όροφος, studio 405, Facebook, Instagram, Behance, Twitter, Dribble.
Φωτογραφίες: Μαριλή Γουλή