Οι φετινές εκλογές, ή καλύτερα οι τελευταίες εκλογές για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι, έφεραν αβεβαιότητα και αοριστία σε πολλούς τομείς που μας επηρεάζουν άμεσα. Ο τομέας της παιδείας σαφώς δε θα μπορούσε να μείνει απ’ έξω από αυτή την πραγματικότητα. Μεγάλο πλήγμα φαίνεται να δέχονται οι πρωτοετείς φοιτητές που πέρασαν εκτός του τόπου κατοικίας τους και περιμένουν τη μετεγγραφή τους στο αντίστοιχο τμήμα κοντά στο πατρικό τους σπίτι. Ακόμα, οι απόφοιτοι λυκείου που ενδιαφέρονται να ξαναδώσουν Πανελλαδικές εξετάσεις περιμένουν την επίσημη ανακοίνωση που θα γνωστοποιεί με ποιο σύστημα μπορούν να δηλώσουν υποψηφιότητα, καθώς φέτος εφαρμόζεται το νέο σύστημα εξέτασης των τεσσάρων μαθημάτων.
Αρχικά, είχαμε συνηθίσει τη χρονοβόρα διαδικασία των μετεγγραφών τα τελευταία δύο χρόνια, σύμφωνα με την οποία οι ενδιαφερόμενοι πρωτοετείς φοιτητές περίμεναν εναγωνίως τη μεταφορά τους στο πανεπιστήμιο της πόλης τους, χάνοντας το πρώτο εξάμηνο της σχολής τους, αφού η διαδικασία αυτή ολοκληρωνόταν κατά το Γενάρη του επόμενου χρόνου. Βέβαια, οι περισσότεροι φοιτητές γνώριζαν εκ των προτέρων το αποτέλεσμα των μετεγγραφών, αφού τα κριτήρια που απαιτούνταν (οικονομικά, οικογενειακά και κοινωνικά) είχαν ήδη ανακοινωθεί. Τι συμβαίνει όμως φέτος που τίποτα από όλα αυτά δε θεωρείται δεδομένο, ενώ πολλές αλλαγές αναμένεται ότι θα γίνουν, χωρίς όμως να έχει δοθεί καμία επίσημη ανακοίνωση από το Υπουργείο Παιδείας;
Φέτος, τα κριτήρια που απαιτείται να έχει ο πρωτοετής φοιτητής που ενδιαφέρεται να πάρει τη μετεγγραφή είναι σίγουρα πιο αυστηρά από κάθε άλλη χρονιά. Οι μετεγγραφές θα βασιστούν στο σύστημα της μοριοδότησης, με μόρια που θα δίνονται ανάλογα με το εισόδημα και την οικογενειακή κατάσταση. Ο αριθμός των μετεγγρραφών είναι περιορισμένος, οι θέσεις στα Πανεπιστήμια μειώνονται, τα κονδύλια για την παιδεία συρρικνώνονται, διότι το κράτος δεν μπορεί να αντέξει το ‘’βάρος’’ των φοιτητών του, εξοβελίζοντας έτσι από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση εκείνους που δεν μπορούν να χρηματοδοτήσουν τις σπουδές τους σε μια άλλη πόλη. Και σα να μην έφτανε αυτό, τα αποτελέσματα των μετεγγραφών θα ανακοινωθούν πιθανότατα το Μάρτιο με Απρίλιο του 2016! Έτσι, όσοι φοιτητές δεν έχουν με σιγουριά κατοχυρώσει τη μετεγγραφή τους μένουν μετέωροι για έναν ολόκληρο χρόνο! Ακόμα, φέτος προβλέπεται να μη δικαιούνται για δεύτερη φορά μετεγγραφή οι απόφοιτοι εκείνοι που είχαν μετεγγραφεί σε μια σχολή από προηγούμενη χρονιά και ξαναδίνοντας Πανελλήνιες φέτος πέρασαν ξανά σε επαρχιακό τμήμα. Αυτό βέβαια ήταν κάτι που δεν το γνώριζαν εκ των προτέρων οι απόφοιτοι που έδωσαν φέτος, ώστε να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους λαμβάνοντας υπ όψιν αυτή την απόφαση. Γι’ αυτό το λόγο, όσοι δεν είναι σε θέση να σπουδάσουν μακριά από τον τόπο τους είτε θα περιμένουν μια χρονιά μήπως και εισαχθούν στο κοντινότερο τμήμα από τον τόπο κατοικίας τους, είτε αποφασίζουν να προσπαθήσουν δίνοντας ξανά εξετάσεις σε πανελλαδικό επίπεδο.
Όμως, και στο θέμα των Πανελλαδικών εξετάσεων παρουσιάζονται ερωτηματικά. Πέρα από τους μαθητές της τρίτης λυκείου που θα δώσουν με το καινούριο σύστημα, τί θα γίνει με τους απόφοιτους των προηγούμενων ετών; Με ποιό σύστημα μπορούν να διαγωνιστούν; Η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας δεν είναι ακόμα ξεκάθαρη, ώστε να δοθεί μια κατεύθυνση στα σχολεία για να ενημερώνονται οι ενδιαφερόμενοι απόφοιτοι. Δεν έχει ψηφιστεί ακόμα το Πολυνομοσχέδιο για τους αποφοίτους, που θα καθορίζει το αν θα έχουν δυνατότητα επιλογής ανάμεσα στο παλιό και το νέο σύστημα. Βέβαια, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Υπουργού θα δοθεί στους αποφοίτους η δυνατότητα να συμπληρώσουν μία αίτηση το Φεβρουάριο του 2016, στην οποία θα δηλώνουν υπεύθυνα με ποιο σύστημα επιθυμούν να δώσουν εξετάσεις. Όλα αυτά, όμως, μπορούν να θεωρηθούν απλές προτάσεις, αφού καμία σχετική εγκύκλιος δεν έχει φτάσει μέχρι στιγμής στα σχολεία, καθώς το νομοσχέδιο δεν έχει ψηφιστεί ακόμα από την ολομέλεια της Βουλής.
Αυτό που παρατηρεί κανείς είναι πως η πολιτική αστάθεια που έχει γίνει έντονη τον τελευταίο καιρό, έχει θέσει σε δευτερεύοντα ρόλο το θέμα της παιδείας, αφού πολλά προβλήματα παραμένουν άλυτα και άλλα θέματα συνεχίζουν να εκκρεμούν. Η χώρα μας έχει σίγουρα να λύσει πολλά ζητήματα διαφορετικών τομέων, αλλά ας μη ξεχνάμε τη σημασία της παιδείας. Είναι αυτή που κάνει τον άνθρωπο ανώτερο και προβάλλεται ως λύση σε πολλά σύγχρονα προβλήματα. Άλλωστε, σύμφωνα με τον Κοραή, πολιτεία που δεν έχει σαν βάση της την παιδεία, είναι οικοδομή πάνω στην άμμο.