To Studdle είναι μία εφαρμογή με όλες τις βασικές πληροφορίες που χρειάζεται ο κάθε φοιτητής.
Ανάμεσα στον σεβαστό αριθμό παραπόνων που έχει ο φοιτητής των ελληνικών πανεπιστημίων, υπάρχει και αυτή η αγανάκτηση που προκαλείται όταν προσπαθεί να βρει οποιαδήποτε πληροφορία σχετίζεται με τη σχολή του. Βγήκε το πρόγραμμα της εξεταστικής; Ποιες ώρες λειτουργεί η γραμματεία; Σε ποιο e-mail απαντά ο τάδε καθηγητής; Έχουν απεργία τα μέσα μεταφοράς; Και άλλες πολλές, βασικότατες για τον φοιτητικό βίο απορίες, οι απαντήσεις των οποίων βρίσκονταν συνήθως ανοργάνωτες και αταξινόμητες, στις πανεπιστημιακές ιστοσελίδες.
Έτσι, βιώνοντας και ο ίδιος ως φοιτητής τις παραπάνω καταστάσεις, ο Δημήτρης Κανέλλης σκέφτηκε αυτήν την εφαρμογή που έλειπε από τους φοιτητές και προχώρησε στην ανάπτυξη του Studdle.
“Για τα περισσότερα πράγματα υπάρχει πλέον μια αντίστοιχη εφαρμογή, π.χ. για να πάρεις ταξί υπάρχει το TaxiBeat, οι φοιτητές όμως δεν είχαν τη δική τους εφαρμογή.”
Όπως λέει και ο ίδιος, μαζί με την ομάδα του “δεν ανακάλυψαν τον τροχό”, ανακάλυψαν όμως τη λύση σε αυτήν την βασική ανάγκη των φοιτητών που δεν είχε ακόμη καλυφθεί. Άλλωστε, μερικές φορές τα πιο απλά πράγματα είναι αυτά που είναι πιο δύσκολο να τα δεις ή να τα σκεφτείς, αυτή είναι η ουσία της πρωτοπορίας και μιας εύστοχης δημιουργίας.
Ο Δημήτρης μου τα εξήγησε περαιτέρω.
Τι είναι λοιπόν το Studdle;
Η ιδέα ξεκίνησε να υλοποιείται με την δημιουργία της εφαρμογής AUEB Plus, πριν από τρία περίπου χρόνια, που αφορούσε τότε μόνο την ΑΣΟΕΕ. Θεώρησα ότι θα ήταν άσκοπο να δημιουργηθούν περισσότερες ξεχωριστές εφαρμογές για κάθε σχολή ή ίδρυμα ξεχωριστά, και έτσι μετά από κάποια χρόνια (συγκεκριμένα πέρυσι), δημιουργήσαμε από την αρχή το Studdle, με σκοπό να επεκταθεί σε όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας και να συμπεριλάβει όλες τις σχολές.
To Studdle είναι αυτό ακριβώς: μια δωρεάν εφαρμογή για iOS και Android που συγκεντρώνει όλες τις βασικές και απαραίτητες πληροφορίες, τις οποίες χρειάζεται να έχει ο φοιτητής κυριολεκτικά στο χέρι, ανά πάσα στιγμή: το πρόγραμμα των εξαμήνων, της εξεταστικής, τις ώρες λειτουργίας της γραμματείας, ενημερώσεις σχετικά με τις επερχόμενες αργίες των ΜΜΜ, και άλλες σημαντικές ανακοινώσεις, αντλούμενες κατευθείαν από τα επίσημα sites των σχολών.
Δεν έχει σημασία το ότι αυτό που κάνουμε είναι, ουσιαστικά, καταχώρηση πληροφοριών, αλλά ότι υπάρχει γενικά πολύ αυτή η ανάγκη. Γιατί ο φοιτητής να μην τα έχει όλα κάπου μαζεμένα;
Ποια είναι η ομάδα πίσω από τo Studdle;
“Μαζευτήκαμε μια παρέα 5 ατόμων που γνώριζα καλά και ήξερα ότι είναι άριστοι στον τομέα τους, τα βάλαμε κάτω, συζητήσαμε τι θέλουμε να φτιάξουμε, τι θα περιέχει και πώς θα λειτουργεί και μέσα σε 2-3 μήνες η εφαρμογή ήταν έτοιμη. Η ομάδα αποτελείται από τους:
Δημήτρης Κανέλλης – εμπνεύστηκε την αρχική ιδέα, τώρα ασχολείται κυρίως με τα social.
Δημήτρης Τσιγούρης – υλοποίησε την εφαρμογή σε Android.
Αντώνης Κορκοφίγκας – υλοποίησε την εφαρμογή σε iOS.
Γιάννης Μαυρομμάτης – υπεύθυνος για τη γραφική παρουσίαση και το user experience γενικότερα.
Αποστόλης Σταματιάδης – συμμετέχει στο daily operation της εφαρμογής και, περισσότερο στο business κομμάτι (υποστήριξη, διαφήμιση, e-mails, οργάνωση και καταχώρηση πληροφοριών).
Χρύσα Κοκκόση – είναι η νομική σύμβουλος.
Μην γνωρίζοντας πολλά πράγματα περί ανάπτυξης μιας εφαρμογής, οι 2-3 μήνες που χρειάστηκαν για να τελειοποιηθεί και να κυκλοφορήσει η εφαρμογή, μου φάνηκαν μικρό χρονικό διάστημα.
Είναι πολύ σημαντική η σύσταση της ομάδας. Εγώ ήξερα ότι ο κάθε ένας είναι πολύ καλός στον τομέα του. Και δεν ήταν μόνο αυτό, ήταν ότι ο κάθε ένας είχε γνώσεις τέτοιες, ώστε να μπορεί να συμμετάσχει και να βοηθήσει και στην δουλειά του άλλου. Π.χ. εγώ ασχολούμαι με τα social, αλλά έχω τελειώσει και πληροφορική, οπότε βοήθησα με το στήσιμο του server ή ο Γιώργος που βοήθησε και στο στήσιμο της σελίδας της εφαρμογής και γενικά όλοι συνεισφέραμε και συνεχίζουμε να συνεισφέρουμε στη δημιουργία και εξέλιξη της εφαρμογής.
Έτσι όλα έγιναν γρήγορα και όπως έπρεπε, ο καθένας διεκπεραίωσε τον ρόλο του, αλλά παράλληλα μπορούσε να βοηθήσει και τον άλλον σε όποια ανάγκη προέκυπτε. Αν βρεις τα κατάλληλα άτομα, το να φτιάξεις μια εφαρμογή δεν είναι τίποτα.
Ποια είναι η εξέλιξη της εφαρμογής;
Στην εφαρμογή έχει καταχωρηθεί μέχρι στιγμής σημαντικό κομμάτι Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων.
Έχουμε όλη την Αθήνα, Πανεπιστήμια και Τ.Ε.Ι., το Αριστοτέλειο, το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Φυσικά, μας λείπουν ακόμη σημαντικά ιδρύματα: δεν έχουμε Κρήτη, Δημοκρίτειο, Τ.Ε.Ι Πατρών και Θεσσαλονίκης. Μας λείπουν κάμποσες σχολές.
Έτσι, είναι λογικό να γίνονται κάποια παράπονα από τους φοιτητές των οποίων τις σχολές δεν έχουμε ακόμη συμπεριλάβει. Αν δεις λίγο τα reviews μας οι μοναδικές αρνητικές βαθμολογίες που έχουμε δεχτεί προέρχονται από φοιτητές που δεν βρίσκουν τη σχολή τους μέσα στην εφαρμογή. Προφανώς το δεχόμαστε, αλλά οι πληροφορίες είναι χαοτικές και η δουλειά πολλή.
Προσπαθούμε, λοιπόν, να συμπεριλάβουμε σιγά σιγά στο Studdle όλα τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας, όσο πιο γρήγορα γίνεται, κάτι που δεν είναι εύκολο γιατί δεν έχουμε ακόμη επίσημη συνεργασία με όλα και τα δεδομένα είναι πολλά και μεταβάλλονται συνεχώς. Το καλό είναι ότι έχουμε τελειώσει με τα δύσκολα, το Αριστοτέλειο ας πούμε είναι το μεγαλύτερο ίδρυμα στην Ελλάδα.
Ένα πολύ θετικό νέο των τελευταίων ημερών είναι ότι ξεκινήσαμε επίσημη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, που ήταν το μόνο που ανταποκρίθηκε στο e-mail μας για μια τέτοια συνεργασία. Αυτό σημαίνει ότι με το που βγαίνει επίσημα το πρόγραμμα από τη σχολή θα ανεβαίνει κατευθείαν στο app και ταυτόχρονα θα στέλνεται notification στους φοιτητές.
Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια καθυστέρηση στα προγράμματα γιατί έχουμε βρει έναν ημι-αυτόματο τρόπο να τα παρακολουθούμε, καθώς η δομή σε κάθε ιστοσελίδα σχολής είναι τόσο διαφορετική η μία από την άλλη (π.χ. μια σχολή ανεβάζει το πρόγραμμα αλλά μόλις γίνει μια αλλαγή δεν ανανεώνει το αρχείο, άλλοι πάλι κάνουν version 2, άλλοι το σβήνουν και ανεβάζουν άλλο) που μας δυσκολεύει αρκετά να εντοπίζουμε τα νέα και να τα ανεβάζουμε. Γι’ αυτό είναι τόσο σημαντική η επίσημη συνεργασία.
Υπάρχουν και καθηγητές που μας έχουν βοηθήσει. Παραδείγματος χάρη, ένας καθηγητής από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, ο κύριος Βασίλης Χαρμανδάρης, μας ρώτησε τι χρειαζόμαστε και μας το έστειλε. Έτσι θα είναι πιο εύκολο να καταχωρήσουμε και την Κρήτη στο άμεσο μέλλον.
Γιατί καλώς ή κακώς η λειτουργία της εφαρμογής έχει ταβάνι. Δεν θα φτιάξουμε εμείς δικό μας e-class, ας πούμε, αλλά βασιζόμαστε στα δεδομένα που μας δίνει η σχολή, οπότε μια συνεργασία μαζί τους μας λύνει τα χέρια. Άλλωστε, μια τέτοια συνεργασία εκτός από το να βοηθήσει εμάς, θα κάνει καλό και στα ίδια τα Πανεπιστήμια, με την έννοια ότι θα δείξει πως έχουν διάθεση για αλλαγές και εκσυγχρονισμό.
Η συνεργασία με το ΠΑΜΑΚ είναι πολύ καλό νέο, γιατί αν σιγά σιγά δεχτούν και τα άλλα πανεπιστήμια, εμείς μπορούμε να πατήσουμε πάνω σε αυτή τη συνεργασία και να βάλουμε features που δεν υπάρχουν σε κανένα άλλο Πανεπιστήμιο στο εξωτερικό. Δηλαδή, ήδη μια τέτοια εφαρμογή σαν το Studdle, από όσο έχουμε ψάξει δεν υπάρχει στο εξωτερικό. Ακόμη, μεγάλα, αναγνωρισμένα πανεπιστήμια έχουν πιο πολύ εφαρμογές του τύπου About us, σχετικά δηλαδή με την ιστορία του Πανεπιστημίου και την πορεία του, όχι κάτι παραπάνω.
Για παράδειγμα, ένα τέτοιο καινούριο feature που σκεφτόμαστε είναι να μπορεί ο φοιτητής να δει ποια μαθήματα πέρασε στην εξεταστική. Με το που βγει το μάθημα να μπορεί να λαμβάνει ειδοποίηση αν το πέρασε.
Προτεραιότητα είναι να περαστούν όλα τα Πανεπιστήμια. Αν δεν υπάρξει συνεργασία, η ιδέα είναι η καταχώρηση να προχωρήσει με τη βοήθεια των φοιτητών. Θα έχουμε δηλαδή έναν φοιτητή-εκπρόσωπο σε κάθε σχολή. Συγκεκριμένα έχουμε σκοπό να παραχωρήσουμε σε κάθε φοιτητή ένα διαχειριστικό interface, να έχει πρόσβαση στην επεξεργασία των δεδομένων της εφαρμογής, και ότι πληροφορία θέλει να την αλλάζει, να είναι υπεύθυνος της εφαρμογής σε κάθε τμήμα.
Αυτό είναι και το πιο λογικό αν δεν υπάρξει επίσημη συνεργασία. Χρειάζεται να είναι κάποιος εκ των έσω που να ξέρει τι παίζει, τι είναι σημαντικό και τι όχι, κάτι που μπορείς να το ξέρεις μόνο όταν είσαι μέσα στην εκάστοτε σχολή και γνωρίζεις τα γεγονότα και τις ανάγκες από πρώτο χέρι. Λόγου χάρη, μια ανακοίνωση που βγαίνει στην ιστοσελίδα μιας σχολής, μπορεί να είναι πολύ σημαντική για τους φοιτητές, αλλά αν δεν είσαι μέσα στη σχολή, αυτό είναι δύσκολο να το γνωρίζεις. Ο φοιτητής-εκπρόσωπος όμως θα το ξέρει και θα βγάζει την ανακοίνωση στην επιφάνεια.
Η εφαρμογή έχει το πλεονέκτημα και ταυτόχρονα το μειονέκτημα ότι κοινό μας είναι οι φοιτητές, οι οποίοι, ως τεχνολογικά καταρτισμένοι – πλέον είναι ελάχιστοι αυτοί που δεν ξέρουν να χειρίζονται κάποια πράγματα ή δεν έχουν smartphones, tablets κλπ- , όταν μαθαίνουν για μια νέα εφαρμογή θα τρέξουν να την κατεβάσουν, ειδικά όταν τους αφορά τόσο άμεσα. Από την άλλη όμως, ηλικιακά απευθυνόμαστε μόνο σε άτομα 18 έως το πολύ 26 χρονών, οπότε οποιονδήποτε μικρότερο, μεγαλύτερο ή που δεν σπουδάζει δεν τον ενδιαφέρει η εφαρμογή μας.
Το κοινό που έχουμε απέναντί μας όμως το αφουγκραζόμαστε. Ρωτήσαμε φοιτητές τι θέλουν, τι ανάγκες έχουν, τι θα ήθελαν να περιέχει η εφαρμογή. Ο κάθε φοιτητής ξέρει ακριβώς τις ανάγκες της σχολής του. Από την πλευρά τους μας δίνουν πολύ feedback, τι κάνουμε λάθος, τι κάνουμε σωστά, αν έχει γίνει κάποια αλλαγή που δεν την προλάβαμε. Αυτό είναι καλό, γιατί θέλουμε να οδεύσει η εφαρμογή προς τη μορφή του community επειδή και εμείς, από ένα σημείο και έπειτα, δεν μπορούμε να ενημερώνουμε συνέχεια τα δεδομένα μόνοι μας. Γι’ αυτό είναι σημαντικός έτσι κι αλλιώς ο φοιτητής-εκπρόσωπος που προανέφερα.
Εμείς έχουμε φτιάξει το βασικό template αλλά στην κάθε σχολή διαφοροποιούνται οι ανάγκες (π.χ. στην Πάντειο μπορεί να χρειάζονται χάρτη για το πού βρίσκεται το κάθε αμφιθέατρο, αλλού μπορεί να χρειάζονται πληροφορίες για τα πιο κοντινά φωτοτυπεία). Γενικά χωράει πολλή εξέλιξη.
Επομένως, συνεχίζουμε να το εξελίσσουμε – εντάξει προς το παρόν έχει παγώσει λόγω της επικαιρότητας, αλλά μόλις ηρεμήσουν τα πράγματα θα συνεχίσουμε. Εφόσον υπάρχει η ανάγκη, δεν έχουμε να χάσουμε κάτι. Ήδη πάει πάρα πολύ καλά, και σκέψου ότι το κάνουμε part-time και εθελοντικά, χωρίς καμιά χρηματοδότηση. Το δουλεύουμε απογεύματα, Σαββατοκύριακα και βράδια.
Επομένως, σαν εφαρμογή που δουλεύεται part time και με δικό μας budget πάει πολύ καλά. Τα χρήματα χρειάζονται όταν θες να κάνεις marketing, να βγάλεις την εφαρμογή προς τα έξω. Αυτά, όταν δεν έχεις κανένα έσοδο, δεν είναι ασήμαντα ποσά.
Μάλιστα, πριν τρεις μέρες ξεπεράσαμε τους 10.000 χρήστες. Και ακόμη δεν έχει περάσει Σεπτέμβρης, που γίνεται ο σχετικός χαμός με τις εγγραφές, οπότε εκεί θα πάρουμε πολλούς χρήστες γιατί οι πρωτοετείς θα βρουν πολλή μεγάλη λύση στην εφαρμογή, η οποία να επισημάνουμε ότι είναι και αντικειμενική γιατί δεν έχει κάποιο όφελος, ούτε συνδέεται με κάποιο κόμμα. Επίσης, όσο προσθέτουμε σχολές θα αυξάνονται και οι χρήστες.
Τώρα έχουμε και άλλα σχέδια για το πώς μπορεί να εξελιχθεί η εφαρμογή. Σίγουρα χρειάζονται ακόμα πολλά features, όπως το να βγάζει τον Μ.Ο., ίσως βάλουμε και ανταλλαγή σημειώσεων.
Γενικά επειδή έχει να κάνει με εκπαίδευση και πανεπιστήμια υπάρχουν πάρα πολλές ιδέες. Απλά πιστεύουμε ότι πριν αρχίσουμε να εισάγουμε νέες ιδέες, καλύτερα να τελειοποιήσουμε πρώτα την καταχώρηση των σχολών για να μην υφίσταται αυτή η αδικία, δηλαδή οι μισοί φοιτητές να μην έχουν ούτε τα βασικά και οι υπόλοιποι έξτρα features.
Σαν ομάδα είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από το αποτέλεσμα και από τους χρήστες. Δηλαδή το να φτάσεις τους 10.000 χρήστες μέσα σε τέτοιο χρονικό διάστημα είναι σημαντικό και σπάνιο. Ειδικά εφόσον η εφαρμογή δεν έχει διαφημιστεί καθόλου μέσα στις σχολές. Δεν έχουμε πάει να μιλήσουμε για αυτήν στους φοιτητές ή να μοιράσουμε φυλλάδια. Ό,τι γίνεται είναι μέσα από τα social media και από στόμα σε στόμα.
Κάποια στιγμή θα το κάνουμε αυτό, να πάμε στις σχολές. Απλά τώρα με τα όσα γίνονται το παγώσαμε λίγο. Οι καθηγητές γνωρίζουν και αυτοί την εφαρμογή και πολλές φορές έχω ακούσει ότι την προτείνουν και στα παιδιά. Πολλοί το βλέπουν θετικά και μας βοηθούν.
Άλλες ιδέες εξέλιξης που υπάρχουν είναι π.χ. να εξελιχθεί το social. Όπως είπαμε, είναι σημαντικό το γεγονός ότι το κοινό μας είναι τεχνολογικά καταρτισμένο. Έτσι μπορούμε να βάλουμε πολλά πράγματα, βήμα βήμα πάντα.
Πώς βλέπεις να εξελίσσονται τα applications γενικά, αλλά και ως μέσο βιοπορισμού (δηλαδή εάν κάποιος δημιουργώντας εφαρμογές μπορεί τελικά να ζει από αυτό);
Μόλις είχαν πρωτοκυκλοφορήσει τα πρώτα smartphones και οι πρώτοι developers ξεκίνησαν να φτιάχνουν εφαρμογές κανείς δε γνώριζε αν ήταν άλλη μια “φούσκα” ή κάτι που θα σταθεροποιηθεί και θα δημιουργήσει μια καινούρια προοπτική στην τεχνολογία. Μετά από τόσα χρόνια, νομίζω είναι σίγουρο πως το οικοσύστημα των εφαρμογών δεν είναι κάτι παροδικό.
Πρόσφατα η Apple και η Google ανακοίνωσαν συμφωνίες με αυτοκινητοβιομηχανίες για να γίνει η επέκταση των λειτουργικών iOS και Android σε αυτοκίνητα. Αυτό είναι ένα σημάδι πως σιγά σιγά οι εφαρμογές θα επεκταθούν από το κινητό μας σε οτιδήποτε γύρω μας.
Το αν η δημιουργία εφαρμογής είναι μέσο βιοπορισμού έχει να κάνει αποκλειστικά με την εφαρμογή και τον τρόπο διαχείρισής της από τον δημιουργό. Για παράδειγμα, εφαρμογές που έχουν να κάνουν με χρεώσεις ή που κρατάνε κάποιο fee από τις παραγγελίες των χρηστών τους, εννοείται πως μπορούν να εξελιχθούν σε κανονικές εταιρείες. Ωστόσο, από την άλλη, υπάρχουν πολλές εφαρμογές που γίνονται απλά για να προσφέρουν κάτι δωρεάν χωρίς κέρδος.
Ο Δημήτρης μας έδωσε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για το Studdle. Οι φοιτητές που οι σχολές σας δεν έχουν ακόμη συμπεριληφθεί, μην ανησυχείτε καθόλου, γιατί η προσθήκη τους είναι στα άμεσα σχέδια των developers! Το Studdle φέρνει τη σχολή του κάθε φοιτητή στο χέρι του!