Η δυσλεξία μπορεί να είναι μια από τις πιο διαδεδομένες μαθησιακές διαταραχές, αλλά συχνά υπάρχει γύρω της άγνοια και παρανόηση…

 

1.Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή διαταραχή που προκαλεί δυσκολία στη χρήση των γλωσσικών και συμβολικών κωδικών, στα γράμματα της αλφαβήτου που αναπαριστούν συγκεκριμένους φθόγγους ή σε νούμερα που αναπαριστούν αριθμούς ή ποσότητες.

2.Η δυσλεξία παρατηρήθηκε για πρώτη φορά το 1896 από τον Dr. W. Pringle Morgan στο Sussex της Αγγλίας: « Ο Percy F…, ηλικίας 14 χρονών, …ήταν ανέκαθεν ένα λαμπρό και έξυπνο αγόρι, γρήγορο στα παιχνίδια και σε καμία περίπτωση κατώτερος σε σχέση με τους άλλους συνομήλικούς του. Η μεγαλύτερη δυσκολία του έχει γίνει – και είναι τώρα η δυσκολία του να μάθει να διαβάζει».

3.Η λέξη «δυσλεξία» προέρχεται από το ελληνικό πρόθεμα «δυσ-» (:«φτωχός» ή «ανεπαρκής») και τη «λέξη» (:αυτό που λέγεται, ο λόγος).

4.Ερμηνεύεται μόνο ως ανεπάρκεια στις γλωσσικές εργασίες. 

5.Δεν είναι το αποτέλεσμα της νευρολογικής βλάβης, αλλά το προϊόν της νευρολογικής ανάπτυξης.

6.Ποικίλλει από ήπια σε πιο σοβαρή.

7.Η δυσλεξία δεν αντικατοπτρίζει ένα συνολικό πρόβλημα στη γλώσσα, αλλά, περισσότερο, ως τοπική αδυναμία μέσα στο φωνολογικό θαλαμίσκο του εγκεφάλου. Αυτός ο θαλαμίσκος είναι το λειτουργικό μέρος του εγκεφάλου, όπου οι ήχοι της γλώσσας συνδυάζονται ώστε να διαμορφώσουν λέξεις και όπου οι λέξεις διασπώνται σε ήχους.

8.Οι δυσλεκτικοί άνθρωποι έχουν συχνά μια μοναδική νοοτροπία, χαρισματική και παραγωγική, αλλά μαθαίνουν διαφορετικά απ’ τους υπόλοιπους.

9.Η δυσλεξία, παρόλο που είναι μια συνηθισμένη μαθησιακή διαταραχή, είναι δύσκολο να γίνει κατανοητή από όσους δεν την αντμετωπίζουν. Προκαλεί δυσκολία στη γραφή και την ανάγνωση λέξεων και συμβόλων και μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στη δραστηριοτητα του ατόμου στο σχολικό ή και το εργασιακό περιβάλλον του.

Ο γραφίστας Daniel Britton, δυσλεκτικός και ο ίδιος, δημιούργησε μια τροποποιημένη έκδοση της δημοφιλούς γραμματοσειράς Helvetica, για να βοηθήσει τους άλλους να καταλάβουν πώς είναι να διαβάζεις με δυσλεξία. Ο Britton έβγαλε το μισό κάθε λέξης, αφήνοντας μόνο μέρη που δύσκολα ξεχωρίζουν, καθυστερώντας την ταχύτητα του διαβάσματος, ώστε να φτάσει στα επίπεδα κάποιου με δυσλεξία.

δυσλεξία

Διάδοση της δυσλεξίας

10.Η δυσλεξία επηρεάζει περίπου το 10% του πληθυσμού.

11.Η δυσλεξία είναι μακράν η πιο κοινή μαθησιακή δυσκολία.

12.Σύμφωνα με μια έρευνα του NIH, ανάμεσα σε αυτούς που έχουν τοποθετηθεί στην ειδική εκπαίδευση για μια μαθησιακή δυσκολία περίπου 80% πάσχουν από δυσλεξία.

13.Μια μελέτη στο Yale βρήκε ότι οι αριθμοί των κοριτσιών και των αγοριών που έχουν δυσλεξία είναι περίπου ίσοι.

14.Η δυσλεξία συνήθως είναι κληρονομική.

15.Τα παιδιά δεν ξεπερνούν τη δυσλεξία με την ηλικία.

16.Κάποια από τα πιο λαμπρά μυαλά που γνωρίζουμε, φημίζονται για τη δυσλεξία τους: Albert Einstein, Alexander Graham Bell, Thomas Edison, Winston Churchill, Benjamin Franklin, Wolfgang Amadeus Mozart και ο John Lennon, για να αναφέρουμε μερικούς μόνο.

17.Υπάρχουν άτομα με δυσλεξία και επιτυχημένες καριέρες σε πολλούς και διαφορετικούς χώρους όπως: Tom Cruise, Danny Glover, Cher, Magic Johnson, Carl Lewis, και ο στρατηγός George Patton.

18.Η διάδοση των αναγνωστικών δυσκολιών είναι μεγάλη, παρόλο που η διάγνωσή τους δεν είναι το ίδιο έγκαιρη με τη διάγνωση των φυσιλογικών προβλημάτων.

Τα ταλέντα των δυσλεκτικών

19.Οι δυσλεξικοί συχνά απολαμβανουν και είναι ιδιαίτερα καλοί στο να λύνουν παζλ.

20.Οι δυσλεξικοί καταανοούν άριστα τις ιστορίες που τους διηγούνται.

21.Οι περισσότεροι δυσλεξικοί έχουν μια καλύτερη αίσθηση του χώρου και καλύτερη χρήση του δεξιού ημισφαιρίου του εγκεφάλου.

22.Οι δυσλεξικοί έχουν εξαιρετικές ικανότητες στους τομείς της σύλληψης ιδεών, λογικής, φαντασίας και αφαίρεσης.

23.Οι δυσλεξικοί έχουν ισχυρή ικανότητα να αντιλαμβάνοντα τη«μεγάλη εικόνα».

24.Οι δυσλεξικοί μπορούν να πτύχουν την τελειότητα σε τομείς που δεν εξαρτώνται από το διάβασμα.

25.Οι δυσλεξικοί συνήθως έχουν ένα ευρύ λεξιλόγιο για την ηλικία τους.

26.Οι δυσλεξικοί τείνουν να είναι πιο περίεργοι, δημιουργικοί και διαισθητικοί.

27.Ο ειδικός τρόπος σκέψης των δυσλεκτικών μπορεί να τους κάνει να υπερέχουν.

28.Η δυσλεξία δε σχετίζεται με χαμηλό δείκτη ευφυΐας.

δυσλεξία

Συμπτώματα της δυσλεξίας

29.Η δυσλεξία μπορεί να επηρεάσει τον προφρικό και γραπτό λόγο, αλλά και τη γλωσσική κατανόηση.

30.Οι δυσλεξικοί έχουν πρόβλημα να χωρίζουν τις ασυνήθιστες λέξεις σε κομμάτια γραμμάτων-ήχων. Ως αποτέλεσμα, το διάβασμά τους είναι αργό και γεμάτο λάθη.

31.Οι δυσλεξικοί απαιτούν περισσότερο χρόνο και προσπάθεια να επεξεργαστούν τις πληροφορίες της γλώσσας.

32. Οι δυσλεξικοί συχνά χρειάζονται να διδαχθούν να διαβάζουν τα γράμματα οριζόντιά, από αριστερά προς τα δεξιά.

33.Οι δυσλεξικοί έχουν μια δυσκολία στο να μαθαίνουν (και να θυμούνται) τα ονόματα των γραμμάτων.

34.Οι δυσλεξικοί συνήθως δυσκολεύονται να καταλάβουν ότι οι λέξεις είναι ξεχωριστές μεταξύ τους.

35.Για τους δυσλεκτικούς είναι δύσκολο να μάθουν να συνδέουν τα γράμματα με ήχους, όπως το «οι» διαβάζεται ως «ι».

36.Οι δυσλεξικοί πολλές φορές θα κάνουν λάθη ανάγνωσης που δε δείχνουν καμία σύνδεση με τους ήχους των γραμμάτων, για παράδειγμα η λέξη «μεγάλος» διαβάζεται ως «γράμμα».

37.Οι δυσλεξικοί συχνά αγωνίζονται για να διαβάσουν μικρές λέξεις όπως «ότι», «το», «σε».

38.Οι δυσλεξικοί συχνά αντικαθιστούν λέξεις με συνώνυμες στο κείμενο όταν δεν μπορούν να τις προφέρουν, όπως «αμάξι» αντί για «αυτοκίνητο».

39.Οι δυσλεξικοί συχνά παραλείπουν μέρη των λέξεων όταν διαβάζουν.

40.Οι δυσλεξικοί έχουν μια δυσκολία στο να θυμούνται ημερομηνίες, ονόματα, τηλεφωνικούς αριθμούς και τυχαίες λίστες.

41.Οι δυσλεξικοί συχνά έχουν μεγάλη δυσκολία να μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα.

Τα ευρήματα των ερευνών για τη δυσλεξία

42.Παρά τα όσα πιστεύει ο κόσμος, οι δυσλεξικοί δε βλέπουν τα γράμματα ανάποδα. Συνήθως έχουν μια δυσκολία να τα ονομάσουν και να τα γράψουν και στην πραγματικότητα πολλά παιδιά γράφουν τα γράμματα ανάποδα όταν πρωτομαθαίνουν να γράφουν, είτε έχουν δυσλεξία είτε όχι.

43.Πολλά δυσλεξικά άτομα έχει αποδειχθεί ότι βλέπουν πράγματα σε 3 διαστάσεις, κάτι που μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που κοιτάζουν τις λέξεις.

44.Πολύ συχνά λέγεται ότι οι δυσλεξικοί διαβάζουν ανάποδα λόγω του φαινομένου Recency, κατά το οποίο προφέρουν τη λέξη χρησιμοποιώντας ένα γράμμα νωρίτερα, πχ «καφές» αντί για «φακές».

45.Έρευνα έχει δείξει ισχυρές σχέσεις μεταξύ των συμπτωμάτων δυσλεξίας και έλλειψης στη βραχυχρόνια μνήμη και στην εκτελεστική λειτουργία.

46.Η Dr. Glenda Thorne δήλωσε: «Η δυσλεξία δεν είναι μια έλλειψη του οπτικού συστήματος επεξεργασίας. Ωστόσο, είναι ένα πρόβλημα επεξεργασίας της γλώσσας. Το χαρακτηριστικό γνώρισμα της δυσλεξίας είναι η διάσπαση σε αυτό που ονομάζεται γνώση φωνημάτων».

47.Ερευνητές στο Yale έχουν δείξει ότι όταν άτομα με δυσλεξία προσπαθούν να διαβάσουν, το πρόσθιο μέρος του εγκεφάλου είναι υπερδιεγερμένο, ενώ σημαντικά σημεία στο κέντρο και στο πίσω μέρος υποδειεγείρονται.

Λύσεις για τη δυσλεξία

48.Έρευνα έχει δείξει ότι ρητά, συστηματικά φωνητικά μπορούν να «επανασυνδέσουν» τον εγκέφαλο και να βοηθήσουν τους δυσλεξικούς μαθητές να μαθαίνουν να διαβάζουν.

49.Οι δυσλεξικοί έχουν σημαντικά καλύτερα αποτελέσματα σε τεστ όταν τους δοθεί επιπρόσθετος χρόνος και αν το δώσουν προφορικά.

50.Όσο πιο σημαντική, σταθερή, συχνή, πολύ-αισθητήρια και συναισθηματικά ενισχυτική η πληροφορία που παρουσιάζεται, τόσο πιο εύκολη και πιο ανθεκτική γίνεται η γλωσσική εκμάθηση.

 

Σχόλια