Το νέο πρόγραμμα εκδηλώσεων για το 2015 παρουσίασε το Γαλλικό Ινστιτούτο.
ΜΟΥΣΙΚΗ 11/01, 17/02 & 26/03/2015
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ PIERRE BOULEZ
Τρεις ημερομηνίες, τρεις χώροι, τρεις συναυλίες με το Σύνολο Φεστιβάλ Ιονίων. Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, το Ωδείο Αθηνών και το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης διοργανώνουν ένα σύνολο εκδηλώσεων με αφορμή τον εορτασμό για τα ενενήντα χρόνια του Pierre Boulez.
11/01/2015, 20.30′ | ΙΔΡΥΜΑ Μ. ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ
Διάλεξη
Le Marteau sans Maître – το έργο και η εποχή του
Ομιλητής: Νίκος Τσούχλος, Αρχιμουσικός, Αναπληρωτής Καθηγητής, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Συναυλία
Με το Σύνολο Φεστιβάλ Ιονίων
Pierre Boulez Le Marteau sans Maître (πρώτη εκτέλεση )
Μουσική Διεύθυνση: Νίκος Αθηναίος
Μεσόφωνος: Αγγελική Καθαρίου
Διάλεξη
Χορεύοντας τη μουσική του Pierre Boulez
Ομιλητής: Daniel Lommel, χορογράφος, πρώην χορευτής των Μπαλέτων του 20ου αιώνα του Maurice Béjart
Προβολή ταινίας
Le Marteau sans Maître, μπαλέτο (Milano, Teatro alla Scala di Milano )
17/02/2015, 20.30΄ | ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΛΛΑΔΟΣ
Συναυλία
Με το Σύνολο Φεστιβάλ Ιονίων
Μουσική Διεύθυνση: Pierre-André Valade
Μεσόφωνος: Αγγελική Καθαρίου
Pierre Boulez Improvisé – pour le Dr. K. (1969/2005 )
Régis Campo Pop-art (2002 )
Maurice Ravel Trois poèmes de Mallarmé (1913 )
Gérard Pesson Cinq chansons (1999 )
Gérard Grisey Talea (1985-86 )
Έκθεση | Εγκαίνια 19.30΄
Από τον Camille Saint-Saëns στον Pierre Boulez
Εκατό χρόνια γαλλικής μουσικής παρουσίας στην Ελλάδα, με τεκμήρια από τα αρχεία του Ωδείου Αθηνών και του Ιονίου Πανεπιστημίου.
26/03/2015, 20.30΄ | ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Συναυλία
Με το Σύνολο Φεστιβάλ Ιονίων
Μεσόφωνος: Αγγελική Καθαρίου
Αιμίλιος Ριάδης Sonate pour quatre (1928 )
Maurice Ravel Chansons Madécasses
Hans Zender Drei Rondels nach Mallarmé (1961 )
Tristan Murail Garrigue
Philippe Manoury Last (1997 )
Ιάννης Ξενάκης Plekto (1993 )
Έκθεση
Από τον Camille Saint-Saëns στον Pierre Boulez
Εκατό χρόνια γαλλικής μουσικής παρουσίας στην Ελλάδα, με τεκμήρια από τα αρχεία του Ωδείου Αθηνών και του Ιονίου Πανεπιστήμιου.
Σύνολο Φεστιβάλ Ιονίων: Ναυσικά Τσάρα (φλάουτο ), Ηλίας Σδούκος (βιόλα ),
Νίκος Ζάρκος (κιθάρα ), Θεόδωρος Μιλκώφ (κρουστά ), Κωνσταντίνος Μποτίνης (κρουστά ), Μαρίνος Τρανουδάκης (κρουστά )
Ο ΓΥΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΣΕ 80 ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ JULES VERNE
Ο Γύρος του κόσμου σε 80 μέρες, το θρυλικό μυθιστόρημα του Ιουλίου Βερν, ανεβαίνει στην παιδική σκηνή του Μεγάρου και μεταμορφώνεται σε ένα περιπετειώδες ταξίδι με δράση, χιούμορ, ζωντανή μουσική και διαδραστικές βιντεοπροβολές.
Η ευρηματική σκηνοθεσία της Τατιάνας Λύγαρη συνδυάζει το μουσικό πλούτο και τη χιουμοριστική γλώσσα με εντυπωσιακά διαδραστικά βίντεο προσφέροντας ένα συναρπαστικό ταξίδι. Το συγκροτήμα Vice Versa θα ερμηνεύσει ζωντανά την μουσική του Μηνά Ι. Αλεξιάδη, με ποικιλία οργάνων που αποδίδουν διαφορετικά μουσικά στιλ και ιδιώματα από όλο τον κόσμο σε συνδυασμό με ευφάνταστες χορογραφίες.
Με τους: Τ. Γιωτοπούλου, Δ. Διακοσάββας, Γ. Διαμαντής, Π. Κλίνης, Γ. Κοψιδάς, Λ. Παπαγεωργίου, Π. Παπαγεωργόπουλος, Σ. Πουλοπούλου, Σ. Φύτρος
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ ΙV
RACINE – MOLIÈRE
Το γαλλικό θέατρο του 17ου αιώνα στο Βeton7
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:
Δεκέμβριος
Πολύ αργά, Φαίδρα | σκηνοθεσία: Μαριτίνα Πάσσαρη, Εύρη Σωφρονιάδου
Ιανουάριος
Βερενίκη | σκηνοθεσία: Μαρία Ξανθοπουλίδου
Φεβρουάριος
• Ταρτούφος | σκηνοθεσία: Χρύσα Κλούβα, Αγνή Χιώτη
• Τελευταίο φαγοπότι με τον Διάβολο | σκηνοθεσία: Λύσανδρος Σπετσιέρης
Μάρτιος
Σχολείο γυναικών | σκηνοθεσία: Πέρης Μιχαηλίδης
Απρίλιος
Britannicus | σκηνοθεσία: Αναστασία Κουμίδου
Μάιος
• Νο, no, no | σκηνοθεσία: Μαρία Αποστολακέα, Αννέτα Στεφανοπούλου
• Δον Ζουαν, περί ηθικής | σκηνοθεσία: Ζωή Ξανθοπούλου
• O Μισάνθρωπος | σκηνοθεσία: Παναγιώτης Κλίνης
Ιούνιος
• Jean Racine: PheBeAn, Μόνο μου σφάλμα…η αμέτρητη αγάπη | σκηνοθεσία: Μάνια Παπαδημητρίου
• Φαίδρα | σκηνοθεσία: Esther André Gonzalez
CineDoc
ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΝΤΟΚIΜΑΝΤΕΡ
14|01|2015
Four Letters Apart – Children in the Age of ADHD
ERLEND E. MO | 87′
28|01|2015
Alphabet
ERWIN WAGENHOFER | 113′
11|02|2015
THE Last Catch
MARKUS CM SCHMIDT | 52′
25|02|2015
Coast Modern
MIKE BERNARD & GAVIN FROOME | 55′
04|03|2015
Once Upon A Forest
LUC JACQUET | 75′
04|04|2015
The New Plastic Road
MYRTO PAPADOPOULOS, ANGELOS TSAOUSIS | 113′
ΧΙΛΝΤΑ ΤΗΣ MARIE NDIAYE
ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΥΡΟΓΕΩΡΓΙΟΥ
Το επιτυχημένο θεατρικό που παρουσιάστηκε στο «Γαλλικό θέατρο à la grecque» .
Γεννημένη στη Γαλλία από μητέρα Γαλλίδα και πατέρα Σενεγαλέζο, η Marie NDiaye ξεκίνησε να γράφει στα 12 της χρόνια και σπούδασε στη Σορβόννη. Έχει κερδίσει τα βραβεία Femina (2001 ) και Goncourt (2009 ) για τα μυθιστορήματά της, ενώ έργα της παίζονται σταθερά στο θέατρο από το 2000.
Στο εν λόγω έργο πρωταγωνιστούν η Χίλντα, μία νεαρή υπηρέτρια, και η κυρία της. Η συγγραφέας διεισδύει στα άδυτα του αιώνιου ζεύγους κύριος-δούλος, ανώτερος-κατώτερος, ισχυρός-ανίσχυρος. Ένα δοκίμιο για την αλλοτρίωση της προσωπικότητας και την ουτοπία της συνύπαρξης.
Μετάφραση: Ανδρέας Στάϊκος
Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου
Σκηνικά – κουστούμια: Κωσταντίνος Ζαμάνης
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Ερμηνεύουν: Άννα Κουτσαφτίκη, Νικόλας Πιπεράς
ΙΔΡΥΜΑ Μ. ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ
ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
Αφιέρωμα στη γαλλίδα σκηνοθέτιδα Simone Bitton
Το πρώτο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2014, παρουσίασε 77 ταινίες και προσέλκυσε πάνω από 6.000 θεα¬τές, εκ των οποίων 2.000 μαθητές.
Φέτος, το Φεστιβάλ που διοργανώνεται από το Κέντρο Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας αναβαθμίζεται και μετατρέπεται σε Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου με προβολές σε 5 πόλεις της, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προσέλκυση του νεανικού κοινού.
Το φεστιβάλ περιλαμβάνει ένα αφιέρωμα στην Simone Bitton, παρουσία της σκηνοθέτιδας.
ΤΡΙΠΟΛΗ – ΚΑΛΑΜΑΤΑ – ΣΠΑΡΤΗ – ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ – ΑΜΑΛΙΑΔΑ
ΤΡΙΣΤΑΝΟΣ ΚΑΙ ΙΖΟΛΔΗ του RICHARD WAGNER
Ενα από τα κορυφαία έργα της παγκόσμιας μουσικής φιλολογίας.
Η όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη, η οποία αποτελεί το πλέον ολοκληρωμένο δείγμα του βαγκνερικού οράματος για τη μετατροπή της όπερας σε μουσικό δράμα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο σύνολό της στην Ελλάδα από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Όπως αναφέρει και ο Γάλλος σκηνοθέτης ελληνικής καταγωγής Γιάννης Κόκκος: «Σε αυτή την ηθελημένη φυγή προς τον θάνατο κυριαρχεί η ηδονή της συντριβής, μίας από τις υπέρτατες ιδέες του ρομαντισμού. Μέσω των εικόνων, των φωτισμών και των χειρονομιών αποκτά υπόσταση μία από τις πιο ωραίες μουσικές που έχουν γραφεί».
Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης
Σκηνοθεσία – σκηνικά – κοστούμια: Γιάννης Κόκκος
Καλλιτεχνική συνεργάτιδα – δραματουργία: Anne Blancard
Φωτισμοί: Michael Bauer
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Στους βασικούς ρόλους: Τόρστεν Κερλ, Anne Petersen, Katarina Dalayman, Reinhard Hagen, Christopher Irmiter
Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
ΚΥΚΛΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ 2015
Στρογγυλές τράπεζες και εκπαιδευτικά εργαστήρια στο Γαλλικό Ινστιτούτο.
Οι στρογγυλές τράπεζες και τα εκπαιδευτικά εργαστήρια φέρνουν κοντά Έλληνες και Γάλλους επαγγελματίες της εκπαίδευσης. Διοργανώνονται σε συνεργασία με την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής και το Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων και τελούν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Η αντιπαράθεση απόψεων επαγγελματιών και ερευνητών συμβάλει στην διαμόρφωση των εξελίξεων στον χώρο της εκπαίδευσης με στόχο την αντιμετώπιση των δυσκολιών στο σχολικό περιβάλλον.
ΣΤΡΟΓΓΥΛΗ ΤΡΑΠΕΖΑ | ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΟΘΟΝΕΣ
Συμμετέχοντες:
Sylvain Joseph, Κέντρο διασύνδεσης της εκπαίδευσης με τα μέσα πληροφορίας και ενημέρωσης (CLEMI – Υπουργείο Παιδείας της Γαλλίας )
Μιχάλης Μεϊμάρης, καθηγητής και διευθυντής του Εργαστηρίου Νέων Τεχνολογιών του Τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Stéphane Vial, διδάκτορας φιλοσοφίας, επίκουρος καθηγητής πανεπιστημίου Νîmes, συγγραφέας του βιβλίου L’être et l’écran (PUF )
Συντονισμός: Odile Cobacho, ακόλουθος εκπαιδευτικής συνεργασίας, Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος
Είσοδος ελεύθερη, ταυτόχρονη μετάφραση
Παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης
ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΚΗ ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΑ στο ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ
31/01 – 05/04/2015
Το νησί των σκλάβων του Marivaux
Το θεατρικό αυτό έργο που γράφτηκε το 1725 στο Παρίσι, αμφιταλαντεύεται μεταξύ ουτοπίας και κωμωδίας ηθών, σε μια κωμική αλλά και τραγική ατμόσφαιρα.
Ο Ιφικράτης και ο υπηρέτης του ο Αρλεκίνος ναυαγούν στο νησί των σκλάβων, που δημιουργήθηκε έναν αιώνα πριν από εξεγερμένους σκλάβους. Τότε γινόμαστε μάρτυρες της αντιστροφής των ρολών: οι κύριοι γίνονται υπηρέτες και οι υπηρέτες κύριοι, ανταλλάσσοντας κατάσταση και πατρώνυμο.
Μετάφραση – σκηνοθεσία: Μαριάννα Κάλμπαρη
Παίζουν: Ιωάννα Παππά, Νίκος Αλεξίου, Βίκυ Βολιώτη, Αινείας Τσαμάτης
24/02 – 08/05/2015
Η Λιλά λέει του Chimo
Ένα μυστηριώδες έργο, το μυστήριο του οποίου συν¬δέεται με τον συγγραφέα, που παραμένει άγνωστος από το 1997. Η Λίλα λέει παρουσιάζει τη συνάντησή του Chimo, ενός νεαρού, φτωχού και δίχως προοπτική Άραβα, με τη Λίλα, μια λευκή, ξανθιά και πανέμορφη δεκαεξάχρονη. Το αθώο της πρόσωπο έρχεται σε αντίθεση με την ιδιαίτερα ωμή γλώσσα της, που παρουσιάζει ζοφερές και απειλητικές αλήθειες.
Πολύ μελάνι έχει χυθεί για αυτό το βιβλίο, που είναι άλλοτε ποιητικό, άλλοτε αστείο και άλλοτε πορνογραφικό.
Μετάφραση: Μαριάννα Κάλμπαρη
Σκηνοθεσία – διασκευή: Βασίλης Μαυρογεωργίου
Σκηνογραφία – κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Μουσική: Γιάννης Σορώτος
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Παίζουν: Λένα Δροσάκη, Βασίλης Μαυρογεωργίου
16/02/2015
Βραδιά αφιερωμένη στο Γαλλικό Κλασσικό Θέατρο
ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ – ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ
Ο ΓΑΜΟΣ ΤΟΥ ΦΙΓΚΑΡΟ του BEAUMARCHAIS
Ο γάμος του Φιγκαρό είναι μια κωμωδία σε πέντε πράξεις η οποία παντρεύει τη μουσική και το χορό με το κείμενο και παρουσιάστηκε στο Θέατρο Odéon το 1778. Το θεατρικό αυτό έργο θεωρείται προάγγελος της Γαλλικής Επανάστασης, καθώς καταγγέλλει τα υπερβολικά προνόμια των ευγενών.
Ο Φιγκαρό, ένας ταπεινός υπηρέτης, είναι ο κουρέας του κόμη Almaviva. Για να ξεφύγει από μια δύσκολη κατάσταση, όπου κινδυνεύει να χάσει τη Suzanne, αποδεικνύεται πολύ πιο έξυπνος και εφευρετικός από τον κύριό του: γελοιοποιεί με χιούμορ και με αστείο τρόπο τα στραβά της κοινωνίας της εποχής του που βγάζουν μάτι.
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Μετάφραση – διασκευή: Έλσα Ανδριανού, Στάθης Λιβαθινός
Σκηνικά – κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Με τους: Λευτέρη Αγγελάκη, Αργυρώ Ανανιάδου, Δημήτρη Ήμελλο, Νίκο Καρδώνη, Γεράσιμο Μιχελή, Διονύση Μπουλά, Γιάννη Παναγόπουλο, Μαρία Σαββίδου, Χρήστο Σουγάρη, Άρη Τρουπάκη, Αμαλία Τσεκούρα, Γιώργο Τσιαντούλα, Αντιγόνη Φρυδά
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
ΚΥΚΛΟΣ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ ΤΟΥ COLLÈGE DE FRANCE
Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, διακεκριμένοι καθηγητές του Collège de France, κόσμημα της επιστημονικής έρευνας και της γαλλικής σκέψης, δέχθηκαν την πρόκληση του Γαλλικού Ινστιτούτο Ελλάδος και του Μεγάρου Μουσικής να έρθουν στην Ελλάδα. Θα αποκαλύψουν πόσο έχει προχωρήσει η επιστημονική γνώση και η σκέψη σε διαφορετικούς τομείς όπως το περιβάλλον, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η πληροφορική και η επιγενετική.
Το Collège de France, δημόσιο Ίδρυμα Ανώτατης Εκπαίδευσης, είναι ένας μοναδικός θεσμός στη Γαλλία, δίχως αντίστοιχό του στον κόσμο. Ο αξιόλογος αυτός θεσμός στην υπηρεσία της έρευνας και της διδασκαλίας από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα, απαρτίζεται από μια ομάδα επιλεγμένων καθηγητών οι οποίοι έχουν αναδειχθεί μέσα από τη σπουδαιότητα και την πρωτοτυπία των ερευνών τους σε ένα ευρύ φάσμα επιστημών, που περιλαμβάνει τα μαθηματικά, τη μελέτη των μεγάλων πολιτισμών, τη φυσική, τη χημεία, τη βιολογία, την ιατρική, τη φιλοσοφία και τη φιλολογία, τις κοινωνικές επιστήμες και την οικονομία, την προϊστορία, την αρχαιολογία, την ιστορία και τη γλωσσολογία.
05/02/2015, 19.00
Βιοποικιλότητα, από τους ωκεανούς και τα δάση έως την πόλη
Gilles Boeuf – Έδρα: «Αειφόρος ανάπτυξη – Περιβάλλον, Ενέργεια και Κοινωνία»
Η βιοποικιλότητα δεν συνίσταται απλώς σε μια απογραφή των ειδών, αλλά αφορά ουσιαστικά το σύνολο των σχέσεων που έχουν αναπτύξει οι έμβιοι οργανισμοί μεταξύ τους και με το περιβάλλον στο οποίο ζουν. Σε τι στάδιο βρίσκεται σήμερα, και σε τι στάδιο θα βρίσκεται αύριο έχοντας υποστεί τη μεγαλύτερη διάβρωση στα χρονικά εξαιτίας του ανθρώπου, ο οποίος είναι και ο ίδιος αποκύημα της;
O Gilles Boeuf είναι Καθηγητής Θαλάσσιας Βιολογίας, στο Πανεπιστήμιο Pierre et Marie Curie και Διευθυντής του Εθνικού Μουσείου Φυσικής Ιστορίας.
Ταυτόχρονη μετάφραση
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
18/03/2015, 19.00
Η οικουμενικότητα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και η πολιτιστική πολυμορφία
Mireille Delmas-Marty – Έδρα «Συγκριτικές νομικές σπουδές και διεθνοποίηση του Δικαίου» (2002-2011)
Ενώ η Διακήρυξη για την Πολιτιστική Πολυμορφία ορίζει ότι «είναι τόσο απαραίτητη για την ανθρωπότητα, όσο και η βιοποικιλότητα για τη φύση», η Mireille Delmas-Marty προτείνει να στοχαστούμε εκ νέου την έννοια των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ώστε να καταστούν ισχυρά εφόδια στην πολιτιστική προσέγγιση των λαών και να εναρμονιστεί ο πλουραλισμός με την οικουμενικότητα. Δικηγόρος Διεθνούς Ποινικού Δικαίου, η Mireille Delmas-Marty έχει διδάξει στα πανεπιστήμια της Lille 2, του Paris 11 και του Paris 1.
Συντονισμός: Νίκος Αλιβιζάτος, Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου, Νομική Σχολή Αθηνών
Ταυτόχρονη μετάφραση
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
29/04/2015, 19.00
Ο χρόνος και τα γεγονότα στην πληροφορική: για ποιο λόγο είναι καθοριστικά, πώς να αναφερθούμε σε αυτά, πώς να τα ελέγξουμε;
Gérard Berry – Έδρα « Αλγόριθμοι, μηχανές και γλώσσες»
Ερευνητής στην École des Μines του Παρισιού, επιστημονικός διευθυντής στο INRIA, ο Gérard Berry είναι ένας από τους πρωτοπόρους της πληροφορικής. Από την τυπική σημασιολογία των γλωσσών προγραμματισμού μέχρι το σχεδιασμό ολοκληρωμένων κυκλω-μάτων μέσω υπολογιστή, τον παράλληλο προγραμματισμό και τον προγραμματισμό σε πραγματικό χρόνο, το έργο του Gérard Berry συνέβαλε στην πρόοδο της πληροφορικής και συναντάται σε ποικίλες εφαρμογές στην καθημερινότητά μας. Το έργο του έχει βραβευτεί με τη μεγαλύτερη επιστημονική διάκριση της Γαλλίας, το Χρυσό Μετάλλιο του CNRS το 2014.
Ταυτόχρονη μετάφραση
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
09/06/2015, 19.00
Είμαστε κάτι περισσότερο από τα γονίδιά μας; Ο ρόλος της επιγενετικής στην ανάπτυξη των οργανισμών και τη φυσιοπαθολογία
Édith Heard – Έδρα «Επιγενετική και κυτταρική μνήμη»
Έπειτα από το επίτευγμα της αλληλούχισης του ανθρώπινου γονιδιώματος στις αρχές του 2000, η επιγενετική προσπαθεί σήμερα να κατανοήσει τους μηχανισμούς που ρυθμίζουν τη δραστηριότητα των γονιδίων, μια σημαντική πρόκληση για τη γνώση των έμβιων οργανισμών που ανοίγει το δρόμο σε εντυπωσιακές και ανεξερεύνητες μέχρι στιγμής θεραπευτικές προοπτικές.
Η Édith Heard διευθύνει τη Μονάδα Γενετικής και Βιολογίας της Εμβρυϊκής Ανάπτυξης στο Ινστιτούτο Curie. Έχει τιμηθεί με το Αργυρό Μετάλλιο του CNRS και με το ERC Advanced Investigator Award του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας.
Ταυτόχρονη μετάφραση
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
Παρουσίαση Γάλλων σύγχρονων συγγραφέων
Το Γαλλικό Ινστιτούτο στα πλαίσια της ετήσιας συνεργασίας με τους ελληνικούς εκδοτικούς οίκους, θα φιλοξενήσει στη βιβλιοθήκη Octave Merlier, συγγραφείς των οποίων τα βιβλία έχουν πρόσφατα μεταφραστεί στα ελληνικά.
Πρόκειται για έναν κύκλο τεσσάρων φιλολογικών συναντήσεων που θα πραγματοποιούνται κάθε δεύτερη Δευτέρα του μήνα. Ο προσκεκλημένος συγγραφέας ή ο μεταφραστής θα παρουσιάζει το εκάστοτε βιβλίο και θα ακολουθεί συζήτηση με το κοινό.
Η υπογραφή των βιβλίων θα πραγματοποιηθεί από τους παρόντες συγγραφείς σε συνεργασία με το γαλλόφωνο βιβλιοπωλείο Le Livre Ouvert, που έλαβε το 2013 τη διάκριση «Librairie francophone de référence».
Είσοδος ελεύθερη
ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΤΟ ΓΑΛΛΙΚΟ ΚΛΑΣΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ στο ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:
1ο μέρος | Ο Κάρολος Κουν και το γαλλικό θέατρο
Παρουσιάζουν: Δηώ Καγγελάρη και Μαριάννα Κάλμπαρη
2ο μέρος | Αναγνώσεις – σκηνοθετική επιμέλεια αποσπασμάτων από τα σημαντικότερα έργα του γαλλικού θεάτρου όπως Ο Μισάνθρωπος του Molière, Οι καλόπιστοι θεατρίνοι του Marivaux και Η Δίψα και η Πείνα του Ionesco. Με τους: Κάτια Γέρου, Χρήστος Λούλης, Μάγια Λυμπεροπούλου, Ρένη Πιττάκη, Αιμίλιος Χειλάκης.
Η βραδιά θα πλαισιωθεί από μονολόγους των έργων Φαίδρα και Βερενίκη του Racine και Κίννας και Οράτιος του Corneille, με θέμα το ερωτικό πάθος, τους οποίους θα διαβάσει η Marie-Armelle Deguy, ηθοποιός, πρώην μέλος της Comédie-Française (1985-1988 ) που συνεργάζεται με σημαντικούς σκηνοθέτες του θεάτρου (E. Demarcy-Mota, A. Françon, A. Engel ) και του κινηματογράφου (B. Podalydès, O. Dahan et J-P. Rappeneau ).
ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ – ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ
Μονογραφική έκθεση: Ο Tάκις και τα μαγνητικά πεδία
Το Palais de Tokyo συνεχίζει την εξερεύνηση του ενδιάμεσου πεδίου μεταξύ του κόσμου της τέχνης και των επιστημών μέσα από ένα αφιέρωμα στον μεγάλο καλλιτέχνη και εφευρέτη, τον γλύπτη Tάκι, μείζονα φυσιογνωμία της μεταπολεμικής τέχνης, που κλείνει τα 90 του χρόνια το 2015. Ο Tάκις γεννήθηκε στην Αθήνα και εγκαταστάθηκε στο Παρίσι τη δεκαετία του ‘50. Επέλεξε να εξερευνήσει μέσα από το έργο του την ενέργεια των μαγνητικών πεδίων και ενσωματώνει στην καλλιτεχνική του προσέγγιση την κίνηση, το φως και τη μουσική, σε συνδυασμό με τη χρήση μαγνητών.
Η έκθεση συγκεντρώνει περίπου 50 θεαματικά έργα, από τη σκηνοθεσία των μαγνητικών δυνάμεων έως το αφιέρωμά του στον Κάφκα και τα μεγάλα μπρούτζινα ερωτικά γλυπτά.
Το Palais de Tokyo εκθέτει την πιο εκτενή μονογραφία του έργου του Tάκι μετά την έκθεσή του στο Μουσείο Jeu de Paume που πραγματοποιήθηκε το 1993.
Προσκεκλημένος επιμελητής: Alfred Paquement
PALAIS DE TOKYO – ΠΑΡΙΣΙ
ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΣΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ
Ερευνητές και μουσικοί συζητούν για τη Μεσόγειο
18 & 19/02/2015 | ΣΥΝΕΔΡΙΟ
Συνθέτες και μουσικολόγοι ανταλλάσουν απόψεις γύρω από τις έννοιες της χωρικότητας και της χρονικότητας, προσπαθώντας να ανιχνεύσουν κοινές κατευθύνσεις στη σημερινή μουσική μιας περιοχής του κόσμου με βαθιά ιστορία.
Ομιλητές:
Jean-Paul Olive, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Paris 8
Anis Fariji, Αναπληρώτρια καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Paris 8
Χρήστος Καρράς, Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
19/02/2015 | ΣΥΝΑΥΛΙΑ
KYKLOS ENSEMBLE – Mediterranea
Για τη λήξη του συνεδρίου, μια συναρπαστική συναυλία με έργα νεότερων και αναγνωρισμένων συνθετών από τη λεκάνη της Μεσογείου
Με τους: Gianvincenzo Cresta, Zeynep Gedizlioglu, Saed Haddad, Γιώργος Κουμεντάκης, Zad Moultaka, Δημήτρης Σκύλλας και José Maria Sanchez-Verdu κ.ά.
ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ
Έρωτας υπό απειλή; Έρωτας νικητής;
«Ο έρωτας έχει πάντα ως αφετηρία μια συνάντηση. Και σε αυτή τη συνάντηση προσδίδω το καθεστώς, κατά κάποιο τρόπο μεταφυσικό, ενός συμβάντος, δηλαδή κάποιου πράγματος που δεν εμπίπτει στην άμεση δικαιο¬δοσία του νόμου των πραγμάτων… Αλλά ο έρωτας δεν μπορεί να αναχθεί αποκλειστικά στη συνάντηση, γιατί είναι μια κατασκευή. Υπάρχει βέβαια η έκσταση των απαρχών, αλλά ένας έρωτας είναι πρωτίστως μια διαρ¬κής κατασκευή… Ο αληθινός έρωτας είναι εκείνος που θριαμβεύει διαρκώς, ενίοτε με δυσκολία, στα εμπόδια που ο χώρος, ο κόσμος και ο χρόνος βάζουν μπροστά του». (Εγκώμιο για τον έρωτα, Εκδ. Πατάκη )
Για την επιστροφή του στην Αθήνα, ο Alain Badiou, φιλόσοφος, ομότιμος καθηγητής της École normale supérieure και συγγραφέας του βιβλίου Εγκώμιο για τον έρωτα επέλεξε το θέμα του έρωτα.
Εισαγωγή: Δημήτρις Βεργέτης, Διευθυντής του περιοδικού αληthεια
Είσοδος ελεύθερη – Ταυτόχρονη μετάφραση
ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΛΛΑΔΟΣ
Ο ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΝΟΤΙΟΥ ΕΥΡΩΠΗΣ
«Ένα πράγμα αξίζει μόνο: το ταξίδι».
Νίκος Καζαντζάκης
Αυτά τα λόγια του μεγάλου Κρητικού συνοψίζουν κα¬θαρά την αγάπη του για τα ταξίδια. Από μικρή ηλικία και μέχρι το θάνατό του, δε σταμάτησε να ταξιδεύει στην Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία. Μέσα από αναγνώ¬σεις υπό τη συνοδεία μουσικής, θα ανακαλύψουμε μια λιγότερο γνωστή πλευρά του έργου του, τον «Καζαντζάκη ως ταξιδευτή στη Νότια Ευρώπη: στην Κύπρο, την Ελ¬λάδα, την Ιταλία, τη Γαλλία και την Ισπανία».
Αναγνώσεις:
Αθηνά Βουγιούκα, Διδάκτωρ Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Πανεπιστήμιο του Στρασβούργου, ειδικός στο έργο του Νίκου Καζαντζάκη
Ποτίτσα Γρηγοράκου, Διδάκτωρ, École des hautes études en sciences sociales, ερευνήτρια στον Ελληνισμό της Ανατολής
Céline Dewas, Διδάκτωρ Φιλοσοφίας, Πανεπιστημίων της Lille και των Ιωαννίνων
Γιώργος Στασινάκης, Πρόεδρος του Διεθνούς Συλλόγου φίλων του Νίκου Καζαντζάκη
Μουσικό Ιντερμέδιο
Κρητική λύρα (φωνή ) : Κώστας Αχλιόπτας
Κρητικό λαούτο (φωνή ) : Γιώργος Στρατάκης
Κρητικό λαούτο : Αβραάμ Αβραμίδης
ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΛΛΑΔΟΣ
50 χρόνια από την ανακάλυψη του οπερονίου και τη συμβολή του στη γονιδιακή ρύθμιση των ενζύμων
Πριν 50 χρόνια, οι Γάλλοι ερευνητές του Ινστιτούτου Pasteur François Jacob, André Lwoff και Jacques Monod πήραν το βραβείο Νόμπελ στη Φυσιολογία και Ιατρική για τις ανακαλύψεις τους σχετικά με τη γενετική ρύθμιση της λειτουργίας των ενζύμων. Οι ανακαλύψεις αυτές καταξίωσαν τη μοριακή βιολογία ως αυτόνομο ερευνητικό πεδίο.
Ομιλητές:
Michel Morange, Καθηγητής Βιολογίας, Πανεπιστήμιο Paris 6, Διευθυντής του Ινστιτούτου Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Επιστημών, École normale supérieure
Στρατής Αβραμέας, Επίτιμος Καθηγητής, Ινστιτούτο Pasteur, Διευθυντής Ερευνών, CNRS, Αντεπιστέλλον Μέλος της Ακαδημίας Αθηνών
Συντονισμός: Φραγκίσκος Κολίσης, Καθηγητής στο ΕΜΠ
& Λαοκρατία Λάκκα, Δρ. Βιολογίας
ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΡΕΥΝΩΝ
ΣΤΡΟΓΓΥΛΗ ΤΡΑΠΕΖΑ: Η «ΜΕΡΙΜΝΑ», ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΖΩΗΣ
Η σκέψη γύρω από τη «μέριμνα» (care), έννοια που εμφανίστηκε στις ΗΠΑ τη δεκαετία του ’80, αναπτύσσεται όλο και περισσότερο, επηρεάζοντας όλες τις πτυχές της κοινωνίας, εισβάλλοντας μάλιστα και στον πολιτικό διάλογο. Το «care», έννοια πολύσημη , αφορά το σύνολο των ανθρώπινων σχέσεων και αλλάζει ριζικά τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την ηθική και την πολιτική.
Ομιλητές:
Fabienne Brugère, Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Paris 8
Estelle Ferrarese, Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο του Στρασβούργου, με απόσπαση στο Κέντρο Marc Bloch του Βερολίνου (2014-2015 )
Sandra Laugier, Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Paris 1 Panthéon-Sorbonne
Στέλιος Βιρβιδάκης, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Είσοδος ελεύθερη – Ταυτόχρονη μετάφραση
ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΛΛΑΔΟΣ
Η ΓΑΛΛΙΑ ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, ΜΕ ΤΗΝ ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ
Το πρόγραμμα που προτείνει ο νέος Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, προσφέρει μια ποικιλία διάσημων έργων του γαλλικού ρεπερτορίου και έργων που μπορεί κανείς να ανακαλύψει.
Η πρώτη συναυλία, υπό την διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, μας οδηγεί σε ένα εξωτικό ταξίδι με έργα των Gershwin, Milhaud και Piazolla.
Η δεύτερη μας προσφέρει την ευκαιρία να ανακαλύψουμε, στην Αθήνα, μια σημαντική Βιολοντσελίστρια, την Emmanuelle Bertrand, η οποία θα ερμηνεύσει το Κονσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα, Το προπατορικό αμάρτημα που γράφτηκε το 1999 Γάλλο συνθέτη, Olivier Greif, ελάχιστο γνωστό γιατί έφυγε νωρίς σε ηλικία 50 ετών.
Στις επόμενες δύο συναυλίες, θα απολαύσουμε έργα των πιο σημαντικών συνθετών του 20ου αιώνα: Berlioz, Franck, Ravel και Poulenc, υπό την διεύθυνση των Λουκά Καρυτινό και Eckehard Stier που θα συνοδεύουν εξαιρετικοί σολίστες.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:
27/02/2015
George Gershwin: Κουβανέζικη Εισαγωγή
Darius Milhaud: Το βόδι στη στέγη, οπ.58
Astor Piazzola : Σουίτα Τάνγκο (μεταγραφή για σαξόφωνο και ορχήστρα από τον Τ. Κερκέζο )
George Gershwin : Ένας Αμερικανός στο Παρίσι
Σαξόφωνο: Θεόδωρος Κερκέζος
Διεύθυνση: Στέφανος Τσιαλής
20/03/2015
Joseph-Maurice Ravel: Παβάνα για μια νεκρή Ινφάντα
Olivier Greif Κονσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα: Το προπατορικό αμάρτημα
Sergei Rachmaninoff : Συμφωνικοί χοροί
Βιολοντσέλο: Emmanuelle Bertrand
Διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης
23/04/2015
Patrick Burgan: Σφαίρες
Francis Poulenc: Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα
César Franck: Οι Αιόλιδες, συμφωνικό ποίημα
Maurice Ravel : Μπολερό
Πιάνο: Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου
Διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός
22/05/2015
Naji Hakim: Ύμνος του σύμπαντος
Claude Debussy: Ραψωδία Νο1 για κλαρινέτο
Darius Milhaud: Scaramouche
Hector Berlioz: Φανταστική συμφωνία
Κλαρινέτα: Dimitri Ashkenazy
Διεύθυνση: Eckehard Stier
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
Πηγή: athinorama