Κάθε προεκλογική περίοδος χαρακτηρίζεται από την μαεστρία των πολιτικών κομμάτων να πείσουν τους εν δυνάμει ψηφοφόρους τους με κάθε μέσo. Εξέχοντα ρόλο, κάθε φορά, στις προεκλογικές καμπάνιες, λαμβάνουν τα τηλεοπτικά διαφημιστικά σποτ των κομμάτων, με τα οποία επιδιώκουν, κυρίως, τον προσεταιρισµό ψήφων, αλλά και την διάδοση των προγραμματικών τους θέσεων. Οι διαφημίσεις έχουν σενάριο, πλοκή και δράμα. Ειδικότερα, στην εν λόγω προεκλογική περίοδο, υπήρξε βομβαρδισμός πολιτικών διαφημίσεων όχι μόνο στην τηλεόραση, αλλά και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή σε πασίγνωστες ιστοσελίδες. (Αν δεν έγινα σαφής αναφέρομαι στα εκνευριστικά σποτάκια στο Youtube πριν από κάθε βίντεο!)
Οι πολιτικές διαφημίσεις, όπως και γενικότερα ο πολιτικός λόγος διακρίνονται από συγκεκριμένα στοιχεία και μέσα πειθούς. Ανάλογα τον αποδέκτη του μηνύματος, δηλαδή σχετικά με το αν απευθύνεται σε ομοϊδεάτες, αντιφρονούντες ή σε αναποφάσιστους, ο λόγος διαφοροποιείται. Οι πολιτικές διαφημίσεις, κατά κύριο λόγο απευθύνονται σε ευρύ κοινό, και άρα στοχεύουν περισσότερο στον επηρεασμό των αναποφάσιστων. Γι’ αυτό και επιδιώκουν την αµεσότητα, την οικειότητα, την ταύτιση µε το λαό και την απόσπαση της εύνοιας του ακροατηρίου.
Ο πομπός, δηλαδή το εκάστοτε κόμμα, επιθυμεί να πείσει το δέκτη, δηλαδή τον ψηφοφόρο, να πάρει κάποιες αποφάσεις ή να προβεί σε κάποια ενέργεια. Εμπεριέχεται, λοιπόν, λογική επιχειρηματολογία, αλλά κυρίως έντονη συναισθηματική φόρτιση και ρητορεία. Ο ψυχολογικός εκβιασμός και πόλεμος, η παραπλάνηση ή ο εκφοβισμός του ακροατηρίου στοχεύουν στον άμεσο επηρεασμό του δέκτ, άρα και στην έμμεση καθοδήγηση των πράξεων του. Η επίκληση στο συναίσθημα δεν σχετίζεται μόνο με την κινδυνολογία, αλλά και με την τόνωση και διέγερση του αισθήματος και την δημιουργία προσδοκιών. Τα κόμματα συνήθως επικαλούνται ανώτερες αξίες, όπως ο λαός, το έθνος, η εθνική σωτηρία, ανάγοντας τους εαυτούς τους ως μόνη λύση στα προβλήματα που μαστίζουν την κοινωνία.Έτσι, είναι προφανές πως προβαίνουν σε λαϊκισμό αλλά και σε προπαγάνδα, και σε ακραίες περιπτώσεις σε προσωπολατρία και µεσσιανισµό.
Ακόμη, η στοχευμένη επίθεση , συκοφάντηση ή και δαιµονοποίηση των αντιπάλων κόμματων είναι ακόμη μια τακτική που εφαρμόζεται συχνά, σε συνδυασμό πάντα με τους κινδύνους που ελλοχεύουν από μια λανθασμένη εκλογική απόφαση. Κυρίαρχη όµως είναι η πρόθεσή του να πείσει τους ακροατές ή τους αναγνώστες για την ορθότητα της πολιτικής που ακολουθεί. Προσπαθεί δηλαδή να δείξει ότι η πολιτική της παράταξής του είναι καλύτερη, αποτελεσµατικότερη και ωφελιµότερη σε σχέση µε την πολιτική της αντίπαλης παράταξης.
Τα μέσα αυτά χρησιμοποιούνται πολλάκις στις διαφημίσεις όλων των κομμάτων, ανεξαρτήτως ιδεολογικού φάσματος. Στην συγκεκριμένη προεκλογική περίοδο, αλλά και σε προηγούμενες, είδαμε πολλές διαφημίσεις οι οποίες μας απέσπασαν την προσοχή. Συγκεντρώσαμε τις πιο σημαντικές και σας τις παρουσιάζουμε.
Νέα Δημοκρατία
Νομίζω πως πρόκειται για τις πλέον πολυσυζητημένες διαφημίσεις, την οποία ακολούθησαν δεκάδες parodies. Πέραν, όμως, του περιεχομένου της διαφήμισης, το οποίο σχετίζεται με όσα αναφέραμε στην αρχή, ας επικεντρωθούμε σε κάτι πιο σημαντικό, στους πρωταγωνιστές. Το γεγονός πως αυτή τη φορά εμφανίζεται ο ίδιος ο Αντώνης Σαμαράς στο διαφημιστικό σποτ κάνει έκδηλη την προσπάθεια του να γίνει πιο οικείος στην κοινωνία, καθώς ο ”Αλέξης” (Τσίπρας) υπερέχει σε αυτόν τον τομέα. Ο ίδιος συνομιλεί με μικρά παιδιά, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο στον μέσο τηλεθεατή πως απευθύνεται στον δικό του ”Νικόλα”, στο δικό του παιδί αφουγκραζόμενος τα προβλήματα της οικογένειας του. Η τακτική αυτή, έχει εφαρμοστεί και άλλες φορές από το ίδιο κόμμα στις προηγούμενες εκλογές. Στην δεύτερη περίπτωση πρόκειται ξεκάθαρα για μια προσπάθεια εκφοβισμού του εκλογικού σώματος, χρησιμοποιώντας ως μέσο το μέλλον των παιδιών.
Τέλος, ταπεινή μου γνώμη πως το sexual healing βίντεο του Αντώνη Σαμαρά που διέρευσε, αποτελεί ακόμα μια απεγνωσμένη προσπάθεια του να γίνει οικείος και πιο αγαπητός από την κοινωνία. Κατά τα άλλα βάζουμε και λίγο Ελύτη για να κάνουμε πλύση εγκεφάλου. Απολαύστε! (Η καλύτερη ώρα για σεξ είναι την Κυριακή στις 7;;)
ΣΥΡΙΖΑ
Τα σποτ του ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν τόσο πολυσυζητημένα. Καλοστημένη σκηνοθεσία σαν να ακολουθεί διαφήμιση προϊόντος. Ωστόσο, διακρίνονται από την παροχή υποσχέσεων και τόνωση του αισθήματος ελπίδας σε μια απαισιόδοξη περίοδο. Ψήφισε ΣΥΡΙΖΑ και θα, θα, θα , θα…! (Υ.Γ. ΣΥΡΙΖΑ πρωτοπορεί έχοντας το σποτ του και στην νοηματική!)
Φυσικά υπάρχει και σποτ χολιγουντιανών προδιαγραφών. (Ίσως σκηνοθέτης του να είναι ο σκηνοθέτης του Interstellar, Κ. Νόλαν, δείτε και θα καταλάβετε γιατί..)
ΑΝ.ΕΛ.
Εντάξει, πιο ξεκάθαρο τρολλ δεν νομίζω να υπάρχει. Για ακόμη μια φορά, μικρά παιδάκια χρησιμοποιούνται για να εκβιάσουν τους ψήφους των γονιών τους, αλλά στη συγκεκριμένη διαφήμιση υπάρχει και το υποβόσκον μηνύμα ” Αν αγαπάς το παιδί σου, βάλε μυαλό και μην ψηφίσεις Αλέξη!” (Τελικά μάλλον μας ψεκάζουν!)
Χρυσή Αυγή
Μετά το ”Να ξεβρωμίσει ο τόπος” , η Χρυσή Αυγή επικαλείται την τέχνη, έχοντας ως πρωταγωνιστή τον ηθοποιό Γ.Πετρόχειλο. Κατά τα άλλα, τα γνωστά θα, θα, θα, και Χρυσή Αυγή το πιο καθαρό κόμμα (αν εξαιρέσουμε τα αίματα βασικά.)
Το Ποτάμι
Ναι, λοιπόν! Είναι η πρώτη μου φορά (που ψηφίζω, τι άλλο καταλάβατε;) και θα επιλέξω Σταύρο Θεοδωράκη. Και ως άβουλο ον θα ψηφίζω ένα κόμμα χωρίς θέσεις και χωρίς πρόγραμμα! Προσωπικά μόνο για προεκλογικό σποτ δεν μου κάνει.
Μήπως αντέγραψε το ΣΥΡΙΖΑ με το πρώτη φορά αριστερά ή το αντίστροφο;;
Μάλλον είναι κλεμμένο από τον Barack Obama…!
Και η νεολαία έχει ψυχή…!!
Τα κόμματα, επιπλέον, έχουν επιστρατεύσει τις νεολαίες τους να υποστηρίζουν τους προεκλογικούς τους αγώνες. Με περισσότερη δόση χιούμορ (λέμε τώρα), σας παρουσιάζουμε δύο που ξεχωρίσαμε.
ΟΝΝΕΔ
ΚΝΕ
All time classics!
Για το τέλος, σας παραθέτουμε τις πιο cult και εξέχαστες πολιτικές διαφημίσεις όλων των εποχών!!
Νέα Δημοκρατία- Υπάρχει καλύτερη Ελλάδα και την θέλουμε! (την θέλουμε;)
ΠΑΣΟΚ- Με λένε Ελπίδα!!
Αντίστοιχα υπήρχε και το Με λένε Νίκη, Με λένε Ειρήνη κ.λ.π.- μα πόσο ευφυές;! –
Και για το τέλος, σας κρατήσαμε φυσικά το καλύτερο……
ΚΙΝΗΜΑ ΕΛ.ΛΑ.ΔΑ!!!