Μεγάλοι ζωγράφοι και οι τεχνοτροπίες τους, ώστε να τους αναγνωρίζετε σχεδόν κατευθείαν
Ένας χρήστης του Reddit, ο DontTacoBoutIt, δημοσίευσε μια σειρά από διάσημα έργα ζωγραφικής και ταυτόχρονα έδωσε σύντομες αλλά ξεκαρδιστικά ακριβείς εξηγήσεις για το πώς να αναγνωρίζετε τους δημιουργούς τους. Αποφάσισα λοιπόν ν’αναδημοσιεύσω τις έξυπνες παρατηρήσεις του και με αφορμή αυτές να το εμπλουτίσω γράφοντας λίγα πράγματα για τον κάθε ζωγράφο. Επίσης για όσους θέλουν να εντρυφήσουν προτείνω ταινίες που αφορούν τη ζωή και το έργο των ζωγράφων (για όσους έχουν γυριστεί) και στο τέλος από κάθε κειμενάκι παραθέτω ένα βιντεάκι με διάφορους πίνακες του κάθε καλλιτέχνη. Έτσι εάν διαβάσετε αυτό το άρθρο την επόμενη φορά που θα βρεθείτε σε κάποιο μουσείο μπορείτε εύκολα να το παίξετε ειδήμων!
Μάθε – Διασκέδασε – Μοιράσου
Κάνε LIKE στο Frapress.gr και στήριξε την προσπάθεια μας!
Ρούμπενς
Αν όλα τα πρόσωπα στους πίνακες έχουν τεράστια περιφέρεια, τότε είναι Ρούμπενς.
Ο Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς (Peter Paul Rubens,1577-164o) ήταν ένας από τους σημαντικότερους Φλαμανδούς ζωγράφους.Το έργο του εντάσσεται στη περίοδο του μπαρόκ.Πολλοί καλλιτέχνες ενδιαφέρονταν να μάθουν τα μυστικά της τέχνης του γι’αυτό τον επισκέπτονταν στο εργαστήρι του όπου ζωγράφιζαν συχνά παραλλαγές και αντίγραφα των έργων του τα οποία στη συνέχεια μ’ένα ρετουσάρισμα από τον ίδιο πωλούνταν ως πρωτότυπα.Το σπίτι όπου έζησε τα τελευταία του χρόνια λειτουργεί σήμερα ως μουσείο.
Καραβάτζιο
Αν όλοι οι άντρες έχουν μάτια αγελάδας και γυναικεία σγουρά μαλλιά, είναι Καραβάτζιο.
Ο Μικελάντζελο Μερίζι ντα Καταβάτζιο(Michelangelo Merisi da Caravaggio,1571-1610) ήταν Ιταλός ζωγράφος.Το νατουραλιστικό ύφος του και η ανάδειξη της ανθρώπινης φύσης των αποστόλων και των μαρτύρων στα έργα του θεωρήθηκε ότι εξυπηρετούσαν τις βλέψεις της Αντιμεταρρύθμισης.Με τη τεχνική του κιαροσκούρο κατάφερε να ενισχύσει το δραματικό στοιχείο και το μυστηριακό χαρακτήρα της πίστης.Συνολικά,η επαναστατική τεχνική των δραματικών φωτοσκιάσεων του τενεμπρισμού όπως αυτός την εισήγαγε σφράγισε τη μπαρόκ σχολή της ζωγραφικής.
Ταινία : Caravaggio ( 1986) Η ταινία απέχει πολύ από μια κλασσική βιογραφία.Ο Τζαρμάν καταφέρνει με μεγάλη επιτυχία να μας εισάγει στην ιδιοσυγκρασία του Καραβάτζιο.Η ταινία είναι πολύ καλή απ’την απόψη ότι δένει υπέροχα τους δύο κόσμους της ζωγραφικής και του κινηματογράφου.Το επίκεντρο της είναι εστιασμένο στην ομοφυλοφιλία του Καραβάτζιο όπως εξάλλου αντανακλάται στους πινακές του.Διότι πίσω από τους αγίους και τις Μαγδαληνές κρύβονται πόρνες,εργάτες και αρσενικοί εραστές.
ο Καραβάτζιο, πνεύμα «πιο ταραγμένο κι από τη θάλασσα της Μεσσήνης με τα μανιασμένα ρεύματα, που πότε σηκώνεται ψηλά και πότε πέφτει», μπήκε στο ναό της Μαντόνα ντελ Πιλέρο. Του πρόσφεραν αγιασμένο νερό για να αποπλύνει τις μικροαμαρτίες του, οπότε εκείνος αποκρίθηκε: «Τι να το κάνω; Αφού όλες μου οι αμαρτίες είναι θανάσιμες».(Έλεν Λαντγκτον-Καραβάτζιο)
Πικάσο
Αν όλα τα πρόσωπα έχουν κάποιο είδος δυσλειτουργίας στο σώμα τους, τότε είναι Πικάσο.
Ο Πάμπλο Ντιέγο Χοσέ Φρανθίσκο ντε Πάουλ Χουάν Νεμοπουθένο Μαρία ντε λος Ρεμέδιος Θιπριάνο ντε λα Σαντίσιμα Τρινιδάδ Ρουίθ Πικάσο -ναι αυτό είναι το πραγματικό όνομα του- ή απλά Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) ήταν Ισπανός ζωγράφος.Συνιδρυτής με τον Ζωρζ Μπρακ του κυβισμού και ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους και διαμορφωτές της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης.Λόγω της ποικιλομορφίας αλλά και της χρονικής έκτασης του έργου του χωρίζεται σε διαφορετικές περιόδους.Οι κυριότερες από αυτές είναι :
Η Μπλέ ή Γαλάζια περίοδος(1901-1904) : χρησιμοποιεί κυρίως το μπλε και τις αποχρώσεις του.Ήταν μια συναισθηματικά φορτισμένη περίοδος για το ζωγράφο.Περιλαμβάνει πίνακες που ολοκληρώθηκαν κυρίως στο Παρίσι αλλά είναι επηρεασμένοι από την ισπανική ζωγραφική.
Η Ροζ ή Ρόδινη περίοδος (1905-1907) : Κεραμικά χρώματα,γήινοι τόνοι.Λυρικοί,εύθυμοι.Η περίοδος που επηρεάστηκε από την γαλλική ζωγραφική
Αναλυτικός κυβισμός (1907-1912) : Τεχνοτροπία που ανέπτυξε ο ίδιος με τον Μπρακ.
Συνθετικός κυβισμός (1912-1915) : Η περίοδος που εξελίξε με τον Μπρακ την κυβιστική,χρησιμποποιώντας τη τεχνική του κολάζ.
Ταινία : Surviving Picasso (1996) Ωραία ταινία αναλώνεται κυρίως στον εκκεντρικό χαρακτήρα του Πικάσο και στην ιδιαίτερη σχέση του με τις γυναίκες παρά στο έργο του.Ωστόσο θεωρώ ότι αξίζει να τη δει κανείς καθώς για να κατανοήσεις καλύτερα έναν καλλιτέχνη ιδιαίτερα αυτού του βεληνεκούς πρέπει να γνωρίζεις ποια γεγονότα της ζωής του τον διαμόρφωσαν και τον επηρέασαν.Πόσο μάλλον τον Πικάσο του οποίου το έργο διακρίνεται σε περιόδους ανάλογα με τη διάθεση του.
“Οι άνθρωποι θέλουν να βρίσκουν ένα νόημα σε καθετί και στον καθένα.Αυτή είναι η ασθένεια της εποχής μας”Πικάσο
Νταλί.
Αν ο πίνακας μοιάζει με εικόνα από αυτές που βλέπετε μετά από ένα τρελό μεθύσι (ή πολλά ναρκωτικά) είναι Νταλί.
Ο Σαλβαδόρ Νταλί (1904-1989) ήταν Ισπανός ζωγράφος (Salvador Felip Jacint Dali Domenech) .O Νταλί έχει συχνά χαρακτηριστεί ως υποστηρικτής του φασιστικού καθεστώτος του Φράνκο στην Ισπανία.Οι πολιτικές του απόψεις ήταν άλλωστε και η αιτία της διαμάχης του με πολλά από τα μέλη του υπερρεαλιστικού κινήματος.Στα νεανικά του χρόνια όμως ο Νταλί είναι γνωστό ότι είχε συνδεθεί στενά με τον χώρο του αναρχισμού και του κομμουνισμού.Ωστόσο,η έντονη και εκκεντρική προσωπικότητα του ήταν αδύνατο να περιχαρακωθεί στα στενά πλαίσια ενός οργανωμένου πολιτικού χώρου.Έτσι κρατάμε αυτό που ο ίδιος έχει δηλώσει ότι δηλαδή δεν έχει πολιτική θέση,είναι αναρχικός αλλά και μοναχρικός και τα δύο όμως σε μεταφυσικό επίπεδο και όχι σε πολιτικό.
“Μη φοβάστε τη τελειότητα. Δε θα την πετύχετε ποτέ” Νταλί
Τιτσιάνο
Αν όλοι οι πίνακες έχουν σκούρο φόντο και οι πρωταγωνιστές βασανισμένες εκφράσεις στα πρόσωπά τους, είναι Τιτσιάνο
Ο Τιτσιάνο Βετσέλλιο (Tiziano Vecellio ή Vecelli,1485-1576) ήταν Ιταλός ζωγράφος της Αναγέννησης.Ανήκει στη σχολή της Βενετίας και θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους ζωγράφους της.Το έργο του αντιπροσωπεύει τη μετάβαση από τη παράδοση του 15ου αιώνα στη τεχνοτροπία που υιοθετήθηκε τον 16ο.Επηρέασε σημαντικούς ζωγράφους του επόμενου αιώνα όπως τον Ρούμπενς και τον Βελάσκεθ. Κινήθηκε σ ένα ευρύ φάσμα θεμάτων όπως τις προσωπογραφίες,αλληγορίες,θρησκευτικά έργα,ιστορικές και μυθολογικές σκηνές.
Bruegel
Εάν οι πίνακες έχουν πολλούς μικροσκοπικούς ανθρώπους αλλά κατά τα άλλα η υπόλοιπη εικόνα είναι εντελώς φυσιολογική Μπρέγκελ.
Ο Πίτερ Μπρίγκελ ή Μπρέγκελ ο πρεσβύτερος (Pieter Bruegel the Elder,1525-1569) ήταν Φλαμανδός ζωγράφος.Σχεδιαστής και χαράκτης.Γνωστός για τα τοπία και τις αγροτικές σκηνές.Από το 1559 εξέπεσε το “h” από το όνομα του και άρχισε να υπογράφει του πίνακες του ως Bruegel.Γι’αυτό τον συναντάμε στην ελληνική βιβλιογραφία και ως Μπρέχελ.Εργάστηκε στην Αμβέρσα.Ανθρώπινος και και σαρκαστικός,απροσδόκητα απαισιόδοξος και μοιρολατρικός,ερμήνευσε με ένα νέο πνεύμα,που δεν απέχει πολύ από τη φιλοσοφία του Εράσμου (ο οποίος βρισκόταν επίσης στην Αμβέρσα) τη ζωή του λαού και των χωρικών.
Van Eyck.
Αν όλα τα πρόσωπα – συμπεριλαμβανομένων των γυναικών – μοιάζουν με τον Πούτιν, τότε είναι van Eyck.
Ο Γιαν βαν Άικ (Jan van Eyck 1390-1441) ήταν Φλαμανδός ζωγράφος,της εποχής της Αναγέννησης.Είναι γνωστός για τις προσωπογραφίες καθώς και τις μικρογραφίες του (πολλές από τις οποίες κοσμούν μια πλειάδα ανακτόρων και εκκλησιών της Ευρώπης).Υπήρξε ένας από τους πρώτους ζωγράφους που υπέγραφαν τα έργα τους,ενώ οι τεχνικές που χρησιμοποίησε και επινόησε επηρέασαν μεγάλο αριθμό μετέπειτα καλλιτεχνών.Η υπογραφή του “ALS IK KAN” (όπως μπορώ) προέρχεται από τη φλαμανδική ρήση όπως μπορώ,όχι όπως θα μπορούσα.Σ’αυτήν οφείλεται εν πολλοίς η φήμη του,αλλά και η αδιαμφισβήτητη ταυτότητα των έργων του.
Bosh
Εάν οι πίνακες έχουν πολλούς μικροσκοπικούς ανθρώπους αλλά ταυτόχρονα έχουν επίσης και ένα σωρό τρελά σκηνικά, είναι Bosch.
Ο Ιερώνυμος Μπος (Hieronymus van Aken,1450-1516) ήταν σηματνικός Ολλανδός ζωγράφος που έζησε τη περίοδο του μεσαίωνα.Στην εποχή του θεωρήθηκε ένας “επινοητής τεράτων και χιμαιρικών οπτασιών”.Περίπου στα 1600 ο ιστορικός τέχνης Κάρελ φαν Μάντερ χαρακτήρισε τους πίνακες του Μπος ως “θαυμαστές και παράξενες φαντασιώσεις,συχνά ανατριχιαστικές.Γενικότερα έχει χαρακτηριστεί ως ένας υπερρεαλιστής του 15ου ιώνα εν΄ψ για άλλους το έργο του αντανακλά απόκρυφες πρακτικές του μεσαιωνικού κόσμου όπως η αλχημεία ή η μαγεία.Ο Μπος φιλοτέχνησε αρκετά τρίπτυχα (δηλ : τρεις διαδοχικούς πίνακες) συνήθως ζωγραφισμένα σε μια ξύλινη επιφάνεια.Η έννοια της αμαρτίας αλλά και το ευρύτερο μεσαιωνικό θέμα της Δευτέρας Παρουσίας αποτέλεσαν κεντρικούς άξονες στη θεματολογία του (σχεδόν όλη θρησκευτικού περιεχομένου)
Ρέμπραντ.
Αν όλα τα πρόσωπα στους πίνακες μοιάζουν με ζητιάνους που φωτίζονται αμυδρά με μια λάμπα του δρόμου,είναι Ρέμπραντ.
Ο Ρέμπραντ Χάρμενσοον βαν Ρέιν (Rembrandt Harmenszoon van Rijn,1606-1669) ήταν Ολλανδός ζωγράφος και χαράκτης του 17ου αιώνα.Το όνομα του συμβολίζει τη περίοδο της “χρυσής εποχής” της Ολλανδίας.Ο Ρέμπραντ κατάφερε ν’αποκτήσει σημαντική καλλιτεχνική και κοινωνική αναγνώριση στην εποχή του,ακόμα και κατά τη διάρκεια της χρεοκοπίας του. Εκτιμάται μέχρι σήμερα για την δεξιοτεχνία,την υψηλή τέχνη του αλλά και τον πλούτο αυτής.Υπήρξε καινοτόμος στη τεχνική αναζητώντας διαρκώς νέους εκφραστικούς τρόπους.