Τα workshops του “Unlock Yourself” μας κέντρισαν ξεκάθαρα το ενδιαφέρον και δεν χάσαμε την ευκαιρία παρά μιλήσαμε με τους συντονιστές τους!
To TEDxPanteionUniversity 2018 έστρεψε το ενδιαφέρον του στον ανθρώπινο ψυχισμό και την ψυχολογική κατάσταση του σημερινού νέου και στο pre-event του, με τίτλο “Unlock Yourself”, που έλαβε χώρα με μεγάλη επιτυχία εχθές στον πανέμορφο πολυχώρο TZAFERI 16, συμμετείχαμε σε 4 διαδραστικά workshops και ένα performance γεμάτα εξαιρετικό υλικό και διάθεση να αφυπνίσουν την κρυμμένη εκφραστικότητά μας.
Επειδή, λοιπόν, η δουλειά που γινόταν από τον εκάστοτ ειδικό σε θέματα ψυχικής υγείας ήταν εξαιρετική και η προσέγγιση του κάθε workshop τελείως διαφορετική, θελήσαμε να μάθουμε ακόμη περισσότερα για την δουλειά τους και έτσι μιλήσαμε με 3 από τους 5 ειδικούς.
Τους απευθύναμε συγκεκριμένα τις εξής ερωτήσεις:
- Τι αφορά το workshop τους στο TEDxPanteionUniversity pre event και πώς προσέγγισαν τη θεματική του;
- Από ψυχολογικής πλευράς ποια πιστεύουν πως είναι η μεγαλύτερη παθογένεια που αντιμετωπίζουν σήμερα οι φοιτητές;
- Ποια είναι η προσωπική τους μέθοδος για την επίλυση των παραπάνω προβλημάτων;
Διαβάστε παρακάτω όσα μας απάντησαν και μυηθείτε στον κόσμο της ψυχολογίας και της τέχνης.
Ντόρα Αγγελοπούλου – Ιδρύτρια του Game Tree
*Το workshop του Game Tree με τίτλο “Unstressed” έλαβε χώρα 11:00 – 14:00*
“Το workshop που έχουμε σχεδιάσει για το TEDxPanteionUniversity pre event ονομάζεται “Unstressed” και αφορά στο θέμα της Διαχείρισης Άγχους.
Η προσέγγισή μας είναι εκπαιδευτική και, στο τρίωρο που είχαμε στη διάθεσή μας, επιδιώξαμε να μεταδώσουμε βασικές γνώσεις για το θέμα, μέσα από διαδραστικές ασκήσεις που προάγουν την ενεργητική συμμετοχή των εκπαιδευόμενων.
Επιπλέον, με τη βοήθεια συγκεκριμένου εκπαιδευτικού παιχνιδιού οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν πώς λειτουργεί ο παράγοντας άγχος σε προσωπικό επίπεδο. Όλα αυτά, μέσα από διασκεδαστικούς τρόπους μάθησης, εναρμονισμένους παράλληλα με τις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων.
Αυτό που έχω εντοπίσει, ως εξωτερική παρατηρήτρια των καταστάσεων που βιώνουν σήμερα οι
Η φιλοσοφία που έχω είναι ότι, εάν γνωρίζουμε τις αξίες μας και εναρμονίζουμε την προσωπική και εργασιακή ζωή μας με αυτές, τότε μπορούμε να αντιμετωπίσουμε ακόμα και τις μεγαλύτερες προκλήσεις.
Επομένως, μια μέθοδος που προσωπικά ακολουθώ είναι να βάζω στόχους που μπορώ να υπηρετήσω, έχοντας πρώτα κάνει την ενδοσκόπησή μου, ώστε να εντοπίσω τι θεωρώ αληθινά σημαντικό. Συνδέοντας αυτά με το προηγούμενό ερώτημά σας, ίσως κάτι που μπορεί να βοηθήσει τους φοιτητές είναι να γνωρίζουν αυτό που πραγματικά επιθυμούν (ώστε να επιλέξουν τη σχολή που νοηματοδοτεί τη ζωή τους) και να μη φοβούνται να κάνουν αλλαγές (ώστε να προσαρμόζονται στις ολοένα μεταβαλλόμενες συνθήκες).
Παράλληλα, θεωρώ πολύ σημαντικές τις κοινωνικές ικανότητες – αυτός είναι και ο λόγος που βρίσκονται στο επίκεντρο της δραστηριότητας του Game Tree.
Σε προσωπικό επίπεδο, προσπαθώ να βελτιώνω τις πτυχές μου, οι οποίες θα κάνουν τη διάδρασή μου με τους άλλους ανθρώπους καλύτερη, όπως τις ικανότητες επικοινωνίας, συνεργασίας, διαπραγμάτευσης, ενσυναίσθησης, κλπ. Η βελτίωση των κοινωνικών ικανοτήτων απαιτεί συνεχή προσπάθεια και συχνές εξόδους από τη ζώνη άνεσης, ωστόσο έχω εντοπίσει ότι μπορεί να προσφέρει μεγάλη βοήθεια όταν χρειάζεται να αντιμετωπιστούν προκλήσεις, όπως αυτές που αναφέρθηκαν στο προηγούμενο ερώτημα.”
Δημήτρης Πλαβούκος – Tunel of Oppression
(Operation Manager Eä – Ενημέρωση, Κατανόηση, Αποδοχή)
*All day Performance – Tunnel of Oppression*
“Με βάση το tagline Unlock Yourself παρουσιάσαμε σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα βίας, κακοποίησης και καταπίεσης, καθώς και ψυχικά νοσήματα, τα οποία στο σύνολο τους είναι θέματα ταμπού και αντιμετωπίζονται ως ζητήματα που πρέπει να μην αναλύονται, να μην τα συζητάμε και να τα κρατάμε κλειδωμένα μέσα μας. Αυτού του είδους η άρνηση στην όποια συνυποβάλουμε τους εαυτούς μας για να μην αντιμετωπίζουμε αυτά τα θέματα είναι το χειρότερο που μπορούμε να κάνουμε από τη στιγμή που μια τέτοια συμπεριφορά διαιωνίζει την
Σήμερα, δυστυχώς, υπάρχει ένα μόνιμο άγχος, μια αβεβαιότητα και μια αστάθεια όσον αφορά το μέλλον και ποιο δρόμο μπορεί να ακολουθήσει κανείς τόσο στην επαγγελματική κατάρτιση, όσο και στην προσωπική βελτίωση και ανάπτυξη. Αυτή η αβεβαιότητα, σε συνδυασμό με μια κουλτούρα ανομίας που διαιωνίζεται πιστεύω, είναι το πρόσφορο έδαφος στο όποιο δημιουργούνται αρνητικά συναισθήματα, άγχος, στρες, πανικός και με τη σειρά τους γεννούν θυμό, βία και αντιμετώπιση καταστάσεων με αρνητικό τρόπο.
Προσωπικά, προσπαθώ, ως ένα βαθμό, να ακολουθώ τη γραμμή που περνάμε μέσα από το δρώμενο. Ενημέρωση, κατανόηση και αποδοχή και παράλληλα από την πλευρά μου προσπαθώ να κατανοώ το γιατί πίσω από τις πράξεις ανθρώπων και τις καταστάσεις που βιώνουν. Ακόμα και τις αρνητικές καταστάσεις ή απόψεις, χωρίς να αποδέχομαι τους λόγους ύπαρξής τους ως δικαιολογία. Προσπαθώ ουσιαστικά να τους καταλαβαίνω ώστε να ανακαλύπτω τρόπους επίλυσής τους. Από’ κει και πέρα, η επίλυση έρχεται μέσα από την πλατφόρμα που είναι το tunnel of oppression γιατί μπορώ να εκφράζομαι τόσο καλλιτεχνικά όσο και ως προς το κοινωνικό σύνολο με το έργο που παρέχουμε.”
Εικαστική Ψυχοθεραπεία
*Το εργαστήρι εικαστικής ψυχοθεραπείας έλαβε χώρα στις 11:00- 14:00*
“Το εργαστήριο εικαστικής ψυχοθεραπείας αποσκοπεί στο να φέρει σε μια πρώτη επαφή τους συμμετέχοντες με την έννοια της χρήσης της τέχνης μέσα στην θεραπεία.
Χρησιμοποιούμε τα υλικά που έχουμε στη διάθεση μας με ορθόδοξους αλλά και παραδόξους τρόπους, για να απελευθερώσουμε κάποιες από τις σκέψεις και τις ανησυχίες μας, τους φόβους, αλλά και τη δημιουργικότητα μας. Μέσα από τη ζωγραφική, τις μουτζούρες, τα γραπτά κείμενα και φυσικά το μοίρασμα της κοινής εμπειρίας μέσω του προφορικού λόγου, θα αποπειραθούμε να γνωριστούμε λίγο καλύτερα και να υποδομήσουμε τις στεγνές αναπαραστάσεις γύρω απ την έννοια της ψυχοθεραπείας.
Δε θα διαχώριζα εντελώς την ομάδα των φοιτητών από τον υπόλοιπο πληθυσμό, και γενικά με ενοχλεί η ιδέα να βάζω ταμπέλες και να κάνω γενικεύσεις.
Οι άνθρωποι συχνά υποφέρουν από άγχη που αφορούν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις, από αϋπνίες και κρίσεις πανικού, από έλλειψη “εκπαίδευσης” στη διαδικασία των επιλογών και άρα στο να βρίσκουν αυτό που τους ενδιαφέρει και τους κινητοποιεί επαγγελματικά, αλλά και προσωπικά, από δυσκολία στην αυτονόμηση και την αυτενέργεια, από έλλειψη αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης σε συνδυασμό με αδυναμία αναγνώρισης και επένδυσης των προσωπικών τους δυνατοτήτων, με μεγάλη δυσκολία στην ονειροπόληση και τελικά, δυσκολία -έως και πλήρη αδυναμία- να απολαύσουν και να χαρούν τη ζωή.
Σε όλα αυτά συντείνουν η κατάσταση της χώρας μας και η ανυπαρξία του κοινωνικού κράτους, που δεν φροντίζει και δεν προστατεύει, και μεγιστοποιεί την συνολική κοινωνική ανασφάλεια, και ίσως εκεί να βάλλονται οι φοιτητές περισσότερο από άλλες κοινωνικές ομάδες, ως προς τη στέρηση της αίσθησης του μέλλοντος, του “αν προσπαθήσω θα τα καταφέρω, αν επενδύσω θα πάνε καλά τα πράγματα”, αφού υπάρχει η διάχυτη αίσθηση ότι πλέον λίγο εξαρτάται από την προσωπική δουλεία του καθενός το αν θα τα καταφέρει, όπως πίστευαν και διέδιδαν προηγούμενες γενιές.
Η ψυχοθεραπεία, που αποσκοπεί στην βαθύτερη κατανόηση του εαυτού, στο να ανακαλύπτει κανείς τις δυνάμεις και τις αδυναμίες του, στον εντοπισμό και τη σταδιακή επούλωση των ψυχικών τραυμάτων και στην ουσιαστική ενσυναίσθηση των ανθρώπων που μας περιβάλλουν είναι μια καλή αρχή.
Βοηθάει να έχει κανείς γύρω του φίλους με τους οποίους να μπορεί να είναι ο εαυτός του, να συνδιαλέγεται μαζί τους και να μοιράζεται εμπειρίες και σκέψεις, και σίγουρα βοηθά να ασχολείται επαγγελματικά με αυτό που του προσφέρει ικανοποίηση. Σε όλα αυτά θα προσέθετα και μια κάποια -όποια ταιριάζει στον καθένα- ενασχόληση με το σώμα, αφού νους-ψυχή και σώμα είναι μια ενιαία ολότητα και σαν τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζουμε τον εαυτό μας.”
Δείτε και την συνέντευξη που μας παραχώρησαν οι δημιουργοί του Edu|shorts, ειδικών εργαστηρίων βασισμένων σε ταινίες μικρού μήκους!
**Η featured image του άρθρου τραβήχτηκε από τον Stavros Valsamis