Site icon Frapress

Ποιες είναι οι σκηνοθέτιδες που έφτασαν στην κορυφή των Oscars;

Σε μια ανδροκρατούμενη κινηματογραφική βιομηχανία, οι γυναίκες σκηνοθέτιδες  όχι μόνο συμμετέχουν ενεργά στις κινηματογραφικές παραγωγές αλλά σιγά σιγά βρίσκουν το δρόμο τους προς την κορυφή.

Στην ιστορία του θεσμού, επτά γυναίκες έχουν προταθεί για το όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας. Η Λίνα Βερτμίλερ («Ο Πασκουαλίνο και οι 7 καλλονές») ,η Σοφία Κόπολα («Lost in translation»), η Κάθριν Μπίγκελοου («The Hurt locker»), η Γκρέτα Γκέργουιγκ («Lady bird»), η Κλόι Ζάο («Nomadland»), η Έμεραλντ Φένελ(«Promising Young Woman») και η Τζέιν Κάμπιον («Power of the dog»). Από αυτές μόνο τρεις έχουν κερδίσει το πολυπόθητο αγαλματίδιο.

Κάθριν Μπίγκελοου

Το 2009, η Κάθριν Μπίγκελου έγινε η πρώτη γυναίκα που βραβεύτηκε με το όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας για το πολεμικό δράμα «Τhe Hurt Locker». Η ταινία που γυρίστηκε με πολλές δυσκολίες και έστρεψε το φακό στον πόλεμο του Ιράκ θριάμβευσε στην 82η  απονομή τελετής του κορυφαίου κινηματογραφικού θεσμού, κερδίζοντας συνολικά 6 όσκαρ (Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Πρωτότυπου Σεναρίου, Μοντάζ, Ήχου και Ηχητικών Εφέ).

«Αυτή είναι η στιγμή μιας ολόκληρης ζωής. Θέλω να αφιερώσω το όσκαρ στις γυναίκες και τους άντρες στρατιωτικούς που ρισκάρουν τις ζωές τους καθημερινά στο Ιράκ και το Αφγανιστάν και όλον τον κόσμο και εύχομαι να γυρίσουν ζωντανοί.», δήλωσε όταν παρέλαβε το βραβείο.

Η Μπίγκελοου είχε εξομολογηθεί σε συνέντευξη της στο περιοδικό «Rolling Stones»  ότι οι εμπειρίες της δείχνουν στις νέες σκηνοθέτιδες ότι με επιμονή και λίγη τύχη, αυτό που θεωρείται απίθανο μπορεί να συμβεί.

Κλόι Ζάο

«Πάντα ήμουν το αουτσάιντερ» δήλωσε στο παρελθόν η Κλόι Ζάο. Η 93η απονομή τελετής των όσκαρ ήρθε για να τη διαψεύσει, χαρίζοντας της το όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας για την ταινία «Nomadland».

Συγχρόνως έγινε η πρώτη Ασιάτισσα σκηνοθέτις που βραβεύτηκε στην ιστορία του θεσμού παρά τις αντιδράσεις της χώρας της, η οποία μάλιστα απαγόρευσε την προβολή της τελετής απονομής των όσκαρ.

Βασισμένο  στο βιβλίο της Τζέσικα Μπρούντερ με τίτλο «Nomadland: Surviving America in the 21st Century,η  Ζάο εμπεύστηκε από τη νομαδική ζωή και δημιούργησε ένα κινούμενο  παζλ  ανθρώπινων στιγμών με φόντο την άγρια ομορφιά της βόρειας και δυτικής Αμερικής.

 «Αυτό το βραβείο ανήκει σε όποιον έχει την πίστη και το κουράγιο να παραμένει καλός προς τον εαυτό του και τους άλλους. Το αφιερώνω σε όσους με ενέπνευσαν», ανέφερε στον ευχαριστήριο λόγο της, φεύγοντας με τρια χρυσά αγαλματίδια μεταξύ των οποίων όσκαρ καλύτερης ταινίας και α’ γυναικείου ρόλου.

Τζέιν Κάμπιον

Στη φετινή απονομή, η Τζέιν Κάμπιον έγραψε ιστορία καθώς είναι η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτις που προτάθηκε για δεύτερη φορά και βραβεύτηκε με το όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας.

Το 1993, η Νεοζηλανδή σκηνοθέτιδα μπήκε για πρώτη φορά στη λίστα με τις υποψηφιότητες με τα «Μαθήματα Πιάνου», τα οποία έλαβαν συνολικά οχτώ υποψηφιότητες μεταξύ των οποίων καλύτερης ταινίας, πρωτότυπου σεναρίου και σκηνοθεσίας.Τελικά απέσπασαν το βραβείο καλύτερου σεναρίου, α’ και β΄ γυναικείου ρόλου για τις ερμηνείες της Χόλι Χάντερ και Άννα Πάκουιν, αντίστοιχα.

Είκοσι εφτά χρόνια μετά, το «Power of the Dog» ήρθε για να της απονείμει το πολυπόθητο αγαλματίδιο και μια ξεχωριστή θέση στο κινηματογραφικό πάνθεον. Με συνολικά 12 υποψηφιότητες, του γουέστερν της Κάμπιον που κέρδισε το Βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ Βενετίας  δίνει μια γροθιά στον κόσμο της πατριαρχίας, κάνοντας τη νίκη της ακόμη πιο ηχηρή.

«Αγαπώ πολύ τη σκηνοθεσία, γιατί μου επιτρέπει να σκάβω βαθιά στις ιστορίες των ανθρώπων. Αυτή η δουλειά, που απαιτεί να αναδεικνύεις έναν ολόκληρο κόσμο, μπορεί να σε πνίξει. Είναι όμως γλυκιά διαδικασία, γιατί δεν είσαι μόνος σου. Στην ‘Εξουσία του Σκύλου’ δούλεψα με ηθοποιούς που πλέον τους αποκαλώ φίλους… Σ’ ευχαριστώ Ακαδημία. Αυτή είναι η μεγαλύτερη τιμή της ζωής μου», σημείωσε στον ευχαριστήριο λόγο της.

Η Ακαδημία φαίνεται ότι αρχίζει να στρέφει το φακό της  στις γυναίκες δημιουργούς καθώς για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας απονεμήθηκε σε σκηνοθέτιδα μετά τη μεγάλη νίκη της Κλόι Ζάο.

 

Σχόλια

Exit mobile version