Οι Stiko & Wag μας μίλησαν για την επερχόμενη εμφάνισή τους, για το νέο τους EP και για τα μελλοντικά τους σχέδια…
Ο Stiko κι ο Wag αποτελούν τα 2 μέλη των The Antilopes στην Αθήνα κι ασχολούνται ήδη πάνω από ένα χρόνο από κοινού με dj sets και παραγωγές σε ύφος και χαρακτήρα που καταλήγουν σε ένα έξοχο μείγμα με tribal, hip hop, reggae και dub προσεγγίσεις και καταβολές.
Πλέον, ετοιμάζονται να μας παρουσιάσουν την πρώτη τους παραγωγή ως Stiko & Wag, το EP “NRGLS”, από το οποίο έχουμε ήδη πάρει μία γεύση με τα Asian Bong και Herbal Sin – σε live εκτέλεση – που έχουν ανεβάσει στους επίσημους λογαριασμούς τους. Θα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε ολόκληρη την δουλειά τους, προτού κυκλοφορήσει, το Σάββατο 21/5, στο Βοτανικός Plus, όπου θα εμφανιστούν πριν από τους Panda Dub και Blend Mishkin, καθώς και την Παρασκευή 27/5 στο An Club.
Διαβάστε την συνέντευξη που έδωσαν στο Frapress.gr και λάβετε μέρος στον διαγωνισμό για δύο διπλές προσκλήσεις για το live του ερχόμενου Σαββάτου στο Βοτανικός Live Stage.
Καταρχάς είστε μέλη και οι 2 των The Antilopes. Πώς και πότε σχηματίστηκε το crew των Antilopes μαζί με την Antilope Productions και πως προέκυψε η επιλογή του συγκεκριμένου είδους του ζωικού βασιλείου ως σήμα κατατεθέν σας;
Wag: O Stiko μπήκε στην παρέα μας το 2014. Οι αντιλόπες (Ράγκε και Wag τότε) ξεκίνησαν από την Αλεξανδρούπολη το 2007, με την διοργάνωση ορισμένων live με Έλληνες καλλιτέχνες τα πρώτα χρόνια, στη συνέχεια με δικά μας party και dj set ενώ στο πέρασμα των χρόνων προστέθηκαν και περισσότερα μέλη στην ομάδα ώσπου φτάσαμε πλέον το 2016 με Ράγκε και Moloch να γυρνάνε την Θεσσαλονίκη με τα dj set τους και εγώ με τον Stiko στην Αθήνα με sets αλλά πλέον και με δικές μας μουσικές!
Τέλος το όνομα προέκυψε από ένα μεγάλο και ‘’πολύπλοκο’’ διάλογο αργά βράδυ σε κάποιο bar της Κομοτηνής!
Ως Stiko & Wag αρχίσατε να εμφανίζεστε επίσημα μαζί το 2014. Ήσασταν κοντά δημιουργικά – και μη – από παλαιότερα και πως αποφασίσατε να «επισημοποιήσετε» την όλη σας συνεργασία;
Stiko: Εγώ ξεκίνησα αρκετά αργά να ασχολούμαι με την μουσική σε σχέση με τον Wag οπότε στην ουσία σχεδόν ξεκίνησα μαζί του. Πριν το 14’ … δεν γνωριζόμασταν καν!
Όσο για την “επισημοποίηση” που λες δεν χρειάστηκε να το αποφασίσουμε στην ουσία, απλά βγήκε πάνω στα sets που μοιραστήκαμε σχεδόν κατά τύχη στα decks του Four twenty the break bar αφού ήδη οι μουσικές μας προτιμήσεις ήταν πολύ κοντά. Για να το πω και πιο απλά ‘’τα λέγαμε καλά εξαρχής’’!
Ετοιμάζατε καιρό το ντεμπούτο EP σας “ΝRGLS” και με τι εξοπλισμό δουλέψατε για την παραγωγή του; Το ολοκληρώσατε αποκλειστικά στο δικό σας studio;
Stiko & Wag: Το ετοιμάζουμε κάτι παραπάνω από ένα χρόνο, όσο για τον εξοπλισμό πέρασαν διάφορα μηχανήματα από το studio μας, αλλά το τελικό setup αποτελείτε από launchpad, apc mini, korg nanokotrnol, mpd32, alesis quadrasynth και ένα τουμπερλέκι, ενώ όλη η παραγωγική διαδικασία, η μίξη αλλά και το live είναι στο ableton!
Στο ‘’home studio’’ μας δουλεύτηκαν όλα εκτός από το πρώτο track, το ‘’Asian Bong’’ το οποίο μίξαρε ο καλός μας φίλος Kill Emil αλλά και το mastering του δίσκου το οποίο ανέλαβε ο Τimewarp.
Το NRGLS αποτελεί κατά κάποιο τρόπο ένα split ep, όπου παρουσιάζετε ο καθένας την δουλειά του ή είναι εξ ολοκλήρου μία από κοινού δουλειά;
Stiko & Wag: Πιο από κοινού δεν γίνεται μάλλον! Για να μην πούμε πολλά χωρίς λόγο, ακούγοντας κανείς το NRGLS μπορεί να καταλάβει ακριβώς το ενδιάμεσο των μουσικών μας ακουσμάτων και βλέψεων! Στην πράξη, μέσα από αυτή την δουλειά γνωριστήκαμε πραγματικά και πέρα από τη μουσική.
Έχουμε ήδη ακούσει 2 κομμάτια απ’ το επερχόμενο “NRGLS”, που μας έχουν δώσει και μια πρώτη γεύση για τα μονοπάτια στα οποία κινείστε. Τι ακόμη θα περιλαμβάνει και σε τι μορφή θα κυκλοφορήσει;
Stiko & Wag: Όλα τα κομμάτια έχουν κοινό παρανομαστή την ανατολίτικη μουσική, από τα samples μέχρι τις κλίμακες που χρησιμοποιήσαμε ενώ υπάρχει επίσης σε όλο το Ep κοινή αισθητική πάνω στο βαρύ beat και το έντονο μπάσο.
Περιλαμβάνει 7 κομμάτια, εκ των οποίων ένα intro και ένα ‘’skit’’ αλλά σύντομα θα ακολουθήσουν και 2 ακόμα version του δίσκου, η πρώτη με τη συμμετοχή αγγλόφωνων και γαλλόφωνων Ελλήνων mcs πάνω σε εναλλακτικές εκδοχές των αρχικών instrumentals, ενώ η δεύτερη θα είναι τα remix των κομματιών από αγαπημένους μας παραγωγούς!
Όταν θα ολοκληρωθούν και οι 3 version θα κυκλοφορήσει σε cd, αλλά μέχρι τότε θα μπορεί κανείς να το κατεβάσει δωρεάν μέσα από το bandcamp μας ή να το ακούσει από το κανάλι μας στο youtube όπου και θα ανέβουν πολύ σύντομα και τα 2 video clips του δίσκου με τη συμμετοχή της aerial dance ομάδας Εtherica από την Θεσσαλονίκη στο πρώτο, οι οποίες θα εκπροσωπηθούν και στην παρουσίαση του δίσκου μας με performance από την leader τους και καλή μας φίλη Δήμητρα Ατέση, αλλά και στο δεύτερο με την δημιουργική επιμέλεια του γραφίστα μας Σίγμα Γάμμα.
Ποιες είναι οι θέσεις σας γύρω από το cd, το βινύλιο και την διακίνηση της μουσικής μέσω του internet, ελεύθερη ή μη; Ποιο μέσο θεωρείτε “the fittest to survive”, για να σας θέσω την ερώτηση ακριβώς όπως την είχα τοποθετήσει και στον Mishkin παλαιότερα;
Wag: Ξεκίνησα παίζοντας με cd τα πρώτα χρόνια παρόλα αυτά προμηθευόμουν πάντα όλη μου την μουσική μέσω internet. Το βινύλιο προς το παρόν το έχω μόνο για ακρόαση.
Πάντα ήμουν και θα είμαι υπέρ της ελεύθερης διακίνησης της μουσικής με κάθε μέσο! Πιστεύω ότι το ψηφιακό είναι το fittest μέσο αυτή τη στιγμή αν και το βινύλιο έχει μια πιο γλυκιά αίσθηση, το ψηφιακό έχει ακόμα πολλά περιθώρια βελτίωσης.
Stikο: Δεν προτιμάω κάποιο μέσο σαν χροιά, καθώς δεν έχω την πολυτέλεια κάποιου ηχοσύστηματος που μπορεί να αναδείξει τις διαφορές τους, ωστόσο προφανώς και αποφεύγω την κακής ποιότητας – ανάλυσης ψηφιακή μουσική.
Όπως και ο Τόλης έχω και εγώ όλη μου τη μουσική στον υπολογιστή μου, τα cd μου είναι παλιά και κατά κύριο λόγο από μουσικές που πλέον δεν ακούω ιδιαιτέρως όπως rock, metal ακόμα και uplifting trance cds από την εφηβεία μου, ενώ τέλος έχω μια μικρή συλλογή βινυλίων, από τον πατέρα μου στην πλειοψηφία τους, η οποία μέχρι τώρα έχει χρησιμοποιηθεί μόνο για sampling για να είμαι ειλικρινής!
Σχετικά με το legalize του free download αλλά και γενικότερα της δωρεάν μουσικής θα συμφωνήσω απόλυτα με τον Wag παρότι κατανοώ την ανάγκη για βελτίωση των εσόδων των καλλιτεχνών, απλά πιστεύω πως αυτό μπορεί να γίνει με εναλλακτικούς τρόπους όπως τα καλύτερα και μεγαλύτερα lives αλλά τα donates που χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο στον χώρο μας κ.α.
Στο τελευταίο σκέλος της ερώτησης θα απαντήσω πως το μόνο σίγουρο είναι πως το cd αργοπεθαίνει… το βινύλιο μπορεί να είναι ένα μουσικό die hard αλλά το μέλλον δείχνει να ανήκει στον δυαδικό κόσμο!
Δείχνετε με κάθε τρόπο την μεγάλη σας αγάπη για το Four Twenty. Τι κάνει τόσο ιδιαίτερο το συγκεκριμένο μαγαζί για εσάς και ποια είναι κάποια άλλα αγαπημένα σας μουσικά στέκια κατά μήκος της χώρας;
Wag: Αρχικά η φιλία μου με τον Lucien (Νίκο) και τον Αντρέα (ιδιοκτήτες). Γνωριστήκαμε κάπου το 2011 σε κοινά μουσικά στέκια και το επόμενο διάστημα εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους να φτιάξουνε κάτι δικό τους και από τότε τους στηρίζω και με στηρίζουν με κάθε δυνατό τρόπο. Το μέρος είναι κάτι σαν σπίτι μου!
Επίσης, είναι ο χώρος που γνωρίστηκα και ξεκίνησα τη συνεργασία μου με τον Stiko.
Τέλος, αυτό που κάνει το δέσιμο με το Four twenty τόσο ξεχωριστό είναι ότι μπορούμε πάντα να παίξουμε αλλά και να ακούσουμε πάρα πολύ από μουσικά είδη που προτιμάμε!
Κάποια από τα μαγαζιά στην Ελλάδα που με έχουν φιλοξενήσει και θα μπορούσαν κάλλιστα να είναι τα στέκια μου είναι το ‘’στη Στοά the soul bar’’ στη Θεσσαλονίκη, το ‘’Ναυπηγείο’’ στο Ρέθυμνο, το καινούργιο στη λίστα ‘’B2’’ στην Αλεξανδρούπολη και να αναφέρω και ένα παλιό μου στέκι που δεν υπάρχει πια, το Ζenith στη Θεσσαλονίκη.
Stiko: To 420 είναι ξεχωριστό μέρος γιατί δουλεύει διαφορετικά, έχει κάτι παραλιακό… γιατί οι μουσικές που θα ακούσεις δεν έχουν πλαίσια αλλά αισθητική και άποψη… γιατί οι άνθρωποι που συναντάς δεν είναι της τάδε κοινωνικής κάστας αλλά είναι απλά μουσικόφιλοι… και τέλος γιατί έχω περάσει αξέχαστα βράδια εκεί μέσα με τους φίλους μου.
Εκτός από το Four twenty έχω μεγάλη αδυναμία στο άλλο μουσικό μου ‘’σπίτι’’, το See You στο Παγκράτι, όπου μπορείς να ακούσεις την ίδια βραδιά από classic jazz μέχρι 90’s hip hop, την Στοά που είπε και ο Wag που θα την χαρακτήριζα 420 του Βορρά και επειδή ζήλεψα από τον Τόλη να αναφέρω και εγώ ένα στέκι που ‘’νοστάλγησα’’, το Χαουζ στο Μεταξουργείο!
Ποιοι είναι κάποιοι άλλοι έλληνες παραγωγοί, είτε κοντά σας ηχητικά είτε όχι, τους οποίους εκτιμάτε ιδιαίτερα;
Stiko: Πρώτα απ όλους θα πω τον Kill Emil μιας και πέρα από αγαπημένος παραγωγός είναι και ο άνθρωπος που με έχει βοηθήσει όσο κανείς στο ξεκίνημά μου, αλλά και ένας από τους ελάχιστους ‘’εξαγώμενους’’ μουσικούς του είδους μας!
Έχω μεγάλη αδυναμία επίσης στον Mononome, του οποίου είχα την χαρά να ακούσω την επερχόμενη δουλειά πρόσφατα και σας προειδοποιώ πως θα τον εκτιμήσετε ακόμα περισσότερο όταν την ακούσετε και εσείς.
Μου έχουν αρέσει πολύ οι SKG’s Dub Alliance που πέρασαν στην παραγωγή σχετικά πρόσφατα, οι οποίοι θα έλεγα πως έλειπαν από την Ελληνική μουσική σκηνή.
Ο Nikolas Gale που πέρα από καθηγητής μου στη μουσική τεχνολογία είναι ίσως και ο καλύτερος χειριστής του ableton που έχω δει – ακούσει στην Ελλάδα και τέλος μεγάλη εκτίμηση έχω και για τον EdGain, ο οποίος και έβαλε την πινελιά του όταν φτιάχναμε ένα από τα κομμάτια του Ep μας, το Zenana!
Wag: Θα προσθέσω και εγώ κάποιους ακόμα καλλιτέχνες γιατί κατά τα άλλα συμφωνώ με τον Stiko. Ένας από τους πρώτους Έλληνες που άκουσα και μου κίνησαν το ενδιαφέρον, ο Timewarp, ο Billa Qause που είναι ότι πιο κοντινό έχω ακούσει στο ύφος μας, οι Βalkan Riddims και τέλος ο Dj Booker του οποίου άκουσα πρόσφατα το καινούργιο υλικό και γούσταρα!
Πού βλέπετε τους εαυτούς σας στο κοντινό μέλλον; Ποιοι είναι οι άμεσοί σας στόχοι τόσο ξεχωριστά ο καθένας από τους 2 σας, όσο και ως Stiko & Wag και φυσικά συνολικά με τους Antilopes;
Stiko: Εύχομαι πρώτα απ’ όλα να συνεχίσω να απολαμβάνω και να εξελίσσω την δουλειά μου, αλλά και τον εαυτό μου γενικότερα. Όλα τα άλλα θα τα δείξει η πορεία.
Kυκλοφόρησα πρόσφατα το ‘’Mash 4 the Mass’’, ένα release με 5 mashups που έκανα με reggae – tropical instrumentals και acapellas κυρίως από παλιότερα hip hop κομμάτια και σκοπεύω να το συνεχίσω με ακόμα 2 αντίστοιχες κυκλοφορίες στοχεύοντας στο να κάνω αφενός τα dj sets μου ξεχωριστά, αλλά και αφετέρου να δώσω ένα πρώτο δείγμα της προσωπικής μου δουλειάς στο κοινό, ενώ ήδη έχω ξεκινήσει να δουλεύω πάνω σε κάποιες ιδέες μου για ένα μελλοντικό solo album.
Στη συνεργασία μου με τον Wag το μέλλον δείχνει αβέβαιο, όχι ως προς το αν θα συνεχιστεί, αυτό είναι παραπάνω από σίγουρο, αλλά για το που θα μας οδηγήσει, αφού τόσο τα ακούσματα όσο και οι ιδέες μας πολλαπλασιάζονται και διευρύνονται με πολύ γρήγορο ρυθμό. Πρόσφατα ‘’ανακαλύψαμε’’ το Footwork και νομίζω πως αυτό θα παίξει μεγάλο ρόλο στην πορεία μας!
Wag: Το πιο κοντινό μέλλον που βλέπω είναι εγώ και ο Stiko πάνω στην σκηνή να παρουσιάζουμε την πρώτη μας δουλειά στις 21 του μήνα στο open act για το live του Panda Dub στον Βοτανικό!
Ακόμα δεν έχω επιλέξει κάποιον μοναχικό μουσικό δρόμο αλλά δεν το αποκλείω για το μέλλον. Προς το παρόν πέρα από τη συνεργασία μας σε επίπεδο παραγωγής και djing εστιάζω στην εξέλιξη των solo dj sets μου.
Όσο για τις αντιλόπες, το κοπάδι ολοένα και μεγαλώνει και πολύ σύντομα θα υπάρξουν νέα για τις καινούργιες ιδέες και τα events που ετοιμάζουμε!
Με την Ροή υπάρχει η προοπτική και κάποιας περαιτέρω συνεργασίας πέραν της κοινής σας εμφάνισης πριν από τον Panda Dub ή αποτελεί μια «συνεύρεση» αποκλειστικά για την συγκεκριμένη βραδιά;
Stiko & Wag: Με την Ροή συνεργαστήκαμε σε ένα από τα κομμάτια του 2ου version του NRGLS που αναφέραμε και προηγουμένως, ενώ θα κάνει και το guest κατά τη διάρκεια του live μας, όπως πολύ σωστά ανέφερες. Από κει και πέρα είμαστε και οι 3 νέοι στον χώρο και δεν αποκλείουμε τίποτα εφόσον μας αρέσει πολύ τόσο το rap όσο και το τραγούδι της γαλλόφωνης φίλης μας, η οποία να πούμε πως κυκλοφόρησε πρόσφατα και το προσωπικό της debut album με τίτλο Kundalini!