Site icon Frapress

Αφιέρωμα στο Λατινοαμερικανικό σινεμά: Μέρος 2ο

Το αφιέρωμα στο Λατινοαμερικανικό σινεμά συνεχίζεται με τις ταινίες από το Μεξικό, την Βραζιλία και την Αργεντινή!

Το αφιέρωμα στο Λατινοαμερικάνικο σινεμά συνεχίζεται με μια προσπάθεια προσέγγισης των χωρών-κολοσσών της κινηματογραφικής βιομηχανίας της ηπείρου και πιο συγκεκριμένα, αναφέρομαι στο Μεξικό, τη Βραζιλία και την Αργεντινή. Οι πιο γνωστές ταινίες και οι μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες προέρχονται από τις συγκεκριμένες χώρες.

Μία ενδιαφέρουσα ίσως τάση στον κινηματογράφο της Λατινικής Αμερικής είναι το γεγονός ότι η παραγωγή ταινιών έχει απλοποιηθεί αρκετά με σχετική νομοθεσία σε κάθε χώρα. Επιπλέον, η audiovisual online πλατφόρμα  Ibermedia, που εγκαινιάστηκε το 1996, και στην οποία συμμετέχουν όλες οι χώρες του ισπανόφωνου κόσμου διευκολύνει την παραγωγή περισσότερων ταινιών και λειτουργεί ως βοηθητικό μέσο για ανεξάρτητους παραγωγούς τόσο της Λατινικής Αμερικής όσο και της Ισπανίας.

Έτσι, αυτό το υποστηρικτικό μέσο παρείχε οικονομική βοήθεια σε 1975 καλλιτεχνικά projects και σε περισσότερες από 600 ταινίες.

MΕΞΙΚΟ

La jaula del oro-Kελί  από χρυσάφι(2013)

Ο τίτλος ανταποκρίνεται με έξυπνο τρόπο στην πλοκή. Ξεκινώντας από τη Γουατεμάλα 3 ανήλικα παιδιά προσπαθούν να κυνηγήσουν το «αμερικάνικο όνειρο» και να δραπετεύσουν από το ζοφερό μέλλον που τους επιφυλάσσει η χώρα τους. Το ταξίδι για μία καλύτερη ζωή μετατρέπεται σε ένα ταξίδι ωρίμανσης και αντιμετώπισης σκληρών καταστάσεων.

Έρχονται αντιμέτωποι με την πραγματικότητα που αποδεικνύεται ότι κάθε άλλο παρά ρόδινη είναι και αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την παιδικότητα τους σε ένα αρκετά πρώιμο στάδιο. Θα καταφέρουν να πετύχουν τον στόχο τους και να φτάσουν στον προορισμό τους; Και τελικά μήπως αυτό το όνειρο προς αναζήτηση μίας καλύτερης ζωής είναι απλά μία νέα παγίδα;

Sin nombre(2009)

Στη συγκεκριμένη ταινία που επίσης παίζει με το θέμα της μετανάστευσης των λαών της Λατινικής Αμερικής στις ΗΠΑ ο σκηνοθέτης μπλέκει περίτεχνα και το θέμα των συμμοριών που λύνουν και δένουν στο Μεξικό και προσπαθεί να δείξει πόσο σκληρές είναι οι συνθήκες αλλά και οι κώδικες που αναπτύσσονται ανάμεσα στα άτομα που επιλέγουν να αναμειχθούν με τέτοιες ομάδες. Ένας νεαρός που προσπαθεί να γλιτώσει τη συμμορία του γιατί σκότωσε έναν από τους αρχηγούς αυτής και μία έφηβη από Ονδούρα προσπαθούν να συνεργαστούν για να φθάσουν στα σύνορα και κατόπιν στη «γη της Επαγγελίας».

Y tu mama tambien (2001)

Road movie του πασίγνωστου Alfonso Cuaron, η συγκεκριμένη ταινία αποτελεί μία πιο ανάλαφρη και ευχάριστη κινηματογραφική πρόταση με φόντο το Μεξικό. Μία πρόσφατα χωρισμένη Ισπανίδα ταξιδεύει με 2 νεαρούς Μεξικανούς και αυτό το ταξίδι χρωματίζεται τόσο από τα ποικίλα τοπία της χώρας όσο και από τον διάχυτο ερωτισμό που υπάρχει ανάμεσα στους πρωταγωνιστές.

Ένα φαινομενικά άσκοπο ταξίδι με ανύπαρκτο προορισμό που επιφυλάσσει εκπλήξεις και ριζικές αλλαγές στις ζωές τους και η ιδέα της διαφυγής που κυριαρχεί συνθέτουν μία ταινία με ενδιαφέρουσα αφηγηματική ροή. Εκτός από τις πλούσιες εικόνες των μεξικάνικων τοπίων, ο Diego Luna και ο Gael Garcia Bernal κάνουν το ντεμπούτο τους στον κινηματογράφο και ανταποκρίνονται άψογα στους ρόλους τους.

Despues de Lucia(2012)

Μία πολύ δυνατή πρόταση από το Μεξικό που προσεγγίζει ένα επίκαιρο θέμα, αυτό του σχολικού εκφοβισμού ή αλλιώς του bullying.Ένας πατέρας μαζί με την κόρη μετακομίζουν και η κοπέλα βρίσκεται σε ένα καινούριο σχολικό περιβάλλον στο οποίο γίνεται άμεσα θύμα βίας και εξευτελισμού.

Γίνεται καθημερινά θύμα βάναυσων περιστατικών και όταν ο πατέρας της μαθαίνει τι ακριβώς συμβαίνει στο σχολείο της αφότου η κόρη του φτάνει στα όρια της και δραπετεύει από το σπίτι, αποφασίζει να απονέμει μόνος του δικαιοσύνη και να πάρει εκδίκηση για το κακό που προκλήθηκε σε βάρος της κόρης τους.

Amores Perros-Xαμένες Αγάπες(2000)

Η πρώτη ταινία  του βραβευμένου με Όσκαρ  σκηνοθέτη από το Μεξικό Alejandro González Iñárritu. Για περισσότερες πληροφορίες διαβάστε το σχετικό άρθρο.

Συνεχίστε στην επόμενη σελίδα για τις υπόλοιπες λατινοαμερικανικές ταινίες…

BΡΑΖΙΛΙΑ

City of God-Η πόλη του Θεού(2002)

Μία διεισδυτική και ρεαλιστική ματιά στις φαβέλες, τις γνωστές παραγκουπόλεις έξω από τη χλιδή του κεντρικού Ρίο ντε Τζανέιρο, εκεί όπου η εγκληματικότητα και τα ναρκωτικά κυριαρχούν. Πρόκειται για μία από τις πιο επιτυχημένες ταινίες του νέου ρεύματος του Βραζιλιάνικου κινηματογράφου και παρακολουθούμε την ιστορία ενός νεαρού που μεγάλωσε μέσα σε αυτό το σκληρό και απαισιόδοξο περιβάλλον και η ενασχόληση του με τη φωτογραφία τον βοήθησε να ξεφύγει από την σκληρή μοίρα των κατοίκων αυτών των υποβαθμισμένων περιοχών.

Neighbouring Sounds-Ήχοι από τα πέριξ(2012)

Κλασική περίπτωση του φαινομένου της κλειδαρότρυπας, η κάμερα του σκηνοθέτη μπαίνει σε κάθε σπίτι μίας ευκατάστατης γειτονιάς του κεντρικού Ρίο ντε Τζανέιρο. Δεν προλαβαίνουμε να κατανοήσουμε πλήρως την ψυχοσύνθεση των κατοίκων, των λεγόμενων “γειτόνων” μέχρι που εμφανίζεται μία πρόσφατα στημένη εταιρεία προστασίας που τους παρέχει τις υπηρεσίες της στα πλαίσια της καταστολής της εγκληματικότητας και των μικρο κλοπών που αποτελούν καθημερινό πρόβλημα.

Οι κάτοικοι μπλέκονται με τους ανθρώπους που φυλάσσουν τη γειτονιά και οι ισορροπίες (που δεν είμαστε σίγουροι ότι υπήρχαν ποτέ) διαταράσσονται για τα καλά. Είναι μία αρκετά ενδιαφέρουσα κινηματογραφική πρόταση από την Βραζιλία, μία ταινία με τρομερό ρυθμό και αρκετά κατακερματισμένη αφηγηματική ροή (πολλές σκηνές δε συνάδουν απόλυτα με την εξέλιξη της πλοκής), αφού ο σκηνοθέτης μας παρέχει αποσπασματικά τα στοιχεία που συνθέτουν αυτές τις προσωπικότητες.

Central Station-Κεντρικός Σταθμός(1998)

Ένα εγκαταλελειμμένο παιδί και μία ηλικιωμένη γυναίκα συναντιούνται στο κεντρικό  σταθμό του Ρίο ντε Τζανέιρο και αρχίζουν μαζί ένα ταξίδι στο εσωτερικό της Βραζιλίας προς αναζήτηση του πατέρα του μικρού παιδιού. Ένα road movie στα βάθη της Βραζιλίας και μία άκρως ρεαλιστική κινηματογράφηση που θυμίζει ντοκιμαντέρ. Διάφορες εικόνες από φτωχά και υποβαθμισμένα μέρη της χώρας και ένα οδοιπορικό που μέλλει να αλλάξει τη ζωή και των δύο χαρακτήρων. Μία απλή ιστορία που συγκλονίζει, ωστόσο, μέσα από τις ερμηνείες και τις εικόνες της.

ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ

El secreto de sus ojos-To μυστικό στα μάτια της(2009)

Ίσως μία από τις καλύτερες ταινίες που έχει προσφέρει ο σύγχρονος αργεντίνικος κινηματογράφος στο ευρύτερο κοινό. Είναι δύο ιστορίες αγάπης που εξελίσσονται παράλληλα: μία σχέση που έμελλε να τελειώσει άδοξα για τον Μοράλες μέσα από τη δολοφονία και το βιασμό της γυναίκας του και ο πλατωνικός έρωτας του Μπενχαμίν Εσπόζιτο για την Ιρένε.

Ο Εσπόσιτο και η Ιρένε δουλεύουν μαζί στην εισαγγελία και προσπαθούν να εξιχνιάσουν το μυστηριώδες έγκλημα και να αποδώσουν δικαιοσύνη. Ο έρωτας έχει πολλές πτυχές και ίσως το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της ιστορίας είναι ότι παρουσιάζει δύο εκ διαμέτρου αντίθετες ιστορίες αγάπης που έχουν κοινό γνώμονα την αφοσίωση.

Ο Μοράλες και ο Εσπόζιτο στοιχειώνονται από τα φαντάσματα του παρελθόντος και δεν είναι διατεθειμένοι να ξεφύγουν από αυτό. Όταν ο Εσπόζιτο συνταξιοδοτείται και αποφασίζει να γράψει ένα βιβλίο για την υπόθεση Μοράλες, ξεκλειδώνει αυτή την παλιά ιστορία και ανακαλύπτει τρομερά πράγματα. Η ταινία κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης .

Medianeras-Μεσοτοιχίες(2011)

Η παγίδα που ελλοχεύουν τα αστικά πεδία, η αποξένωση του ατόμου μέσα σε ένα περιβάλλον κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από τσιμέντο και ένα ελπιδοφόρο μήνυμα αγάπης που αναδύεται μέσα από αυτό τον αποπνικτικό κλοιό και ανατρέπει τη μοναξιά. Δύο άνθρωποι που βιώνουν έντονα τη μοναξιά και που ο θεατής ελπίζει ότι θα συναντηθούν κάποια στιγμή.

Μία “διαφορετική” ιστορία αγάπης που μεταφέρει την αίσθηση του ανεκπλήρωτου μέσα από την παράθεση αστικών τοπίων. Το Μπουένος Άιρες φαντάζει μία δύσκολη πόλη ως προς την επιβίωση στην αρχή της ταινίας και σταδιακά ο σκηνοθέτης επιχειρεί να αποδομήσει αυτή την άποψη μέσα από τη σκιαγράφηση δύο μοναχικών χαρακτήρων που αναζητούν συντροφιά.

Relatos salvajes-Iστορίες για αγρίους(2014)

Μία ωδή στο θέατρο του παραλόγου, μία σπονδυλωτή ταινία με διάφορες μικρές ιστορίες που βγάζουν στην επιφάνεια την παράλογη φύση του ανθρώπου, τις εγκληματικές τάσεις του καθώς και το χιούμορ που διέπει αυτές τις κωμικοτραγικές καταστάσεις.

Δε θα μπορούσε να λείπει η συμμετοχή του Pedro Almodovar στην παραγωγή της ταινίας .Οι χαρακτήρες χάνουν την υπομονή τους και ξεφεύγουν από τα όρια τους. Είναι μία ταινία με χιούμορ και παράλληλα λίγο σκοτεινή από την άποψη του ότι οι άνθρωποι ξεπερνούν τα κοινωνικά όρια και αφήνουν τους εαυτούς τους να κυριευτούν από οργή και θυμό και να δράσουν εγκληματικά.

El hijo de la novia-Ο γιός της νύφης(2001)

Πρόκειται για μία ιστορία απλή και συγκινητική συνυφασμένη με την κρίση της Αργεντινής που ξέσπασε το 2001. Ο Ραφαέλ προσπαθεί να διαχειριστεί μόνος του την οικογενειακή επιχείρηση και να αποφύγει να την πουλήσει σε κάποια πολυεθνική αλλά ένα πρόβλημα υγείας θα τον ξυπνήσει από το λήθαργο της εργασιομανίας του και θα τον κάνει να δει τι αξίζει πραγματικά στη ζωή. Από την άλλη πλευρά, ο πατέρας του επιθυμεί να κάνει θρησκευτικό γάμο με τη μητέρα του η οποία πάσχει από Αλτσχάιμερ και ένας φίλος του Ραφαέλ από τα παλιά θα βοηθήσει στην όλη διαδικασία και θα ανοίξει τα μάτια του Ραφαέλ.

Νueve Reinas(2000)

Μία εντελώς ανατρεπτική ιστορία δολιοφθοράς και εγκλήματος που διαδραματίζεται στο Μπουένος Άιρες. Δύο κλέφτες ενώνονται για να καταστρώσουν μία μεγάλη κομπίνα μέσα από την οποία φιλοδοξούν να βγάλουν πολλά λεφτά. Και όλα αυτά μέσα σε ένα 24ωρο. Φυσικά έρχονται αντιμέτωποι με πολλά εμπόδια στο δρόμο για το εύκολο χρήμα. Το αν θα τα καταφέρουν παραμένει το μεγάλο αναπάντητο ερώτημα σε όλη τη διάρκεια της ταινίας. Το τέλος πραγματικά εκπλήσσει.

Σελίδες: 1 2

Σχόλια

Exit mobile version