Μεγάλοι ζωγράφοι και οι τεχνοτροπίες τους, ώστε να τους αναγνωρίζετε σχεδόν κατευθείαν
Ένας χρήστης του Reddit, ο DontTacoBoutIt, δημοσίευσε μια σειρά από διάσημα έργα ζωγραφικής και ταυτόχρονα έδωσε σύντομες αλλά ξεκαρδιστικά ακριβείς εξηγήσεις για το πώς να αναγνωρίζετε τους δημιουργούς τους. Αποφάσισα λοιπόν ν’αναδημοσιεύσω τις έξυπνες παρατηρήσεις του και με αφορμή αυτές να το εμπλουτίσω γράφοντας λίγα πράγματα για τον κάθε ζωγράφο. Επίσης για όσους θέλουν να εντρυφήσουν προτείνω ταινίες που αφορούν τη ζωή και το έργο των ζωγράφων (για όσους έχουν γυριστεί) και στο τέλος από κάθε κειμενάκι παραθέτω ένα βιντεάκι με διάφορους πίνακες του κάθε καλλιτέχνη. Έτσι εάν διαβάσετε αυτό το άρθρο την επόμενη φορά που θα βρεθείτε σε κάποιο μουσείο μπορείτε εύκολα να το παίξετε ειδήμων!
Μάθε – Διασκέδασε – Μοιράσου
Κάνε LIKE στο Frapress.gr και στήριξε την προσπάθεια μας!
Ρούμπενς
Αν όλα τα πρόσωπα στους πίνακες έχουν τεράστια περιφέρεια, τότε είναι Ρούμπενς.
Ο Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς (Peter Paul Rubens,1577-164o) ήταν ένας από τους σημαντικότερους Φλαμανδούς ζωγράφους.Το έργο του εντάσσεται στη περίοδο του μπαρόκ.Πολλοί καλλιτέχνες ενδιαφέρονταν να μάθουν τα μυστικά της τέχνης του γι’αυτό τον επισκέπτονταν στο εργαστήρι του όπου ζωγράφιζαν συχνά παραλλαγές και αντίγραφα των έργων του τα οποία στη συνέχεια μ’ένα ρετουσάρισμα από τον ίδιο πωλούνταν ως πρωτότυπα.Το σπίτι όπου έζησε τα τελευταία του χρόνια λειτουργεί σήμερα ως μουσείο.
Καραβάτζιο
Αν όλοι οι άντρες έχουν μάτια αγελάδας και γυναικεία σγουρά μαλλιά, είναι Καραβάτζιο.
Ο Μικελάντζελο Μερίζι ντα Καταβάτζιο(Michelangelo Merisi da Caravaggio,1571-1610) ήταν Ιταλός ζωγράφος.Το νατουραλιστικό ύφος του και η ανάδειξη της ανθρώπινης φύσης των αποστόλων και των μαρτύρων στα έργα του θεωρήθηκε ότι εξυπηρετούσαν τις βλέψεις της Αντιμεταρρύθμισης.Με τη τεχνική του κιαροσκούρο κατάφερε να ενισχύσει το δραματικό στοιχείο και το μυστηριακό χαρακτήρα της πίστης.Συνολικά,η επαναστατική τεχνική των δραματικών φωτοσκιάσεων του τενεμπρισμού όπως αυτός την εισήγαγε σφράγισε τη μπαρόκ σχολή της ζωγραφικής.
Ταινία : Caravaggio ( 1986) Η ταινία απέχει πολύ από μια κλασσική βιογραφία.Ο Τζαρμάν καταφέρνει με μεγάλη επιτυχία να μας εισάγει στην ιδιοσυγκρασία του Καραβάτζιο.Η ταινία είναι πολύ καλή απ’την απόψη ότι δένει υπέροχα τους δύο κόσμους της ζωγραφικής και του κινηματογράφου.Το επίκεντρο της είναι εστιασμένο στην ομοφυλοφιλία του Καραβάτζιο όπως εξάλλου αντανακλάται στους πινακές του.Διότι πίσω από τους αγίους και τις Μαγδαληνές κρύβονται πόρνες,εργάτες και αρσενικοί εραστές.
ο Καραβάτζιο, πνεύμα «πιο ταραγμένο κι από τη θάλασσα της Μεσσήνης με τα μανιασμένα ρεύματα, που πότε σηκώνεται ψηλά και πότε πέφτει», μπήκε στο ναό της Μαντόνα ντελ Πιλέρο. Του πρόσφεραν αγιασμένο νερό για να αποπλύνει τις μικροαμαρτίες του, οπότε εκείνος αποκρίθηκε: «Τι να το κάνω; Αφού όλες μου οι αμαρτίες είναι θανάσιμες».(Έλεν Λαντγκτον-Καραβάτζιο)
Πικάσο
Αν όλα τα πρόσωπα έχουν κάποιο είδος δυσλειτουργίας στο σώμα τους, τότε είναι Πικάσο.
Ο Πάμπλο Ντιέγο Χοσέ Φρανθίσκο ντε Πάουλ Χουάν Νεμοπουθένο Μαρία ντε λος Ρεμέδιος Θιπριάνο ντε λα Σαντίσιμα Τρινιδάδ Ρουίθ Πικάσο -ναι αυτό είναι το πραγματικό όνομα του- ή απλά Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) ήταν Ισπανός ζωγράφος.Συνιδρυτής με τον Ζωρζ Μπρακ του κυβισμού και ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους και διαμορφωτές της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης.Λόγω της ποικιλομορφίας αλλά και της χρονικής έκτασης του έργου του χωρίζεται σε διαφορετικές περιόδους.Οι κυριότερες από αυτές είναι :
Η Μπλέ ή Γαλάζια περίοδος(1901-1904) : χρησιμοποιεί κυρίως το μπλε και τις αποχρώσεις του.Ήταν μια συναισθηματικά φορτισμένη περίοδος για το ζωγράφο.Περιλαμβάνει πίνακες που ολοκληρώθηκαν κυρίως στο Παρίσι αλλά είναι επηρεασμένοι από την ισπανική ζωγραφική.
Η Ροζ ή Ρόδινη περίοδος (1905-1907) : Κεραμικά χρώματα,γήινοι τόνοι.Λυρικοί,εύθυμοι.Η περίοδος που επηρεάστηκε από την γαλλική ζωγραφική
Αναλυτικός κυβισμός (1907-1912) : Τεχνοτροπία που ανέπτυξε ο ίδιος με τον Μπρακ.
Συνθετικός κυβισμός (1912-1915) : Η περίοδος που εξελίξε με τον Μπρακ την κυβιστική,χρησιμποποιώντας τη τεχνική του κολάζ.
Ταινία : Surviving Picasso (1996) Ωραία ταινία αναλώνεται κυρίως στον εκκεντρικό χαρακτήρα του Πικάσο και στην ιδιαίτερη σχέση του με τις γυναίκες παρά στο έργο του.Ωστόσο θεωρώ ότι αξίζει να τη δει κανείς καθώς για να κατανοήσεις καλύτερα έναν καλλιτέχνη ιδιαίτερα αυτού του βεληνεκούς πρέπει να γνωρίζεις ποια γεγονότα της ζωής του τον διαμόρφωσαν και τον επηρέασαν.Πόσο μάλλον τον Πικάσο του οποίου το έργο διακρίνεται σε περιόδους ανάλογα με τη διάθεση του.
“Οι άνθρωποι θέλουν να βρίσκουν ένα νόημα σε καθετί και στον καθένα.Αυτή είναι η ασθένεια της εποχής μας”Πικάσο
Νταλί.
Αν ο πίνακας μοιάζει με εικόνα από αυτές που βλέπετε μετά από ένα τρελό μεθύσι (ή πολλά ναρκωτικά) είναι Νταλί.
Ο Σαλβαδόρ Νταλί (1904-1989) ήταν Ισπανός ζωγράφος (Salvador Felip Jacint Dali Domenech) .O Νταλί έχει συχνά χαρακτηριστεί ως υποστηρικτής του φασιστικού καθεστώτος του Φράνκο στην Ισπανία.Οι πολιτικές του απόψεις ήταν άλλωστε και η αιτία της διαμάχης του με πολλά από τα μέλη του υπερρεαλιστικού κινήματος.Στα νεανικά του χρόνια όμως ο Νταλί είναι γνωστό ότι είχε συνδεθεί στενά με τον χώρο του αναρχισμού και του κομμουνισμού.Ωστόσο,η έντονη και εκκεντρική προσωπικότητα του ήταν αδύνατο να περιχαρακωθεί στα στενά πλαίσια ενός οργανωμένου πολιτικού χώρου.Έτσι κρατάμε αυτό που ο ίδιος έχει δηλώσει ότι δηλαδή δεν έχει πολιτική θέση,είναι αναρχικός αλλά και μοναχρικός και τα δύο όμως σε μεταφυσικό επίπεδο και όχι σε πολιτικό.
“Μη φοβάστε τη τελειότητα. Δε θα την πετύχετε ποτέ” Νταλί
Τιτσιάνο
Αν όλοι οι πίνακες έχουν σκούρο φόντο και οι πρωταγωνιστές βασανισμένες εκφράσεις στα πρόσωπά τους, είναι Τιτσιάνο
Ο Τιτσιάνο Βετσέλλιο (Tiziano Vecellio ή Vecelli,1485-1576) ήταν Ιταλός ζωγράφος της Αναγέννησης.Ανήκει στη σχολή της Βενετίας και θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους ζωγράφους της.Το έργο του αντιπροσωπεύει τη μετάβαση από τη παράδοση του 15ου αιώνα στη τεχνοτροπία που υιοθετήθηκε τον 16ο.Επηρέασε σημαντικούς ζωγράφους του επόμενου αιώνα όπως τον Ρούμπενς και τον Βελάσκεθ. Κινήθηκε σ ένα ευρύ φάσμα θεμάτων όπως τις προσωπογραφίες,αλληγορίες,θρησκευτικά έργα,ιστορικές και μυθολογικές σκηνές.
Bruegel
Εάν οι πίνακες έχουν πολλούς μικροσκοπικούς ανθρώπους αλλά κατά τα άλλα η υπόλοιπη εικόνα είναι εντελώς φυσιολογική Μπρέγκελ.
Ο Πίτερ Μπρίγκελ ή Μπρέγκελ ο πρεσβύτερος (Pieter Bruegel the Elder,1525-1569) ήταν Φλαμανδός ζωγράφος.Σχεδιαστής και χαράκτης.Γνωστός για τα τοπία και τις αγροτικές σκηνές.Από το 1559 εξέπεσε το “h” από το όνομα του και άρχισε να υπογράφει του πίνακες του ως Bruegel.Γι’αυτό τον συναντάμε στην ελληνική βιβλιογραφία και ως Μπρέχελ.Εργάστηκε στην Αμβέρσα.Ανθρώπινος και και σαρκαστικός,απροσδόκητα απαισιόδοξος και μοιρολατρικός,ερμήνευσε με ένα νέο πνεύμα,που δεν απέχει πολύ από τη φιλοσοφία του Εράσμου (ο οποίος βρισκόταν επίσης στην Αμβέρσα) τη ζωή του λαού και των χωρικών.
Van Eyck.
Αν όλα τα πρόσωπα – συμπεριλαμβανομένων των γυναικών – μοιάζουν με τον Πούτιν, τότε είναι van Eyck.
Ο Γιαν βαν Άικ (Jan van Eyck 1390-1441) ήταν Φλαμανδός ζωγράφος,της εποχής της Αναγέννησης.Είναι γνωστός για τις προσωπογραφίες καθώς και τις μικρογραφίες του (πολλές από τις οποίες κοσμούν μια πλειάδα ανακτόρων και εκκλησιών της Ευρώπης).Υπήρξε ένας από τους πρώτους ζωγράφους που υπέγραφαν τα έργα τους,ενώ οι τεχνικές που χρησιμοποίησε και επινόησε επηρέασαν μεγάλο αριθμό μετέπειτα καλλιτεχνών.Η υπογραφή του “ALS IK KAN” (όπως μπορώ) προέρχεται από τη φλαμανδική ρήση όπως μπορώ,όχι όπως θα μπορούσα.Σ’αυτήν οφείλεται εν πολλοίς η φήμη του,αλλά και η αδιαμφισβήτητη ταυτότητα των έργων του.
Bosh
Εάν οι πίνακες έχουν πολλούς μικροσκοπικούς ανθρώπους αλλά ταυτόχρονα έχουν επίσης και ένα σωρό τρελά σκηνικά, είναι Bosch.
Ο Ιερώνυμος Μπος (Hieronymus van Aken,1450-1516) ήταν σηματνικός Ολλανδός ζωγράφος που έζησε τη περίοδο του μεσαίωνα.Στην εποχή του θεωρήθηκε ένας “επινοητής τεράτων και χιμαιρικών οπτασιών”.Περίπου στα 1600 ο ιστορικός τέχνης Κάρελ φαν Μάντερ χαρακτήρισε τους πίνακες του Μπος ως “θαυμαστές και παράξενες φαντασιώσεις,συχνά ανατριχιαστικές.Γενικότερα έχει χαρακτηριστεί ως ένας υπερρεαλιστής του 15ου ιώνα εν΄ψ για άλλους το έργο του αντανακλά απόκρυφες πρακτικές του μεσαιωνικού κόσμου όπως η αλχημεία ή η μαγεία.Ο Μπος φιλοτέχνησε αρκετά τρίπτυχα (δηλ : τρεις διαδοχικούς πίνακες) συνήθως ζωγραφισμένα σε μια ξύλινη επιφάνεια.Η έννοια της αμαρτίας αλλά και το ευρύτερο μεσαιωνικό θέμα της Δευτέρας Παρουσίας αποτέλεσαν κεντρικούς άξονες στη θεματολογία του (σχεδόν όλη θρησκευτικού περιεχομένου)
Ρέμπραντ.
Αν όλα τα πρόσωπα στους πίνακες μοιάζουν με ζητιάνους που φωτίζονται αμυδρά με μια λάμπα του δρόμου,είναι Ρέμπραντ.
Ο Ρέμπραντ Χάρμενσοον βαν Ρέιν (Rembrandt Harmenszoon van Rijn,1606-1669) ήταν Ολλανδός ζωγράφος και χαράκτης του 17ου αιώνα.Το όνομα του συμβολίζει τη περίοδο της “χρυσής εποχής” της Ολλανδίας.Ο Ρέμπραντ κατάφερε ν’αποκτήσει σημαντική καλλιτεχνική και κοινωνική αναγνώριση στην εποχή του,ακόμα και κατά τη διάρκεια της χρεοκοπίας του. Εκτιμάται μέχρι σήμερα για την δεξιοτεχνία,την υψηλή τέχνη του αλλά και τον πλούτο αυτής.Υπήρξε καινοτόμος στη τεχνική αναζητώντας διαρκώς νέους εκφραστικούς τρόπους.
Ταινία : Rembrandt (1936) Μια αρκετά καλή ταινία που καταφέρνει να σκιαγραφήσει τον χαρακτήρα του Ρέμπραντ κυρίως την επιμονή,την περιφρόνηση αλλά και την τρυφερότητα του.
Μικελάντζελο
Αν όλοι είναι όμορφοι, γυμνοί, και ο ένας πάνω στον άλλον είναι Μικελάντζελο.
Ο Μικελάντζελο ντι Λοντοβίκο Μπουοναρότι Σιμόνι (Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni,1475-1564) γνωστός περισσότερο ως Μιχαήλ Άγγελος ήταν γλύπτης,ζωγράφος,αρχιτέκτονας και ποιητής της αναγέννησης.Σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σπουδαιότερους δημιουργούς στην ιστορία της τέχνης.
Ταινία : The agony and the Ecstacy (1965) Μία βιογραφική ιστορία που επικεντρώνεται κυρίως στα προβλήματα που αντιμετώπισε ζωγραφίζοντας το παρεκκλήσι της Σιστίνα από τον Πάπα.Προτάθηκε για πέντε Όσκαρ.
“O μεγαλύτερος κίνδυνος,για τους περισσότερους,δεν είναι μήπως βάλουν κάποιον πολύ υψηλό στόχο που δε θα μπορέσουν να πετύχουν,αλλά μήπως ο στόχος είναι πολύ χαμηλός και τον πετύχουν” Μικελαντζελο
Ντεγκά.
Αν δείτε μπαλαρίνες, είναι Ντεγκά.
Ο Εντγκάρ Ντεγκά (Edgar Germain Hilaire Degas 1834-1917) ήταν Γάλλος ζωγράφος,χαράκτης και γλύπτης.Υπό ορισμένες προυποθέσεις ανήκει στο κίνημα του ιμπρεσιονισμού.Κατά την έκφραση του Μπωντλαίρ “αγαπούσε το ανθρώπινο σώμα σαν μια αρμονία υλική,σαν ένα ωραίο αρχιτεκτόνημα και πάνω απ΄όλα τη κίνηση”
“Η τέχνη δεν είναι αυτό που βλέπεις αλλά αυτό που κάνεις τους άλλους να δούν” Ντεγκά
Ελ Γκρέκο.
Αν ένας πίνακας έχει έντονη αντίθεση στο φωτισμό, είναι γαλαζωπός και όλα τα πρόσωπα έχουν γενειάδα είναι Ελ Γκρέκο
Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος γνωστός επίσης με το προσωνύμιο El Greco (1541-1614) ήταν Έλληνας ζωγράφος,γλύπτης και αρχιτέκτονας της Ισπανικής αναγέννησης.Έζησε το μεγλύτερο μέρος μακριά από τη πατρίδα του στην Ιταλία και την Ισπανία.Η τέχνη του ήταν αρκετά προσωπική και αυτόνομη έτσι ώστε να μην ευνοηθεί η “συνέχεια” της.Για τον Γάλλο ποιητή Θεόφιλο Γκωτιέ θεωρήθηκε πρόγονος του ρομαντικού κινήματος στην αναζήτηση του παράδοξου ή του ακραίου.Επίσης ο Πάμπλο Πικάσο είχε επηρεαστεί ιδιαίτερα από το έργο του καθώς τον αποκαλούσε χαρακτηριστικά “πατέρα” .
Ταινία : El Greco (2007) Πολύ καλή ταινία,μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές παραγωγές.Βλέποντας τη κατανοείς όχι μόνο τον Θεοτοκόπουλο ως ζωγράφο και άνθρωπο αλλά και τη νοοτροπία της κοινωνίας του μεσαίωνα.Ηρωισμός,αγάπη,αυταπάρνηση.Μια ιστορία που εμπνέει το σήμερα και ενεργοποιεί δημιουργικά το αύριο.
Μονέ.
Πίνακας με πιτσιλωτά χρώματα και χωρίς πρόσωπα,είναι Μονέ.
Ο Κλωντ Μονέ (Claude Oscar Monet,1840-1926) ήταν Γάλλος ζωγράφος.Ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του ιμπρεσιονισμού.Ξεκίνησε να ζωγραφίζει σειρές πινάκων όλοι βασισμένοι σ’ένα κοινό θέμα το οποίο όμως απέδιδε κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο ή διαφορετική τεχνοτροπία.Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι πίνακες που απεικονίζουν τον προσωπικό κήπο στην οικία του στο Ζιβερνύ.Το διάστημα 1883-1908 ταξίδεψε στη Μεσόγειο,γεγονός που τον ενέπνευσε για τη δημιουργία μιας σειράς τοπίων.
“Για μένα το χρώμα έχει δευτερεύουσα σημασία.Μ’ενδιαφέρει ν’ άποδώσω αυτό που βρίσκεται ανάμεσα σε μένα και το χρώμα”Μονέ
Ρενουάρ
Πίνακας με πιτσιλωτά χρώματα που απεικονίζει ένα χαρούμενο πάρτι,είναι Ρενουάρ.
Ο Πιερ Ωγκύστ Ρενουάρ (Pierre Auguste Renoir,1841-1919) ήταν Γάλλος ζωγράφος και εκπρόσωπος του ιμπρεσιονισμού.Θεωρείται ότι επηρεάστηκε σημαντικά από τον Κλωντ Μονέ,πλησιάζοντας ολοένα και περισσότερο προς τον ιμπρεσιονισμό,ιδίως τη περίοδο 1870-83 όπου ονομάζεται και ιμπρεσιονιστική περίοδος του Ρενουάρ.Τη δεκαετία του 1880 ωστόσο άρχισε σταδιακά να διαχωρίζεται από του υπόλοιπους ιμπρεσιονιστές.
Ταινία : Renoir (2012)Η ιστορία του του περίεργου ερωτικού τριγώνου που δημιουργήθηκε ανάμεσα στον ζωγράφο,της νεαρής ανεξάρτητης Αντρέ,τη μούσα του Ρενουάρ, τα τελευταία χρόνια της ζωής του αλλά και του γιού του.Η ταινία δυστυχώς επικεντρώνεται σε αυτό το ερωτικό τρίγωνο παρά στη γενικότερη αισθητική και ζωή του Ρενουάρ ωστόσο παραμένει μια πτυχή της ζωής του η οποία τον στιγμάτισε.Οπότε υπό αυτό το πρίσμα αξίζει να τη δει κανείς χωρίς όμως να προσμένει πολλά.
“Όταν έχω ζωγραφίσει τον πισινό μιας γυναίκας έτσι ώστε να θέλω να τον αγγίξω τότε ο πίνακας έχει τελειώσει” Ρενουάρ
Μανέ.
Πίνακας με πιτσιλωτά χρώματα και δυστυχισμένους ανθρώπους, τότε είναι Μανέ.
Ο Εντουάρ Μανέ (Edouard Manet,1832-1883) ήταν Γάλλος ζωγράφος.Θεωρείται ένας από τους θεμελιωτές της μοντέρνας τέχνης ενώ συνδέθηκε έντονα με το κίνημα του ιμπρεσιονισμού.Αποτέλεσε έναν από τους πλέον αμφιλεγόμενους καλλιτέχνες του 19ου αιώνα.Συνδέθηκε με τους ιμπρεσιονιστές ζωγράφους (Ντεγκά,Μονέ,Σεζάν,Ρενουάρ,Πισαρό) ωστόσο αν και διαπνέοταν από κοινές πεποιθήσεις ο Μανέ δεν συμμετείχε στις εκθέσεις τους ούτε επιθυμούσε να εκλαμβάνεται ως εκπρόσωπος του κινήματος.! Επηρεάστηκε κυρίως από τν Μονέ.Το έργο του υπερασπίστηκαν δημόσια μεγάλες προσωπικότητες όπως οι λογοτέχνες Εμίλ Ζολά,Στεφάν Μαλαρμέ και Σαρλ Μπωντλαίρ.Ιδιαίτερα δημοφιλή είναι τα πορτραίτα που φιλοτέχνησε για τους Ζολά και Μαλαρμέ.
Δεν υπάρχει μεγάλη τέχνη,αλλά μόνο μεγάλος καλλιτέχνης” Μανέ
Ντα Βίντσι.
Τοπία από τον «Άρχοντα των δαχτυλιδιών» , μια περίεργη μπλε ομίχλη, πρόσωπα με κυματιστά μαλλιά και με την αριστοκρατική μύτη της Madonna,είναι Ντα Βίντσι.
Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι (1452-1519) ήταν Ιταλός αρχιτέκτονας,ζωγράφος,γλύπτης,μουσικός,εφευρέτης,μηχανικός,ανατόμος,γεωμέτρης και επιστήμονας που έζησε τη περίοδο της Αναγέννησης.Θεωρείται αρχετυπική μορφή του αναγεννησιακού ουμανιστή,του αναγεννησιακού καλλιτέχνη,του homo universalis και μια ιδιοφυής προσωπικότητα.Από τα μέσα της δεκαετίας του 1480,ο Ντα Βίντσι καταπιανόταν με όλα σχεδόν τα επιστημονικά πεδία.Σώζονται σχέδια του για στρατιωτικό εξοπλισμό ακόμη και ιπτάμενες μηχανές όπου έχει μελετήσει σχολαστικά την αεροδυναμική παρατηρώντας το πέταγμα των πουλιών.Τα σχέδια του ξεπερνούσαν κατά πολύ τις τεχνικές δυνατότητες της εποχής.
Βαν Γκογκ
Το αίσθημα της ζαλάδας μετά από πολλά ποτά σε συνδυασμό μ’ έντονα χρώματα μετά από πολλά ναρκωτικά σε τουριστική επίσκεψη στο Αμστερνταμ,είναι Βαν Γκογκ.
Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ (Vincent Willem Van Gogh,1853-1890) ήταν Ολλανδός ζωγράφος.Όσο ζούσε το έργο του δε σημείωσε επιτυχία ούτε αναγνωρίστηκε ως καλλιτέχνης.Ωστόσο,μετά τον θάνατο του,η φήμη του εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και σήμερα ανανγωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών.Η επίδραση του στα μεταγενέστερα κινήματα του εξπρεσιονισμού,φωβισμού αλλα εν γένει της αφηρημένης τέχνης θεωρείται καταλυτική.Ήδη από τα πολύ νεανικά του χρόνια παρουσίασε τάσεις μελαγχολίας και πρώιμα ψυχολογικά προβλήματα τα οποία αργότερα τον οδήγησαν σ’εγκλεισμό σε ψυχιατρική κλινική.Αρχικά επηρεάστηκε από τον Ζαν Φρανσουά Μιγέ (Jean-Francoiw Millet) στη πορεία όμως κατά την παραμονή του στο Παρίσι έρχεται σ’επαφή με τον ιμπρεσιονισμό και τους μεγάλους εκπροσώπους του όπως οι Ντεγκά,Πισαρό,Γκωγκέν και Λωτρέκ όπου επηρεάζεται σημαντικά και διαμορφώνει το προσωπικό του ύφος (ιδιαίτερα όσον αφορά τη χρήση χρώματος).Κατά το διάστημα της παραμονής του στην Αρλ,δέχεται επίσκεψη από τον ζωγράφο Γκωγκέν οι οποίοι όμως αργότερα διαφώνησαν έντονα.Η κορύφωση της διαφωνίας είναι το γεγονός ότι ο Βαν Γκογκ αποφάσισε να κόψει μέρος του αυτιού του.Υπάρχουν ισχυρισμοί πως ο Βαν Γκογκ είχε απειλήσει να σκοτώσει τον Γκωγκέν και προέβη στο κόψιμο του αυτιού του αναζητώντας ένα είδος κάθαρσης από τις τύχεις του.Είναι επίσης διάσημος για τις πινελιές του οι οποίες πολλές φορές παρουσιάζουν μια κίνηση.
Ταινία : Lust for life ( 1956) Γενικότερα για τον Βανγ Γκογκ έχουν γυριστεί πολλές ταινίες Ωστόσο,προσωπικά ξεχωρίζω αυτή . Δεν είναι μια απλή κινηματογραφική βιογραφία.Ο σκηνοθέτης καταφέρνει να συλλάβει με τον φακό του όλα τα τοπία που ενέπνευσαν τον καλλιτέχνη και να τα ζωντανέψει κυριολεκτικά. Το υλικό για την ταινία βασίστηκε κυρίως στα γράμματα που έστελνε ο Βαν Γκογκ στον αδερφό του.Έτσι μέσω αυτής αναδεικνύονται οι έρωτες χωρίς ανταπόκριση, η σχέση του με τη ζωγραγική,η φιλία του με τον Γκογκαίν,η ψυχική του ασθένεια αλλά και η αυτοκτονία του σε ηλικία 37 ετών! Η ταινία Lust for Life του 1956 υπήρξε υποψήφια για βραβεία όσκαρ καλύτερων σκηνικών και σεναρίου, αλλά και για τους δύο αντρικούς ρόλους· α’ ανδρικού ρόλου για τον Kirk Douglas στο ρόλο του Vincent που δίνει μια απίστευτα δυναμική ερμηνεία (για πολλούς στον καλύτερο ρόλο του) και β’ ανδρικού ρόλου για τον Anthony Quinn στο ρόλο του φίλου του Gauguin. Μόνος κερδισμένος υπήρξε ο Quinn, για δεύτερη φορά στην καριέρα του μετά το Βίβα Ζαπάτα.
“Η θλίψη θα διαρκέσει για πάντα” (τα τελευταία του λόγια) Βαν Γκογκ
Modigliani
Μακρόστενα πρόσωπα χωρίς μάτια είναι Μοντιλιάνι
Ο Αμεντέο Κλεμέντε Μοντιλιάνι (Amedeo Clemente Modigliani 1884-1920) ήταν Ιταλός ζωγράφος και γλύπτης.Το ψευδώνυμο του ήταν Μόντι(Modi).Οι ηδονιστικές του τάσεις ικανοποιούνταν μέσω αγοραίου έρωτα,έως ότου συνάντησε στα 26 του τον πρώτο σοβαρό έρωτα της ζωής του,τη ρωσίδα ποιήτρια Άννα Αχμάτοβα.Ο θυελλώδης έρωτας τους διήρκησε ένα έτος καθώς τα βίαια ξεσπάσματα του Μοντιλιάνι την οδήγησαν να επιστρέψει στο σύζυγο της.Αυτός ζώντας μέσα στην απόγνωση,έφτανε συχνά στα άκρα όσον αφορά τους εθισμούς και τις καταχρήσεις ως το τέλος της ζωής του. Τα περισσότερα από τα έργα του τα κατέστρεψε ο ίδιος.Η τέχνη του θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ωδή στο ανθρώπινο πρόσωπο,στο γυναικείο γυμνό.
Ταινία :Modigliani (2004) Εάν επέλεγα έναν ζωγράφο για να γυρίσω τη ζωή του σε ταινία θα ήταν σίγουρα ο Μοντιλιάνι.Ο τρόπος που ζούσε,οι άνθρωποι που συνάντησε,το τραγικό στοιχείο του χαρακτήρα του αλλά και η αυτοκαταστροφική του τάση είναι ξεκάθαρα το ιδανικό σενάριο για κάθε σκηνοθέτη.Έτσι η ταινία που γυρίστηκε πλαισιώθηκε από υπέροχους ηθοποιούς και καταφέρνει να εντυπώσει όλα αυτά σε αρκετά μεγάλο βαθμό.Τυχαίνει να είναι μια από τις αγαπημένες μου ταινίες.Κατάφερε να με κάνει να γελάσω,να κλάψω αλλά και να μάθω πράγματα για μια ιδιαίτερη μορφή που ονομάζονταν Μοντιλιάνι.Δε θα ξεχάσω ποτέ την περίφημη ατάκα “θα ζωγραφίσω τα μάτια σου όταν μάθω τη ψυχή σου”. Την προτείνω ανεπιφύλακτα!
Mondrian
Πίνακας που μοιάζει με φύλλο του Excel με χρωματιστά τετράγωνα, είναι Mondrian
Ο Πίτ Μοντριάν (Piet Mondrian 1872,1944) ήταν Ολλανδός ζωγράφος.Ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της μοντέρνας τέχνης.Συνιδρυτής του κινήματους του νεοπλαστικισμού με τον Theo Van Doesburg.
Σε αυτό το βιντεο θα παρακολουθήσετε κλασσικούς πίνακες να ζωντανεύουν.Είναι μια νεά μόδα animation την οποία έχω λατρέψει και παρακολουθώ ανελειπώς ελπίζω να σας αρέσει :
Της Εβίτας Γοργορίνη
Πηγές : wikipedia,periergo.gr