Κι όμως, υπάρχει δυνατότητα για μαθήματα στις φυλακές!
Επιμέλεια: Κική Φωτοπούλου
Όταν της δόθηκε η ευκαιρία να διδάξει σε μία φυλακή, η φοιτήτρια Laura Warner εκμεταλλεύτηκε την πρόκληση και είπε ναι σ΄έναν διαφορετικό και πρωτότυπο τρόπο διδασκαλίας.
“Όταν ήμουν φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο του Ανατολικού Λονδίνου, περνούσα τον χρόνο μου κάπου ανάμεσα στον ενθουσιασμό και στη συγκίνηση της προοπτικής του να είμαι καθηγήτρια σε μία τάξη με 30 μαθητές, ηλικίας μεταξύ 11 και 18 ετών. Σύντομα συνειδητοποίησα ότι ανυπομονούσα γι’αυτήν την πρόκληση, παρότι ήταν κάπως απρόβλεπτη. Έτσι, όταν από το πανεπιστήμιο μου δόθηκε η ευκαιρία να διδάξω τους εκπαιδευόμενους στη φυλακή, σε μία φυλακή του Λονδίνου, άρπαξα αμέσως την ευκαιρία!”, δηλώνει η ίδια.
Η “Διδασκαλία Μαζί”, είναι μία επιχείρηση διδασκαλίας μεταξύ του UEL και της φυλακής, κατά την οποία 12 εκπαιδευόμενοι εκπαιδευτικοί και 10 μαθητές σε φυλακές συνεργάζονται, για να αναπτύξουν τις βασικές δεξιότητες και να βοηθήσουν τους μαθητές (των φυλακών), να αναλάβουν τους ρόλους των συμβούλων, για να υποστηρίξουν άλλους κρατούμενους και να τους προετοιμάσουν για μια επίσημη πορεία μάθησης και ανάπτυξης.
Όπως ήταν αναμενόμενο η διδασκαλία στις φυλακές δεν έχει καμία σχέση με τη διδασκαλία στα σχολεία. Είναι λογικό να υπάρχει ανησυχία για το περιβάλλον, τους μαθητές και ενδεχομένως για την προσωπική ασφάλεια. Δεν υπάρχουν “δεδομένα τάξης” κι έτσι δεν ξέρεις ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι και ποια τα τωρινά επίπεδα εκπαίδευσής τους. Και φυσικά δεν είσαι μέσα σε μία ασφαλή και συμβατική τάξη, η οποία περιέχει όλες τις ανέσεις ώστε να γίνει το μάθημα όπως πρέπει.
“Αντ΄αυτού πρέπει να φέρεις ένα USB στικάκι με προ-συμφωνημένο και ελεγμένο υλικό μαθήματος. Ωστόσο, η διδασκαλία αυτή έχει πολλά κοινά με την αντίστοιχη του σχολείου, διότι ο θεμελιώδης σκοπός είναι ίδιος και τα πιθανά αποτελέσματα μπορούν να αλλάξουν ριζικά την ζωή.”
Οι εκπαιδευόμενοι, που έχουν ως βάση τους τη φυλακή, επιλέχθηκαν για το μάθημα με κριτήριο το κίνητρό τους και την καταλληλότητά τους, ως μέντορες μάθησης από ομότιμους, στα προγενέστερα επίπεδα εκπαίδευσης. Αυτό σήμαινε ότι υπήρχε μια ομάδα μαθητών με ποικίλες δεξιότητες που κυμαίνονταν από την ξυλουργική μέχρι την προσωπική κατάρτιση στην πολυγλωσσία, αλλά αυτό δεν αντανακλούσε αναγκαστικά την επίσημη ή ακαδημαϊκή μάθηση.
Αυτή είναι η πρώτη πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στις φυλακές: Πώς διδάσκεις τους εκπαιδευόμενους που μπορεί να έχουν περιορισμένες ή αρνητικές εμπειρίες εκπαίδευσης και πώς το προσδιορίζεις αυτό χωρίς να ξεπερνάς τα προσωπικά όρια των δυνητικά ευάλωτων ενηλίκων;Με τον ίδιο τρόπο που θα έκανες σε οποιοδήποτε εκπαιδευτικό ίδρυμα, με οποιαδήποτε ομάδα μαθητευόμενων.
Δημιουργείς σχέσεις, σχεδιάζεις δραστηριότητες και καθήκοντα που είναι προσιτά και δεν εξαρτώνται από τα υψηλά επίπεδα αλφαβητισμού, πειραματίζεσαι και προβληματίζεσαι για το τι λειτούργησε και τι όχι.
Με μόνο δύο ώρες διδασκαλία την εβδομάδα,προκαλεί έκπληξη το πάντα ανοιχτό πνεύμα και η προθυμία των μαθητευόμενων να μοιραστούν τις εμπειρίες και τις ιδέες τους και να θέσουν ερωτήσεις χωρίς φόβο. Αυτή η ατμόσφαιρα συνέβαλε στην ανάπτυξη του εκπαιδευτικού συστήματος και στη διεύρυνση των γνώσεων.
Η συμμετοχή της Laura Warner στη “Διδασκαλία Μαζί” διεύρυνε την κατανόησή της για την εκπαίδευση των φυλακών. «Πέρα από την ανάπτυξη των προσωπικών δεξιοτήτων μου, ώστε να δουλέψω με ενήλικες μαθητές σε πιο προκλητικά πλαίσια, μου δίδαξε τη σημασία της εκπαίδευσης σε ολόκληρη την κοινωνία και σε εκείνους τους τομείς που διαχωρίζονται αποτελεσματικά από την κοινωνία», δηλώνει η ίδια.
«Επιστρέφοντας στην σχολική αίθουσα διδασκαλίας, ξέρω περισσότερα, για το πόσο σημαντικό είναι να μορφώνονται τα νεαρά παιδιά και για το τι συνέπειες έχει το να αποκλείονται από την εκπαίδευση κάποια άτομα.»
Η “Διδασκαλία Μαζί” ελπίζει να γίνει μέρος μιας επίσημης τοποθέτησης για εκπαιδευμένους εκπαιδευτικούς στο UEL. Στο επίκεντρό της είναι η αποκατάσταση των φυλακισμένων μέσω της εκπαίδευσης, αλλά και η παροχή στους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς της ευκαιρίας να βιώσουν όλες τις πτυχές του διδακτικού περιβάλλοντος, την επέκταση της εκπαίδευσης και του ρόλου της στην κοινωνία, πέρα από τα ήδη ευρέα σύνορά της.”
Πηγή: ΤΗΕ