Site icon Frapress

To Discover Weekly του Spotify είναι ένας θησαυρός που περιμένει να τον ανακαλύψεις!

Μάθε πως δουλεύει το “διαμάντι” του Spotify που ονομάζεται Discover Weekly!

Από το 2015 μέχρι και σήμερα, οι αυξανόμενοι χρήστες του Spotify έχουν έναν κρυμμένο θησαυρό στα χέρια τους που λέγεται Discover Weekly. Κάθε Δευτέρα, οι 140 εκατομμύρια ενεργοί χρήστες του Spotify λαμβάνουν ένα ιδιαίτερο προσωπικό mixtape με 30 τραγούδια, κομμένα και ραμμένα στα μέτρα τους. Και δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από το να λαμβάνεις ένα mixtape με βάση τις ΔΙΚΕΣ σου μουσικές προτιμήσεις.

Ααα βρε τυχεροί, ποιος στη χάρη σας βλέπετε και τις προτάσεις μου

Το Discover Weekly, με έναν μαγικό τρόπο βρίσκει ακριβώς τα γούστα σου, και σου προτείνει τραγούδια από συγκροτήματα που ίσως να μην ήξερες καν (βλ. πάνω εικόνα). Δεν πρόκειται για τρομακτική σύμπτωση ή απλά κάποιο τρικ. Το Spotify χρησιμοποιεί 3 διαφορετικές διαδικασίες, για να προτείνει στον κάθε χρήστη 30 τραγούδια που θα ακούσει για μια εβδομάδα, και αν του αρέσουν να ψαχτεί λίγο παραπάνω.

Οι 3 διαδικασιες προτασεων

1. Συνεργατικό Φιλτράρισμα

Με πολύ απλά λόγια, το Συνεργατικό Φιλτράρισμα ή Collaborative Filtering, είναι κάτι αντίστοιχο με το filtering του Netflix, το οποίο χρησιμοποιεί τις κριτικές των θεατών (μέσω star ranking) για να κατανοήσουν καλύτερα το τι θα πρέπει να προτείνουν.

Στο Spotify όμως, δεν υπάρχει star ranking, αλλά έμμεσο feedback.  Ο αριθμός των τραγουδιών, που ακούμε καθώς και συμπεριλαμβανόμενα δεδομένα streaming, δηλαδή αν ο χρήστης αποθήκευσε κάποιο από τα τραγούδια στο playlist του, ή έψαξε κάποιον από τους artists.

Με πιο απλά λόγια και (χάρη στη φώτο που βρήκα και με έσωσε), το Spotify προτείνει στους χρήστες κάποια τραγούδια, που άλλοι χρήστες με παρόμοιες μουσικές προτιμήσεις έχουν ακούσει. Πάμε τώρα στο πως γίνεται αυτό με 140 εκ. χρήστες, που συνεχώς ανεβαίνουν.

Κάθε σειρά του τεράστιου matrix του Spotify αντιπροσωπεύει έναν χρήστη, ενώ κάθε στήλη είναι ένα από τα 30 εκ. τραγούδια της εφαρμογής. Τότε, με τη χρήση μιας πολύπλοκης μαθηματικής φόρμας δημιουργούνται δύο φορείς, του χρήστη (Χ), και του τραγουδιού (Υ). Το fillering συγκρίνει τους vectors σου με τους vectors άλλων χρηστών, και με αυτόν τον τρόπο εμφανίζονται τα καλύτερα τραγούδια για να ακούσεις στην εβδομάδα σου.

2. Natural Language Processing (NLP)

Ο δεύτερος τύπος προτάσεων είναι το Natural Language Processing.  Το NLP συλλέγει μεταδεδομένα (δεδομένα για τα δεδομένα), άρθρα, blogs και γενικότερα ότι υπάρχει στο internet. Με αυτά, το Spotify βρίσκει το τι λένε οι χρήστες για διάφορα τραγούδια, ποια είναι η γνώμη τους για τους καλλιτέχνες, καθώς και ποιοι άλλοι artists συζητιούνται μαζί με αυτούς.

Έτσι σύμφωνα με το Spotify, κάθε artist αλλάζει από μέρα σε μέρα χάρη στις απόψεις των ακροατών. Κάθε λέξη συνδέεται με κάποιον artist, όπως τα tags δηλαδή σε κάποιο άρθρο. Για παράδειγμα οι λέξεις Damn, Humble ή Compton οδηγούν άμεσα στον Kendrick Lamar, και αργότερα σε παρόμοιους artists όπως ο Kanye West.

3. Ακατέργαστα audio κομμάτια

Η συλλογή των audio κομματιών είναι η πιο “τίμια” διαδικασία φιλτραρίσματος, καθώς με αυτόν τον τρόπο το Spotify συλλέγει όχι μόνο τα πιο δημοφιλή τραγούδια, αλλά και τα πιο πρόσφατα. Αυτό γίνεται γιατί άγνωστοι artists πέραν του ότι δεν βρίσκονται εύκολα από users, δεν πιάνονται και στο NLP. Οπότε η τρίτη διαδικασία επιβάλλεται.

Όλο αυτό το ματζαφλάρι είναι τα 30 πρώτα δευτερόλεπτα του “Around The World” των Daft Punk

Παράδειγμα το band που μου πρότεινε το Spotify, στο Youtube έχει μόνο 340 views (τα 100 από μένα), ενώ στα Spotify Listens έχει παραπάνω από τα τριπλάσια. Το Discover Weekly δεν κάνει διακρίσεις, είμαστε όλοι παιδιά του.Ο τρόπος με τον οποίο τα κάνει αυτά είναι απλά μοναδικός. Το Spotify χρησιμοποιεί νευρωνικά δίκτυα τα οποία αντί για pixels χρησιμοποιούν δεδομένα audio. Για να μην το πολυαναλύσω (μου έφαγε τη πίστη για να βρω τι ακριβώς είναι), τα δίκτυα επεξεργάζονται τα τραγούδια, και ανάλογα με τον ρυθμό, τον τόνο και τον θόρυβο, βοηθά στο να βρει ομοιότητες με άλλα τραγούδια.

Τέλος, από τις 4 Δεκεμβρίου το Spotify ξεκίνησε και έναν πιο interactive τρόπο φιλτραρίσματος, όπου ρωτάει με ένα like ή με μια αφαίρεση τις προτιμήσεις του χρήστη. 

Ακόμα να χρησιμοποιήσεις το Discover Weekly;

ΥΓ. Σε περίπτωση που κάποια εβδομάδα δεν έβαλες Spotify ή έχασες κάποιο τραγούδι που σου άρεσε, τσέκαρε αυτή την εφαρμογή που σου δείχνει τα τραγούδια της προηγούμενης εβδομάδας εδώ.

Σχόλια

Exit mobile version