Η δημιουργία μιας ταινίας μπορεί να θεωρηθεί τέχνη. Μία σκηνή, ένα μέρος, ένα στιγμιότυπο, αν είναι δημιουργημένα από ένα καλλιτεχνικό μυαλό με έμφαση στις λεπτομέρειες, μπορεί να συγκριθεί με πίνακα ζωγραφικής. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι πολλοί σκηνοθέτες έχουν επηρεαστεί από γνωστά έργα τέχνης.
Μία εικόνα μπορεί να προσφέρει πολλά συναισθήματα και να έχει τη δική τις ιστορία. Από αυτό εμπνεύστηκαν οι σκηνοθέτες και αποφάσισαν να τους δώσουν ζωή. Δεν αντέγραψαν, αλλά πήγαν τον πίνακα ένα βήμα πιο πέρα δίνοντας του σάρκα και οστά.
Δείτε παρακάτω γνωστές ταινίες που περιέχουν σκηνές εμπνευσμένες από έργα τέχνης.
Django (Quentin Tarantino, 2012) – The Blue Boy (Thomas Gainsborough, 1770)
Το μπλε κοστούμι του Django είναι ακριβώς το ίδιο με του αγοριού που απεικονίζεται στο έργο του Gainsborough. Αυτή δεν είναι η μόνη συσχέτιση. Το αγόρι στα δεξιά έχει φανεί ξανά στη μεγάλη οθόνη καθώς ο F. W. Murnau δημιούργησε το 1924 ταινία εμπνευσμένη απ’ τον συγκεκριμένο πίνακα. Σε αυτήν την ταινία χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά μια σημαντική τεχνική λήψης με ονομασία “Unchaned”. Ολόκληρος ο τίτλος της ταινία του Tarantino είναι Django Unchaned”
Melancholia (Lars Von Trier, 2011) – Ophelia (John Everett Millais, 1851)
Στην πρώτη σκηνή της “Μελαγχολίας” του Von Trier βλέπουμε την Kirsten Dunst σε μια ακριβή αναπαράσταση της Οφηλίας. Μέσα στα νερά μιας λίμνης, με φόρεμα και λουλούδια στο χέρι. Ο πίνακας του Millais εμφανίζεται αργότερα στην ταινία, συμβολίζοντας την κατάθλιψη της κεντρικής ηρωίδας.
Inception (Christopher Nolan, 2010) – Ascending and Descending (M. C. Escher, 1960)
Οι σκάλες είναι στη σκηνή της ταινίας όπου οι πρωταγωνιστές βρίσκονται στον κόσμο των ονείρων. Αλλά μπορούμε να πούμε πως ολόκληρη η ταινία έχει μια συσχέτιση με τον πίνακα “Ascending and Descending”. Η διαχωριστική γραμμή μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας και η διαφορετική ερμηνεία όσων βλέπουμε. Οι συμβολισμοί του Escher είναι κάτι που γενικότερα έχει επηρεάσει τον Nolan στην κινηματογραφική του πορεία.
Pan’s Labyrinth (Guillermo del Toro, 2006) – Saturn Devouring His Son (Francisco de Goya, 1819-1823)
Η εμφάνιση του χαρακτήρα απ’την ταινία “Ο λαβύρινθος του Πάνα” είναι εμπνευσμένη απ’ τον πίνακα του Goya. Ο πίνακας είναι σκοτεινός και προκαλεί ένα παράξενο, ενοχλητικό αίσθημα. Ακριβώς όπως και η ατμόσφαιρα της ταινίας.
Lost In Translation (Sofia Coppola, 2003) – Jutta (John Kacere, 1973)
Στην αρχή της ταινία βλέπουμε την Σκάρλετ Γιόχανσον ξαπλωμένη με πλάτη φορώντας ένα ημιδιάφανο εσώρουχο. Η σκηνή είναι γλυκιά αλλά και προκλητική. Ό,τι πρέπει για να σε εισάγει στην ατμόσφαιρα της ταινίας. Η Σοφία Κόπολα εμπνεύστηκε το στιγμιότυπο από την “Jutta” του Kacere.
The Shining (Stanley Kubrick, 1980) – Identical Twins, Roselle (Diane Arbus, 1967)
Το “Shining” θεωρείται από τα καλύτερα θρίλερ όλων των εποχών. Το στιγμιότυπο με τα δίδυμα είναι η πιο αντιπροσωπευτική σκηνή της ταινίας. Τα τρομαχτικά δίδυμα ο Κιούμπρικ τα εμπνεύστηκε από τη φωτογραφία που τράβηξε η καλλιτέχνης Diane Arbus.
Psycho (Alfred Hitchcock, 1960) – House By The Rail Road (Edward Hopper, 1925)
Ίσως το δημοφιλέστερο και πιο διαχρονικό θρίλερ. Λίγοι όμως γνωρίζουν ότι το σπίτι στην ταινία είναι σχεδιασμένο σύμφωνα με τον πίνακα του Edward Hopper.