Site icon Frapress

L.EM.ON crash: ο φύλακας άγγελος των μοτοσικλετιστών

Η διαδρομή της πρωτοποριακής ιδέας του L.EM.ON crash αποκαλύπτεται μέσα από το Frapress.gr …

*Το παρόν άρθρο συντάχθηκε έπειτα από μια άκρως ενδιαφέρουσα κατ’ ιδίαν συζήτηση με τον Άγγελο Βασιλειάδη, εκ των 4 μελών της ομάδας που διακρίθηκε στο Διαγωνισμό Καινοτομίας και Νεανικής Επιχειρηματικότητας με την ιδέα του L.EM.ON crash

Η σύλληψη της ιδέας…

Όταν πριν από περίπου ένα χρόνο, ο Άγγελος (Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Α.Π.Θ.), ο Δημήτρης (Μηχανολόγων Μηχανικών Α.Π.Θ.), ο Κώστας (Πολιτικών Μηχανικών Α.Π.Θ.) και ο Σταύρος (Πολιτικών Μηχανικών Α.Π.Θ.)  ήταν συγκεντρωμένοι γύρω από ένα τραπεζάκι, στο κυλικείο της Βιβλιοθήκης του Α.Π.Θ., σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να πάρουν τη σωτήρια εκείνη βαθιά ανάσα που θα τους έδινε κουράγιο για να εισέλθουν στο «χαμάμ» του αναγνωστηρίου και να συνεχίσουν τη μελέτη για την εξεταστική, τίποτε δεν προοιώνιζε τα όσα επρόκειτο να δρομολογήσει μια ζαβλακωμένη έμπνευση της στιγμής… Ένας αυτοσχέδιος διαγωνισμός που έστησαν μεταξύ τους προκειμένου να παρατείνουν το διάλειμμά τους στο κυλικείο, στύβοντας απλώς το μυαλό τους κι ακονίζοντας τη φαντασία τους με σκοπό να σκαρφιστούν μια καινοτόμα ιδέα στον τομέα της οδικής ασφάλειας καθότι όλοι τους οδηγοί δύο ή τεσσάρων τροχών.

Κάπου εκεί, ανάμεσα στους 4  παπαριασμένους καφέδες κατατέθηκε κι ορθώθηκε σαν όραμα για πρώτη φορά η ιδέα του κράνους-τηλεφωνητή που μπορεί να διατηρήσει την ακεραιότητα και την «ψυχραιμία» του σε περίπτωση ενός ατυχήματος. Χασκογέλασαν, ξύπνησαν από τον λήθαργο και πήραν τη βαθιά ανάσα…

Και το όνομα αυτής… L.EM.ON crash

Δύο μέρες αργότερα, τελείως συμπτωματικά, εντοπίζουν στο διαδίκτυο την προκήρυξη με τίτλο «2ος Διαγωνισμός Καινοτομίας και Νεανικής Επιχειρηματικότητας – Ideatree» από το Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ (Ίδρυμα Νεολαίας Δια Βίου Μάθησης) και το φευγαλέο όραμα του διαλείμματος αναζωπυρώνεται. Ως εκ τούτου συγκαλούν έκτακτο «συναδελφικό συμβούλιο» σε ένα καφέ της Θεσσαλονίκης προκειμένου να συζητήσουν με περισσότερη εμβρίθεια την προοπτική της ιδέας και να καταρτίσουν την αίτηση συμμετοχής στο διαγωνισμό. Και το όνομα αυτού; Ιδού η απορία… Ο σερβιτόρος φέρνει τους καφέδες και δίνει τον αναγκαίο κωδικό του wifi: «lemon crash»

«Μα, καλά, γιατί να επιλέξεις τέτοιο κωδικό…»
«Είναι ένας ιδιαίτερος χυμός με βασικό συστατικό το λεμόνι, το οποίο υφίσταται μια ειδική επεξεργασία…», ξεκίνησε να περιγράφει με περισπούδαστο ύφος ο σερβιτόρος.
«Ωραία, εντάξει. Άλλου είδους εμπνευσμένο όνομα μάς λείπει αυτή τη στιγμή… της συσκευής στο κράνος. Πώς θα την ονομάσουμε;»
«lemon crash…»
«Έλα ρε, κόψε την πλάκα και δεν προλαβαίνουμε…»
«Κι όμως, στέκει… L-ife EM-ergency ON crash.»
«Φίλε, ΝΑΙ!»

Η αίτηση συμμετοχής στο διαγωνισμό

Η αίτηση υποβάλλεται εμπρόθεσμα τον Μάιο του 2015. Σε αυτήν συμπεριλαμβάνεται μια εποπτική περιγραφή της «ιδέας» (executive summary), καθώς και αναλυτικότερα στοιχεία, έστω και σε πρώιμη μορφή, γύρω από τον στόχο-όραμα που υπηρετεί σε συνδυασμό με το πρόβλημα το οποίο επιλύει.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται:

«Το πόσο γρήγορα θα ειδοποιηθεί το πλησιέστερο κέντρο έκτακτης ανάγκης από τη στιγμή του ατυχήματος αποτελεί παράγοντα καθοριστικής σημασίας για την επιβίωση του τραυματία. Τι γίνεται όμως στην περίπτωση που ο ίδιος ο αναβάτης δεν δύναται να το ειδοποιήσει; Τι συμβαίνει όταν δεν υπάρχει κάποιος τρίτος στην περιοχή του ατυχήματος να καλέσει, εγκαίρως, για βοήθεια; Ακόμη χειρότερα, τι συμβαίνει στην ατυχή περίπτωση εγκατάλειψης του θύματος από ασυνείδητο οδηγό;

Σε αυτό το πρόβλημα καλείται να δώσει λύση το προϊόν, το οποίο θέλουμε να αναπτύξουμε, το L.EM.ON crash (Life Emergency On crash). Πρόκειται για ένα αυτοματοποιημένο σύστημα ανίχνευσης ατυχήματος και ειδοποίησης του αρμόδιου φορέα εκτάκτου ανάγκης. Το L.EM.ON crash είναι μια ηλεκτρονική συσκευή, βελτιστοποιημένη για χρήση σε μοτοσυκλέτες, η οποία θα περιλαμβάνει εξειδικευμένα αισθητήρια όργανα, συστήματα επικοινωνίας και εντοπισμού(GPS). Η συσκευή θα τοποθετείται στο κράνος του αναβάτη και θα είναι προγραμματισμένη να ανιχνεύει οποιαδήποτε σφοδρή πρόσκρουση σε αυτό (70% των τραυματισμών των ατυχημάτων με μοτοσυκλέτα είναι κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις). Μετά την ενεργοποίηση του συστήματος, η συσκευή θα καλεί αυτόματα το κέντρο άμεσης βοήθειας, ανάλογα με την περιοχή, ενημερώνοντας για το ατύχημα και τη θέση που αυτό έλαβε χώρα.»

Λίγες εβδομάδες μετά, προς μεγάλη τους έκπληξη, λαμβάνουν ένα mail το οποίο επιβεβαιώνει την πρόκριση της ιδέας, από το αρχικό σύνολο των 240, στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού και τις 40 επικρατέστερες! Στη συγκεκριμένη φάση, αξιολογούνται πλέον τα πιο εξειδικευμένα κριτήρια των ιδεών που έχουν προκριθεί, σε σχέση κυρίως με την πιθανή εισαγωγή και τη βιωσιμότητά τους σ’ ένα σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον.

Αξίζει να σημειωθεί πως τα παιδιά χωρίς να έχουν την παραμικρή επαφή με τους όρους λειτουργίας και τους κώδικες του «επιχειρείν» διαμορφώνουν μία στοιχειώδη τεχνική έκθεση στην οποία παρουσιάζουν μια πρώτη εκτίμηση των επιχειρηματικών προοπτικών της ιδέας τους βασιζόμενοι αποκλειστικά στο προσωπικό τους αισθητήριο. Παρά τις όποιες φυσιολογικές ελλείψεις ή ανακρίβειες δεν αργούν να αντιληφθούν πως η ιδέα τους μόνο ασυγκίνητους δεν αφήνει τους ιθύνοντες του διαγωνισμού οι οποίοι προσυπογράφουν το εισιτήριό της για την τελική φάση των 7 και τα δικά τους εισιτήρια για το Καρπενήσι όπου πρόκειται να φιλοξενηθεί.

Η τελική φάση του διαγωνισμού… αποσκευές για Καρπενήσι

Η τελική φάση του διαγωνισμού στο Καρπενήσι αποτελεί, χωρίς υπερβολή, μια «εμπειρία ζωής» για όλους τους διαγωνιζόμενους καθότι συμμετέχουν επί της ουσίας σε ένα πολυδιάστατο «πρόγραμμα επιχειρηματικής επιτάχυνσης», διάρκειας έξι ημερών, στο οποίο ο εντατικός ρυθμός και οι στοχευμένες σεμιναριακές διαλέξεις κι εμπειρίες συμπυκνώνουν το επιχειρηματικό «γνωστικό αντικείμενο» μερικών μηνών (!)… Οι αποκαλούμενοι «μέντορες» που συντονίζουν το εν λόγω πρόγραμμα έχουν καταξιωθεί στο νεοφυή επιχειρηματικό κόσμο με την πρωτοποριακή και διαδεδομένη πλέον εφαρμογή «Novoville», η φιλοσοφία της οποίας στρέφεται γύρω από την ταχύτερη επίλυση των προβλημάτων που αναφέρονται στην εκάστοτε δημοτική κοινότητα μέσω μιας κοινής ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων. Σαφώς, δεν απουσιάζουν και διάφοροι άλλοι εκπρόσωποι της επιχειρηματικής δραστηριότητας οι οποίοι με την παρουσία τους διευρύνουν ακόμα περισσότερο το γνωστικό φάσμα του προγράμματος.

Στο Καρπενήσι, οι 4 εμπνευστές του L.EM.ON crash θα διαπιστώσουν πως είναι οι αποκλειστικοί «πρεσβευτές» της προπτυχιακής ακαδημαϊκής κοινότητας κι επιπλέον οι μοναδικοί που επιχειρούν να προωθήσουν ένα «προϊόν» και όχι μια υπηρεσία, γεγονός που από μόνο του τους καθιστά «ιδιάζουσα περίπτωση». Η αναπόφευκτη απουσία πρωτότυπου δείγματος του προϊόντος τους σε αντιπαραβολή με τις ενδεικτικές εφαρμογές των υπόλοιπων υπηρεσιών που συναγωνίζονται προξενεί εντύπωση ωστόσο δεν υποβαθμίζει στο ελάχιστο την προοπτική διάκρισης του L.EM.ON crash.

Η εμπειρία δε, που θα τους στιγματίσει από τη συμμετοχή τους στο συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι το λεγόμενο «elevator pitch», η λογική του οποίου είναι κινηματογραφικά εντυπωσιακή: «Εργάζεσαι σε έναν από τους ανώτερους ορόφους ενός ουρανοξύστη κι ο επενδυτής που φιλοδοξείς να δελεάσεις εργάζεται έναν όροφο πάνω από τον δικό σου. Τυχαίνει να συναντηθείτε στο ασανσέρ χωρίς να γνωρίζει προσωπικά ο ένας τον άλλο. Έχετε 90 δευτερόλεπτα στη διάθεσή σας για να τον πείσετε να επενδύσει στην ιδέα σας.»

Αναμονή… μέχρι την τελική παρουσίαση κι αναβολή

Με το 30% της τελικής τους αξιολόγησης στις αποσκευές και με τους ορίζοντές τους θεαματικά διευρυμένους πάνω στο περίπλοκο πεδίο του επιχειρηματικού «γίγνεσθαι», οι 4 διαγωνιζόμενοι επιστρέφουν στη Θεσσαλονίκη έχοντας 15 μέρες στη διάθεσή τους μέχρι τις τελικές παρουσιάσεις των ιδεών στην Αθήνα και τη διεκδίκηση ενός εκ των επάθλων. Η επισήμανση για την απουσία πρωτότυπου δείγματος ωστόσο φαίνεται να μην έχει εξανεμιστεί, αντιθέτως εγείρει τον ζήλο των παιδιών τα οποία καταφέρνουν να το κατασκευάσουν μετατρέποντας για δύο βδομάδες μια αχρησιμοποίητη αίθουσα φροντιστηρίου ξένων γλωσσών στο δικό τους αυτοσχέδιο εργαστήριο καταρρίπτοντας κάθε λογικό χρονοδιάγραμμα. Και μαζί μ’ αυτά πιθανόν και την ίδια την ημερομηνία διεξαγωγής των παρουσιάσεων η οποία ξεκινάει τον χορό των αλλεπάλληλων αναβολών της, για τεχνικούς λόγους, μέχρις ότου οριστεί τελικά για τις αρχές του περασμένου Απριλίου.

Με αυτήν την εξέλιξη, χάνεται η ευκαιρία ενός αξιοσημείωτου αιφνιδιασμού που θα προκαλούσε η αποκάλυψη ενός πρωτότυπου δείγματος μετά από μόλις 15 μέρες, έτσι τα παιδιά, πάντοτε παράλληλα με την ακαδημαϊκή τους δραστηριότητα, στρέφονται στην βελτίωση του υφιστάμενου δείγματος και κατά κύριο λόγο στην σμίκρυνσή του.

Προσέγγιση και σύσταση της ιδέας στο Ε.Κ.Α.Β

Στο μεταξύ, αξιοποιούν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν τον ίδιο τον οργανισμό τον οποίο φιλοδοξούν να εξυπηρετήσουν, το Ε.Κ.Α.Β, όπου μάλιστα βρίσκουν άκρως θετική ανταπόκριση.

«Πρόκειται για μια επαναστατική συσκευή, ικανή να επιλύσει πολλά πρακτικά προβλήματα τα οποία οι εργαζόμενοι του Ε.Κ.Α.Β αντιμετωπίζουν καθημερινά. Δεν είναι λίγες οι φορές που ακόμα κι αν υπάρχει δυνατότητα τηλεφωνικής κλήσης από τον τόπο του ατυχήματος, οι ίδιοι οι τραυματίες ή ακόμα και οι αυτόπτες μάρτυρες, υπό την επήρεια του σοκ, δεν είναι σε θέση να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους και να δώσουν ακριβείς πληροφορίες με αποτέλεσμα να δυσχεραίνουν τη συνεννόηση.»

Αξίζει ν’ αναφερθεί πως σε μία πρώτη εφαρμογή της συσκευής και του συστήματος επικοινωνίας της δεν απαιτείται απολύτως καμία προσαρμογή από την πλευρά του Ε.Κ.Α.Β καθότι πρόκειται για μια τυπική τηλεφωνική κλήση (λόγω των συστημάτων GSM που χρησιμοποιεί η συσκευή) η οποία μάλιστα μπορεί να πραγματοποιηθεί ανεξαρτήτως κάλυψης δικτύου, στη λογική της κλήσης του αριθμού έκτακτης ανάγκης 112. Ασφαλώς, πάντα υπάρχει η δυνατότητα εξέλιξης του συστήματος λειτουργίας του L.EM.ON crash με τη δημιουργία βάσεων δεδομένων στα νοσοκομεία όπου αυτομάτως θα διαμορφώνεται κι ένα αρχείο καταγραφών όλων των περιστατικών τα οποία έχουν εντοπιστεί μέσω της συσκευής.

Τελική παρουσίαση και… 2η θέση στον διαγωνισμό

Η μόλις 10 εκατοστών συσκευή (σχεδόν η μισή από το πρωτότυπο δείγμα) που αποκαλύπτεται στην τελική παρουσίαση, με περιθώριο περαιτέρω βελτίωσης στα 5 εκατοστά, θα κερδίσει το θαυμασμό της επιτροπής και τη 2η θέση στο διαγωνισμό ολοκληρώνοντας έτσι τη σύστασή της στο ευρύ κοινό κι αναμένοντας πλέον το ενδιαφέρον των ανθρώπων που θα θελήσουν να επενδύσουν στις προοπτικές εξέλιξής της. Το χρηματικό έπαθλο που πρόκειται να δοθεί στα παιδιά για τη διάκρισή τους μοιάζει με «τιμητικό έπαινο» μπροστά στον προϋπολογισμό που θα ήταν ικανός να στηρίξει την προώθηση και την τυποποίηση της συσκευής στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον, επομένως η ανάγκη επένδυσης φαντάζει επιβεβλημένη.

Ακόμα κι αν η συσκευή, παρά το ευφάνταστο βάπτισμά της, τελικά μετονομαστεί λόγω της αρνητικής χροιάς που εκπέμπει η λέξη crash -όπως επισημάνθηκε στο Καρπενήσι- το L.EM.ON crash έχει ήδη καταθέσει τα διαπιστευτήριά του στο πεδίο της οδικής ασφάλειας. Κι ο δρόμος πλέον είναι ανοιχτός  για να το υποδεχτεί…

Από αριστερά: Άγγελος, Βασιλειάδης, Σταύρος Μάλλιαρης, Κώστας Μουστίδης, Δημήτρης Μουδιώτης

Επί τον τύπον των ήλων…

Η αναμφισβήτητα σπουδαία διάκριση των 4 παιδιών εξακολουθεί να απουσιάζει από τα δελτία τύπου του Α.Π.Θ. επειδή «δεν είχαν την καθοδήγηση κάποιου μέλους του διδακτικού προσωπικού του Ιδρύματος»…

Σχόλια

Exit mobile version