Site icon Frapress

Το πολύχρωμο πρίσμα του Wes Anderson

Ένα αφιέρωμα στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και ιδιαιτερότητα του σκηνοθέτη Wes Anderson…

O Wes Anderson είναι ένας γνωστός και ιδιαίτερα αγαπητός Αμερικανός σκηνοθέτης που το άστρο του ανέτειλε τη δεκαετία του ’90 και έκτοτε παραμένει στην κορυφή, έχοντας μάλιστα καταφέρει  να εξασφαλίσει και μία δυναμική παρουσία στα Όσκαρ με την τελευταία ταινία του «Τhe Grand Budapest Hotel». Ποιο ιδιαίτερο στοιχείο της δουλειάς του, όμως, του έχει χαρίσει τη δόξα;

Ο Αnderson δεν είναι από τους σκηνοθέτες που προσπαθούν να κερδίσουν το κοινό τους μέσα από το σενάριο και την ιστορία που παρουσιάζουν. Και ο ίδιος μάλιστα πιστεύει για τον εαυτό του ότι είναι σχετικά αδύναμος στην παρουσίαση της πλοκής. Η θεματολογία του σε κάποιες ταινίες έχει σαν βασικό άξονα την οικογένεια (βλ.Darjeeling Limited, Royal Tenenbaums, Moonrise Kingdom) και σε άλλες περιπτώσεις μπορεί να μιλάει για την δυσλειτουργία της ή για την αποξένωση μελών μέσα στο οικογενειακό πλαίσιο και άλλοτε έχει σαν θεμελιώδες μοτίβο την επανασύνδεσή τους.

Στην ουσία, αυτό που κάνει σημαντικό το έργο του και τον έχει αναγάγει σε σκηνοθέτη-σύμβολο της εποχής είναι η χρήση των τεχνικών μέσων που χρησιμοποιεί.

The Life Aquatic with Steve Zissou (2004)

Πρόκειται για έναν δημιουργό που διακατέχεται από ένα τρομερό πάθος για την εικόνα, προσπαθεί να πετύχει πάντα μια συμμετρία στο οπτικό πλαίσιο που θα προσφέρει στο θεατή και η χρήση πολλαπλών χρωμάτων σε αντιδιαστολή με τους ράθυμους και ιδιόρρυθμους  χαρακτήρες συνθέτει κάτι τρομερά πρωτότυπο.

Moonrise Kingdom

Επιπλέον, τα πλάνα που χαρίζει στους θεατές του είναι μοναδικά: είναι τρομερά δοσμένος σε ένα ατέρμονο παιχνίδι με το φακό άλλοτε χρησιμοποιώντας το zoom και άλλοτε τοποθετώντας μία κινούμενη κάμερα στο παιχνίδι που προσπαθεί να συλλάβει τους χαρακτήρες του, ενώ μετατοπίζονται και κυνηγούν αυτό που επιβάλλει το σενάριο για να χτιστεί η πλοκή.

Grand Budapest Hotel

Έχει χαρακτηριστεί κατά καιρούς ο σκηνοθέτης που μπορεί και πλέκει το ρεαλιστικό στοιχείο με το σουρεαλιστικό. Από την άλλη πλευρά, πολλοί τον κατηγορούν για το ότι δίνει τόσο μεγάλη έμφαση στο ύφος και το στυλ των ταινιών του και ότι στερείται ουσίας, πράγμα που δεν ισχύει αν σκεφτεί κανείς πόσο προσεκτικά δομημένες είναι οι ταινίες του.

Σίγουρα πολλές φορές η πραγματικότητα φαίνεται διαφορετική και ο Αnderson παρασύρει το θεατή σε ένα μαγικό και ιδεατό κόσμο βγαλμένο από όνειρο (κυρίως στο Grand Budapest Hotel) αλλά παράλληλα αγγίζει την πραγματικότητα γιατί οι χαρακτήρες βρίσκονται σε έναν διαρκές αγώνα για να επιτύχουν κάτι.

Grand Budapest Hotel(2014) με τον Ralph Fiennes στον πρωταγωνιστικό ρόλο

O ίδιος ισχυρίζεται ότι πολλές φορές επιχειρεί να προσεγγίσει τα πράγματα υπό ένα πιο παιδικό πρίσμα, κάτι ιδιαίτερα εμφανές στο Moonrise Kingdom (2011) που είναι μία από τις πιο γνωστές ταινίες του. Το χιουμοριστικό στην προκειμένη υπόθεση είναι ότι οι ενήλικες εμφανίζονται πιο ανώριμοι και μπερδεμένοι απ’ότι τα παιδιά.

Moonrise Kingdom(2012)

Ο Wes Anderson συνδεόταν φιλικά με τον Owen Wilson στο πανεπιστήμιο και στη συνέχεια συνεργάστηκαν και σε επαγγελματικό επίπεδο, καθώς μετά την αποφοίτηση του Anderson (σπούδασε Φιλοσοφία) έγραψαν από κοινού το σενάριο για μία ταινία μικρού μήκους με τίτλο Bottle Rocket(1994), το οποίο προσέλκυσε το κοινό και κατάφερε να γίνει η πρώτη ολοκληρωμένη ταινία του σκηνοθέτη(1996) με πρωταγωνιστές τον Owen Wilson και τον αδερφό του Luke Wilson.

Είναι μία πρωτότυπη κωμωδία που διαφοροποιείται λίγο από τις κάπως αφελείς αμερικάνικες ταινίες της εποχής που μαζί με το Rushmore(1998) και πρωταγωνιστές τον Bill Murray και τον Jason Schwartzman αποτελούν τις πρώιμες δουλειές του Anderson.

Bottle Rocket(1996)

Ωστόσο, η ταινία που πραγματικά του χάρισε τη φήμη και τον έκανε περισσότερο γνωστό είναι το Royal Tenenbaums(2001), που σηματοδότησε και την αρχή της εποχής του Anderson.

To ιδιαίτερο καλλιτεχνικό ύφος του σκηνοθέτη επισφραγίστηκε με αυτή την ταινία και με όλες τις δουλειές που ακολούθησαν. Η ιστορία είναι απλή και μπερδεμένη ταυτόχρονα: πρόκειται για μία όχι και τόσο συνηθισμένη οικογένεια και τον περίγυρο που την περιβάλλει. Οι ερμηνείες είναι εξαιρετικές και το αποτέλεσμα δικαιώνει τον δημιουργό.

Luke Wilson και Gwyneth Paltrow ως ετεροθαλή αδέρφια στο Royal Tenenbaums(2001)

Ο Wes Αnderson δουλεύει συχνά με τους ίδιους ηθοποιούς. Εκτός από τον Οwen και τον Luke Wilson με τους οποίους διατηρεί φιλική σχέση και συμμετέχουν σε πολλές ταινίες του, συνεργάζεται συχνά με τους Jason Schwartzman, Bill Murray, Anjelica Huston, Adrien Brody.

The Darjeeling Limited(2007)

Γενικά, αυτό που κάνει τόσο αγαπητό τον Wes Anderson δεν είναι ούτε ο οπτικός πλούτος που προσφέρει, ούτε οι ιδιαίτερες ιστορίες του, όσο το γεγονός ότι παρά το ότι μπορεί να περιπλέξει δεκάδες διαφορετικά μοτίβα σε κάθε ταινία του (έχοντας ως βασικότερο τη νοσταλγία θα έλεγα), το τέλος είναι πάντα ικανοποιητικό και όχι ιδιαίτερα θλιβερό.

Θέλει να διασκεδάσει τον θεατή με τον παραλογισμό του και από άποψη ιστοριών και από άποψη οπτικού αποτελέσματος, και ταυτόχρονα μένει πιστός στο ύφος του και έχει ανακηρυχθεί πλέον δεξιοτέχνης του είδους queer comedy.

Ταινίες του που αξίζει να δείτε:

Βοttle Rocket(1996)

Rushmore(1998)

The Royal Tenenbaums(2001)

Life Aquatic with Steve Zissou(2004)

Darjeeling Limited(2007)

Hotel Chevalier(μικρού μήκους,2008)

Fantastic Mr. Fox(2009)

Moonrise Kingdom(2012)

Grand Budapest Hotel(2014)

Σχόλια

Exit mobile version